Följ oss

Nyheter

Analytiker anser att Rustas IPO är högt prissatt

Publicerad

den

Ett reklamblad från Rusta

Rusta är en känd varuhuskedja vars idé är att erbjuda ett brett sortiment av funktionella och trendriktiga hem-, och fritidsprodukter som ger många människor mycket för pengarna.

De två ägarfamiljerna har bestämt sig för att börsnotera Rusta den 19 oktober och inför det göra en IPO bestående av befintliga aktier för omkring 2,5 miljarder kronor. Priset sätts inom intervallet 43-50 kronor. Teckningstiden pågår mellan den 10-18 oktober och kan tecknas av de som är kunder hos Carnegie, Nordnet och Avanza.

Hur ska då en investerare agera?

Erbjudandet blev fulltecknat så fort boken öppnades, så intresse finns bland institutioner.

Privata Affärer – Teckna

Privata Affärer ger en teckna-rekommendation till Rustas IPO, men det är en ytterst svag sådan.

“Om du är redo att chansa lite eller är trogen kund samt saknar innehav inom sällanköp kan du däremot teckna Rusta och hoppas på en uppvärdering. Var beredd på att inte vara långsiktig.”

Affärsvärlden – Neutral

Affärsvärldens analytiker ger en neutral rekommendation. Kan mycket väl bli bra inledningsvis, men på längre sikt ställer man sig neutral, speciellt om priset per aktie i erbjudandet blir 50 kronor.

“Afv ser Rusta som ett hyfsat placeringsalternativ i en ogillad detaljhandelssektor. Affärsmodellen är sund, bolaget har bra marknadspositioner och det finns en underliggande tillväxt. Vi ser ingen jättestor uppsida, men Rusta är skuldfritt vilket gör att man slipper balansräkningshuvudvärk.”

Dagens industri – Teckna

Dagens industri konstaterar att aktien inte säljs till något fyndpris men ger en teckna-rekommendation med riktkkursen 60 kronor. Når aktien den nivån så ska man sälja, för mer är den inte värd.

”Teckna aktier i noteringen men var beredd att sälja snabbt – kanske redan första handelsdagen.”

Börsveckan – Teckna inte

Tidningen Börsveckan ger rekommendationen att investerare låter bli att teckna Rustas IPO.

Börspodden – Teckna

Börspodden ger en teckna-rekommendation, av den svaga sorten. Eftersom det finns stödköp efter noteringen så är risken nästan obefintlig att gå med förlust på kort sikt. Det är en teckna-sälj-rekommendation, inte en rekommendation att teckna och äga på lång sikt.

Intervju med VD för Rusta

Intervju med Rustas VD Göran Westerberg i samband med IPO

Nyheter

Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt

Publicerad

den

Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.

Köper MeCovers för 1 miljon kronor

Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.

MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.

”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.

I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.

Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner

Publicerad

den

E-sport på Svenska Cupen

Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.

Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.

Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.

Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.

Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bra inledande försäljning för Umida Groups Joluca-dryck

Publicerad

den

Joluca från Umida

Umida meddelar att den initiala efterfrågan på Joluca-drycken har varit högre än estimaten. Bolagets säljs- och distributionspartner Arvid Nordquist har fått begränsa antalet köpande kunder, men räknar med att komma i fas under oktober förutsatt att efterfrågan inte fortsätter öka i samma tak som nu.

Den fullskaliga lanseringen inleds idag. Produkterna har levererats till centrala lager och kommer att börja rullas ut i butiker hos ICA, COOP, Axfood, Pressbyrån och 7-Eleven under denna vecka.

Bolaget har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.

”Idag är en stor dag för oss. Redan för två veckor sedan inleddes försäljningen hos Hemmakväll och den feedback vi fått från konsumenterna har varit enastående. Många av dagligvaruhandelns butiker har smygstartat försäljningen under slutet förra veckan vilket är mycket ovanligt och det visar på butikernas engagemang och intresse för dryckerna. Distributionen är oftast det som är utmaningen för nya produkter och varumärken men här har vi förmånen att redan från start ha hela distributionskedjan på plats vilket gör att förutsättningarna är goda för hög försäljning. På toppen av det har vi JLC som driver på med en enorm räckvidd så nu är det upp till bevis för produkterna i butikerna. Kommande månader kommer bli mycket spännande för oss.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.   

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära