Nyheter
Zaptec redo att lösa effektbrist i elnätet när fler skaffar elbil
Laddstationsbolaget Zaptec spelar en viktig roll för den gröna omställningen och en eldriven transportsektor. – Vi ser oss själv som en möjliggörare och är en del av lösningen för att elektrifiera samhället, säger Zaptecs vd Peter Bardenfleth-Hansen.
År 2030 ska Sveriges fordonsflotta vara fossilfri, det är målet. Snart är vi där. Inför denna omställning är laddstationsbolaget Zaptec en viktig spelare och står redo med teknologiska lösningar, avgörande för infrastrukturen och elbilsmarknaden.
– Det känns gott att vara en del av den förändringen, att vi har en vision som är i takt med vad samhället och politiker efterfrågar. Vi måste göra något för att skapa förändring, inte bara snacka om det, säger Peter Bardenfleth-Hansen, vd på Zaptec.
Vilket problem vill och kan Zaptec lösa?
– Vi går från gammaldags förbrukningsmotorer mot en framtid med eldrivna fordon. Men den nuvarande infrastrukturen, som är nyckeln, har inte den kapacitet som behövs. Att uppdatera infrastrukturen är därför en stor utmaning och mycket dyrt för samhället. Och här spelar Zaptec en stor roll. Vi vill skapa förändring genom innovation. Vi verkar i en bransch där vår vision har en enorm betydelse och där våra lösningar är en del av transformationen inom transportsektorn.
Varför är Zaptec företaget vi ska hålla ögonen på?
– Vi är en möjliggörare för utvecklingen av eldrivna fordon och en fossilfri transportsektor. Sedan start har vi har gått den långsamma vägen för att säkra att vi har kundernas bästa för ögonen när det kommer till säkerhet, användarvänlighet och en lösning som kan etableras i alla fordon.
På vilket sätt är Zaptecs lösningar en gamechanger?
– Med vår teknologi kan vi säkra att man på ett demokratiskt vis kan använda den ström som är tillgänglig, på ett effektivt sätt. Och utan att det har en negativ effekt på den gamla infrastrukturen. Det stora problemet är att elbilar behöver ström. Men det är extremt dyrt och tidskrävande att uppgradera ett helt lands infrastruktur. Och vi kan inte bara ta ström från nätet utan måste också ge tillbaka. Zaptec löser detta problem med elnätet med en smart laddare som också kan ge tillbaka. Den gör också att elbilsutvecklingen kan fortsätta att utvecklas, utan på bekostnad av elnätet.
Hur är Vehicle 2 Grid en del av lösningen?
– V2G är en ny teknik som går ut på att bostaden och bilen ska kunna överföra ström mellan varandra. Du kan använda bostadens elnät för att ladda din bil, men också bilens batteri för att ge ström till bostaden. Vi vill använda energin som ligger i 100 000-tals eldrivna bilars batterier som en buffertmekanism med stora mängder ström som ligger latent i bilarna. Samtidigt ska man som brukare inte märka av att man är en del i samlad lösning. På så sätt kan man också skapa en balans och undvika kapacitetsbrist. Vi har idag en av världens första AC-laddare som möjliggör V2G. Det är unikt.
Är bilarna redo för detta?
– Just nu har inte alla eldrivna bilar stöd för V2G, men bilar från Sydkorea och Japan har detta inbyggt. Min uppfattning är att framtidens teknologi sätter mer och mer press på biltillverkarna att ha stöd för V2G. Det blir en selling-point att denna teknologin finns.
Plug & charge – vad är det?
– Nästa stora språng inom elbilsladdning kommer vara Plug & Charge-teknologin och vi är redan där. Teknologin är en kommunikationsbrygga och mjukvaran gör det möjligt för bilen, laddstationen och betalningsoperatören att prata med varandra. Det som teknologin handlar om är att du inte behöver någon app, kreditkort eller annat för att betala. Allt ligger i lösningen. Detta är något som Tesla har och vi tror att det kommer bli standard för alla elbilar. Biltillverkarna och betalningsoperatörer är redo för detta.
På vilket sätt är Zaptecs teknologi en viktig del av er affär?
– Teknologin fokuserar på balansering som gör att strömmen som finns i ledningar kan utnyttjas effektivt utan att det blir brister eller överkapacitet. Teknologin ligger också till grund för den enorma tillväxt vi haft de senaste 5–10 åren. Redan nu har vi patent för detta i Kina och Japan och nu inväntar vi godkännande av den Europeiska patentagenturen, vilket kommer att säkra och accelerera utbyggnaden av elbilar och elinfrastruktur.
Är ni ensamma om att ha en lösning för infrastrukturen?
– Under pandemin hann många med att reflektera, det blev fokus på elbilar och den infrastruktur som ligger bakom. Hela branschen står därför inför en exceptionell tillväxt och det dök upp både lycksökare och seriösa aktörer. Det som sker nu är rannsakan och konsolidering. Jag tror att de aktörer som haft en opportunistisk tanke och sett tillfälle att tjäna snabba pengar, kommer att försvinna. Zaptec har däremot både sökt patent och kunskap.
Var står ni idag?
– Vi har klarat av etableringen på den nordiska och skandinaviska marknaden och är nu på ingång på den europeiska scenen. Först och främst i Tyskland, Schweiz, Beneluxländerna, Frankrike och UK. Här har vi redan etablerat kontor och anställt nya medarbetare. Efter detta har vi som strategi att gå in i USA, vilken är en stor och spännande marknad.
Hur ser du på tillväxtpotentialen?
– Både den europeiska och internationella marknaden är intressant. Vår marknadsstrategi är att vända oss till de länder som har en nybilsförsäljning av elbilar på 15–20 procent av den totala marknaden. Som jämförelse är genomsnittet för elbilsförsäljningen i Norge 80 procent. I Tyskland är den nu 20 procent.
Vilka var de största milstolparna under 2022?
– Under 2022 lyftes bolaget från den mindre börsen Euronext Growth Oslo till Oslobörsens huvudlista. En annan viktig milstolpe var etableringen av ytterligare tre dotterföretag. Vid sidan om bolaget Westcontrol har vi också fått en ny samarbetspartner – Sanmina Group – på produktionssidan vilket är en viktig investering för att kunna accelerera i framtiden.
Vilka utmaningar har ni haft?
– 2022 har varit ett spännande år, men också krävande, präglat av geopolitiska spänningar och makroekonomiska svängningar som inte har gått att styra över. I kölvattnet av pandemin uppstod problem med leveranser från Kina på speciella komponenter som skapade produktionsproblem och vi behövde stänga ner vår produktion under en månad. Detta har gett en direkt effekt på köp av laddboxar.
Vad har du för förväntningar på 2023?
– År 2023 blir en förlösning i förhållande till 2022. Vi har lagt tid på att bygga organisationen för att växa kraftigt. Under 2022 fördubblade vi antalet medarbetare, en investering som gör oss klara för årets stora tillväxt. Vi är representativa i alla europeiska länder och fått olika länders regulatoriska krav på plats, en nödvändighet för att infria årets förväntningar.
Till sist – hur känns det att ni har kommit dit ni är?
– Det är en spännande resa. Min bakgrund är i elbilsbranschen, där jag etablerade Tesla i Norden. För mig är detta därför ett viktigt nästa steg i denna elbilsrevolution. Jag är far till fyra barn. Jag vill gärna efterlämna planeten på bästa sätt. Nu skapar vi en grundläggande infrastruktur och det känns gott, avslutar Peter Bardenfleth-Hansen.
Zaptec är ett norskt bolag, verksamma inom fordonsindustrin och är noterat på Oslobörsens huvudlista, sedan 2022. Bolaget är specialiserade inom teknisk utveckling av laddningsstationer för eldrivna fordon. Lösningarna används av både privatpersoner och små- och medelstora företagskunder. Zaptec grundades 2012 och har ca 150 antal anställda i nio länder.
Nyheter
Billeruds värdering är på bottennivåer, Di ger köprekommendation till aktien
Billerud har haft motgångar och aktien har stått still i ett årtionde. Men nu är det dags för en vändning, Dagens industri skriver att vinsterna kommer att stiga kraftigt under 2025-2026 och med det kommer även höjda utdelningar.
”Billerud har en relativt stark position i Europa med välinvesterade anläggningar och mestadels mer lönsamma produktkategorier. Dessutom har bolaget sedan ett par år den amerikanska verksamheten som ytterligare ett ben att stå på.”
I USA måste verksamheten ställas om med marknadens förändring. Här valde Billerud att skjuta på investeringarna, i stället för en jätteinvestering så ställer man nu om över tid. Det ser ut att ha blivit ett bra val då inflationen stack i höjden.
Dagens industri spår att Billerud kommer att ha ett fritt kassaflöde på över 3 miljarder kronor under 2025 och 2026 där man tror att merparten kommer under 2026. Då kan bolaget både höja utdelningen och sänka nettoskulden.
Dagens industris analytiker Mikael Olsson ser en potential på 25 procent för aktien på ett års sikt.
Billerud-aktien stängde i fredags på 108,70 kronor.
Nyheter
Saab meddelar att försäljningen utvecklats bättre än förväntat
Saabs försäljningsintäkter för helåret 2024 förväntas bli cirka 63,8 miljarder kronor, motsvarande en organisk försäljningstillväxt på 23,4 procent. Dvs betydligt högre än tidigare prognos som var i den övre delen av spannet 15-20 procent för helåret 2024.
Den ökade organiska försäljningstillväxten om 23,4 procent för helåret 2024 är ett resultat av en bättre än förväntad försäljningsutveckling. Detta är en följd av ovanligt god projektexekvering i det fjärde kvartalet. Försäljningsintäkterna i kvartalet förväntas bli cirka 20,9 miljarder kronor med en organisk försäljningstillväxt om 29,3 procent.
Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet förväntas öka till cirka 2,0 miljarder kronor. Rörelsemarginalen i det fjärde kvartalet förväntas stiga till 9,4 procent.
Nyheter
Dug Foodtech blir listade på fler butiker i Tyskland
Dug Foodtech inleder 2025 med en nationell listning hos Knuspr, vilket innebär att potatisdrycken DUG blir tillgänglig för konsumenter i metropolerna Berlin, München och Frankfurt am Main via e-handelsplattformen från och med vecka 4. Lanseringen inleds med en veckas reklamkampanj.
Vidare kommer DUG Barista och DUG Original att finnas tillgängliga från vecka 5 hos den nordtyska apotekskedjan Budni. Budni är en del av Edeka Group, har 190 butiker och är en viktig kund i denna region. För att stötta lanseringen kommer DUG och Budni att genomföra en social mediekampanj för att attrahera tyska konsumenter.
”Vi är glada över att presentera nya partners på den tyska marknaden och jag är nöjd med att våra försäljningsinsatser ger resultat. Tyskland är den största marknaden för växtbaserad mjölk i Europa. Samarbetena med Knuspr och Budni ligger helt i linje med vår strategi för Tyskland. Vi är övertygade om att tyska konsumenter kommer att uppskatta våra produkters goda smak och miljöfördelar,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.
DUG Foodtech fortsätter att fokusera på att utöka sin närvaro i Europa.
-
Nyheter2 veckor sedan
12 bra aktier i småbolag för 2025 enligt Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
8 bra aktier att köpa i slutet av 2024 inför 2025
-
Nyheter4 veckor sedan
De tre bästa bank-aktierna för 2025 – hög direktavkastning
-
Nyheter3 veckor sedan
Fem bra aktier för 2025 i stora svenska företag
-
Nyheter2 månader sedan
Analytiker och förvaltare – Så bra är börsnoteringen av Apotea
-
Nyheter2 veckor sedan
Fem aktier att sälja när 2025 inleds enligt Affärsvärlden
-
Nyheter2 månader sedan
IPO-aktuella nätapoteket Apotea har alltid satsat på lönsamhet
-
Nyheter1 månad sedan
Affärsvärlden avråder investerare från att teckna aktier i KB Components IPO