Följ oss

Nyheter

Prostatype Genomics står redo att ta sin revolutionerande gentestprodukt ut i världen

Publicerad

den

Prostatype Genomics

Prostatype Genomics har utvecklat Prostatype, en gentestprodukt som utgör ett kompletterande objektivt beslutsunderlag inför val av behandling av prostatacancerpatienter. Prostatype möjliggör en mer träffsäker prognostisering av prostatacancern och den individuella patientens behandlingsmöjligheter. Prostatype Genomics har nu kommit en bra bit i sin kommersialiseringsprocess. Nu fokuserar bolaget på lansering i några av Europas befolkningsrikaste länder. Det berättar Prostatype Genomics vd Fredrik Persson.

Berätta om Prostatype Genomics och er affärsidé.

Fredrik Persson, vd för Prostatype Genomics

– Prostatype Genomics grundades 2007. Vi har utvecklat Prostatype, ett IR-baserat gentest som hjälper läkare att ordinera rätt behandling till prostatacancerpatienter. Prostatype hjälper läkare att fatta ett mer individualiserat och specifikt behandlingsbeslut, vilket kan bidra till att minska dödligheten och förlänga livslängden för patienter med prostatacancer. Prostatype fyller ett viktigt kliniskt behov och är med andra ord en produkt med potential att förbättra livsvillkoren för miljontals människor runtom i världen.

Hur fungerar Prostatype?

– Prostatype är en CE-märkt, externt validerad testprodukt vars unika AI-system identifierar patientens genetiska fingeravtryck genom att via vävnadsprov mäta information från cancerstamcellens gener. Prostatype baseras på spjutspetsteknologi som ger läkaren ett mått på hur aggressiv, eller icke aggressiv, prostatacancern är, vilket reducerar risken för under-eller överbehandling. 

Hur bedömer ni att det globala medicinska behovet av nya gentester för prostatacancer kommer att utvecklas framöver?

– Antalet män som diagnostiseras med prostatacancer ökar år för år i stora delar av världen.  Hittills har sjukvården saknat testmetoder som med exakthet kan avgöra hur aggressiv en enskild patients prostatacancer är och därmed även viket behandlingsalternativ som är att föredra. Vårt test levererar en objektiv bedömning av den enskilda patientens prostatacancer, vilket utgör ett viktigt underlag när läkaren och patienten diskuterar lämpliga behandlingsalternativ. Det långsiktiga medicinska behovet av vår produkt är därmed mycket stort. Vår målgrupp är prostatacancerpatienter med låg till medelrisk, vilket motsvarar drygt 85 procent av alla patienter.

Hur har Prostatype Genomics utvecklats under 2021?

– Vi har haft ett intensivt och händelserikt år. Vi har lyckats leverera på merparten av de milstolpar vi föresatte oss i samband med att bolaget noterades på Nasdaq First North Growth Market i november 2020.  Vi har slutfört ett antal pilotstudier och kliniska studier med genomgående mycket goda resultat. Ni fortsätter vi vårt arbete med att snabba på den globala lanseringen av Prostatype

Ni inledde er kommersialiseringsfas 2019. Hur ser strategin för er globala lansering ut?

– Vi fortsätter att intensifiera försäljningen i Sverige och övriga Norden, där vi har förstärkt vår försäljningsorganisation. Vi bearbetar för närvarande marknaderna i Storbritannien, Tyskland, Spanien och Italien. Första halvåret 2022 fokuserar vi fullt ut på lanseringen i dessa länder. När den är väl förankrad hos våra lokala distributörer är vår plan att lansera Prostatype i länder som USA, Frankrike och Beneluxländerna. Därefter väntar lansering i ytterligare länder runtom i världen. Vi har även kommit en bra bit med förberedelsearbetet inför vår kommande USA-lansering. Hösten 2021 genomförde vi en riktad nyemission på 25 miljoner kronor i syfte att förstärka resurstilldelningen till vår globala kommersialiseringsprocess.

 Hur hanterar ni de risker som är associerade med kommersialiseringen av Prostatype?

– Den tekniska risken med Prostatype är i princip eliminerad eftersom vi har en färdig produkt som är externt verifierad på ledande universitetssjukhus och CE-märkt. Självklart finns det alltid kommersiella risker associerade med den här typen av satsningar, men Prostatype Genomics har en attraktiv affärsmodell och ett mycket erfaret och meriterat seniort styrelse- och ledningsteam med gedigen erfarenhet av den här typen av kommersialiseringssatsningar. Det medicinska behovet är omfattande och vår produkt har fått ett mycket positivt mottagande av såväl patienter som specialistläkare runtom i världen, vilket ytterligare bidrar till att minska risken i vår kommersialiseringsprocess.

Nyheter

EQT nära bud på Keywords Studios till 73,5 procents premie

Publicerad

den

EQT är i långskridna samtal om att köpa upp Keywords Studios för 2 miljarder GBP, vilket motsvarar en premie på 73,5 procent jämfört med fredagens stängningskurs på 1470 pence enligt Bloombergs beräkningar. Keywords Studios levererar en bred palett av tjänster till spelutvecklare.

Nyhetsbyrån skriver att fyra tidigare förslag från EQT har avslagits, men att detta bud är avsevärt högre än det första och att styrelsen lutar åt att rekommendera det till aktieägarna. EQT uppges ha till den 15 juni på sig att antingen lägga ett faktiskt bud eller lämna.

Graf över Keywords Studios aktiekurs
Keywords Studios aktiekurs
Fortsätt läsa

Nyheter

Stark historia och lovande framtid för Beijer Alma – men Börsveckan stannar vid avvakta

Publicerad

den

Beijer Alma-produkt

Tidningen Börsveckan har analyserat Beijer Alma. Även om man ser både en historisk och framtida bra utveckling så stannar man vid en avvakta-rekommendation för aktien.

Företaget har sedan år 2010 haft en god förvärvsresa och stadigt växande omsättning. För att förbättra lönsamheten efter marginalpress förra året satsar man nu på interna effektiviseringar. 2022 markerade en brytpunkt för serieförvärvare som Beijer Alma, med en nedgång i underliggande tillväxt, särskilt tydligt i Q1-rapporterna 2023.

Koncernens dotterbolag, inklusive Lesjöfors som står för 70 procent av omsättningen, visar på god internationell marknadstäckning och stark marknadsposition. Totalt har man gjort 40 förvärv sedan 2010, varav över 20 sedan 2019, men marginalen har pressats från 17 till 12,5 procent senaste åren.

2023 visade 17 procent tillväxt, med en organisk ökning på 3 procent, men justerad rörelsemarginal sjönk. Q1-rapporten 2024 visade 7 procent omsättningsökning, med 3 procent organisk tillväxt, men en minskad orderingång. Ett viktigt förvärv var finska AVS Power för 168 miljoner kronor, som passar in i affärsområdet Flödesteknik.

Efter förvärven är nettoskulden 2,5 miljarder kronor, vilket ger en nettoskuldkvot på 1,9x mot ebitda-prognosen om 1,3 miljarder kronor. Värderingen är hög, med ev/ebit kring 15-16x för 2024 och ner mot 14x för 2025. Trots historiskt stark prestanda och förväntade lönsamhetsförbättringar landar rådet i en avvakta-rekommendation.

Beijer Alma-aktien stängde i fredags på 208 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Cint-aktien har blivit köpvärd säger Dagens industri

Publicerad

den

Dagens industri har gjort en analys av marknadsundersökningsföretaget Cint och kommer fram till en köprekommendation för aktien med en uppsida på 40 procent, men till en hög risknivå.

För ett år sedan kraschade aktien och framtiden för bolaget kunde ifrågasättas. Men nu skriver Di att det finns flera indikatorer på att det har vänt. Ägarlistan har också fått sig en stor förändring, flera ägare har lämnat och nya har tillkommit, vilket Di anser är avgörande för att vända sentimentet. Även ledningen har bytts ut.

Cint har hanterat de flesta av sina problem och VD säger att optimismen även har återkommit bland personalen.

Di flaggar för att skuldsidan är hög och att en nyemission inte kan uteslutas. VD håller med om att skuldsättningen är för hög, men är inte direkt oroad, han arbetar mot lönsamhet och effektiviserar för att skapa fritt kassaflöde.

Samtidigt lyfter Di även fram Cint som en möjlig uppköpskandidat.

Cint-aktien stängde på 14,16 kronor i fredags.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära