Följ oss

Nyheter

Shortcut Media måste byta affärsidé

Publicerad

den

Shortcut Media har som affärsidé att köpa företag som gör reklamfilm och annan kortare video. Grundproblemet med affärsidén är att denna typ av företag ägs och leds av någon eller några kreativa personer som har en grupp kreativa personer anställda. När ledningen sålt verksamheten så tappar de av naturliga orsaker intresse för verksamheten. De anställda har eftertraktad kunskap och gillar att vara där det är intressant, så de letar sig problemfritt vidare till något annat företag när ledningen har tappat intresset. Shortcut Media hamnar i någon situation där företagsköpen är en form av väldigt dyr rekrytering av personal, där de bästa sannolikt lämnar relativt fort.

Nu har problemet hamnat hos Lennart Larsson

Det är inte bara den operativa personalen som lämnar. VD och tidigare storägare har lämnat och nu har ännu en VD lämnat. Även styrelsemedlemmar har lämnat.

Nu har allt detta hamnat i Lennart Larssons knä, som själv beskriver sig som pensionär med bakgrund inom skogsbruk. Han har under åren köpt aktier i Shortcut Media och är nu absolut största ägare med en tredjedel av bolaget. Idag utsågs han även till tillförordnad VD efter att nyligen ha valts till styrelseordförande. Han skrev i början av september följande

”I styrelsen och den operativa ledningen håller vi som bäst på med att ändra fokus en aning, mer åt lönsamhet och struktur. Vi tycker att sådär 4-5 % avkastning är för dåligt. Hur bra den kan bli får vi återkomma till genom att visa resultat. Vi kommer senare att kommunicera våra finansiella mål samt bli lite mer konkreta om vilka förändringar vi tänker vidta. Det betyder inte att vi ska sluta växa, men vi kanske tar det lite lugnare med förvärv, vilket inte betyder att vi inte kommer att agera när lämpliga förvärvskandidater dyker upp. Men organisk tillväxt är väldigt bra. Det sker oftast med låg risk och ökad lönsamhet. Det finns alltid risker med att köpa företag.”

Det verkar alltså som personen som numera är vd och huvudägare redan har dragit slutsatsen att affärsidén inte är hållbar. Han har nu en tuff uppgift att bygga en fungerande organisation som kan rekrytera och behålla personal med traditionella medel.

Inga roliga multiplar

Något som är tråkigt för aktieägare med en traditionell verksamhet är att multiplar baserade på spekulativ förvärvstillväxt inte längre kan användas. I stället blir det traditionella saker som vinst efter skatt som ska utgöra grunden för värderingen. Hälsosamt, men tråkigt.

Nyheter

Kiliaros kassa är tom, vad händer nu?

Publicerad

den

Analysfirman Kalqyl som skriver uppdragsanalyser publicerade idag en uppdatering på företaget Kiliaro där man konstaterar att kassan borde vara tom i månadsskiftet november/december, dvs precis här och nu.

Kiliaro har samtidigt nyligen inlett en ambition att förvärva verksamheter inom foto- och videoredigering samt inom utskrift av bilder.

Förhoppningsvis har bolaget en färdig plan, för vanligtvis tar ett företag in nya pengar innan kassan är slut. Har man säkrat upp investerare som ännu inte kommunicerats? Och gör någon form av apportemission av företag som har ett positivt kassaflöde? Det känns som en utmaning. Bolaget har ett börsvärde på 15,5 miljoner kronor vid dagens stängningskurs 1,755 kronor. Det måste bli hårda villkor på ett eller annat sätt för att ro det hela i land.

Uppdatering: Huvudägare meddelar att de finansierar Kiliaro

Under kvällen så skickade Kiliaro ut ett pressmeddelande tillsammans med sin huvudägare First Venture. Man förnekar där att kassan är tom och säger att analysfirman Kalqyl har bristande kunskap. Man skriver vidare att First Venture finansierar Kiliaro och står bakom företaget.

Fortsätt läsa

Nyheter

Acast lanserar självbetjäningsplattform för annonsering i poddar

Publicerad

den

Acast har utvecklat en ny reklamplattform för självbetjäning, vilket möjliggör för företag och varumärken i olika storlekar och med varierande budgetar att nå en mycket engagerad publik via de drygt 88 000 podcasts som finns tillgängliga via Acast Marketplace. Den nya plattformen gör det möjligt för annonsörer att själva aktivera sin annonsstrategi för podcasts och skapar därmed ytterligare möjligheter för Acast att tjäna pengar på sin ad-techplattform.

”Denna nya plattform är ett viktigt steg i att demokratisera den globala podcastannons-branschen eftersom den gör det möjligt för annonsörer att starta sin resa inom podcastannonsering i en skala som passar deras behov och budgetar. För Acast öppnar det upp ytterligare en intäktskanal där vi kan rikta in oss på en bredare bas av vårt stora utbud av podcasts och automatisera annonsförsäljningen ytterligare. Det här är ett viktigt steg i vår strategi att bli nummer ett i podcasting-industrin”, säger Ross Adams, VD för Acast.

Acasts Self-Serve Platform passar särskilt små och medelstora bolag, men är även en smart väg för poddkreatörer att bli annonsörer och marknadsföra sina egna shower och produkter för sin publik i podcastvärlden.

Acast är en världsledande aktör inom annonsering i podcasts och arbetar med fler än 2 400 annonsörer varje år. Acast samarbetar både med mindre företag och med stora varumärken som exempelvis Amazon, State Farm, Macy’s, Ikea, Klarna och Ulta Beauty.

Tidningen Börsveckan tog i veckan bort säljrekommendationen för aktien.

Fortsätt läsa

Nyheter

Eolus i nytt samarbete om utveckling av fyra flytande vindkraftsprojekt i Östersjön

Publicerad

den

Flytande vindkraftverk anläggs

Eolus och Simply Blue Group har kommit överens om att tillsammans utveckla flytande vindkraft i Östersjön.

SeaSapphire, powered by Eolus and Simply Blue Group, är ett joint venture som ska utveckla fyra flytande vindkraftsparker i Östersjön – två projekt i Sverige och två i Finland. Eolus och Simply Blue Group äger 50 procent vardera av aktierna i Sea Sapphire genom vilket samarbetet sker. Simply Blue Group är en irländsk utvecklare inom blå ekonomi som utvecklar banbrytande projekt inom flytande vindkraft, e-bränslen, vågenergi och akvakultur med låg påverkan.

– Projekten i SeaSapphire kommer stärka och diversifiera vår offshoreportfölj. Kombinationen av Eolus långa erfarenhet av att utveckla förnybara projekt och Simply Blue Groups expertis inom flytande vindkraft möjliggör ett starkt och framgångsrikt samarbete. Det ger stora möjligheter att skapa ett betydande tillskott av grön elproduktion i Norden, säger Per Witalisson, VD för Eolus.

– Detta är ett starkt samarbete mellan Simply Blue Group och Eolus, där vi har liknande ambitioner och våra kompetenser inom projektutveckling kompletterar varandra. Vårt fokus på blå ekonomi kommer gynna kustsamhällen och intressenter när det kommer till jobbskapande och engagemang som skapar förutsättningar för en hållbar energiomställning I Finland och Sverige och möjlighet att nå utsläppsmålen, säger Sam Roch-Perks, Group CEO Simply Blue Group.

Projekten i SeaSapphire är under utveckling och ett stort fokus läggs på försörjningskedjan, lokalt jobbskapande och utforskandet av alternativa användningar av den energi som produceras. Om projekten realiseras enligt nuvarande plan kan de komma att producera upp till 40TWh/år och bidra till att möta Sveriges och Finlands ambitioner och behov av ökad grön elproduktion.

SeaSapphire, powered by Eolus and Simply Blue Group består av fyra flytande vindkraftsprojekt:

  • Skidbladner – beläget 100 km sydost om Stockholm, Sverige
  • Herkules – beläget 69 km sydost om Gotland, Sverige
  • Wellamo – beläget 90 km utanför regionen Satakunta, Finland
  • Ej offentliggjort projekt – beläget inom finsk ekonomisk zon i Östersjön, Finland.
Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära