Följ oss
Råvarunyheter

Nyheter

Volvo kommer lansera ellastbil med 600 km i räckvidd

Publicerad

den

Elektrisk lastbil från Volvo

Upp till 600 km på en laddning. Så långt kommer nästa generations ellastbil från Volvo Lastvagnar kunna köra. Räckvidden innebär ett genombrott för fjärrtransporter utan avgasutsläpp.

Elektrifieringen av tunga lastbilar fortsätter runt om i världen och att köra på el även längre sträckor blir nu möjligt.

Nästa år lanserar Volvo en ny variant av sin FH Electric som kommer att kunna köra upp till 600 km på en laddning. Det kommer att göra det möjligt för åkerier och transportföretag att köra eldrivna lastbilar på medellånga och långa sträckor och att köra en hel arbetsdag utan att behöva ladda. Den nya varianten av Volvo FH Electric kommer att släppas till försäljning under andra halvåret 2025.

– Vårt nya elektriska flaggskepp kommer att bli ett mycket bra komplement till vårt breda utbud av ellastbilar och möjliggöra transporter utan avgasutsläpp också för riktigt långa distanser. Det kommer att vara en bra lösning för transportbolag som har en hög årlig körsträcka på sina lastbilar och en stark vilja att minska sina koldioxidutsläpp, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.

Fem år av elektriskt ledarskap

Det som möjliggör räckvidden på 600 km är Volvos nya drivlineteknik, den så kallade e-axeln, som skapar utrymme för betydligt mer batterikapacitet ombord. Effektivare batterier, ett ytterligare förbättrat batterihanteringssystem och övergripande effektivitet hos drivlinan bidrar också till den längre räckvidden.

Volvo Lastvagnar är en global ledare inom medeltunga och tunga elektriska lastbilar med åtta batterielektriska modeller i sin portfölj. Det breda produktsortimentet gör det möjligt att elektrifiera många olika segment, som till exempel stads- och regiondistribution, byggtransporter, avfallshantering och snart då även fjärrtransporter. Volvo har hittills levererat mer än 3 800 elektriska lastbilar till kunder i 46 länder runt om i världen.

– Transportsektorn står för sju procent av de globala koldioxidutsläppen. Batteridrivna ellastbilar är viktiga för att minska klimatavtrycket. Förutom de stora miljövinster som ellastbilar ger, innebär de också en mycket bättre arbetsmiljö för lastbilsförarna med betydligt lägre nivåer av buller och vibrationer, säger Roger Alm.

Volvo Lastvagnar driver övergången till fossilfria transporter, dels för att nå sitt utsläppsmål om netto noll till 2040, dels för att stötta alla kunders hållbarhetsmål. Volvos utsläppsmål ska nås genom en strategi som bygger på tre parallella vägar: batterielektriska och bränslecellselektriska lastbilar samt förbränningsmotorer som körs på förnybara bränslen som grön vätgas, biogas eller HVO (hydrerade vegetabiliska oljor).

Nyheter

Affärsvärlden neutrala till Envar Holdings IPO

Publicerad

den

Spel som Envar har arbetat med

Envar Holding är en outsourcing- och utvecklingsstudio med fokus på grafisk design, 3D-grafik, animationer och illustrationer till huvudsakligen spelutvecklingsföretag och andra företag verksamma inom underhållningsindustrin. Bolaget har etablerat sig som en leverantör av grafik- och utvecklingstjänster till några av de största varumärkena inom spelindustrin.

Envar gör nu en IPO på First North där man önskar att få in 50 miljoner kronor till 20 kronor per aktie. Teckningsperioden är den 26 november till 10 december och handeln i aktien inleds sedan den 17 december. Hur ska då en investerare agera?

27 miljoner kronor är säkerställda på förhand av ankarinvesterare, bl.a. Tenesta Holding AB. Tidigare denna kväll meddelade bolaget även att erbjudandet är övertecknat.

Affärsvärlden – Neutral

Affärsvärlden ger en neutral rekommendation till Envars IPO, och tillägger att det kan vara värt att följa aktien när bolaget väl är noterat.

”Vi är inte övertygade nog av Envar för att sätta teckna på erbjudandet. Men bolaget kan var värt att följa”

Fortsätt läsa

Nyheter

Positiva åsikter om IPO-erbjudandet från Intea

Publicerad

den

Fastighet som ingår i Intea Fastigheters bestånd

Intea Fastigheter är ett fastighetsbolag inriktat på långsiktigt aktivt ägande av social infrastruktur. Företaget gör nu en IPO på omkring 2,5 miljarder kronor som främst består av vanliga stamaktier som prissätts i intervallet 38-40 kronor, men även en liten andel D-aktier. Teckningsperioden är 4-11 december och aktierna noteras sedan på Stockholmsbörsen den 12 december. Hur ska då en investerare agera?

Tredje AP-fonden, AFA Försäkring, Swedbank Robur, Länsförsäkringar Fondförvaltning och Bell Rock Capital Management har åtagit sig att teckna aktier för 1 130 miljoner kronor, motsvarande cirka 46 procent av erbjudandet.

Affärsvärlden – Teckna

Affärsvärlden ger rådet att teckna aktier i Intea för den som gillar fastighetsaktier.

”Vi tänker 15 gånger vinsten som en rimlig värdering och då blir uppsidan knappt 30 procent på några års sikt, räknat från högsta kursen i intervallet (40 kronor). Det gör Intea till en fastighetsnotering att teckna”

Dagens industri – Teckna

Dagens industris analytiker ger rådet att teckna Iteas IPO. Intea grundades året innan SBB, men medan SBB växte i högt tempo valde Intea en försiktigare tillväxtväg. Di skriver att bolagets hyreskontrak är långa med en genomsnittlig återstående kontraktslängd på 7,2 år och att 74 procent av hyresintäkterna är KPI-indexerade.

”Om kursen landar i den övre delen av intervallet, handlas B-aktien kring elva gånger våra estimat för förvaltningsresultatet 2026, vilket vi anser är lågt givet bolagets fina defensiva kvaliteter.”

Philip Hallberg – Positiv

Fastighetsexperten Philip Hallberg på Lannebo ger inte något uttryckligt råd men ger sin syn på företaget och erbjudandet. Han får även sätta betyg på erbjudandet enligt EFN:s fem olika kategorier det summerar sig till 18 av 25 möjliga poäng.

Tillväxt/Lönsamhet: 4
Värdering: 4
Ägare/Ledning: 4
Finansiell ställning: 3
Hört på Riche: 3

Fastighetsexperten Philip Hallberg på Lannebo ger sin syn på Intea som gör en IPO.
Fortsätt läsa

Nyheter

Swedencare-aktien kan dubblas, köp säger Dagens industri

Publicerad

den

Nutrima från Swedencare

Swedencare har en ocyklisk verksamhet, god tillväxt inom djurhälsa och chans till högre lönsamhet. Om bolaget levererar på sina mål kan aktiekursen dubblas skriver Dagens industri och delar ut en köprekommendation.

Det finns även en möjlighet att det kommer ett bud på företaget. Den största ägaren är tyska Symrise som äger 41 procent och lade nyligen ett bud på Probi. Men då måste Symrise få med sig tre ledande befattningshavare som tillsammans äger 23 procent.

Dagens industris analys Veckans aktie skrivs utifrån att den ska utvärderas efter ett år och på den sikten och med Dagens industris prognoser så ser man en uppsida på 26 procent.

”Tittar vi på värderingen på skuldfri basis i relation till rörelseresultatet, ev/ebitda, hamnar vi på 16 respektive 13. Sätt årets multipel på nästa års rörelseresultat som vi tror blir 724 Mkr och vi får en uppsida på 26 procent.”

Skulle bolaget lyckas nå sina mål så kan dock aktien dubbleras skriver tidningens analytiker Agnetha Jönsson.

Swedencare-aktien stängde på 53,75 kronor i fredags.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära