Nyheter
BICO skapar framtidens hälsa med högteknologiska biokonvergensprodukter
BICO är ett världsledande biokonvergensföretag vars produkter används i laboratorier i drygt 65 länder. BICO befinner sig för närvarande i en offensiv tillväxtfas med en 79-procentig organisk tillväxt det senaste halvåret. Efterfrågan på bolagets produkter är hög och utvecklingstempot intensivt. En mycket aktiv förvärvsagenda och fortsatt höga tillväxtmål innebär att flera spännande milstolpar väntar för BICO under det kommande året.
– Vi utvecklar innovativ teknik inom bioprinting, multiomics, cellinjeutveckling och diagnostik. Vår teknologi gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput-läkemedels-screening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri, säger Erik Gatenholm, vd på BICO.
BICOs offensiva förvärvsagenda innebär att koncernen det senaste året har adderat fjorton nya bolag till sin företagsgrupp. Den gemensamma nämnaren för dessa bolag är att de utvecklar innovativa produkter som genererar kontinuerliga intäktsströmmar. Ambitionen är att hålla en organisk tillväxttakt på minst 35 procent per år.
Effektiviserar forskningen bakom framtidens behandling och läkemedel
– Vi är en del av den pågående transformeringen av hälso- och sjukvården. Med våra produkter kan forskare utveckla framtidens effektiva behandling för patienter med exempelvis diabetes, cancer eller Parkinsons. Våra produkter är ett attraktivt alternativ till djurförsök. Med biokonvergensteknologi kan forskare exempelvis återskapa en patients cancertumör flera tusen gånger, vilket ger ett mycket gott forskningsunderlag i arbetet med att lösa cancerns gåtor. Våra biokonvergensprodukter fyller en nyckelfunktion i utvecklingen av personaliserad medicin, ett av hälso- och sjukvårdens främsta utvecklingsområden just nu, säger Erik Gatenholm.
BICO utmärker sig i branschen med sin aggressiva förvärvs- och tillväxtagenda. Som aktieägare i bolaget får man vara med på en resa där BICO bidrar till att bygga upp en helt ny och banbrytande industri från grunden.
– Vi är dessutom biokonvergensindustrins mest snabbrörliga aktör som har levererat med råge på de tillväxtmål vi formulerat sedan vår börsnotering 2016. Nu fokuserar vi på att kontinuerligt utöka vårt produktutbud och att stärka upp organisationen med fler medarbetare. Vi är fortfarande tillräckligt små för att kunna vara snabbfotade och agila, vilket innebär att vi kan förvärva intressanta bolag med hög utvecklingspotential som inte är tillgängliga för våra konkurrenter. Vi ska även fortsätta bredda vår verksamhet geografisk genom att etablera oss i ännu fler länder framöver, säger Erik Gatenholm.
Namnbyte speglar breddad verksamhet
Hösten 2021 bytte Cellink namn till BICO. Bakgrunden till namnbytet är att bolaget på senare år har transformerats från ett renodlat bioprintingbolag till ett biokonvergensbolag med en mer mångfacetterad verksamhet.
– Många av våra medarbetare har en bakgrund i andra branscher än life science, vilket innebär att vi tillför ett kundfokus som är relativt ovanligt i vår bransch. Vår ambition är att göra biokonvergens lättförståeligt för den breda allmänheten och att bredda våra applikationsområden. Vi har efterhand nått ut till allt fler marknader med våra produkter, säger Erik Gatenholm.
Nyheter
Holmen på 20 minuter
Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom skogs- och pappersbolaget Holmen vilket ger en bra förståelse av verksamheten.
Holmen har fyra affärsområden, skog, trävaror, kartong & papper samt energi. Holmen är en av Sveriges största skogsägare. Bolaget föräldrar trä till sågade trävaror med fokus på bygg. Utvecklar premiumkartong och innovativa pappersprodukter för allt ifrån kosmetik, elektronik, läkemedel och livsmedel till böcker, magasin, reklam och transportförpackningar. Vidare så producerar bolaget förnybar energi med vattenkraftverk och vindkraftverk, och investerar i att bygga mer vindkraft på egen mark.
Nyheter
Det bästa med Volvos rapport på 1 minut
Idag kom Volvo med en rapport som slog vinstförväntningarna. Dagens industris nyhetschef Anders Hägerstrand som är en stor anhängare av Volvo lyfter fram vad som är bäst med rapporten på 1 minut.
Anders Hägerstrand om AB Volvo
Nyheter
Cloetta på 20 minuter
Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom konfektyrbolaget Cloetta vilket ger en bra översikt av verksamheten.
Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag på flera marknader i norra Europa bolagets produkter säljs i fler än 50 länder. Bolaget lyfter själva fram Sverige, Finland, Danmark, Norge, Holland, Tyskland och Storbritannien som huvudmarknader. Cloetta har några av de starkaste varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta, CandyKing, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife och Red Band.
-
Nyheter2 månader sedan
Flera månader av uppgång väntas för Volvo Cars enligt den tekniska analysen
-
Nyheter2 månader sedan
Securitas på 20 minuter
-
Nyheter2 månader sedan
Fyra aktier som är bra att investera i enligt Börsveckan
-
Nyheter1 månad sedan
Viaplay, Securitas och Karnell är bra aktier enligt Börsveckan
-
Nyheter2 månader sedan
Elanders är en bra aktie att köpa anser Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Karnell Group har inlett sin IPO på Stockholmsbörsen
-
Nyheter1 månad sedan
Två bra aktier att köpa enligt Börsveckan när våren nu närmar sig
-
Nyheter1 månad sedan
Ferroamp och Aira i gemensam satsning på förnybara energilösningar för villaägare