Följ oss

Nyheter

Shortcut Media måste byta affärsidé

Publicerad

den

Shortcut Media har som affärsidé att köpa företag som gör reklamfilm och annan kortare video. Grundproblemet med affärsidén är att denna typ av företag ägs och leds av någon eller några kreativa personer som har en grupp kreativa personer anställda. När ledningen sålt verksamheten så tappar de av naturliga orsaker intresse för verksamheten. De anställda har eftertraktad kunskap och gillar att vara där det är intressant, så de letar sig problemfritt vidare till något annat företag när ledningen har tappat intresset. Shortcut Media hamnar i någon situation där företagsköpen är en form av väldigt dyr rekrytering av personal, där de bästa sannolikt lämnar relativt fort.

Nu har problemet hamnat hos Lennart Larsson

Det är inte bara den operativa personalen som lämnar. VD och tidigare storägare har lämnat och nu har ännu en VD lämnat. Även styrelsemedlemmar har lämnat.

Nu har allt detta hamnat i Lennart Larssons knä, som själv beskriver sig som pensionär med bakgrund inom skogsbruk. Han har under åren köpt aktier i Shortcut Media och är nu absolut största ägare med en tredjedel av bolaget. Idag utsågs han även till tillförordnad VD efter att nyligen ha valts till styrelseordförande. Han skrev i början av september följande

”I styrelsen och den operativa ledningen håller vi som bäst på med att ändra fokus en aning, mer åt lönsamhet och struktur. Vi tycker att sådär 4-5 % avkastning är för dåligt. Hur bra den kan bli får vi återkomma till genom att visa resultat. Vi kommer senare att kommunicera våra finansiella mål samt bli lite mer konkreta om vilka förändringar vi tänker vidta. Det betyder inte att vi ska sluta växa, men vi kanske tar det lite lugnare med förvärv, vilket inte betyder att vi inte kommer att agera när lämpliga förvärvskandidater dyker upp. Men organisk tillväxt är väldigt bra. Det sker oftast med låg risk och ökad lönsamhet. Det finns alltid risker med att köpa företag.”

Det verkar alltså som personen som numera är vd och huvudägare redan har dragit slutsatsen att affärsidén inte är hållbar. Han har nu en tuff uppgift att bygga en fungerande organisation som kan rekrytera och behålla personal med traditionella medel.

Inga roliga multiplar

Något som är tråkigt för aktieägare med en traditionell verksamhet är att multiplar baserade på spekulativ förvärvstillväxt inte längre kan användas. I stället blir det traditionella saker som vinst efter skatt som ska utgöra grunden för värderingen. Hälsosamt, men tråkigt.

Nyheter

Sandvik får sin hittills största order på batterielektrisk gruvutrustning

Publicerad

den

Batterielektrisk gruvmaskin från Sandvik

Sandvik har erhållit en stor order från South32 avseende leverans av en gruvutrustningsflotta för underjordsdrift för användning vid Hermosa, ett gruvprojekt inom kritiska mineraler i Arizona, USA. Den största delen av ordern avser batterielektriska fordon, och det är Sandviks största någonsin på batterielektrisk gruvutrustning. Ordern är värderad till runt 750 miljoner kronor och bokades i det andra kvartalet 2025.

Ordern inkluderar batterielektriska truckar, lastare, bultningsmaskiner, borriggar för ortdrivning och långhålsborrning, samt konventionella truckar, kabelbultningsriggar, lastare och borriggar för långhålsborrning. Leveranser väntas starta i det fjärde kvartalet 2026 och fortsätta till 2030, med merparten av leveranserna förväntade under 2026 och 2027.    

– Vi är stolta över att Sandviks batterielektriska fordon kan hjälpa till att bidra till ett ökat utbud av kritiska mineraler, vilket stöttar den fortsatta elektrifieringen av samhället. Lägre bränslekostnader och underhållskostnader tillsammans med en utrustning med längre livslängd, kommer att möjliggöra en mer effektiv, ekonomisk och hållbar gruvdrift vid Hermosa, säger Mats Eriksson, affärsområdeschef för Sandvik Mining and Rock Solutions.

Hermosa är för närvarande det enda avancerade gruvutvecklingsprojektet i USA med potential att producera mangan och zink — två federalt utsedda kritiska mineraler. South32 utvecklar Hermosas zink-bly-silver-fyndighet för att drivas under flera årtionden, och produktionsstart väntas under 2027.

Fortsätt läsa

Nyheter

AcouSorts VD om framtiden: Automatisering, partnerskap och banbrytande teknik i klinisk användning

Publicerad

den

AcouSort-produkter

AcouSorts teknologi, som kombinerar mikrofluidik och ultraljud – så kallad akustofluidik – står i centrum för en revolution inom automatiserad provhantering. Nu stärker bolaget sin position med en nyemission om drygt 34 miljoner kronor.

Biostock fick nyligen besök av Torsten Freltoft, VD för det Lundabaserade medicinteknikbolaget AcouSort. I intervjun berättar han om hur deras innovativa teknologi utmanar traditionell centrifugering – en metod som varit standard inom diagnostik och cellterapi i decennier.

– Med vår teknologi kan vi automatisera processer som annars kräver centrifugering. Det innebär att vi kan integrera dessa processer i chip, vilket i sin tur kan byggas in i diagnostiska och terapeutiska system, förklarar Freltoft.

Kliniskt genombrott med Werfen

Ett konkret exempel på denna integration är samarbetet med det globala företaget Werfen, som lett till lanseringen av GEM 7000 – den första kliniskt godkända produkten där akustofluidik används.

– Det är historiskt. Förutom att det bekräftar vår teknologis potential får vi också royaltyintäkter och har ambitionen att i framtiden leverera komponenter direkt till Werfen, säger Freltoft.

Fokus på cellterapi och flödescytometri

AcouSort driver idag tio parallella utvecklingsprojekt. Två områden sticker ut: cellterapi och flödescytometri.

– Automatisering är nyckeln även här. Dagens cellterapier är mycket manuella och dyra. Genom att sluta och integrera processerna kan vi göra behandlingarna säkrare, billigare – och tillgängliga för fler patienter, säger han.

Tillväxt via partnerskap

Istället för att utveckla färdiga produkter själva, satsar AcouSort på en affärsmodell baserad på OEM-partnerskap – där de levererar komponenter som andra bygger in i sina system.

– Vi vill vara framtidens leverantör av ”spadarna” för provhantering. Genom partnerskap kan vi nå fler tillämpningar och marknader än vi skulle kunna på egen hand, berättar Freltoft.

Men det finns utmaningar. Framför allt handlar det om timing.

– Vår teknologi måste vara redo när marknaden är redo. Det är en balansgång – inte för tidigt, inte för sent. Men med sex nya partnerskap bara under förra året, ser vi att tiden börjar bli mogen, säger han.

Kapital för att växla upp

Den pågående nyemissionen på drygt 34 miljoner kronor ska användas för att omvandla samarbeten till konkreta affärer, skapa nya partnerskap och förbättra produkternas funktion och tillverkningskapacitet.

– Vi har kommit långt, men nu gäller det att ta nästa steg. Kapitalet ska hjälpa oss att skala upp och leverera på vår vision, avslutar Torsten Freltoft.

Fortsätt läsa

Nyheter

Elekta är en trolig uppköpskandidat

Publicerad

den

Strålkniv från Elekta

Analytikern Björn Rydell på Placera lyfter fram Elekta som en av de troligaste uppköpskandidaterna.

“Just nu handlas aktien till de lägsta kursnivåerna på över tio år. Grundarfamiljen Leksell är storägare och ordförande Laurent Leksell börjar bli till åren (fyller 73 i år). Ett tänkbart scenario är att familjen Leksell köper ut Elekta tillsammans med ett riskkapitalbolag.”

Aktien värderas nu kring 10x rörelsevinsten på analytikernas prognoser och de skriver Rydell är lågt både i absoluta och relativa tal. Aktien är samtidigt tillbaka där den var år 2010, alltid har det varit någonting som gjort investerarna missnöjda, så många investerare skulle nog inte gråta om det kom ett bud.

Graf över utvecklingen för Elekta-aktien
Elekta-aktiens utveckling över åren. Den stängde idag på 48,28 kronor.
Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära