Följ oss

Nyheter

BICO skapar framtidens hälsa med högteknologiska biokonvergensprodukter

Publicerad

den

BICO är ett världsledande biokonvergensföretag vars produkter används i laboratorier i drygt 65 länder. BICO befinner sig för närvarande i en offensiv tillväxtfas med en 79-procentig organisk tillväxt det senaste halvåret. Efterfrågan på bolagets produkter är hög och utvecklingstempot intensivt. En mycket aktiv förvärvsagenda och fortsatt höga tillväxtmål innebär att flera spännande milstolpar väntar för BICO under det kommande året.

– Vi utvecklar innovativ teknik inom bioprinting, multiomics, cellinjeutveckling och diagnostik. Vår teknologi gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput-läkemedels-screening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri, säger Erik Gatenholm, vd på BICO.

BICOs offensiva förvärvsagenda innebär att koncernen det senaste året har adderat fjorton nya bolag till sin företagsgrupp. Den gemensamma nämnaren för dessa bolag är att de utvecklar innovativa produkter som genererar kontinuerliga intäktsströmmar.  Ambitionen är att hålla en organisk tillväxttakt på minst 35 procent per år.

Effektiviserar forskningen bakom framtidens behandling och läkemedel

– Vi är en del av den pågående transformeringen av hälso- och sjukvården. Med våra produkter kan forskare utveckla framtidens effektiva behandling för patienter med exempelvis diabetes, cancer eller Parkinsons. Våra produkter är ett attraktivt alternativ till djurförsök. Med biokonvergensteknologi kan forskare exempelvis återskapa en patients cancertumör flera tusen gånger, vilket ger ett mycket gott forskningsunderlag i arbetet med att lösa cancerns gåtor. Våra biokonvergensprodukter fyller en nyckelfunktion i utvecklingen av personaliserad medicin, ett av hälso- och sjukvårdens främsta utvecklingsområden just nu, säger Erik Gatenholm.

BICO utmärker sig i branschen med sin aggressiva förvärvs- och tillväxtagenda. Som aktieägare i bolaget får man vara med på en resa där BICO bidrar till att bygga upp en helt ny och banbrytande industri från grunden.

– Vi är dessutom biokonvergensindustrins mest snabbrörliga aktör som har levererat med råge på de tillväxtmål vi formulerat sedan vår börsnotering 2016. Nu fokuserar vi på att kontinuerligt utöka vårt produktutbud och att stärka upp organisationen med fler medarbetare. Vi är fortfarande tillräckligt små för att kunna vara snabbfotade och agila, vilket innebär att vi kan förvärva intressanta bolag med hög utvecklingspotential som inte är tillgängliga för våra konkurrenter. Vi ska även fortsätta bredda vår verksamhet geografisk genom att etablera oss i ännu fler länder framöver, säger Erik Gatenholm.

Namnbyte speglar breddad verksamhet

Hösten 2021 bytte Cellink namn till BICO. Bakgrunden till namnbytet är att bolaget på senare år har transformerats från ett renodlat bioprintingbolag till ett biokonvergensbolag med en mer mångfacetterad verksamhet.

– Många av våra medarbetare har en bakgrund i andra branscher än life science, vilket innebär att vi tillför ett kundfokus som är relativt ovanligt i vår bransch. Vår ambition är att göra biokonvergens lättförståeligt för den breda allmänheten och att bredda våra applikationsområden. Vi har efterhand nått ut till allt fler marknader med våra produkter, säger Erik Gatenholm.

Nyheter

Holmen på 20 minuter

Publicerad

den

Holmen gör sågade trävaror

Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom skogs- och pappersbolaget Holmen vilket ger en bra förståelse av verksamheten.

Holmen har fyra affärsområden, skog, trävaror, kartong & papper samt energi. Holmen är en av Sveriges största skogsägare. Bolaget föräldrar trä till sågade trävaror med fokus på bygg. Utvecklar premiumkartong och innovativa pappersprodukter för allt ifrån kosmetik, elektronik, läkemedel och livsmedel till böcker, magasin, reklam och transportförpackningar. Vidare så producerar bolaget förnybar energi med vattenkraftverk och vindkraftverk, och investerar i att bygga mer vindkraft på egen mark.

Fortsätt läsa

Nyheter

Det bästa med Volvos rapport på 1 minut

Publicerad

den

Lastbil från Volvo

Idag kom Volvo med en rapport som slog vinstförväntningarna. Dagens industris nyhetschef Anders Hägerstrand som är en stor anhängare av Volvo lyfter fram vad som är bäst med rapporten på 1 minut.

Anders Hägerstrand om AB Volvo

Fortsätt läsa

Nyheter

Cloetta på 20 minuter

Publicerad

den

Gott och Blandat från Cloetta

Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom konfektyrbolaget Cloetta vilket ger en bra översikt av verksamheten.

Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag på flera marknader i norra Europa bolagets produkter säljs i fler än 50 länder. Bolaget lyfter själva fram Sverige, Finland, Danmark, Norge, Holland, Tyskland och Storbritannien som huvudmarknader. Cloetta har några av de starkaste varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta, CandyKing, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife och Red Band.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära