Följ oss

Nyheter

Zaptec redo att lösa effektbrist i elnätet när fler skaffar elbil

Publicerad

den

Peter Bardenfleth-Hansen, VD för Zaptec

Laddstationsbolaget Zaptec spelar en viktig roll för den gröna omställningen och en eldriven transportsektor. – Vi ser oss själv som en möjliggörare och är en del av lösningen för att elektrifiera samhället, säger Zaptecs vd Peter Bardenfleth-Hansen.

År 2030 ska Sveriges fordonsflotta vara fossilfri, det är målet. Snart är vi där. Inför denna omställning är laddstationsbolaget Zaptec en viktig spelare och står redo med teknologiska lösningar, avgörande för infrastrukturen och elbilsmarknaden.

– Det känns gott att vara en del av den förändringen, att vi har en vision som är i takt med vad samhället och politiker efterfrågar. Vi måste göra något för att skapa förändring, inte bara snacka om det, säger Peter Bardenfleth-Hansen, vd på Zaptec.

Vilket problem vill och kan Zaptec lösa?

– Vi går från gammaldags förbrukningsmotorer mot en framtid med eldrivna fordon. Men den nuvarande infrastrukturen, som är nyckeln, har inte den kapacitet som behövs. Att uppdatera infrastrukturen är därför en stor utmaning och mycket dyrt för samhället. Och här spelar Zaptec en stor roll. Vi vill skapa förändring genom innovation. Vi verkar i en bransch där vår vision har en enorm betydelse och där våra lösningar är en del av transformationen inom transportsektorn.

Varför är Zaptec företaget vi ska hålla ögonen på?

– Vi är en möjliggörare för utvecklingen av eldrivna fordon och en fossilfri transportsektor. Sedan start har vi har gått den långsamma vägen för att säkra att vi har kundernas bästa för ögonen när det kommer till säkerhet, användarvänlighet och en lösning som kan etableras i alla fordon.

På vilket sätt är Zaptecs lösningar en gamechanger?

– Med vår teknologi kan vi säkra att man på ett demokratiskt vis kan använda den ström som är tillgänglig, på ett effektivt sätt. Och utan att det har en negativ effekt på den gamla infrastrukturen. Det stora problemet är att elbilar behöver ström. Men det är extremt dyrt och tidskrävande att uppgradera ett helt lands infrastruktur. Och vi kan inte bara ta ström från nätet utan måste också ge tillbaka. Zaptec löser detta problem med elnätet med en smart laddare som också kan ge tillbaka. Den gör också att elbilsutvecklingen kan fortsätta att utvecklas, utan på bekostnad av elnätet.

Hur är Vehicle 2 Grid en del av lösningen?

– V2G är en ny teknik som går ut på att bostaden och bilen ska kunna överföra ström mellan varandra. Du kan använda bostadens elnät för att ladda din bil, men också bilens batteri för att ge ström till bostaden. Vi vill använda energin som ligger i 100 000-tals eldrivna bilars batterier som en buffertmekanism med stora mängder ström som ligger latent i bilarna. Samtidigt ska man som brukare inte märka av att man är en del i samlad lösning. På så sätt kan man också skapa en balans och undvika kapacitetsbrist. Vi har idag en av världens första AC-laddare som möjliggör V2G. Det är unikt.

Är bilarna redo för detta?

– Just nu har inte alla eldrivna bilar stöd för V2G, men bilar från Sydkorea och Japan har detta inbyggt. Min uppfattning är att framtidens teknologi sätter mer och mer press på biltillverkarna att ha stöd för V2G. Det blir en selling-point att denna teknologin finns.

Plug & charge – vad är det?

– Nästa stora språng inom elbilsladdning kommer vara Plug & Charge-teknologin och vi är redan där. Teknologin är en kommunikationsbrygga och mjukvaran gör det möjligt för bilen, laddstationen och betalningsoperatören att prata med varandra. Det som teknologin handlar om är att du inte behöver någon app, kreditkort eller annat för att betala. Allt ligger i lösningen. Detta är något som Tesla har och vi tror att det kommer bli standard för alla elbilar. Biltillverkarna och betalningsoperatörer är redo för detta.

På vilket sätt är Zaptecs teknologi en viktig del av er affär?

– Teknologin fokuserar på balansering som gör att strömmen som finns i ledningar kan utnyttjas effektivt utan att det blir brister eller överkapacitet. Teknologin ligger också till grund för den enorma tillväxt vi haft de senaste 5–10 åren. Redan nu har vi patent för detta i Kina och Japan och nu inväntar vi godkännande av den Europeiska patentagenturen, vilket kommer att säkra och accelerera utbyggnaden av elbilar och elinfrastruktur.

Är ni ensamma om att ha en lösning för infrastrukturen?

– Under pandemin hann många med att reflektera, det blev fokus på elbilar och den infrastruktur som ligger bakom. Hela branschen står därför inför en exceptionell tillväxt och det dök upp både lycksökare och seriösa aktörer. Det som sker nu är rannsakan och konsolidering. Jag tror att de aktörer som haft en opportunistisk tanke och sett tillfälle att tjäna snabba pengar, kommer att försvinna. Zaptec har däremot både sökt patent och kunskap.

Var står ni idag?

– Vi har klarat av etableringen på den nordiska och skandinaviska marknaden och är nu på ingång på den europeiska scenen. Först och främst i Tyskland, Schweiz, Beneluxländerna, Frankrike och UK. Här har vi redan etablerat kontor och anställt nya medarbetare. Efter detta har vi som strategi att gå in i USA, vilken är en stor och spännande marknad.

Hur ser du på tillväxtpotentialen?

– Både den europeiska och internationella marknaden är intressant. Vår marknadsstrategi är att vända oss till de länder som har en nybilsförsäljning av elbilar på 15–20 procent av den totala marknaden. Som jämförelse är genomsnittet för elbilsförsäljningen i Norge 80 procent. I Tyskland är den nu 20 procent.

Vilka var de största milstolparna under 2022?

– Under 2022 lyftes bolaget från den mindre börsen Euronext Growth Oslo till Oslobörsens huvudlista. En annan viktig milstolpe var etableringen av ytterligare tre dotterföretag. Vid sidan om bolaget Westcontrol har vi också fått en ny samarbetspartner – Sanmina Group – på produktionssidan vilket är en viktig investering för att kunna accelerera i framtiden.

Vilka utmaningar har ni haft?

– 2022 har varit ett spännande år, men också krävande, präglat av geopolitiska spänningar och makroekonomiska svängningar som inte har gått att styra över. I kölvattnet av pandemin uppstod problem med leveranser från Kina på speciella komponenter som skapade produktionsproblem och vi behövde stänga ner vår produktion under en månad. Detta har gett en direkt effekt på köp av laddboxar.

Vad har du för förväntningar på 2023?

– År 2023 blir en förlösning i förhållande till 2022. Vi har lagt tid på att bygga organisationen för att växa kraftigt. Under 2022 fördubblade vi antalet medarbetare, en investering som gör oss klara för årets stora tillväxt. Vi är representativa i alla europeiska länder och fått olika länders regulatoriska krav på plats, en nödvändighet för att infria årets förväntningar.

Till sist – hur känns det att ni har kommit dit ni är?

– Det är en spännande resa. Min bakgrund är i elbilsbranschen, där jag etablerade Tesla i Norden. För mig är detta därför ett viktigt nästa steg i denna elbilsrevolution. Jag är far till fyra barn. Jag vill gärna efterlämna planeten på bästa sätt. Nu skapar vi en grundläggande infrastruktur och det känns gott, avslutar Peter Bardenfleth-Hansen.

Zaptec är ett norskt bolag, verksamma inom fordonsindustrin och är noterat på Oslobörsens huvudlista, sedan 2022. Bolaget är specialiserade inom teknisk utveckling av laddningsstationer för eldrivna fordon. Lösningarna används av både privatpersoner och små- och medelstora företagskunder. Zaptec grundades 2012 och har ca 150 antal anställda i nio länder.

Nyheter

Därför är Loomis-aktien köpvärd

Publicerad

den

Euro-sedlar

Börsveckan ger en köprekommendation till Loomis-aktien. Tidningen konstaterar att aktien rasade 8 procent på börsen trots ökad omsättning och ökat EBITDA-resultat. Omsättningen steg till 7253 miljoner kronor organiskt, med USA som starkast, samt Europa och Latinamerika något svagare.

Rörelsemarginalen stod på 10,4 procent, dock varierande mellan regioner. Påskhelgen och prishöjningar påverkade Europa och Latinamerika negativt. Safepoint växer väl, men International-segmentet lider av svagare konjunktur och höga räntor. Loomis Pay visade ingen förbättring. Förvärvet av Cima ökade nettoskulden till 6 miljarder kronor.

Kontanthanteringsmarknaden erbjuder tillväxtmöjligheter för Loomis. Trots viss oro för minskande mängd kontanter anser Börsveckan att behovet av kontanter kvarstår globalt. Safepointlösningen förväntas driva tillväxten.

Börsveckan anser att aktien är för billig på nuvarande nivåer.

Fortsätt läsa

Nyheter

Loomis, Thule och två andra aktier är bra aktier att köpa anser Börsveckan

Publicerad

den

Tidningen Börsveckan har kommit ut med åtta färska rekommendationer på aktier

Köp

  • Loomis
  • Thule
  • Instalco
  • Bredband2

Avvakta

  • Dometic
  • Sobi
  • Neobo

Sälj

  • Xano
Fortsätt läsa

Nyheter

Rekordutbud av lägenheter i april – men priserna stiger

Publicerad

den

Utbudet av lägenheter till salu har fortsatt att växa under våren och noterade i april den högsta nivån för en enskild månad någonsin. Totalt fanns det under månaden 32 233 lägenheter på Hemnet, 40 procent fler än under motsvarande månad förra året. Men trots det rekordhöga utbudet fortsätter priserna att stiga.

Av det totala lägenhetsutbudet till salu under april månad hade 4 683 lägenheter varit markerade som kommande. Det är bostäder på Hemnet som ligger på den så kallade förmarknaden. Utbudet av kommande-annonser har ökat kraftigt de senaste åren och är en delförklaring till det höga utbudet. Huvudförklaringen är dock den förändrade ekonomiska situationen med högre räntor som påverkat marknaden de senaste två åren. Det har ökat osäkerheten på marknaden och gjort att bostäderna legat till salu under väsentligt längre tid än vad som var normalt för ett par år sedan. Den genomsnittliga säljtiden för lägenheter i april var 26 dagar, 11 dagar längre än i april för två år sedan.

Ett högt utbud av lägenheter kan ses över hela riket, och i 9 av de 21 länen noterades det en ny rekordnivå i april. Störst ökning i årstakt ses i Kronobergs län, där ökade utbudet med 73 procent jämfört med april 2023.

Trots det rekordhöga utbudet av lägenheter så fortsätter priserna att stiga. I april ökade det genomsnittliga kvadratmeterpriset för lägenheter i Riket med 1,9 procent till den högsta nivån sedan maj 2022.

Erik Holmberg, Marknadsanalytiker på Hemnet, kommenterar:

“Det höga utbudet är en effekt av en lång tid av trög marknad snarare än en riskfaktor för nya prisfall. Under våren har vi sett både stigande priser och högre aktivitet. Framför allt till följd av vi ser ut att befinna oss på räntetoppen och att den första räntesänkningen närmar sig. Med det ökade antalet försäljningar kommer också utbudet börja minska igen senare under året då tempot på marknaden ökar”.

Lägenhetsutbud april 2024

LänLägenheter till salu april 2024Förändring ett år (årstakt)
Blekinge225+34%
Dalarna770*+38%
Gotland171+44%
Gävleborg799*+51%
Halland581*+66%
Jämtland536+33%
Jönköping629+28%
Kalmar602*+52%
Kronoberg555*+73%
Norrbotten316+47%
Skåne4 479*+39%
Stockholm11 427+41%
Södermanland932+43%
Uppsala1 399*+41%
Värmland526+12%
Västerbotten567*+48%
Västernorrland562*+21%
Västmanland858+46%
Västra Götaland4 479+38%
Örebro713+36%
Östergötland1 106+32%
Sverige32 233*+40%
*Rekordnotering av utbudet i april.
Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära