Följ oss

Nyheter

Caverion gör fastigheter smarta, digitala och uthålliga för att möta framtiden

Publicerad

den

Uno Lundberg, VD för Caverion Sverige

Fastigheters höga koldioxidutsläpp utmanar. Med hashtagen #energywise vill fastighetsteknikbolaget Caverion sätta fokus på att hållbar energianvändning måste vara en prioriterad fråga. – Vi bygger ett robust och transparent förhållningssätt kring fastighetsutveckling, säger Uno Lundberg, vd, Caverion Sverige.

”Vi har ett ansvar att använda vår fulla potential för upprustning av fastighetsbestånden”

Caverion är ett finskägt företag inom fastighetsteknik, ett ungt varumärke som firar tio år under Caverions flagg. Men rötterna är djupa. Ett av bolagets äldsta serviceavtal i Sverige tecknades redan 1973 och det gäller fortfarande.

– 30 procent av människans koldioxidutsläpp kommer från byggnader. 20 procent av koldioxidutsläppen kan minskas genom digitalisering. Tekniska lösningar i fastigheter är därför en game changer för samhället, menar Uno Lundberg, vd, Caverion Sverige.

Vilken är Caverions vision?

– Vi finns där genom hela fastighetens livscykel, sida vid sida med våra kunder. Som en ”elevator-pitch” brukar jag säga att vi gör vår del för att ”rädda planeten”. Att skapa hållbara resultat för människor, företag och omvärld via fastighetsteknik är nyckeln i vår strategi. Det betyder att vi kan påverka våra kunders fastighetstekniska miljöer genom att utveckla långsiktiga lösningar som förbättrar hållbarhet och energieffektivitet. Vi gör byggnader, industrier och infrastruktur smarta och uthålliga för att möta våra kunders utmaningar och förväntningar.

Vilka är Caverions framgångsfaktorer?

– Vår styrka är kombinationen av bredd och djup. Caverion finns i hela Sverige, men därtill har vi hela vårt internationella nätverk av Caverion-bolag i tio europeiska länder. Det är en oerhörd tyngd som skapar möjligheter att arbeta med vår kompetens över gränserna och att kunna möta våra kunders behov, oavsett var och när de uppstår. Med det sagt är våra medarbetare avgörande som varje dag erbjuder sitt kunnande för en välmående omvärld.

På vilket sätt är ni en hållbar aktör i samhällsbyggandet?

– Allt vi gör har med hållbarhet att göra. Vi arbetar med flera av de stora samhällsfrågorna varje dag. Energifrågan, säkerhetsfrågor, digitalisering och automation, vind-, sol- och vattenkraft är exempel på områden där vår kompetens gör skillnad. Genom våra tjänster minskar vi våra kunders koldioxidavtryck – deras fotavtryck – med det vi kallar handavtryck, det vill säga våra tjänster och lösningar. Vi kan med gott självförtroende säga att vårt handavtryck är fyra gånger större än vårt eget fotavtryck. Och år 2030 ska det vara tio gånger större! Vi är en hållbar aktör, men uppmanar också andra att utmana oss – på så vis bygger vi ett hållbart samhälle.

Kan du ge ett exempel?

– Om man tittar på våra EnPC-projekt i svenska kommuner handlar det om ett framåtblickande och att ta ett helhetsgrepp på sitt fastighetsbestånd. Vi hjälps åt tillsammans att upptäcka och genomföra energi- och underhållsbesparingar som ger kommunen möjlighet att renovera stora delar av sitt bestånd med ekonomin i balans – rejäla hållbarhetsprojekt! I en mindre kommun med drygt 100 000 kvm lokal- och bostadsyta som vi just nu jobbar med beräknas energikostnaden sänkas med 2,5 miljoner per år.

Vilka megatrender gynnas Caverion av?

– Teknikanvändningen ökar konstant. Detta gör att vi får en allt tyngre position i byggprocessen och en pågående urbanisering har styrt byggande och renovering. I dagsläget initieras dessutom stora, spännande projekt över hela landet vilket ökar kraven på tillgänglighet och kompetens. Det är också så att dagens utveckling av energipriser och önskemål om miljöcertifiering av fastigheter påverkar oss positivt eftersom det är just där vi kan ge ett stort bidrag till våra kunder. Digitalisering, inte minst när det kommer till att styra, reglera och effektivisera energiflöden, möter samhällets stora behov av energi. Genom att erbjuda analyser och rapporter i digital form är vi med och gör fastigheter och byggnader smarta.

Vilken är er syn på branschen, och var står ni i förhållande till det?

– Vår bransch är både en förutsättning och en utmaning. Vi har ett ansvar att använda vår fulla potential för att bidra till upprustning av fastighetsbestånden. Dessutom, den tekniska kunskap vi har möjliggör både resultat och innovationer. En paradox är att vår bransch på många sätt är lika spännande som telekom-, spel- eller musikbranschen men att vi inte riktigt nått ut med det än. Att jobba med sustainability är ett viktigt komplement för att locka ung och ”mångfaldig” kompetens till branschen.

Finns det någon tydlig trend inom samhällsbyggnad?

– Näringslivet är överens med miljö- och naturorganisationer om att det måste göras mycket på hållbarhetsområdet och att det måste ske nu. Exempelvis är frågan om energieffektiviseringen högt på agendan. Vi använder hashtag #energywise för att tydliggöra att det är en prioriterad fråga för oss; att sprida kunskap och klokskap, om ett hållbart energianvändande.

Vilka utmaningar ser du?

– I nuläget är det på den politiska sidan som det uppstår flaskhalsar. Jag kan sakna ett mer målinriktat engagemang från såväl nationella som kommunala politiker, bland annat när det kommer till energieffektivisering. När vi går in med våra EnPC-projekt i kommuner blir det goda och stora resultat nästan omedelbart. Det är ett sätt att förändra och där vi är aktiva. Men då behövs en förståelse som sträcker sig längre än innevarande mandatperiod.

Vad ska vi hålla ögonen på inom de kommande åren?

– Det som sker den kommande tiden är att agnarna kommer skiljas från vetet. De som inte arbetar ärligt, transparent och tydligt med hållbarhetsfrågan har ingen plats på marknaden framöver. Kompetens, leverans och mätbara

resultat blir viktiga när exempelvis fastighetsförvaltare blir fastighetsutvecklare. De behöver utveckla och tänka nytt. Där kan pigga bolag med samma framåtanda driva på. De andra blir utan uppdrag!

Till sist – vad gör dig stolt som vd på Caverion Sverige?

– Jag är både stolt, glad och extremt motiverad att få jobba för ett företag som gör skillnad på riktigt. Vad kan vara viktigare på lång sikt än att få möjligheten att göra vår del av att rädda planeten? Att vi dessutom har riktigt roligt tillsammans är toppen. Härligt helt enkelt! avslutar Uno Lundberg.

Caverion är verksamma inom fastighetsteknik och erbjuder rådgivning och projektering, via projektledning och projektgenomförande till tekniskt underhåll och Facility Management. Bolaget verkar inom områden som bland annat el, vs, ventilation, automation, energieffektivitet och säkerhet och utvecklar smarta lösningar för fastighetens hela livscykel. Bolaget har verksamhet över Europa och sitt huvudkontor i Finland.

Fortsätt läsa
Annons

Nyheter

Handelsbanken är bästa bankaktien på ett års sikt

Publicerad

den

Handelsbankens huvudkontor

Dagens industris analytiker Mikael Vilenius har gått igenom bankerna för att se vilken av aktierna det är bäst att äga på ett års sikt och svaret blir Handelsbanken.

Dagens industri har gått igenom två årtionden med månadsdata över vad analytikerna har sagt, bankernas kvalitet och värderingarna, samt aktiernas utveckling det senaste året. Totalt tio olika parametrar.

Slutsatsen är att på ett års sikt ska man köpa två delar Handelsbanken och en del Nordea. Men eftersom Veckans aktie i Dagens industri ska vara just en aktie så faller rekommendationen på Handelsbanken.

Fortsätt läsa

Nyheter

Storytel förvärvar de fullständiga rättigheterna till Sune och Bert, samt tillhörande universum

Publicerad

den

Sune och Bert hos Storytel

Storytel har förvärvat de fullständiga rättigheterna till två av Sveriges mest älskade barnkaraktärer, Sune och Bert, och deras respektive universum, där även Håkan Bråkan ingår – alla skapade av författarduon Anders Jacobsson och Sören Olsson. Detta innebär att Storytel Group nu äger rätten att vidareutveckla den framgångsrika serien i alla format, som har sålt över 10 miljoner böcker och 5 miljoner biobiljetter.

Genom sin streamingtjänst har Storytel bidragit till populariteten av Sune- och Bert-serien i ljudboksformat och gjort den relevant för lyssnare i alla åldrar. Under de senaste fem åren har ”Sune” varit det mest sökta ordet på Storytel i Sverige, vilket har gjort författarna till några av landets mest lyssnade.

”Vi är glada över att få bygga vidare på denna framgång och ytterligare utveckla universumet kring dessa älskade karaktärer, något som ligger helt i linje med vår strategi att stärka och utveckla vår rättighetskatalog. Vårt nära samarbete med Anders Jacobsson och Sören Olsson kommer att fortsätta, då deras kreativitet, humor och unika berättarröster utgör själva grunden för seriens framgång”, säger Helena Gustafsson, Chief Content Officer på Storytel.

Författarna fortsätter att skriva nya berättelser

Som en del av förvärvet kommer Anders Jacobsson och Sören Olsson att fortsätta skriva nya berättelser för Storytel, med målet att släppa ungefär tre till fem nya titlar varje år.

”Man ska göra det man är bra på. Det har många av oss ofta hört. För oss är det precis det som detta innebär. Vi kan släppa de delar av verksamheten som innebär strategier och planering för utgivning av våra verk i olika former. Istället får vi fokusera på det vi tycker är det roligaste som finns och tycker att vi är allra bäst på – att skriva berättelser om Sune, Bert och Håkan Bråkan. Vi är oerhört glada att nu få bästa tänkbara partner för våra älskade litterära barn”, säger Sören Olsson & Anders Jacobsson.

Köpeskillingen kommer att betalas fullt ut kontant, där merparten erläggs vid förvärvets slutförande och resterande fördelas över de kommande fem åren. Köpeskillingen kommer att betalas från bolagets befintliga kassa, utan behov av extern finansiering.

Fortsätt läsa

Nyheter

Coor var under förväntan, men svagheten är tillfällig

Publicerad

den

Reception på kontor

Analysguiden har kommit med en analys som uppföljning på Coors kvartalsrapport. Man skriver att siffrorna var under förväntan. Omsättningen och rörelseresultatet backade efter minskade rörliga volymer, primärt i Danmark. Men man skriver även att Coor fortsätter att vinna nya kontrakt och med marginalförbättringar mot bolagets finansiella mål framstår aktien som pressad. Nedan är vad Analysguiden skriver om Coor.

Nettoomsättning och resultat under förväntan

Servicebolaget COOR presenterade en rapport för det tredje kvartalet 2024 som var under Analysguidens förväntan. Valutaneutralt backade nettoomsättningen med 0,5 procent och kom in på 2 943 mkr (3 016). Valutamotvind höll primärt tillbaka nettoomsättningen som totalt sett kom in 2,6 procent under vår prognos. Det justerade rörelseresultatet kom in på 120 mkr (126), motsvarande en marginal på 4,1 procent (4,2). Det var 7 procent under vår prognos på 129 mkr. Den svagare marginalen förklaras framför allt av lägre effektivitet och rörliga volymer i Sverige och Danmark.

Låga rörliga volymer höll tillbaka nettoomsättningen

Lägre rörliga volymer inom catering och konferens i Danmark och Sverige håller tillbaka nettoomsättningen. Det förväntas hålla i sig under det fjärde kvartalet varpå COOR aviserat personalneddragningar, á 70 personer, för att möta en svagare efterfrågan. Det är klart negativt men bör tilläggas att bolaget möter tuffa jämförelsetal i det avseendet. Uppmuntrande nog var kontraktsidan starkare och Coor har säkrat kontrakt till ett årligt värde uppemot 400 mkr. Kontraktsportföljen och nya kontrakt är trots allt en viktig aspekt att följa. I det avseendet har COOR levererat starkt under flera kvartal. Utvecklingen har dock maskerats av förlusten av Ericsson-kontraktet. Exkluderat nämnda förlust uppgår exempelvis den organiska tillväxten till 6 procent på den svenska marknaden. Det talar för en god underliggande efterfrågan samt att COOR fortsatt har ett konkurrenskraftigt erbjudande.

Tillfällig svaghet – motiverat värde justeras till 47 kr

Efter rapporten justerar vi ned våra omsättning- och resultatprognoser med 1–3 respektive 5 – 10 procent för 2024p–2026p. Rapporten var svagare än väntat och aktien backade runt 15 procent på rapportdagen. Det är tydligt att marknadens förtroende tryter efter flera kvartal med operationell motvind. Underliggande rör sig dock mycket åt rätt håll, framför allt på den svenska marknaden, vilken utgör runt 70 procent av resultatet. Kontraktsportföljen ökar och marginalen upprätthålls på hyggliga nivåer, även utan Ericsson kontraktet. Kortsiktigt kvarstår press från rörliga volymer men vi tolkar det som en normalisering och ett tecken på svag konjunktur snarare än något strukturellt. Överlag bedömer vi att COOR fortsatt har goda möjligheter att ta marknadsandelar och med marginalförbättringar mot bolagets finansiella mål räknar vi med en årlig just. EPS-tillväxt på 14 procent över nästkommande femårsperiod. Det tillsammans med en förväntad direktavkastning omkring 5 procent borde utgöra en attraktiv investeringsmöjlighet. Värderingen är låg och mot en normaliserad lönsamhet ger balansräkningen utrymme för generösa utdelningar, återköpsprogram eller förvärvsmöjligheter. Med stöd av kassaflödesmodell justeras vårt motiverade värde till 47 kronor motsvarande 12x nästa års justerade nettoresultat.

Fortsätt läsa

Populära