Följ oss

Nyheter

Star Vault har en växande skara av månadsbetalande spelare

Publicerad

den

Mortal Online 2

I slutet av november ställde vi oss frågan vad som hände med Star Vaults nylansering av MMORPG-spelet Mortal Online 2. Det visade sig att ett par problem hade identifierats vilka bolaget sedan arbetat med att hantera.

Det visar sig ha gått helt ok. Star Vault har framgångsrikt lyckats bygga en växande bas av spelare som prenumererar på Mortal Online 2, dvs spelare som efter att ha köpt spelet fortsätter att spela genom automatiska månadsbetalningar (även kvartals- och halvårsbetalningar förekommer). Bolaget skriver att de nu ser en tydlig positiv trend avseende prenumeranter där antalet prenumeranter stadigt ökar. Spelare kan även fortsätta spela spelet genom engångsbetalningar (utan att lägga in sina kortuppgifter). Antalet aktiva spelare är för närvarande ca 28 000 stycken. Med vissa identifierade förändringar i nybörjarupplevelsen bedömer bolaget att Mortal Online 2 kan attrahera en bredare publik och därmed ha möjlighet att väsentligt öka antalet prenumeranter i spelet.

Växande spelarbas gör att Star Vault är nära break even

”Mortal Online 2 växer nu helt organiskt utan marknadsföring, visst är siffrorna fortfarande små med en aktiv spelarbas om ca 28 000 i spelbranschen, men det är bra början för en mindre spelutvecklare som Star Vault. Och inte minst ser vi en tydlig positiv trend avseende prenumeranter med automatiska månadsbetalningar – en ökning med ca 45% under de senaste 30 dagarna, vilket även medför att vi är mycket nära break-even i verksamheten. Med de förändringar i nybörjar-upplevelsen vi redan börjat implementera och tillgång till kapital för att börja marknadsföra spelet på allvar finns det goda förutsättningar för kraftig tillväxt under god lönsamhet”, skriver Star Vaults VD, Henrik Nyström.

Nyheter

DUG Foodtech bygger närvaron i svensk daglivaruhandel

Publicerad

den

Dug Barista

DUG Foodtech bygger sin närvaro i svensk detaljhandel och för att få kraft bakom arbetet så samarbetar man med Conaxess Trade, det ledande företaget inom marknadsföring, försäljning och distribution i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Österrike och Schweiz.

Barista i 500 svenska butiker

DUG Foodtechs dryck DUG Barista finns från denna vecka på utvalda Hemköp, Willys och City Gross-butiker.

Genom samarbetet med Conaxess Trade får DUG Foodtech tillgång till en stark och erfaren säljorganisation som inledningsvis hjälper till att nå de utvalda 500 butikerna över hela landet. ”Vi har valt Conaxess Trade då vi anser att de har de styrkor och ambitioner vi vill ha i en säljkår på den svenska marknaden. Deras expertis och nätverk är ovärderliga för vår tillväxt,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

”Vi på Conaxess ser stora möjligheter med DUG Foodtechs produkter. Konsumenter och inköpare efterfrågar klimatsmarta produkter som inte kompromissar med kvalitet och DUG Foodtechs produktportfölj uppfyller dessa krav. Vi ser fram mot att bygga den svenska dagligvarumarknaden med DUG Foodtech och kommer med vår kompetens och erfarenhet skapa möjligheter i detta projekt,” säger Frank Somander, kommersiell direktör på Conaxess Trade.

Fortsätt läsa

Nyheter

Cloetta bygger inte fabriken som dödade aktien

Publicerad

den

Plopp, en välkänt godis från Cloetta

Konfektyrtillverkaren Cloetta meddelade under 2022 att de ska bygga en stor ny fabrik. Investerare blev chockade av den kapitalkrävande satsningen och aktien dog fullständigt.

I januari 2024 meddelade vd som låg bakom satsningen att han tänkte lämna företaget. Det började ge investerare förhoppning om att fabriksbygget kunde stoppas och senare under året meddelade företaget officiellt att man ser över planen. Idag meddelade Cloetta till slut att fabriksbygget inte blir av.

”Detta beslut gör att Cloetta istället kan fokusera på såväl den egna produktionen som nätverket med kontraktstillverkare, vilket även omfattar att fastställa en optimal uppgradering av Cloettas eget nätverk baserat på de alternativ som bekräftats av utvärderingen. En varuförsörjningskedja som är anpassad till Cloettas specifika behov, med ökad flexibilitet när det gäller att anpassa sig till föränderliga konsumentpreferenser, ger Cloetta bättre förutsättningar att genomföra sina strategiska prioriteringar.”

Aktien har nu återhämtat sig från fallet som kom med fabriksbygget.

Fortsätt läsa

Nyheter

Asmodee Group-aktien får en neutral rekommendation av Affärsvärlden på sin första börsdag

Publicerad

den

Asmodee Group-spel

Embracer Group-avknoppningen Asmodee Group noterades på Stockholmsbörsen den 7 februari och inledde handeln kring 115 kronor per aktie men stängde sedan dagen på 105 kronor, vilket ger ett börsvärde på 24,5 miljarder kronor. Inför noteringen som fanns det en del uppskattningar på att börsvärdet borde kunna vara 22 miljarder kronor och när aktien knoppades av från Embracer så sjönk Embracer-aktien med strax under 100 kronor.

Det återstår att se vilket pris marknaden kommer att sätta på Asmodee Group efter den initiala osäkerheten. Det finns säkert några aktieägare som säljer avknoppningen samtidigt som företaget även kan locka nya investerare.

Under den första handelsdagen den 7 februari gav Affärsvärlden en neutral rekommendation till Asmodee-aktien. Det analytikern lyfter fram att vid sidan av starka varumärken inom brädspel så är stora delar av verksamheten byggd på distribution av samlarkortspel där företaget är beroende av ett fåtal viktiga partners.

”Vi är generellt positivt inställda till Asmodee men tycker inte prislappen lockar tillräckligt för att sätta något köpråd”

Intervju med Asmodee Groups vd Thomas Koegler inför börsnoteringen.
Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära