Nyheter
Shortcut Media måste byta affärsidé
Shortcut Media har som affärsidé att köpa företag som gör reklamfilm och annan kortare video. Grundproblemet med affärsidén är att denna typ av företag ägs och leds av någon eller några kreativa personer som har en grupp kreativa personer anställda. När ledningen sålt verksamheten så tappar de av naturliga orsaker intresse för verksamheten. De anställda har eftertraktad kunskap och gillar att vara där det är intressant, så de letar sig problemfritt vidare till något annat företag när ledningen har tappat intresset. Shortcut Media hamnar i någon situation där företagsköpen är en form av väldigt dyr rekrytering av personal, där de bästa sannolikt lämnar relativt fort.
Nu har problemet hamnat hos Lennart Larsson
Det är inte bara den operativa personalen som lämnar. VD och tidigare storägare har lämnat och nu har ännu en VD lämnat. Även styrelsemedlemmar har lämnat.
Nu har allt detta hamnat i Lennart Larssons knä, som själv beskriver sig som pensionär med bakgrund inom skogsbruk. Han har under åren köpt aktier i Shortcut Media och är nu absolut största ägare med en tredjedel av bolaget. Idag utsågs han även till tillförordnad VD efter att nyligen ha valts till styrelseordförande. Han skrev i början av september följande
”I styrelsen och den operativa ledningen håller vi som bäst på med att ändra fokus en aning, mer åt lönsamhet och struktur. Vi tycker att sådär 4-5 % avkastning är för dåligt. Hur bra den kan bli får vi återkomma till genom att visa resultat. Vi kommer senare att kommunicera våra finansiella mål samt bli lite mer konkreta om vilka förändringar vi tänker vidta. Det betyder inte att vi ska sluta växa, men vi kanske tar det lite lugnare med förvärv, vilket inte betyder att vi inte kommer att agera när lämpliga förvärvskandidater dyker upp. Men organisk tillväxt är väldigt bra. Det sker oftast med låg risk och ökad lönsamhet. Det finns alltid risker med att köpa företag.”
Det verkar alltså som personen som numera är vd och huvudägare redan har dragit slutsatsen att affärsidén inte är hållbar. Han har nu en tuff uppgift att bygga en fungerande organisation som kan rekrytera och behålla personal med traditionella medel.
Inga roliga multiplar
Något som är tråkigt för aktieägare med en traditionell verksamhet är att multiplar baserade på spekulativ förvärvstillväxt inte längre kan användas. I stället blir det traditionella saker som vinst efter skatt som ska utgöra grunden för värderingen. Hälsosamt, men tråkigt.
Nyheter
Avvakta med Nordic Waterproofing-aktien anser Börsveckan
Tidningen Börsveckan har gjort en analys på Nordic Waterproofing som kommer fram till en avvakta-rekommendation för aktien.
Bolagets senaste årsredovisning visar att renoveringar står för cirka 50 procent av omsättningen, vilket stabiliserar verksamheten under ekonomiskt svåra tider då nybyggnationer ofta minskar. På grund av inflation och högre räntor har dock renoveringar blivit svårare att finansiera, vilket påverkat bolagets resultat. Omsättningen föll organiskt med 8 procent under andra kvartalet, och nybyggnationen är svag, särskilt i Finland.
Trots minskade volymer och svagare lönsamhet har Nordic Waterproofing förbättrat sin balansräkning genom att minska skuldsättningen. Kingspan har lagt ett bud på bolaget, men aktieägarna anser att priset inte speglar bolagets fulla värde. Prognoser för 2025 visar en tillväxt i rörelseresultat och omsättning, men marknadsosäkerheten är hög på grund av fortsatt inflation och höga räntor.
Nyheter
DUG Foodtech vill se en potatisrevolution
Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.
– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.
Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.
– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.
Vad är det för fördelar med potatis?
– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.
– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.
Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.
– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.
DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.
Hur ser marknaden ut?
– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.
– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.
Nyheter
Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt
Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.
Köper MeCovers för 1 miljon kronor
Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.
MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.
”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.
I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.
Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.
-
Nyheter2 veckor sedan
Stor uppsida i Neonode-aktien vid förlikning
-
Nyheter2 månader sedan
Fyra aktier i småbolag som är bra att investera i för resten av 2024
-
Nyheter2 månader sedan
G5 Entertainment är ett småbolag för den försiktige skriver Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault har en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games blir ägare till Blitz Football Manager
-
Nyheter2 månader sedan
Volvo får rekordbeställning på 1500 lastbilar
-
Nyheter2 månader sedan
10 bra aktier för Greklands ekonomiska boom
-
Nyheter1 månad sedan
Positiva interimsresultat och möjlighet till accelererat godkännande för Diamyd Medical