Nyheter
Prostatype Genomics står redo att ta sin revolutionerande gentestprodukt ut i världen
Prostatype Genomics har utvecklat Prostatype, en gentestprodukt som utgör ett kompletterande objektivt beslutsunderlag inför val av behandling av prostatacancerpatienter. Prostatype möjliggör en mer träffsäker prognostisering av prostatacancern och den individuella patientens behandlingsmöjligheter. Prostatype Genomics har nu kommit en bra bit i sin kommersialiseringsprocess. Nu fokuserar bolaget på lansering i några av Europas befolkningsrikaste länder. Det berättar Prostatype Genomics vd Fredrik Persson.
Berätta om Prostatype Genomics och er affärsidé.
– Prostatype Genomics grundades 2007. Vi har utvecklat Prostatype, ett IR-baserat gentest som hjälper läkare att ordinera rätt behandling till prostatacancerpatienter. Prostatype hjälper läkare att fatta ett mer individualiserat och specifikt behandlingsbeslut, vilket kan bidra till att minska dödligheten och förlänga livslängden för patienter med prostatacancer. Prostatype fyller ett viktigt kliniskt behov och är med andra ord en produkt med potential att förbättra livsvillkoren för miljontals människor runtom i världen.
Hur fungerar Prostatype?
– Prostatype är en CE-märkt, externt validerad testprodukt vars unika AI-system identifierar patientens genetiska fingeravtryck genom att via vävnadsprov mäta information från cancerstamcellens gener. Prostatype baseras på spjutspetsteknologi som ger läkaren ett mått på hur aggressiv, eller icke aggressiv, prostatacancern är, vilket reducerar risken för under-eller överbehandling.
Hur bedömer ni att det globala medicinska behovet av nya gentester för prostatacancer kommer att utvecklas framöver?
– Antalet män som diagnostiseras med prostatacancer ökar år för år i stora delar av världen. Hittills har sjukvården saknat testmetoder som med exakthet kan avgöra hur aggressiv en enskild patients prostatacancer är och därmed även viket behandlingsalternativ som är att föredra. Vårt test levererar en objektiv bedömning av den enskilda patientens prostatacancer, vilket utgör ett viktigt underlag när läkaren och patienten diskuterar lämpliga behandlingsalternativ. Det långsiktiga medicinska behovet av vår produkt är därmed mycket stort. Vår målgrupp är prostatacancerpatienter med låg till medelrisk, vilket motsvarar drygt 85 procent av alla patienter.
Hur har Prostatype Genomics utvecklats under 2021?
– Vi har haft ett intensivt och händelserikt år. Vi har lyckats leverera på merparten av de milstolpar vi föresatte oss i samband med att bolaget noterades på Nasdaq First North Growth Market i november 2020. Vi har slutfört ett antal pilotstudier och kliniska studier med genomgående mycket goda resultat. Ni fortsätter vi vårt arbete med att snabba på den globala lanseringen av Prostatype
Ni inledde er kommersialiseringsfas 2019. Hur ser strategin för er globala lansering ut?
– Vi fortsätter att intensifiera försäljningen i Sverige och övriga Norden, där vi har förstärkt vår försäljningsorganisation. Vi bearbetar för närvarande marknaderna i Storbritannien, Tyskland, Spanien och Italien. Första halvåret 2022 fokuserar vi fullt ut på lanseringen i dessa länder. När den är väl förankrad hos våra lokala distributörer är vår plan att lansera Prostatype i länder som USA, Frankrike och Beneluxländerna. Därefter väntar lansering i ytterligare länder runtom i världen. Vi har även kommit en bra bit med förberedelsearbetet inför vår kommande USA-lansering. Hösten 2021 genomförde vi en riktad nyemission på 25 miljoner kronor i syfte att förstärka resurstilldelningen till vår globala kommersialiseringsprocess.
Hur hanterar ni de risker som är associerade med kommersialiseringen av Prostatype?
– Den tekniska risken med Prostatype är i princip eliminerad eftersom vi har en färdig produkt som är externt verifierad på ledande universitetssjukhus och CE-märkt. Självklart finns det alltid kommersiella risker associerade med den här typen av satsningar, men Prostatype Genomics har en attraktiv affärsmodell och ett mycket erfaret och meriterat seniort styrelse- och ledningsteam med gedigen erfarenhet av den här typen av kommersialiseringssatsningar. Det medicinska behovet är omfattande och vår produkt har fått ett mycket positivt mottagande av såväl patienter som specialistläkare runtom i världen, vilket ytterligare bidrar till att minska risken i vår kommersialiseringsprocess.
Nyheter
Remedy Entertainment-aktien stiger – Tencent har ökat sitt innehav
Gamingbolaget Remedy Entertainment som är noterat på Helsningsforsbörsen har idag fått se sin aktie stiga 16,5 procent på nyheten att Tencent har ökat sitt innehav från 5,01 procent till 14,8 procent. Det gör Tencent till den tredje största ägaren i Remedy.
I Sverige äger Tencent bland annat drygt 10 procent av Paradox Interactive.
Nyheter
Plexian går i konkurs
I slutet av 2022 skrev vi att Plexian skakar av problem och undrade var det hela skulle ta vägen. Nu har det tragiska svaret kommit, bolaget ansökte idag om konkurs.
”Styrelsens beslut grundar sig på Bolagets ansträngda och akuta likviditetsbehov på såväl kort som lång sikt. Fördjupade dialoger med tilltänkta samarbetspartner har inte kunnat slutföras.”
Det man får hoppas är att samarbeten har blivit försenade så att inga ytterligare personer drabbas. Tanken var nämligen att en investeringstjänst i slutet av januari skulle börja låta Plexian ta hand om kundernas pengar. Vi har inte sett något pressmeddelande om att det lanserats så sannolikt har det i det tysta inte blivit något.
Nyheter
MilDef får order från BAE Systems Bofors för artillerisystemet Archer
MilDef ingick i februari ett ramavtal med BAE Systems Bofors och nu har tilläggsordrar undertecknats gällande stryktålig hårdvara till artillerisystemet Archer. Beställningarna omfattar IT-utrustning såsom displayer, datorer och switchar, till ett värde av 52 miljoner kronor. Leveranser sker med start 2025.
Ramavtalet på tio år är startpunkten för ett fördjupat samarbete mellan MilDef och BAE Systems Bofors. De nu vunna beställningarna är en naturlig fortsättning på samarbetet och gäller volymbeställning av tidigare utvecklade produkter liksom reservdelar till befintliga system.
– Vårt samarbete kombinerar två svenska försvarsföretag som är specialister inom sina respektive områden. MilDef får förtroendet att bidra med vår spetskompetens; att leverera framtidssäkrade IT-system som stärker skyddet av vårt samhälle och vi är stolta över det sätt vi samarbetar med BAE Systems i Karlskoga, säger Daniel Ljunggren, VD och koncernchef MilDef Group.
BAE Systems Bofors är en del av BAE Systems som har verksamhet i USA, Sverige och Storbritannien. BAE Systems Bofors tillverkar artilleri- och kanonsystem samt ammunition för land- och marintillämpningar. Dessa inkluderar luftvärnskanonsystem och plattformsmonterade avfyrningssystem.
-
Nyheter4 dagar sedan
Embracer ska delas upp i tre börsnoterade företag
-
Nyheter2 månader sedan
Flera månader av uppgång väntas för Volvo Cars enligt den tekniska analysen
-
Nyheter2 veckor sedan
Tre välkända aktier att köpa enligt Börsveckan
-
Nyheter1 månad sedan
Viaplay, Securitas och Karnell är bra aktier enligt Börsveckan
-
Nyheter2 månader sedan
Elanders är en bra aktie att köpa anser Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Karnell Group har inlett sin IPO på Stockholmsbörsen
-
Nyheter6 dagar sedan
Börsveckan gillar en relativt nynoterad norsk aktie och fyra svenska
-
Nyheter2 månader sedan
Två bra aktier att köpa enligt Börsveckan när våren nu närmar sig