Nyheter
Volvo får order på 300 eldrivna lastbilar från DSV
Volvo Lastvagnar och det globala logistikföretaget DSV har tecknat ett samarbetsavtal om 300 eldrivna tunga lastbilar. Affären är en av de största kommersiella beställningarna hittills på Volvos ellastbilar. I och med ordern kommer DSV att ha en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa.
DSV, en global ledare inom transport och logistik, rör sig snabbt mot en mer hållbar framtid på vägarna. Varje dag transporterar mer än 20 000 lastbilar varor för företagets kunder runt om i världen och ett växande antal transporter kommer vara elektriska eller köras på förnybara bränslen under de kommande åren.
Tillsammans med Volvo Lastvagnar har DSV och dess underleverantörer kommit överens om att rulla ut 300 ellastbilar med nollutsläpp i DSV:s verksamheter i Europa, som en del av företagets plan att införa 2000 eldrivna lastbilar i sin flotta till 2030. I och med ordern kommer DSV att ha en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa.
I avtalet ingår också 500 Volvolastbilar med mycket bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar är planerade att levereras mellan 2024 och 2026.
– Jag är mycket stolt över att fördjupa det partnerskap vi har med DSV. Samarbete och ett starkt engagemang för att verkligen göra skillnad är avgörande för att göra hållbara transporter och stora CO2-minskningar till verklighet. Den här ordern är ett bevis på deras förtroende för vårt företag och visar att transporter med nollutsläpp är en hållbar lösning här och nu, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
– Samarbete mellan olika sektorer är nyckeln till att bekämpa klimatförändringarna, och vi är glada över att utöka vårt partnerskap med Volvo i vår gemensamma insats för att minska utsläppen inom transportindustrin. Som global ledare inom logistik måste vi försöka ligga i framkant av den gröna omställningen och det här avtalet är ett fantastiskt exempel på hur ny teknik kan tas till marknaden i stor skala för att göra den mer tillgänglig för våra kunder. Affären med Volvo är ett viktigt steg mot att möjliggöra en mer hållbar framtid inom lastbilstransporter, säger Søren Schmidt, vd DSV Road.
Bland de nya lastbilarna som levereras till DSV finns nya Volvo FH Aero Electric, som har förbättrad aerodynamik och gör den ännu mer energieffektiv.
DSV är Volvokoncernens största transportör av gods och företaget har redan eldrivna lastbilar från Volvo i sin flotta. Dessa lastbilar används i Sverige och Danmark där DSV har etablerat laddinfrastruktur med hjälp av el från solpaneler vid sina distributionscentraler i båda länderna.
Både DSV och Volvokoncernen har åtagit sig att uppfylla Science-based targets-initiativet, vilket driver ambitiösa klimatåtgärder i den privata sektorn, i linje med målen i Parisavtalet.
3 800 ellastbilar i 46 länder
Sedan 2019 har Volvo Lastvagnar levererat mer än 3 800 eldrivna lastbilar till kunder i 46 länder runt om i världen. Volvo erbjuder för närvarande branschens bredaste produktsortiment med åtta helt eldrivna modeller som uppfyller behoven inom ett brett spektrum av applikationer – från stadsdistribution och avfallshantering till regionala transporter och anläggning.
Nyheter
Positiva åsikter om IPO-erbjudandet från Intea
Intea Fastigheter är ett fastighetsbolag inriktat på långsiktigt aktivt ägande av social infrastruktur. Företaget gör nu en IPO på omkring 2,5 miljarder kronor som främst består av vanliga stamaktier som prissätts i intervallet 38-40 kronor, men även en liten andel D-aktier. Teckningsperioden är 4-11 december och aktierna noteras sedan på Stockholmsbörsen den 12 december. Hur ska då en investerare agera?
Tredje AP-fonden, AFA Försäkring, Swedbank Robur, Länsförsäkringar Fondförvaltning och Bell Rock Capital Management har åtagit sig att teckna aktier för 1 130 miljoner kronor, motsvarande cirka 46 procent av erbjudandet.
Affärsvärlden – Teckna
Affärsvärlden ger rådet att teckna aktier i Intea för den som gillar fastighetsaktier.
”Vi tänker 15 gånger vinsten som en rimlig värdering och då blir uppsidan knappt 30 procent på några års sikt, räknat från högsta kursen i intervallet (40 kronor). Det gör Intea till en fastighetsnotering att teckna”
Dagens industri – Teckna
Dagens industris analytiker ger rådet att teckna Iteas IPO. Intea grundades året innan SBB, men medan SBB växte i högt tempo valde Intea en försiktigare tillväxtväg. Di skriver att bolagets hyreskontrak är långa med en genomsnittlig återstående kontraktslängd på 7,2 år och att 74 procent av hyresintäkterna är KPI-indexerade.
”Om kursen landar i den övre delen av intervallet, handlas B-aktien kring elva gånger våra estimat för förvaltningsresultatet 2026, vilket vi anser är lågt givet bolagets fina defensiva kvaliteter.”
Philip Hallberg – Positiv
Fastighetsexperten Philip Hallberg på Lannebo ger inte något uttryckligt råd men ger sin syn på företaget och erbjudandet. Han får även sätta betyg på erbjudandet enligt EFN:s fem olika kategorier det summerar sig till 18 av 25 möjliga poäng.
Tillväxt/Lönsamhet: 4
Värdering: 4
Ägare/Ledning: 4
Finansiell ställning: 3
Hört på Riche: 3
Nyheter
Swedencare-aktien kan dubblas, köp säger Dagens industri
Swedencare har en ocyklisk verksamhet, god tillväxt inom djurhälsa och chans till högre lönsamhet. Om bolaget levererar på sina mål kan aktiekursen dubblas skriver Dagens industri och delar ut en köprekommendation.
Det finns även en möjlighet att det kommer ett bud på företaget. Den största ägaren är tyska Symrise som äger 41 procent och lade nyligen ett bud på Probi. Men då måste Symrise få med sig tre ledande befattningshavare som tillsammans äger 23 procent.
Dagens industris analys Veckans aktie skrivs utifrån att den ska utvärderas efter ett år och på den sikten och med Dagens industris prognoser så ser man en uppsida på 26 procent.
”Tittar vi på värderingen på skuldfri basis i relation till rörelseresultatet, ev/ebitda, hamnar vi på 16 respektive 13. Sätt årets multipel på nästa års rörelseresultat som vi tror blir 724 Mkr och vi får en uppsida på 26 procent.”
Skulle bolaget lyckas nå sina mål så kan dock aktien dubbleras skriver tidningens analytiker Agnetha Jönsson.
Swedencare-aktien stängde på 53,75 kronor i fredags.
Nyheter
Värdet på Eyeon Group kommer att gå till noll
Affärsvärlden kom idag med väldigt hårda ord mot Eyeon Group vilka mynnar ut i åsikten att aktien kommer att gå mot noll på sikt. När analysen publicerades så var bolagets börsvärde omkring en halv miljard kronor, men aktien rasade med 30 procent under dagen vilket gav ett börsvärde på 318 miljoner kronor.
Affärsvärlden ifrågasätter både hela företaget och flera personer.
”Verkligheten bakom framstår dessvärre som mörk. Vi misstänker att verksamheten är direkt oseriös och runt Eyeon hittar vi också en rad ohederliga element, vissa med gängkriminella kopplingar” skriver Affärsvärlden.
Affärsvärlden ifrågasätter även bolagets försäljningsmetoder, vilket kommer samtidig som flera stora internetföretag nu varnar för oseriösa säljare från Eyeon-företag.
Det hela mynnar ut i en säljrekommendation och en prognos att värdet på bolaget kommer att gå mot noll.
”Vår uppfattning är klar: Eyeon uppvisar många tecken på att vara ett luftslott som förr eller senare kommer spricka. Aktien kanske kan trixas upp under perioder men på sikt lär värdet gå mot noll”
Börspostens läsare kanske minns att vi i juli skrev om Eyeon Group och att värderingen på 1,1 miljarder kronor inte kändes rimlig.
-
Nyheter2 veckor sedan
Analytiker och förvaltare – Så bra är börsnoteringen av Apotea
-
Nyheter2 veckor sedan
8 bra aktier att köpa i slutet av 2024 inför 2025
-
Nyheter3 veckor sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter2 veckor sedan
IPO-aktuella nätapoteket Apotea har alltid satsat på lönsamhet
-
Nyheter1 vecka sedan
AstraZeneca är ett diversifierat företag vars värdering har blivit låg – köp säger Di
-
Nyheter2 månader sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter1 månad sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter2 månader sedan
Invent Medic får upprepade beställningar från NGO:er