Nyheter
BICO skapar framtidens hälsa med högteknologiska biokonvergensprodukter
BICO är ett världsledande biokonvergensföretag vars produkter används i laboratorier i drygt 65 länder. BICO befinner sig för närvarande i en offensiv tillväxtfas med en 79-procentig organisk tillväxt det senaste halvåret. Efterfrågan på bolagets produkter är hög och utvecklingstempot intensivt. En mycket aktiv förvärvsagenda och fortsatt höga tillväxtmål innebär att flera spännande milstolpar väntar för BICO under det kommande året.
– Vi utvecklar innovativ teknik inom bioprinting, multiomics, cellinjeutveckling och diagnostik. Vår teknologi gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput-läkemedels-screening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri, säger Erik Gatenholm, vd på BICO.
BICOs offensiva förvärvsagenda innebär att koncernen det senaste året har adderat fjorton nya bolag till sin företagsgrupp. Den gemensamma nämnaren för dessa bolag är att de utvecklar innovativa produkter som genererar kontinuerliga intäktsströmmar. Ambitionen är att hålla en organisk tillväxttakt på minst 35 procent per år.
Effektiviserar forskningen bakom framtidens behandling och läkemedel
– Vi är en del av den pågående transformeringen av hälso- och sjukvården. Med våra produkter kan forskare utveckla framtidens effektiva behandling för patienter med exempelvis diabetes, cancer eller Parkinsons. Våra produkter är ett attraktivt alternativ till djurförsök. Med biokonvergensteknologi kan forskare exempelvis återskapa en patients cancertumör flera tusen gånger, vilket ger ett mycket gott forskningsunderlag i arbetet med att lösa cancerns gåtor. Våra biokonvergensprodukter fyller en nyckelfunktion i utvecklingen av personaliserad medicin, ett av hälso- och sjukvårdens främsta utvecklingsområden just nu, säger Erik Gatenholm.
BICO utmärker sig i branschen med sin aggressiva förvärvs- och tillväxtagenda. Som aktieägare i bolaget får man vara med på en resa där BICO bidrar till att bygga upp en helt ny och banbrytande industri från grunden.
– Vi är dessutom biokonvergensindustrins mest snabbrörliga aktör som har levererat med råge på de tillväxtmål vi formulerat sedan vår börsnotering 2016. Nu fokuserar vi på att kontinuerligt utöka vårt produktutbud och att stärka upp organisationen med fler medarbetare. Vi är fortfarande tillräckligt små för att kunna vara snabbfotade och agila, vilket innebär att vi kan förvärva intressanta bolag med hög utvecklingspotential som inte är tillgängliga för våra konkurrenter. Vi ska även fortsätta bredda vår verksamhet geografisk genom att etablera oss i ännu fler länder framöver, säger Erik Gatenholm.
Namnbyte speglar breddad verksamhet
Hösten 2021 bytte Cellink namn till BICO. Bakgrunden till namnbytet är att bolaget på senare år har transformerats från ett renodlat bioprintingbolag till ett biokonvergensbolag med en mer mångfacetterad verksamhet.
– Många av våra medarbetare har en bakgrund i andra branscher än life science, vilket innebär att vi tillför ett kundfokus som är relativt ovanligt i vår bransch. Vår ambition är att göra biokonvergens lättförståeligt för den breda allmänheten och att bredda våra applikationsområden. Vi har efterhand nått ut till allt fler marknader med våra produkter, säger Erik Gatenholm.
Nyheter
Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt
Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.
Köper MeCovers för 1 miljon kronor
Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.
MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.
”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.
I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.
Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.
Nyheter
Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner
Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.
Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.
Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.
“Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.
Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.
Nyheter
Bra inledande försäljning för Umida Groups Joluca-dryck
Umida meddelar att den initiala efterfrågan på Joluca-drycken har varit högre än estimaten. Bolagets säljs- och distributionspartner Arvid Nordquist har fått begränsa antalet köpande kunder, men räknar med att komma i fas under oktober förutsatt att efterfrågan inte fortsätter öka i samma tak som nu.
Den fullskaliga lanseringen inleds idag. Produkterna har levererats till centrala lager och kommer att börja rullas ut i butiker hos ICA, COOP, Axfood, Pressbyrån och 7-Eleven under denna vecka.
Bolaget har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.
”Idag är en stor dag för oss. Redan för två veckor sedan inleddes försäljningen hos Hemmakväll och den feedback vi fått från konsumenterna har varit enastående. Många av dagligvaruhandelns butiker har smygstartat försäljningen under slutet förra veckan vilket är mycket ovanligt och det visar på butikernas engagemang och intresse för dryckerna. Distributionen är oftast det som är utmaningen för nya produkter och varumärken men här har vi förmånen att redan från start ha hela distributionskedjan på plats vilket gör att förutsättningarna är goda för hög försäljning. På toppen av det har vi JLC som driver på med en enorm räckvidd så nu är det upp till bevis för produkterna i butikerna. Kommande månader kommer bli mycket spännande för oss.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.
-
Nyheter7 dagar sedan
Stor uppsida i Neonode-aktien vid förlikning
-
Nyheter2 månader sedan
G5 Entertainment är ett småbolag för den försiktige skriver Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Fyra aktier i småbolag som är bra att investera i för resten av 2024
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault har en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games blir ägare till Blitz Football Manager
-
Nyheter2 månader sedan
Volvo får rekordbeställning på 1500 lastbilar
-
Nyheter2 månader sedan
10 bra aktier för Greklands ekonomiska boom
-
Nyheter1 månad sedan
Positiva interimsresultat och möjlighet till accelererat godkännande för Diamyd Medical