Följ oss

Nyheter

Prostatype Genomics står redo att ta sin revolutionerande gentestprodukt ut i världen

Publicerad

den

Prostatype Genomics

Prostatype Genomics har utvecklat Prostatype, en gentestprodukt som utgör ett kompletterande objektivt beslutsunderlag inför val av behandling av prostatacancerpatienter. Prostatype möjliggör en mer träffsäker prognostisering av prostatacancern och den individuella patientens behandlingsmöjligheter. Prostatype Genomics har nu kommit en bra bit i sin kommersialiseringsprocess. Nu fokuserar bolaget på lansering i några av Europas befolkningsrikaste länder. Det berättar Prostatype Genomics vd Fredrik Persson.

Berätta om Prostatype Genomics och er affärsidé.

Fredrik Persson, vd för Prostatype Genomics

– Prostatype Genomics grundades 2007. Vi har utvecklat Prostatype, ett IR-baserat gentest som hjälper läkare att ordinera rätt behandling till prostatacancerpatienter. Prostatype hjälper läkare att fatta ett mer individualiserat och specifikt behandlingsbeslut, vilket kan bidra till att minska dödligheten och förlänga livslängden för patienter med prostatacancer. Prostatype fyller ett viktigt kliniskt behov och är med andra ord en produkt med potential att förbättra livsvillkoren för miljontals människor runtom i världen.

Hur fungerar Prostatype?

– Prostatype är en CE-märkt, externt validerad testprodukt vars unika AI-system identifierar patientens genetiska fingeravtryck genom att via vävnadsprov mäta information från cancerstamcellens gener. Prostatype baseras på spjutspetsteknologi som ger läkaren ett mått på hur aggressiv, eller icke aggressiv, prostatacancern är, vilket reducerar risken för under-eller överbehandling. 

Hur bedömer ni att det globala medicinska behovet av nya gentester för prostatacancer kommer att utvecklas framöver?

– Antalet män som diagnostiseras med prostatacancer ökar år för år i stora delar av världen.  Hittills har sjukvården saknat testmetoder som med exakthet kan avgöra hur aggressiv en enskild patients prostatacancer är och därmed även viket behandlingsalternativ som är att föredra. Vårt test levererar en objektiv bedömning av den enskilda patientens prostatacancer, vilket utgör ett viktigt underlag när läkaren och patienten diskuterar lämpliga behandlingsalternativ. Det långsiktiga medicinska behovet av vår produkt är därmed mycket stort. Vår målgrupp är prostatacancerpatienter med låg till medelrisk, vilket motsvarar drygt 85 procent av alla patienter.

Hur har Prostatype Genomics utvecklats under 2021?

– Vi har haft ett intensivt och händelserikt år. Vi har lyckats leverera på merparten av de milstolpar vi föresatte oss i samband med att bolaget noterades på Nasdaq First North Growth Market i november 2020.  Vi har slutfört ett antal pilotstudier och kliniska studier med genomgående mycket goda resultat. Ni fortsätter vi vårt arbete med att snabba på den globala lanseringen av Prostatype

Ni inledde er kommersialiseringsfas 2019. Hur ser strategin för er globala lansering ut?

– Vi fortsätter att intensifiera försäljningen i Sverige och övriga Norden, där vi har förstärkt vår försäljningsorganisation. Vi bearbetar för närvarande marknaderna i Storbritannien, Tyskland, Spanien och Italien. Första halvåret 2022 fokuserar vi fullt ut på lanseringen i dessa länder. När den är väl förankrad hos våra lokala distributörer är vår plan att lansera Prostatype i länder som USA, Frankrike och Beneluxländerna. Därefter väntar lansering i ytterligare länder runtom i världen. Vi har även kommit en bra bit med förberedelsearbetet inför vår kommande USA-lansering. Hösten 2021 genomförde vi en riktad nyemission på 25 miljoner kronor i syfte att förstärka resurstilldelningen till vår globala kommersialiseringsprocess.

 Hur hanterar ni de risker som är associerade med kommersialiseringen av Prostatype?

– Den tekniska risken med Prostatype är i princip eliminerad eftersom vi har en färdig produkt som är externt verifierad på ledande universitetssjukhus och CE-märkt. Självklart finns det alltid kommersiella risker associerade med den här typen av satsningar, men Prostatype Genomics har en attraktiv affärsmodell och ett mycket erfaret och meriterat seniort styrelse- och ledningsteam med gedigen erfarenhet av den här typen av kommersialiseringssatsningar. Det medicinska behovet är omfattande och vår produkt har fått ett mycket positivt mottagande av såväl patienter som specialistläkare runtom i världen, vilket ytterligare bidrar till att minska risken i vår kommersialiseringsprocess.

Nyheter

Börsdebutanten Mahvie Minerals ska leverera metaller till världens gröna omställning

Publicerad

den

Metaller utgör en viktig del i den gröna omställningen och efterfrågan på olika typer av metaller väntas öka markant de kommande åren. Prospekterings- och gruvutvecklingsbolaget Mahvie Minerals, som noterades på NGM Nordic SME för en vecka sedan och grundades 2021, arbetar för att öka självförsörjningen av metaller i Norden. Förutsättningarna för att utveckla gruvor är i dagsläget mer gynnsamma än någonsin, bland annat drivet av den pågående gröna omställningen med ökande elektrifiering, batteriproduktion och utfasning av fossila bränslen. Det berättar Per Storm, vd på Mahvie Minerals.

Mahvie Minerals grundades 2021 och är ett nordiskt prospekterings- och gruvutvecklingsbolag med fokus på basmetaller, ädelmetaller och specialmetaller. Berätta mer om er verksamhet.

– Vår affärsmodell bygger på förvärv och utveckling av intressanta mineraltillgångar med låga fasta kostnader, god diversifiering och minimal miljöpåverkan. Ambitionen att presentera effektiva gruvprojekt som skapar värde för aktieägarna, kringliggande samhällen och samtidigt främja den hållbara utvecklingen i Europa. Våra huvudsakliga tillgångar finns i norska Mo i Rana, ett välkänt industri- och gruvområde omfattande såväl smältverk som brytning av järnmalm samt det finska guldprojektet Haveri, beläget i Tammerfors guldbälte.  Vår plan är att via prospektering utöka potential och mineraltillgångar samt påbörja utveckling av gruvverksamhet i såväl Mo i Rana som Tammersfors.

Per Storm, vd för Mahvie Minerals

Ni genomför för närvarande prospektering i två områden, i Mo i Rana i Norge samt i Haveri i Finland. Berätta om dessa två områden och dess potential.

 Mofjellprojektet i Mo i Rana handlar till stor del om att med nya ögon och ny teknik skapa ny kunskap för att bättre kunna bedöma lönsamheten i projektet.  Nu pågår planering för ett första mindre borrprogram snarast med målet att kunna presentera en uppdaterad mineraltillgångsbedömning för att sedan utarbeta mer detaljerade planer för hur verksamheten snabbast möjligt kan komma i drift och hur fortsatt prospektering skall ske.

Den 18 november noterades Mahvie Minerals på NGM. Vad är bakgrunden till att ni nu väljer att notera bolaget?

– Genom noteringen på Nordic Growth Market skapar vi bättre förutsättningar för att framgångsrikt utveckla projekt med stor potential som Mofjellet i Norge och Haveri i Finland samtidigt som vi ökar synligheten och transparensen för våra aktieägare. Noteringen tillgängliggör även investeringar i ett av nästa generations prospekteringsbolag för en bredare målgrupp och gör oss mer synliga på investerarmarknaden. Noteringsprocessen har inneburit en rejäl genomlysning av vår verksamhet, vilket gynnat oss på många olika sätt.

Vilka faktorer gör Mahvie Minerals till ett köpvärt bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi är ett bolag som startats och drivs av personer med gedigen erfarenhet av prospektering och gruvutveckling. Vi är verksamma i en marknad som befinner sig i en tydlig omvandling och stark tillväxt, drivet av världens skifte mot en grön ekonomi. Våra två prospekteringsprojekt i Norge och Finland befinner sig idag i en sen rekognoserings- och undersökningsfas, vilket reducerar risken i vår verksamhet. Fokus ligger framgent på definition av tillgångarna i projektområden. Ytterligare ett argument till att bli aktieägare i Mahvie Minerals är det faktum att den starka efterfrågan på metaller bidrar till att driva upp råvarupriserna även långsiktigt, oavsett konjunkturutveckling. Vi är ett bolag med en balanserad portfölj och risknivå, vilket gör oss till en attraktiv investering, inte minst i det börsklimat som väntas råda under 2023.

Hur ser du på Mahvie Minerals långsiktiga tillväxtpotential?

– Vi har påbörjat en tillväxtresa med målet att på ett ansvarsfullt sätt utveckla hållbara gruvor med goda förutsättningar för långsiktigt värdeskapande. Potentialen att så småningom utöka med fler prospekteringsområden bedömer jag som mycket stor. I princip hela Norden är underprospekterat och vi har redan identifierat flera intressanta framtida prospekteringsområden i anslutning till Haveri och Mofjellet. Vårt primära fokus just nu är dock att optimera prospekteringen och så småningom utvinningen i våra två befintliga områden.

Fakta: Mahvie Minerals grundades 2021 och är ett nordiskt prospekterings- och gruvutvecklingsbolag med fokus på basmetaller, ädelmetaller och specialmetaller. Mahvie Minerals har påbörjat en tillväxtresa med målet att på ett ansvarsfullt sätt utveckla hållbara gruvor med goda förutsättningar för långsiktigt värdeskapande. Mahvie Minerals är sedan den 18 november 2022 noterat på NGM.

Fortsätt läsa

Nyheter

De här bolagen tror förvaltaren på nu

Publicerad

den

Lars-Erik Lundgren, förvaltare Aktie-Ansvar Sverige och Aktie-Ansvar Europa

Under den senaste månaden har Stockholmsbörsen stigit med cirka 11 procent. Nya inflationsdata har fått axlarna att sjunka på många investerare men det ligger fortsatta räntehöjningar i prognoserna. Lars-Erik Lundgren, ansvarig för aktieförvaltningen på Garantum och förvaltare av aktiefonderna Aktie-Ansvar Sverige och Aktie-Ansvar Europa, lyfter en del intressanta investeringsmöjligheter som han ser i rådande marknad.

Efter att samtliga bolag i OMXS30 rapporterat för Q3 kan vi konstatera att rapporterna bjudit på blandade resultat om än med övervikt mot positiva överraskningar. Vi ser fortsatt stark efterfrågan med en växande orderingång och försäljning samt en bred återhämtning från fordons-, gruv-, energi- och flygindustrin. Problemen med tröga leverantörskedjor har börjat lätta och banksektorn visar på en stark utlåningstillväxt och starka räntenetton. För exportbolagen ser vi stora positiva effekter till följd av den svaga kronan

Cykliska bolag tar plats i portföljerna

Relativt marknaden i stort så har Lars-Erik Lundgren rejäl medvind i sin förvaltning just nu. Skälet är de bolagsval han gör just nu där stora, stabila och lönsamma bolag har gjort hans förvaltningsportföljer till vinnare.

– Jag är försiktigt positiv men är inte säker på att det här är starten på en långvarig uppgång. Det är för många osäkerhetsmoment av stor betydelse för global tillväxt som kvarstår för att marknaden ska kunna vifta bort det på så här kort tid. Det är snarare en tillfällig uppgång som lika gärna kan vända inom kommande månader. Med det sagt tror jag inte en börsnedgång behöver bli djupare än vi redan sett under året, menar Lars-Erik Lundgren.

Just nu är många lättade över inflationssiffrorna men ett pågående krig i Europa, stigande räntor och högre energipriser kan stöka till det för både företagen och hushållen under kommande vinter. Generellt har mer värdeorienterade bolag som genererar egna kassaflöden med möjlighet att höja sina priser och föra över kostnadsökningar på sina kunder bättre förutsättningar att klara de nya förhållandena.

– Det finns intressanta bolag bland cykliska bolag som Sandvik, Assa Abloy och Atlas Copco men även bland ocykliska som exempelvis Getinge och Securitas, säger Lars-Erik. Atlas Copco är Sveriges bästa bolag och har alla de egenskaper som vi söker i en långsiktig investering. Bolaget överträffade dessutom analytikernas förväntningar med god marginal under tredje kvartalet, fortsätter Lars-Erik.

Tvära kast skapar möjlighet att hitta kursvinnare

Det kan hända mycket innan alla bolag anpassat sig och effekterna av högre räntor blir synliga i deras balans- och resultaträkningar. Först därefter tror Lars-Erik Lundgren att börsen kan börja stiga mer uthålligt, om än i försiktigare takt än under perioden med nollränta.

– Tills vidare får vi passa på att utnyttja de tvära kasten för att göra bra affärer i bolag som ser billiga ut. Men det är inte det som fallit mest som är mest köpvärt. Vi måste ta hänsyn till de nya marknadsförutsättningarna som råder och analysera hur bolagens möjligheter att leverera vinster ser ut givet dessa. Jag fortsätter fokusera på bolagen och deras kvaliteter istället för att försöka mig på att göra prognoser kring makroekonomi. Det har historiskt visat sig vara en bra strategi, menar Lars-Erik.

Traditionell bank är enligt Lars-Erik attraktivt med tanke på de nya förutsättningarna som råder. Handelsbanken levererade en vinst 22 procent högre än förväntat i sin senaste rapport.

– Banker tjänar på högre räntor. Så länge inte kreditförlusterna är ett problem är det bra bolag att äga. Handelsbanken är en gammal favorit som kommit på rätt köl med sin nya strategi och nedläggning av fler kontor, avslutar Lars-Erik.

Fortsätt läsa

Nyheter

Climeons orderbok slaktas – ingen vill ha maskinerna

Publicerad

den

Climeons kund, Varmaorka, har meddelat Climeon att de avser avveckla sin verksamhet varför Climeon skriver ner orderstocken avseende Island med 131,6 miljoner kronor.

För att sätta 131,6 miljoner kronor i relation till något så hade Climeon under förra kvartalet en orderingång på 0,7 miljoner kronor och en nettoomsättning på 1,2 miljoner kronor.

Climeons kund inom geotermi på Island, Varmaorka, har sedan tidigare ett åtagande mot Climeon om att senast den 31 december 2023 avropa ett antal moduler av Climeons produkt HP150. Men nu lägger alltså Varmaorka ner.

Energi från geotermi var tidigare den stora intressanta grejen med Climeon men den verksamheten har till största del havererat. Tidigare uppgavs intresset från marknaden vara stort, men det är helt bortblåst och några större beställningar blev det aldrig. Climeon själva har i stort sett accepterat läget och satsar inte längre där.

Idag fokuserar Climeon på att sälja maskiner till fartyg och industri, det som tidigare av många sågs som ett småskaligt och rätt ointressant sidospår. Men när det storskaliga framtidshoppet geotermi inte fungerade så retirerade Climeon till att fokusera på något som är mer småskaligt men där det finns ett visst kundintresse.

Värderingen har slaktats

Nedan är en graf över Climeons aktiekurs sedan noteringen. Aktien handlas i skrivande stund till 2,20 kronor och hela bolaget har en market cap på strax under 220 miljoner kronor. I början av sommaren gjorde bolaget en nyemission på 160 miljoner kronor till 4,50 kronor per aktie.

Graf över Climeon aktiekurs
Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära