Följ oss

Nyheter

Gold Town Games meddelar positiva signaler från lanseringen av Baseball Franchise Manager

Publicerad

den

Baseball Franchise Manager

Baseball Franchise Manager (BFM) visar flertalet positiva nyckeltal efter en första period på marknaden meddelade Gold Town Games idag.

Låg installationskostnad

Spelet har under de initiala testerna bibehållit en låg installationskostnad jämfört med andra spel inom segmentet. Väl fungerande annonser, med en hög grad av konvertering från Metas annonsnätverk och i App Store, ligger till grund för resultaten, vilket är en tydlig indikation på att spelet upplevs intressant att ladda ner och spela 

– Vi kan se att spelets lättsamma grafiska stil går hem hos spelarna och vi ser intresse för ett baseball manager-spel på marknaden, säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games.

Förkortad återbetalningstid

Som effekt av den låga installationskostnaden förkortas annonseringens återbetalningstid avsevärt i jämförelse med andra titlar, vilket bådar gott för en framtida uppskalning av annonseringen. Spelet tjänar än så länge igen ungefär 35 procent av annonseringskostnaderna inom en vecka, vilket är bra i segmentet. Nästa steg i produktutvecklingen är att optimera retention, det vill säga kundbehållningen i spelet och stärka affären.

Februari 2024 startar nästa basebollsäsong, tills dess ska vi optimera spelets intjäning och stegvis öka användarbasen för att vid starten av säsongen skala upp marknadsföringen, säger Thomas Jonasson, Head Of Publishing på Gold Town Games.

Framtaget för att vara mer lättillgängligt

BFM har producerats med speldesign och grafik som ska tilltala en bredare målgrupp än koncernens tidigare titlar. Spelet baseras på samma system som tidigare titlar, vilket förhoppningsvis gör att vissa användare engagerar sig under lång tid. De förhållandevis låga installationskostnaderna och spelets förbättrade tidiga retention hos användarna, drygt 30 procent dag ett, bekräftar än så länge hypotesen.

– Vi ser med spänning fram emot hur vi potentiellt ska kunna applicera dessa designprinciper i existerande och framtida spel. De positiva signalerna från den första perioden i framförallt USA ger oss en indikation från marknaden att det finns ett intresse för spelet, avslutar Pär Hultgren.

Nyheter

Remedy Entertainment-aktien stiger – Tencent har ökat sitt innehav

Publicerad

den

Alan Wake 2, ett spel från Remedy Entertainment

Gamingbolaget Remedy Entertainment som är noterat på Helsningsforsbörsen har idag fått se sin aktie stiga 16,5 procent på nyheten att Tencent har ökat sitt innehav från 5,01 procent till 14,8 procent. Det gör Tencent till den tredje största ägaren i Remedy.

Remedy Entertainments aktiekurs det senaste året
Remedy Entertainments aktiekurs det senaste året.

I Sverige äger Tencent bland annat drygt 10 procent av Paradox Interactive.

Fortsätt läsa

Nyheter

Plexian går i konkurs

Publicerad

den

I slutet av 2022 skrev vi att Plexian skakar av problem och undrade var det hela skulle ta vägen. Nu har det tragiska svaret kommit, bolaget ansökte idag om konkurs.

”Styrelsens beslut grundar sig på Bolagets ansträngda och akuta likviditetsbehov på såväl kort som lång sikt. Fördjupade dialoger med tilltänkta samarbetspartner har inte kunnat slutföras.”

Det man får hoppas är att samarbeten har blivit försenade så att inga ytterligare personer drabbas. Tanken var nämligen att en investeringstjänst i slutet av januari skulle börja låta Plexian ta hand om kundernas pengar. Vi har inte sett något pressmeddelande om att det lanserats så sannolikt har det i det tysta inte blivit något.

Fortsätt läsa

Nyheter

MilDef får order från BAE Systems Bofors för artillerisystemet Archer

Publicerad

den

Archer från BAE Systems

MilDef ingick i februari ett ramavtal med BAE Systems Bofors och nu har tilläggsordrar undertecknats gällande stryktålig hårdvara till artillerisystemet Archer. Beställningarna omfattar IT-utrustning såsom displayer, datorer och switchar, till ett värde av 52 miljoner kronor. Leveranser sker med start 2025.

Ramavtalet på tio år är startpunkten för ett fördjupat samarbete mellan MilDef och BAE Systems Bofors. De nu vunna beställningarna är en naturlig fortsättning på samarbetet och gäller volymbeställning av tidigare utvecklade produkter liksom reservdelar till befintliga system.

– Vårt samarbete kombinerar två svenska försvarsföretag som är specialister inom sina respektive områden. MilDef får förtroendet att bidra med vår spetskompetens; att leverera framtidssäkrade IT-system som stärker skyddet av vårt samhälle och vi är stolta över det sätt vi samarbetar med BAE Systems i Karlskoga, säger Daniel Ljunggren, VD och koncernchef MilDef Group.

BAE Systems Bofors är en del av BAE Systems som har verksamhet i USA, Sverige och Storbritannien. BAE Systems Bofors tillverkar artilleri- och kanonsystem samt ammunition för land- och marintillämpningar. Dessa inkluderar luftvärnskanonsystem och plattformsmonterade avfyrningssystem.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära