Nyheter
Neovici skapar explosiv innovation inom affärsvärlden med AI-plattformen Cosmoz
Tusentals miljarder affärstransaktioner hanteras över hela världen varje år. En stor del innehåller otydlighet eller fel, vilket leder till frustration och betydande ekonomiska förluster. Med sin AI-plattform Cosmoz löser Neovici problemen och hanteringen av affärstransaktioner och säkerställer att all data är uppdaterad och konsekvent i alla system. – Våra lösningar anses ofta vara för bra för att vara sanna tills kunderna själva ser resultatet. Nu tar vi steget mot börsen, säger Jan Berggren, vd för Neovici.
Företagens finansiella flöden tyngs av byråkrati, väntetider, pengaläckage samt ineffektivitet genom olika manuella moment i hanteringen. Dessutom är det svårt i detta trassel att blicka framåt, det blir helt enkelt svårare för företagen att planera effektivt. Detta bidrar dessutom till många fel, missade möjligheter och stora kostnader. Nu revolutionerar fintechbolaget Neovici hanteringen av affärstransaktioner med avancerade algoritmer och siktar på att börsintroducera bolaget på First North under andra kvartalet 2023.
– Känslan är fantastisk när vi nu ser vad vi står inför. Marknaden är mogen och timingen den rätta. Vi behöver inte längre förklara vad AI och automation är, säger Neovicis vd, Jan Berggren.
Ni satsar på en börsintroduktion på First North under 2023 – berätta!
– Huvudskälet är att göra bolaget synligt och väletablerat i möten med stora företag. Det blir lättare för kunderna att välja oss genom att vara publik. Dessutom ser vi tillväxtmöjligheter med ett ökat kapital. Under 2022 har vi bland annat påbörjat en global expansion, tripplat personalstyrkan och etablerat kontor i Latinamerika. Den globala expansionen är en viktig dimension, vi är säkra på att närvaron på börsen kommer att underlätta den.
Vilka förväntningar har du på 2023?
– Att fortsatt leverera stora värden till befintliga såväl som till nya kunder. Att vårt budskap når fram och att vår börsintroduktion blir framgångsrik. Vår plattform ligger extremt rätt i tiden och vi har synnerligen goda förhoppningar om att Neovici kommer att tas väl emot av marknaden och förverkliga en expansiv och spännande global tillväxtresa.
Hur beskriver du det ekonomiska nuläget för Neovici?
– Starkt! Under 2023 kommer vi att omsätta nära 100 miljoner kronor och vi är nu i ett expansivt läge med dubblerad omsättning flera år framåt. Timingen kan inte vara bättre, kostnadsbesparingar och effektiviseringar står högst upp på många företags agendor.
Så hur ska Neovici nå tillväxt?
– Genom att introducera nya produkter och tjänster. Växa med partners och kunder. Förvärv och att gå in på andra marknader.
Men kan AI verkligen göra ett bättre jobb än en människa?
– AI är en digital superkraft som verkligen hjälper oss människor att skapa möjligheter, att lösa problem och utmaningar snabbare, och samtidigt blicka framåt, tycker vi på Neovici. Våra algoritmer fattar bättre och snabbare beslut än vad människan gör, och det finns inget utrymme för felmarginaler. Sedan starten 2009 har vår plattform Cosmoz tagit nära en miljard beslut åt våra kunder helt utan inblandning av människor. Resultaten talar för sig själva, Cosmoz har medfört enorma effektiviseringsvinster och intäktsökningar uppgående till flera hundra miljoner kronor för våra kunder. Så svaret är ja, men människor kommer alltid att behövas – vi kommer att ha andra uppgifter bara, såsom beslutsfattande på en högre nivå. I det är AI ett ovärderligt verktyg och en förutsättning.
Kan inte ordinära affärssystem lösa problemen?
– Inte som det ser ut idag. Många affärssystem skapades på 70- och 80-talet med arkitektur som förenklat är att likna vid silos. De har stora databaser men kan inte enkelt kommunicera mellan flöden, data staplas helt enkelt som i en silo. Exempelvis hanteras och betalas ofta leverantörsfakturor i ett dataflöde och kreditfakturor skickas i ett annat, en kassaflödesmässig katastrof. De har också stora utmaningar att hantera dessa enorma flöden av data och information i realtid.
Kommer denna marknad att digitaliseras och automatiseras snabbare nu?
– Ja, jag tror att vi kan se ett scenario som liknar musikindustrins transformation, steget från analogt till helt digitalt strömmande musik (läs Spotify) gick oerhört snabbt.
Hur ser den globala marknaden för automation ut?
– Den är stor och snabbväxande samtidigt som den är väldigt föränderlig och komplex. Många har ännu inte förstått vad som är på väg att ske, vilket är spännande. Det finns ett enormt stort utrymme att växa i och att förbättra för hela marknaden. Exempelvis finns det bara i USA mer än 700 000 medelstora företag som ännu inte har påbörjat sin digitala transformationsresa än.
Så vad kan Neovicis plattform Cosmoz göra?
– Jag vill igen berätta, Cosmoz är en modern AI-plattform byggd för att automatisera beslutsfattande. Genom att tillhandahålla avancerade algoritmer, maskininlärning och artificiell intelligens till våra kunder, deras partners och leverantörer säkerställer Cosmoz att all data är uppdaterad och konsekvent i alla system. Detta minskar den manuella bearbetningen och kostnaderna förknippade med den manuella hanteringen av data. Vi löser företagens problem med moderna metoder genom avancerade algoritmer. Cosmoz kan förutom allt jag berättat också ge mer nyanserade och differentierade beslutsunderlag. Mängden data som hanteras i transaktionsflödena kan analyseras på nya sätt vilket också ger nya snabbare affärer och affärsmöjligheter.
Ok men rent konkret, vilka utmaningar har era kunder innan de tar hjälp av Neovici?
– Det handlar nästan alltid om förlegade system och processer, som gör att arbetssätt anpassats efter systembegränsningar och inte tvärtom. Processerna är manuella, fylld av utmaningar och onödiga kostnader. Väntetider kan vara långa och med hanteringskostnader som är enorma vilket skapar stor frustration hos bolagen, dess partners och leverantörer. Utmaningarna finns i olika delar av alla värdekedjor, nationellt likväl som internationellt, avslutar Jan Berggren.
Nyheter
Avvakta med Nordic Waterproofing-aktien anser Börsveckan
Tidningen Börsveckan har gjort en analys på Nordic Waterproofing som kommer fram till en avvakta-rekommendation för aktien.
Bolagets senaste årsredovisning visar att renoveringar står för cirka 50 procent av omsättningen, vilket stabiliserar verksamheten under ekonomiskt svåra tider då nybyggnationer ofta minskar. På grund av inflation och högre räntor har dock renoveringar blivit svårare att finansiera, vilket påverkat bolagets resultat. Omsättningen föll organiskt med 8 procent under andra kvartalet, och nybyggnationen är svag, särskilt i Finland.
Trots minskade volymer och svagare lönsamhet har Nordic Waterproofing förbättrat sin balansräkning genom att minska skuldsättningen. Kingspan har lagt ett bud på bolaget, men aktieägarna anser att priset inte speglar bolagets fulla värde. Prognoser för 2025 visar en tillväxt i rörelseresultat och omsättning, men marknadsosäkerheten är hög på grund av fortsatt inflation och höga räntor.
Nyheter
DUG Foodtech vill se en potatisrevolution
Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.
– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.
Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.
– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.
Vad är det för fördelar med potatis?
– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.
– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.
Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.
– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.
DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.
Hur ser marknaden ut?
– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.
– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.
Nyheter
Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt
Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.
Köper MeCovers för 1 miljon kronor
Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.
MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.
”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.
I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.
Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.
-
Nyheter2 veckor sedan
Stor uppsida i Neonode-aktien vid förlikning
-
Nyheter2 månader sedan
Fyra aktier i småbolag som är bra att investera i för resten av 2024
-
Nyheter2 månader sedan
G5 Entertainment är ett småbolag för den försiktige skriver Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault har en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games blir ägare till Blitz Football Manager
-
Nyheter2 månader sedan
Volvo får rekordbeställning på 1500 lastbilar
-
Nyheter2 månader sedan
10 bra aktier för Greklands ekonomiska boom
-
Nyheter1 månad sedan
Positiva interimsresultat och möjlighet till accelererat godkännande för Diamyd Medical