Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Lifecares högkänsliga Sencell en revolution för människor med diabetes

Publicerad

den

Joacim Holter, vd för Lifecare

De riktigt stora innovationerna behöver inte vara stora. Lifecares mikrosensor – stor som ett risgryn – är ett genombrott som kan göra livet enklare för människor med diabetes. – Våra resultat från utvecklingsstudien bekräftar Sencell-teknikens potential, säger Lifecares vd Joacim Holter.

”Med dessa banbrytande genombrott distanserar vi oss från andra alternativ på marknaden”

Det norska medicinteknikbolaget Lifecare AS vill göra livet enklare för världens alla människor som lever med diabetes. Med nanoteknik och sensorn Sencell som placeras under huden – inte större än ett risgryn – kan man läsa av blocksockernivån hos användaren. I förlängningen ska patienten kunna läsa av nivåerna via sin egna smartklocka.

– Vi vill ge personer med diabetes ett bättre liv med vår sensor som är under utveckling. Tidiga resultat visar att vi distanserar oss ytterligare från våra konkurrenter med en lång livslängd för sensorn och en exakthet när det kommer till mätning av blodsockernivån. Att vi fått den första kliniska studien på plats är en viktig milstolpe på vägen mot kommersiell produktion 2024, berättar vd Joacim Holter, Lifecare.

Hur fungerar mikrosensorn Sencell?

– Sencell är en osmotisk tryckbaserad mikrosensor som kan mäta blodsockernivåer kontinuerligt, med nanoteknik. Lifecares lösning kommer att bli det minsta systemet i världen och placeras under huden på patienten. Förenklat kan man säga att när glukos kommer in ökar det osmotiska trycket och när glukosen går ut reduceras det. Dessa ändringar kan vi läsa av i realtid och är helt i korrelation med kroppens blodsockernivå.

Vilka är de stora fördelarna med Sencell?

– Sensorn kan vara placerad under huden i sex månader eller mer. Detta kan jämföras med de hjälpmedel som finns idag och som bara kan sitta i 10–14 dagar – utanpå kroppen. De är också större och klumpigare och måste bytas.

Vilken är statusen idag för utvecklingen av Sencell?

– Vi har nu fått resultat från vår kliniska studie 1 där vi har låtit en patient ha haft en sensor på plats under huden i tre dagar. Därefter har den tagits ut och resultatet visar att den fortsätter att fungera i en in vitro-uppsättning (laboratorium) med en hittills operativ livslängd på totalt tolv veckor. Och studien pågår fortfarande. Vår pilot avslutas i april och vi ser fram emot att återkomma med mer information om resultaten efter detta. Detta är en viktig milstolpe som tar oss närmare en klinisk långtidsstudie 2 på tre månader eller mer.

Vilka slutsatser kan ni dra av den pågående kliniska studien?

– Nu har vi det första beviset på att vår sensor som har varit i drift i människokroppen i flera dagar, fortsätter att fungera i laboratorium i mer än tolv veckor. Vi har helt enkelt tagit sensorn från människa till laboratorium. Det säger mycket om robustheten att vi både kan implantera och explantera – det fungerar lika bra.

Vilka andra genombrott har ni gjort genom de kliniska studierna?

– De kliniska studierna visar att Lifecares sensor har en livslängd som överträffar våra konkurrenters. I samma undersökningar visar det sig också att sensorn har en hög känslighet vilket gör att glukosmätningen är mycket exakt. Med dessa banbrytande genombrott distanserar vi oss från andra alternativ som finns på marknaden med en livslängd på 14 dagar. Resultaten gör oss också trygga med de förväntningar vi har.

När kommer ni igång med en långtidsstudie 2?

– Så snart vi är klara med studie 1. Målsättningen är att vi kommer igång med studie 2, under första halvåret 2023. Efter det är vår plan att komma igång med regulatoriska studier under senare delen 2023 som bör resultera i en EU-godkännande. Vi räknar med att Sencell uppnår detta för den kommersiella marknaden från 2024. Det är ett tufft mål, men vi drivs traditionellt av det. Funktion och kvalitet är viktiga parametrar och självklart måste vi prioritera kvalitet. Men vi står fast vid att 2024 är vårt nästa kommersiella mål. Redan idag har vi ett avtal om lokaler i Tyskland för att trygga kvalitet och innovation.

Hur känns det att ha kommit så här långt?

– Vi känner lite otålighet. Nu är vi inne i en fas som är starkt präglat av utveckling, en cykel där vi fokuserar på att nå våra mål och få fram det vi ska. Och vi vilar inte förrän vi är ute på den kommersiella marknaden.

Vilka andra områden kan vara intressanta för Sencell?

– Sensorn har potential för flera användningsområden. Att vi fått bekräftat att tekniken fungerar öppnar naturligtvis upp för möjligheter att utöka funktionsområdena bortom glukosmätningar. Men vi får inte tappa fokus på vår glukossensor Sencell som kan ge människor med diabetes ett enklare och bättre liv.

Vilka ekonomiska milstolpar har ni nått?

– Vår omsättning har nått rekord under 2022. Vi har gått från en omsättning på 1,6 miljoner NOK under 2021 till 22,1 miljoner NOK för 2022. Detta kan jämföras med 0 MNOK under tredje kvartalet 2021. Omsättningen förvärvades genom ett köp av ett operativt laboratorium i Tyskland.

Och vilka organisatoriska milstolpar?

– Samtidigt med en rekordomsättning under 2022, byggde vi en robust organisation som är rustad för den utvecklingstakt som vi står inför 2023. Lifecare har nu över 30 personer i tre olika länder där vår kompetens är uppbyggd kring professionella laboratoriemiljöer i både Tyskland och England. Vi har också inlett ett formellt samarbete med universiteten i Frankfurt och i Bath.

Till sist – vilka förväntningar har du på 2023?

– Vi vill göra livet enklare för människor med diabetes och vi har hunnit en lång bit på väg. Vi har spännande år av utveckling framför oss. Vi väntar nu på en formell ISO 9001-certifiering innan vi planerar nästa ISO-certifiering. Båda kommer att vara väsentliga innan vi påbörjar processen för EU-godkännande. Vi fortsätter kvalitetsarbetet för att göra viktiga framsteg inom innovation. Vi har också tankar om strategiska samarbeten för att stärka organisationen med kompetens och bredd inom innovation, avslutar Lifecares vd Joacim Holter.

Norska medicinteknikbolaget Lifecare är specialiserade inom forskning och utveckling av sensorer. Teknologin är patenterad och används i först och främst som glukosgivare. Mikrosensorerna injiceras under huden på patientens handled, och fungerar vidare som en realtidsuppdatering av glukosnivån i patienten. Tekniken medger också en larmsensor samt tillgång till historiska data över patientens glukosnivå. Bolaget etablerades under 2006 och har sitt huvudkontor i Bergen. Lifecare är noterat på Euronext Growth (Oslo Børs) och har 2 300 aktieägare. Bolaget omsatte 1 miljoner NOK under år 2022.

Nyheter

Börsnoterade företag köper enorma mängder bitcoin

Publicerad

den

Bitcoin-mynt

Börsnoterade företag köper bitcoin i ett högt tempo. Under det andra kvartalet köpte de 131 355 bitcoin, vilket ökade deras totala innehav med 18 procent enligt data från Bitcoin Treasuries. ETF-fonder ökade samtidigt med 111 411 bitcoin, vilket ökade deras totala innehav med 8 procent. Det är det tredje kvartalet i rad som börsnoterade företag köper fler bitcoin än ETF-fonder.

Hittills i år har börsnoterade företag köpt 237 664 bitcoin, vilket är dubbelt så mycket som de 117 295 bitcoin som ETF-fonder har köpt under samma period.

Börsnoterade företag äger nu omkring 855 000 bitcoin, vilket är omkring 4 procent av det totala antalet bitcoin. En bitcoin kostar idag omkring 1 miljon kronor.

Även noterade företag i Sverige köper bitcoin

Utvecklingen att noterade företag köper bitcoin har även tagit fart i Sverige i år. H100 har på kort tid köpt bitcoin för 250 miljoner kronor och K33 för 35 miljoner kronor. Bitcoin Treasury Capital som noteras på Spotlight på tisdag har köpt bitcoin för 150 miljoner kronor. För en vecka sedan meddelade även Fragbite Group att de köper sina första bitcoin för 5 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Odinwells sensorer upptäcker bakterietillväxt i sår

Publicerad

den

Förband med sensor från Odinwell

Odinwell meddelade idag att preliminära tester av bolagets sensorer för bakteriemonitorering har visat lovande resultat. I testerna har spår av den biomarkör man letar efter kunnat detekteras direkt från den sida av förbandet som legat an mot det infekterade såret, vilket är ett viktigt steg i utvecklingen av bolagets teknologi för tidig upptäckt av bakterietillväxt i sårmiljö.

”Det är jätteroligt att vi nu lyckas mäta bakterier i förband som använts kliniskt. Det visar att vår teknologi har potential att göra verklig skillnad inom avancerad sårvård”, säger Marcus Andersson, VD för Odinwell.

Bolaget fortsätter nu med ytterligare tester på fler prover för att förfina testmetoden och algoritmen. Målet är att komplettera de tidiga resultaten med mer robust data och därmed ta ytterligare steg mot att bygga vetenskaplig evidens kring produkten.

”Vi är i ett spännande skede där varje testresultat för oss närmare en lösning som kan förbättra livskvaliteten för patienter världen över och vi tar nu med oss dessa resultat när vi pratar med potentiella partners”, tillägger Marcus Andersson.

Fortsätt läsa

Nyheter

mResell ska ha en omsättning på 600 miljoner kronor

Publicerad

den

mResell-produkter

Idag kommunicerade mResell sina finansiella mål, både på lång och kort sikt.

På lång sikt, definierat som en period om tre till fem år, är bolagets målsättning att uppnå en omsättning om 600 miljoner kronor och en EBIT-marginal överstigande 10 procent.

mResell har utvecklat en industriledande, avancerad plattform som analyserar priser, efterfrågan och logistikflöden på de större marknadsplatserna i Europa för de produkter som bolaget säljer; refurbished Apple products (rekonditionerade Apple-produkter). Plattformen avgör i realtid på vilken marknad och via vilken kanal varje produkt bör säljas för att uppnå högsta möjliga marginal. Detta möjliggör både en optimerad lönsamhet och en snabb lageromsättning om 20-30 dagar, vilket gör att bolaget kan använda sitt kapital effektivt och skapa utrymme för ytterligare accelererad tillväxt.

– Vår egenutvecklade industriledande teknikplattform är kärnan i hur vi optimerar både marginaler och lageromsättning. Genom att hela tiden sälja på rätt marknad kan vi omsätta lagret snabbt och samtidigt uppnå bästa möjliga prispunkt. Det är en central del i hur vi ska ta bolaget mot våra finansiella mål. säger Patrik La Placa Christiansen, VD för mResell.

Bolaget har idag verksamhet i 12 länder och har sålt rekonditionerade Apple-produkter till mer än 300 000 kunder. Kombinationen av närvaro på samtliga ledande marknadsplatser och en datadriven affärsmodell skapar förutsättningar för ökad tillväxt.

Omsättningen förväntas öka 70-80 procent innevarande halvår

– Vår bedömning är att den riktade nyemissionen som kommunicerades idag, den 3 Juli, ytterligare accelererar tillväxten och att omsättningen för andra halvåret 2025 förväntas öka med 70-80 procent jämfört med samma period 2024, säger Patrik La Placa Christiansen, VD för mResell.

Fortsätt läsa

Livsmedel

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära