Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Shortcut Media har blivit ett litet bolag, lämnar aktiemarknaden

Publicerad

den

För nästan två år sedan skrev Börsposten att Shortcut Media inte har en fungerande verksamhet eller affärsmodell. Några månader senare försattes en stor del av verksamheten i konkurs, och den kvarvarande verksamheten klarade inte att hantera skuldberget och fick gå in i rekonstruktion. Shortcut Media tog sig igenom rekonstruktionen och kom ut i ett betydligt friskare skick. Men med det sagt, man var fortfarande verksam på samma hårt konkurrensutsatta marknad där personalen dessutom är högst flyktig.

Shortcut Media har utvecklats till ett litet bolag som går halvdåligt. Nu tar bolaget konsekvensen av det och planerar att avnotera aktierna från Spotlight. Man skriver att det är en konsekvens av att man inte längre uppfyller Spotlights noteringskrav på att minst 100 aktieägare ska äga aktier för minst 2000 kronor vardera. Men det är knappast unikt för Shortcut Media, orsaken är nog snarare att noteringen inte tillför något till det skadeskjutna bolaget längre, det är bara en kostnad och tidsåtgång.

”Efter ett år av rekonstruktion och kraftiga nedskärningar är Shortcut Media-koncernen ett betydligt mindre bolag med en nuvarande värdering på under 10 MSEK. Vårt fokus framöver är att utveckla de två kvarvarande verksamheterna Magoo och Stark Film, som båda har fina förutsättningar att återgå till god lönsamhet och tillväxt när konjunkturen vänder. Detta arbete kommer underlättas utanför den noterade miljön, samtidigt som kostnadsbesparingarna kommer att vara betydande för bolaget”, säger Lennart Larsson, som har blivit huvudägare och tf VD för Shortcut Media AB.

Aktien har i skrivande stund fallit 44 procent vilket ger ett börsvärde på 3,9 miljoner kronor.

Nyheter

MilDef får beställning på 320 Mkr från tyskt försvars- och säkerhetsföretag

Publicerad

den

Stryktålig dator från Roda, MilDef

Roda, ett dotterbolag till MilDef, har fått en ramavtalsorder avseende leveranser av stryktålig IT-utrustning till ett tyskt försvars- och säkerhetsföretag. Ordervärdet är 320 miljoner kronor och leveranserna kommer att ske under 2026.

Ordern är på ett befintligt ramavtal för IT-utrustning. Roda har levererat stryktålig IT-utrustning såsom datorer, displayer och nätaggregat, alla konstruerade för krävande förhållanden, till detta ledande IT-säkerhetsföretag under flera år. Produkterna kommer att levereras till slutanvändare i det tyska försvaret.

– Detta avrop är ett exempel på hur rodas långa och starka ramavtal med ledande tyska försvarsföretag nu ger resultat. Den tyska upptrappningen accelererar tydligt och rodas goda rykte och erbjudande är mycket eftertraktat i denna dynamiska period, säger Daniel Ljunggren, VD och koncernchef MilDef Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Första leveransen av nya Jas 39 Gripen E i måndags, Saab är redo att leverera fler än de 60 som beställts

Publicerad

den

Saab Jas 39 Gripen E

I måndags levererade Saab den första Jas 39 Gripen E, ett flygplan som till det yttre liknar tidigare modeller, men där det inre är nytt. Planet har också en helt ny arkitektur som gör det enkelt att uppgradera saker över tid, där enskilda block kan bytas ut.

Sverige har beställt 60 plan och bolagets VD Micael Johansson säger att de redan är redo att leverera fler. Kapaciteten i Linköping byggs även ut och Saab kan även använda sin kapacitet i Brasilien.

EFN:s reporter Anders Frick är på plats i Linköping.
Fortsätt läsa

Nyheter

Brain+ tar kampen mot demens, digital terapi visar imponerande resultat

Publicerad

den

Brain+ digitala tjänst

Brain+, som är noterat på First North Köpenhamn, vill förändra hur världen behandlar demens. Med sin digitala plattform gör bolaget kognitiv stimuleringsterapi tillgänglig för vårdpersonal och patienter överallt – och resultaten är slående.

Var tredje sekund insjuknar någon i demens. År 2050 väntas över 139 miljoner människor leva med sjukdomen globalt. Samtidigt finns det få fungerande terapier för de miljontals som befinner sig i ett tidigt eller medelsvårt stadium av demens – en situation som Brain+ vill förändra.

”Vi levererar demensterapi på ett enkelt och säkert sätt – och vi gör det skalbart,” säger bolagets vd Devika Wood.

Digital terapi med dokumenterad effekt

Brain+ bygger på Cognitive Stimulation Therapy (CST), en evidensbaserad, icke-farmakologisk metod som rekommenderas av brittiska NICE (National Institute for Health and Care Excellence). CST har i över 20 år visat sig kunna förbättra minne, språk, humör och livskvalitet hos personer med mild till måttlig demens.

Problemet har inte varit terapins effektivitet, utan dess tillgänglighet. CST kräver utbildade terapeuter och gruppbaserad struktur, något många vårdmiljöer saknar. Därför skapade Brain+ det digitala verktyget ISA, en CE-märkt klass I-medicinteknisk produkt som gör det möjligt för vårdpersonal att genomföra CST digitalt, snabbt och utan omfattande förberedelser.

ISA innehåller 14 strukturerade terapipass med över 200 vetenskapligt testade aktiviteter. Plattformen samlar in data i realtid, följer upp resultat och genererar automatiska rapporter som uppfyller kraven från den brittiska tillsynsmyndigheten CQC.

Effekterna är påtagliga. I studier har ISA visat:

  • +50 % förbättring i kognitiv funktion
  • +48 % förbättrad livskvalitet
  • +66 % bättre planeringsförmåga och beslutsfattande

Familjer rapporterar även tydliga förändringar: klarare tal, mindre oro och ökad livsglädje hos sina närstående.

Skalbar affärsmodell och snabbt växande marknad

Brain+ har redan etablerat sig på den brittiska marknaden med nästan 200 vårdhem och hemtjänstorganisationer som använder systemet. Två NHS-piloter är igång, och bolaget har blivit antaget till det prestigefyllda NHS Clinical Entrepreneurship Programme, vilket ger direkt tillgång till nationella vårdstrukturer.

Priset för vårdhem ligger på cirka 1 500 pund per år, vilket snabbt återbetalar sig genom minskat vårdbehov, enklare kvalitetsrapportering och förbättrade vårdresultat.

Bolaget planerar expansion till Kanada och Australien, marknader med liknande vårdstrukturer som Storbritannien. Den potentiella marknaden uppskattas till över 148 miljoner pund, med en årlig plattformsintäkt på drygt 27 miljoner pund vid full täckning.

Nästa steg – hemversion och internationell expansion

Brain+ arbetar nu med att ta fram en hemmaversion av ISA, riktad till anhöriga och hemtjänstpersonal som vårdar personer med demens i hemmet.

”Vi får många förfrågningar från familjer som vill använda verktyget själva. Vår vision är att ge alla tillgång till bevisad terapi – inte bara patienter inom vårdsystemet,” säger Devika Wood.

Bolaget siktar på att nå break-even 2026, men planerar att ta in tillväxtkapital för att kunna expandera snabbare och utveckla nya produkter.

”Vi har en unik position som första aktör på marknaden. Nu handlar det om att växa internationellt och förbättra livet för så många som möjligt,” sammanfattar Wood.

Devika Wood, VD för Brain+, presenterar verksamheten.
Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära