Följ oss

Nyheter

Shortcut Media måste byta affärsidé

Publicerad

den

Shortcut Media har som affärsidé att köpa företag som gör reklamfilm och annan kortare video. Grundproblemet med affärsidén är att denna typ av företag ägs och leds av någon eller några kreativa personer som har en grupp kreativa personer anställda. När ledningen sålt verksamheten så tappar de av naturliga orsaker intresse för verksamheten. De anställda har eftertraktad kunskap och gillar att vara där det är intressant, så de letar sig problemfritt vidare till något annat företag när ledningen har tappat intresset. Shortcut Media hamnar i någon situation där företagsköpen är en form av väldigt dyr rekrytering av personal, där de bästa sannolikt lämnar relativt fort.

Nu har problemet hamnat hos Lennart Larsson

Det är inte bara den operativa personalen som lämnar. VD och tidigare storägare har lämnat och nu har ännu en VD lämnat. Även styrelsemedlemmar har lämnat.

Nu har allt detta hamnat i Lennart Larssons knä, som själv beskriver sig som pensionär med bakgrund inom skogsbruk. Han har under åren köpt aktier i Shortcut Media och är nu absolut största ägare med en tredjedel av bolaget. Idag utsågs han även till tillförordnad VD efter att nyligen ha valts till styrelseordförande. Han skrev i början av september följande

”I styrelsen och den operativa ledningen håller vi som bäst på med att ändra fokus en aning, mer åt lönsamhet och struktur. Vi tycker att sådär 4-5 % avkastning är för dåligt. Hur bra den kan bli får vi återkomma till genom att visa resultat. Vi kommer senare att kommunicera våra finansiella mål samt bli lite mer konkreta om vilka förändringar vi tänker vidta. Det betyder inte att vi ska sluta växa, men vi kanske tar det lite lugnare med förvärv, vilket inte betyder att vi inte kommer att agera när lämpliga förvärvskandidater dyker upp. Men organisk tillväxt är väldigt bra. Det sker oftast med låg risk och ökad lönsamhet. Det finns alltid risker med att köpa företag.”

Det verkar alltså som personen som numera är vd och huvudägare redan har dragit slutsatsen att affärsidén inte är hållbar. Han har nu en tuff uppgift att bygga en fungerande organisation som kan rekrytera och behålla personal med traditionella medel.

Inga roliga multiplar

Något som är tråkigt för aktieägare med en traditionell verksamhet är att multiplar baserade på spekulativ förvärvstillväxt inte längre kan användas. I stället blir det traditionella saker som vinst efter skatt som ska utgöra grunden för värderingen. Hälsosamt, men tråkigt.

Nyheter

Svolder-aktien får en köprekommendation av Dagens industri

Publicerad

den

Dagens industri ger en köprekommendation till Svolder-aktien till en medelrisknivå.

”Den som vill investera i lönsamma och utdelande små och medelstora bolag men vill slippa fondernas höga avgifter har ett alternativ på Stockholmsbörsen. Di sätter köpstämpel på en aktie som ger aktiv förvaltning till indexpris.”

Svolder investerar i småbolag på Stockholmsbörsen, vilket definieras som en storlek på upp till 20 miljarder kronor. Till en analysen har även en intervju med VD gjorts och på frågan om även bolaget på First North och onoterade aktierna kan bli aktuella så är svaret ett tydligt nej.

Svolder handlas till 4 procents premie mot underliggande tillgångar, men det kan vara ett lågt pris att betala för att ett förvaltarteam till låg kostnad sköter investeringarna.

Förutom att Svolder ger en nischad investeringsstrategi till låg kostnad så är det en placering i att man tror på att småbolagsaktier får en omvärdering på börsen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Sälj Hemnet, men sju andra aktier är köpvärda anser Börsveckan

Publicerad

den

Fyra investerare

Börsveckan har denna gång analyserat hela tio företag och sju av aktierna rekommenderas investerare att köpa. Hemnet är dock ute i kylan och får en säljrekommendation.

Köp

  • Nordic Level Group
  • Nilörngruppen
  • Vitrolife
  • Rejlers
  • Careium
  • SEB
  • Viaplay

Avvakta

  • Plejd
  • Medcap

Sälj

  • Hemnet
Fortsätt läsa

Nyheter

Uppdatering om Storskogen på 20 minuter

Publicerad

den

Storskogen är en diversifierad bolagsgrupp bestående av 129 affärsenheter uppdelade i 14 vertikaler med en sammanlagd omsättning på cirka 36 miljarder kronor. Här går Bolagsanalyspodden igenom vad som har hänt den senaste tiden och hur det aktuella läget ser ut idag för bolaget.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära