Nyheter
Zaptec redo att lösa effektbrist i elnätet när fler skaffar elbil
Laddstationsbolaget Zaptec spelar en viktig roll för den gröna omställningen och en eldriven transportsektor. – Vi ser oss själv som en möjliggörare och är en del av lösningen för att elektrifiera samhället, säger Zaptecs vd Peter Bardenfleth-Hansen.
År 2030 ska Sveriges fordonsflotta vara fossilfri, det är målet. Snart är vi där. Inför denna omställning är laddstationsbolaget Zaptec en viktig spelare och står redo med teknologiska lösningar, avgörande för infrastrukturen och elbilsmarknaden.
– Det känns gott att vara en del av den förändringen, att vi har en vision som är i takt med vad samhället och politiker efterfrågar. Vi måste göra något för att skapa förändring, inte bara snacka om det, säger Peter Bardenfleth-Hansen, vd på Zaptec.
Vilket problem vill och kan Zaptec lösa?
– Vi går från gammaldags förbrukningsmotorer mot en framtid med eldrivna fordon. Men den nuvarande infrastrukturen, som är nyckeln, har inte den kapacitet som behövs. Att uppdatera infrastrukturen är därför en stor utmaning och mycket dyrt för samhället. Och här spelar Zaptec en stor roll. Vi vill skapa förändring genom innovation. Vi verkar i en bransch där vår vision har en enorm betydelse och där våra lösningar är en del av transformationen inom transportsektorn.
Varför är Zaptec företaget vi ska hålla ögonen på?
– Vi är en möjliggörare för utvecklingen av eldrivna fordon och en fossilfri transportsektor. Sedan start har vi har gått den långsamma vägen för att säkra att vi har kundernas bästa för ögonen när det kommer till säkerhet, användarvänlighet och en lösning som kan etableras i alla fordon.
På vilket sätt är Zaptecs lösningar en gamechanger?
– Med vår teknologi kan vi säkra att man på ett demokratiskt vis kan använda den ström som är tillgänglig, på ett effektivt sätt. Och utan att det har en negativ effekt på den gamla infrastrukturen. Det stora problemet är att elbilar behöver ström. Men det är extremt dyrt och tidskrävande att uppgradera ett helt lands infrastruktur. Och vi kan inte bara ta ström från nätet utan måste också ge tillbaka. Zaptec löser detta problem med elnätet med en smart laddare som också kan ge tillbaka. Den gör också att elbilsutvecklingen kan fortsätta att utvecklas, utan på bekostnad av elnätet.
Hur är Vehicle 2 Grid en del av lösningen?
– V2G är en ny teknik som går ut på att bostaden och bilen ska kunna överföra ström mellan varandra. Du kan använda bostadens elnät för att ladda din bil, men också bilens batteri för att ge ström till bostaden. Vi vill använda energin som ligger i 100 000-tals eldrivna bilars batterier som en buffertmekanism med stora mängder ström som ligger latent i bilarna. Samtidigt ska man som brukare inte märka av att man är en del i samlad lösning. På så sätt kan man också skapa en balans och undvika kapacitetsbrist. Vi har idag en av världens första AC-laddare som möjliggör V2G. Det är unikt.
Är bilarna redo för detta?
– Just nu har inte alla eldrivna bilar stöd för V2G, men bilar från Sydkorea och Japan har detta inbyggt. Min uppfattning är att framtidens teknologi sätter mer och mer press på biltillverkarna att ha stöd för V2G. Det blir en selling-point att denna teknologin finns.
Plug & charge – vad är det?
– Nästa stora språng inom elbilsladdning kommer vara Plug & Charge-teknologin och vi är redan där. Teknologin är en kommunikationsbrygga och mjukvaran gör det möjligt för bilen, laddstationen och betalningsoperatören att prata med varandra. Det som teknologin handlar om är att du inte behöver någon app, kreditkort eller annat för att betala. Allt ligger i lösningen. Detta är något som Tesla har och vi tror att det kommer bli standard för alla elbilar. Biltillverkarna och betalningsoperatörer är redo för detta.
På vilket sätt är Zaptecs teknologi en viktig del av er affär?
– Teknologin fokuserar på balansering som gör att strömmen som finns i ledningar kan utnyttjas effektivt utan att det blir brister eller överkapacitet. Teknologin ligger också till grund för den enorma tillväxt vi haft de senaste 5–10 åren. Redan nu har vi patent för detta i Kina och Japan och nu inväntar vi godkännande av den Europeiska patentagenturen, vilket kommer att säkra och accelerera utbyggnaden av elbilar och elinfrastruktur.
Är ni ensamma om att ha en lösning för infrastrukturen?
– Under pandemin hann många med att reflektera, det blev fokus på elbilar och den infrastruktur som ligger bakom. Hela branschen står därför inför en exceptionell tillväxt och det dök upp både lycksökare och seriösa aktörer. Det som sker nu är rannsakan och konsolidering. Jag tror att de aktörer som haft en opportunistisk tanke och sett tillfälle att tjäna snabba pengar, kommer att försvinna. Zaptec har däremot både sökt patent och kunskap.
Var står ni idag?
– Vi har klarat av etableringen på den nordiska och skandinaviska marknaden och är nu på ingång på den europeiska scenen. Först och främst i Tyskland, Schweiz, Beneluxländerna, Frankrike och UK. Här har vi redan etablerat kontor och anställt nya medarbetare. Efter detta har vi som strategi att gå in i USA, vilken är en stor och spännande marknad.
Hur ser du på tillväxtpotentialen?
– Både den europeiska och internationella marknaden är intressant. Vår marknadsstrategi är att vända oss till de länder som har en nybilsförsäljning av elbilar på 15–20 procent av den totala marknaden. Som jämförelse är genomsnittet för elbilsförsäljningen i Norge 80 procent. I Tyskland är den nu 20 procent.
Vilka var de största milstolparna under 2022?
– Under 2022 lyftes bolaget från den mindre börsen Euronext Growth Oslo till Oslobörsens huvudlista. En annan viktig milstolpe var etableringen av ytterligare tre dotterföretag. Vid sidan om bolaget Westcontrol har vi också fått en ny samarbetspartner – Sanmina Group – på produktionssidan vilket är en viktig investering för att kunna accelerera i framtiden.
Vilka utmaningar har ni haft?
– 2022 har varit ett spännande år, men också krävande, präglat av geopolitiska spänningar och makroekonomiska svängningar som inte har gått att styra över. I kölvattnet av pandemin uppstod problem med leveranser från Kina på speciella komponenter som skapade produktionsproblem och vi behövde stänga ner vår produktion under en månad. Detta har gett en direkt effekt på köp av laddboxar.
Vad har du för förväntningar på 2023?
– År 2023 blir en förlösning i förhållande till 2022. Vi har lagt tid på att bygga organisationen för att växa kraftigt. Under 2022 fördubblade vi antalet medarbetare, en investering som gör oss klara för årets stora tillväxt. Vi är representativa i alla europeiska länder och fått olika länders regulatoriska krav på plats, en nödvändighet för att infria årets förväntningar.
Till sist – hur känns det att ni har kommit dit ni är?
– Det är en spännande resa. Min bakgrund är i elbilsbranschen, där jag etablerade Tesla i Norden. För mig är detta därför ett viktigt nästa steg i denna elbilsrevolution. Jag är far till fyra barn. Jag vill gärna efterlämna planeten på bästa sätt. Nu skapar vi en grundläggande infrastruktur och det känns gott, avslutar Peter Bardenfleth-Hansen.
Zaptec är ett norskt bolag, verksamma inom fordonsindustrin och är noterat på Oslobörsens huvudlista, sedan 2022. Bolaget är specialiserade inom teknisk utveckling av laddningsstationer för eldrivna fordon. Lösningarna används av både privatpersoner och små- och medelstora företagskunder. Zaptec grundades 2012 och har ca 150 antal anställda i nio länder.
Nyheter
Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt
Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.
Köper MeCovers för 1 miljon kronor
Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.
MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.
”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.
I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.
Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.
Nyheter
Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner
Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.
Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.
Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.
“Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.
Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.
Nyheter
Bra inledande försäljning för Umida Groups Joluca-dryck
Umida meddelar att den initiala efterfrågan på Joluca-drycken har varit högre än estimaten. Bolagets säljs- och distributionspartner Arvid Nordquist har fått begränsa antalet köpande kunder, men räknar med att komma i fas under oktober förutsatt att efterfrågan inte fortsätter öka i samma tak som nu.
Den fullskaliga lanseringen inleds idag. Produkterna har levererats till centrala lager och kommer att börja rullas ut i butiker hos ICA, COOP, Axfood, Pressbyrån och 7-Eleven under denna vecka.
Bolaget har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.
”Idag är en stor dag för oss. Redan för två veckor sedan inleddes försäljningen hos Hemmakväll och den feedback vi fått från konsumenterna har varit enastående. Många av dagligvaruhandelns butiker har smygstartat försäljningen under slutet förra veckan vilket är mycket ovanligt och det visar på butikernas engagemang och intresse för dryckerna. Distributionen är oftast det som är utmaningen för nya produkter och varumärken men här har vi förmånen att redan från start ha hela distributionskedjan på plats vilket gör att förutsättningarna är goda för hög försäljning. På toppen av det har vi JLC som driver på med en enorm räckvidd så nu är det upp till bevis för produkterna i butikerna. Kommande månader kommer bli mycket spännande för oss.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.
-
Nyheter1 vecka sedan
Stor uppsida i Neonode-aktien vid förlikning
-
Nyheter1 månad sedan
Fyra aktier i småbolag som är bra att investera i för resten av 2024
-
Nyheter2 månader sedan
G5 Entertainment är ett småbolag för den försiktige skriver Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault har en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games blir ägare till Blitz Football Manager
-
Nyheter2 månader sedan
Volvo får rekordbeställning på 1500 lastbilar
-
Nyheter2 månader sedan
10 bra aktier för Greklands ekonomiska boom
-
Nyheter1 månad sedan
Positiva interimsresultat och möjlighet till accelererat godkännande för Diamyd Medical