Följ oss

Nyheter

Neovici skapar explosiv innovation inom affärsvärlden med AI-plattformen Cosmoz

Publicerad

den

Jan Berggren på Neovici

Tusentals miljarder affärstransaktioner hanteras över hela världen varje år. En stor del innehåller otydlighet eller fel, vilket leder till frustration och betydande ekonomiska förluster. Med sin AI-plattform Cosmoz löser Neovici problemen och hanteringen av affärstransaktioner och säkerställer att all data är uppdaterad och konsekvent i alla system. – Våra lösningar anses ofta vara för bra för att vara sanna tills kunderna själva ser resultatet. Nu tar vi steget mot börsen, säger Jan Berggren, vd för Neovici.

Företagens finansiella flöden tyngs av byråkrati, väntetider, pengaläckage samt ineffektivitet genom olika manuella moment i hanteringen. Dessutom är det svårt i detta trassel att blicka framåt, det blir helt enkelt svårare för företagen att planera effektivt. Detta bidrar dessutom till många fel, missade möjligheter och stora kostnader. Nu revolutionerar fintechbolaget Neovici hanteringen av affärstransaktioner med avancerade algoritmer och siktar på att börsintroducera bolaget på First North under andra kvartalet 2023.

– Känslan är fantastisk när vi nu ser vad vi står inför. Marknaden är mogen och timingen den rätta. Vi behöver inte längre förklara vad AI och automation är, säger Neovicis vd, Jan Berggren.

Ni satsar på en börsintroduktion på First North under 2023 – berätta!

– Huvudskälet är att göra bolaget synligt och väletablerat i möten med stora företag. Det blir lättare för kunderna att välja oss genom att vara publik. Dessutom ser vi tillväxtmöjligheter med ett ökat kapital. Under 2022 har vi bland annat påbörjat en global expansion, tripplat personalstyrkan och etablerat kontor i Latinamerika. Den globala expansionen är en viktig dimension, vi är säkra på att närvaron på börsen kommer att underlätta den.

Vilka förväntningar har du på 2023?

– Att fortsatt leverera stora värden till befintliga såväl som till nya kunder. Att vårt budskap når fram och att vår börsintroduktion blir framgångsrik. Vår plattform ligger extremt rätt i tiden och vi har synnerligen goda förhoppningar om att Neovici kommer att tas väl emot av marknaden och förverkliga en expansiv och spännande global tillväxtresa.

Hur beskriver du det ekonomiska nuläget för Neovici?

– Starkt! Under 2023 kommer vi att omsätta nära 100 miljoner kronor och vi är nu i ett expansivt läge med dubblerad omsättning flera år framåt. Timingen kan inte vara bättre, kostnadsbesparingar och effektiviseringar står högst upp på många företags agendor.

Så hur ska Neovici nå tillväxt?

– Genom att introducera nya produkter och tjänster. Växa med partners och kunder. Förvärv och att gå in på andra marknader.

Men kan AI verkligen göra ett bättre jobb än en människa?

– AI är en digital superkraft som verkligen hjälper oss människor att skapa möjligheter, att lösa problem och utmaningar snabbare, och samtidigt blicka framåt, tycker vi på Neovici. Våra algoritmer fattar bättre och snabbare beslut än vad människan gör, och det finns inget utrymme för felmarginaler. Sedan starten 2009 har vår plattform Cosmoz tagit nära en miljard beslut åt våra kunder helt utan inblandning av människor. Resultaten talar för sig själva, Cosmoz har medfört enorma effektiviseringsvinster och intäktsökningar uppgående till flera hundra miljoner kronor för våra kunder. Så svaret är ja, men människor kommer alltid att behövas – vi kommer att ha andra uppgifter bara, såsom beslutsfattande på en högre nivå. I det är AI ett ovärderligt verktyg och en förutsättning.

Kan inte ordinära affärssystem lösa problemen?

– Inte som det ser ut idag. Många affärssystem skapades på 70- och 80-talet med arkitektur som förenklat är att likna vid silos. De har stora databaser men kan inte enkelt kommunicera mellan flöden, data staplas helt enkelt som i en silo. Exempelvis hanteras och betalas ofta leverantörsfakturor i ett dataflöde och kreditfakturor skickas i ett annat, en kassaflödesmässig katastrof. De har också stora utmaningar att hantera dessa enorma flöden av data och information i realtid.

Kommer denna marknad att digitaliseras och automatiseras snabbare nu?

– Ja, jag tror att vi kan se ett scenario som liknar musikindustrins transformation, steget från analogt till helt digitalt strömmande musik (läs Spotify) gick oerhört snabbt.

Hur ser den globala marknaden för automation ut?

– Den är stor och snabbväxande samtidigt som den är väldigt föränderlig och komplex. Många har ännu inte förstått vad som är på väg att ske, vilket är spännande. Det finns ett enormt stort utrymme att växa i och att förbättra för hela marknaden. Exempelvis finns det bara i USA mer än 700 000 medelstora företag som ännu inte har påbörjat sin digitala transformationsresa än.

Så vad kan Neovicis plattform Cosmoz göra?

– Jag vill igen berätta, Cosmoz är en modern AI-plattform byggd för att automatisera beslutsfattande. Genom att tillhandahålla avancerade algoritmer, maskininlärning och artificiell intelligens till våra kunder, deras partners och leverantörer säkerställer Cosmoz att all data är uppdaterad och konsekvent i alla system. Detta minskar den manuella bearbetningen och kostnaderna förknippade med den manuella hanteringen av data. Vi löser företagens problem med moderna metoder genom avancerade algoritmer. Cosmoz kan förutom allt jag berättat också ge mer nyanserade och differentierade beslutsunderlag. Mängden data som hanteras i transaktionsflödena kan analyseras på nya sätt vilket också ger nya snabbare affärer och affärsmöjligheter.

Ok men rent konkret, vilka utmaningar har era kunder innan de tar hjälp av Neovici?

– Det handlar nästan alltid om förlegade system och processer, som gör att arbetssätt anpassats efter systembegränsningar och inte tvärtom. Processerna är manuella, fylld av utmaningar och onödiga kostnader. Väntetider kan vara långa och med hanteringskostnader som är enorma vilket skapar stor frustration hos bolagen, dess partners och leverantörer. Utmaningarna finns i olika delar av alla värdekedjor, nationellt likväl som internationellt, avslutar Jan Berggren.

Nyheter

Alleima erhåller order på 530 miljoner kronor från kärnkraftsleverantör i Nordamerika

Publicerad

den

Alleima har fått en order på 530 miljoner kronor gällande ånggeneratorrör inom kärnkraftssegmentet. För att möta den växande efterfrågan har Alleima nyligen meddelat en kapacitetsökning, genom återöppnandet av en av sina fabriker för ånggeneratorrör i Sandviken.

Ordern från en av världens ledande leverantörer av kärnkraftsutrustning går till ett projekt i ett kärnkraftverk i Nordamerika. Ordern erhölls under det första kvartalet av 2025 och kommer att rapporteras i Tube-divisionen. Leveranser är planerade under 2027 och 2028.

”Efterfrågan på våra avancerade ånggeneratorrör fortsätter att växa, och vi är stolta över att återigen bli den betrodda leverantören till vår kund. Ordern stärker vår orderbok ytterligare och leveransvisibiliteten för både befintlig och vår utökade produktionskapacitet är god. Samtidigt har vi ett flertal pågående diskussioner om framtida projekt,” säger Nigel Haworth, chef för affärsenheten Energy inom Tube-divisionen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Chordate Medicals studie utvecklas väl, utvidgar med Schweiz

Publicerad

den

Ozilia från Chordate

Chordate rapporterar att PM010-studien utvecklas väl och lägger därför till en 12:e studieklinik till eftermarknadsstudien för migränbehandling då Inselspital, Universitätsklinik für Neurologie, i Bern har fått etiskt godkännande att gå med i studien. Klinikens prövningsledare i studien är Prof. Dr. Christoph Schankin, en betydelsefull opinionsbildare både nationellt och internationellt.

– PM010-studien utvecklas väl med i dagsläget cirka 40 procent av maximalt antal patienter rekryterade till studien. Syftet med studien är bland annat att få en så bred bild som möjligt av olika marknader och vårdmodeller, därför är det viktigt att även vår nya fokusmarknad Schweiz är representerad i studien. Inselspital i Bern är även en viktig referensklinik för Neurolite, vår schweiziska distributör, säger Anders Weilandt, vd Chordate.

PM010 är en pågående öppen klinisk uppföljningsstudie för att följa långtidsresultat och säkerhet med Ozilia hos patienter med kronisk migrän under vanlig klinisk behandling. Studien är designad för att kunna rekrytera upp till 200 patienter och genomförs på 12 kliniker i fyra europeiska länder, uppföljningen är 12 månader. Data från studien kommer att rapporteras i intervaller och bland annat användas för att finjustera rekommendationer för den kliniska behandlingsregimen.

Så används Ozilia
Fortsätt läsa

Nyheter

2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult

Publicerad

den

Belysning från Fagerhult

Fagerhult-aktien har inte haft någon rolig utveckling. Under 2014-2017 värderades den för högt av marknaden skriver Dagens industri i sin Veckans aktie-analys. Från dessa höjder har aktien sedan fallit under lång tid.

På senare tid har även två svaga kvartal satt press på aktien, hela 30 procent har aktien fallit sedan sommaren. Det har gjort att Fagerhult för första gången inte värderas till premie mot andra börsbolag.

2025 är året då det vänder

Tidningens analytiker Ulf Petersson skriver att 2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult och spår att företaget når en vinst per aktie på 3,70 kronor, vilket ger ett P/E-tal på tilltalande 14 gånger årets vinst.

Det första som bidrar till resultatet är att besparingsprogrammet får genomslag, bland annat genom att en del olönsamma produktgrupper har rensats ut över tid. Ett viktigt skäl till vinstoptimismen både för i år och nästa är att Di förväntar sig att renoveringsmarknaden i Europa borde återhämta sig efter ett svagt 2024. På toppen av det kommer utfasningen av lysrör i Europa vilket ökar bolagets försäljning av LED-produkter.

Något som även kan få fart på aktien är att storägaren Latour engagerar sig, antingen genom att ge sitt stöd till värdeskapande förvärv, eller genom att själva köpa ut Fargerhult från börsen.

Dagens industri ger en köprekommendation och ser ett kurslyft på 30 procent framför sig under 2025.

Fargerhult-aktien stängde i fredags på 52,70 kronor.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära