Nyheter
Zaptec redo att lösa effektbrist i elnätet när fler skaffar elbil

Laddstationsbolaget Zaptec spelar en viktig roll för den gröna omställningen och en eldriven transportsektor. – Vi ser oss själv som en möjliggörare och är en del av lösningen för att elektrifiera samhället, säger Zaptecs vd Peter Bardenfleth-Hansen.
År 2030 ska Sveriges fordonsflotta vara fossilfri, det är målet. Snart är vi där. Inför denna omställning är laddstationsbolaget Zaptec en viktig spelare och står redo med teknologiska lösningar, avgörande för infrastrukturen och elbilsmarknaden.
– Det känns gott att vara en del av den förändringen, att vi har en vision som är i takt med vad samhället och politiker efterfrågar. Vi måste göra något för att skapa förändring, inte bara snacka om det, säger Peter Bardenfleth-Hansen, vd på Zaptec.
Vilket problem vill och kan Zaptec lösa?
– Vi går från gammaldags förbrukningsmotorer mot en framtid med eldrivna fordon. Men den nuvarande infrastrukturen, som är nyckeln, har inte den kapacitet som behövs. Att uppdatera infrastrukturen är därför en stor utmaning och mycket dyrt för samhället. Och här spelar Zaptec en stor roll. Vi vill skapa förändring genom innovation. Vi verkar i en bransch där vår vision har en enorm betydelse och där våra lösningar är en del av transformationen inom transportsektorn.
Varför är Zaptec företaget vi ska hålla ögonen på?
– Vi är en möjliggörare för utvecklingen av eldrivna fordon och en fossilfri transportsektor. Sedan start har vi har gått den långsamma vägen för att säkra att vi har kundernas bästa för ögonen när det kommer till säkerhet, användarvänlighet och en lösning som kan etableras i alla fordon.
På vilket sätt är Zaptecs lösningar en gamechanger?
– Med vår teknologi kan vi säkra att man på ett demokratiskt vis kan använda den ström som är tillgänglig, på ett effektivt sätt. Och utan att det har en negativ effekt på den gamla infrastrukturen. Det stora problemet är att elbilar behöver ström. Men det är extremt dyrt och tidskrävande att uppgradera ett helt lands infrastruktur. Och vi kan inte bara ta ström från nätet utan måste också ge tillbaka. Zaptec löser detta problem med elnätet med en smart laddare som också kan ge tillbaka. Den gör också att elbilsutvecklingen kan fortsätta att utvecklas, utan på bekostnad av elnätet.
Hur är Vehicle 2 Grid en del av lösningen?
– V2G är en ny teknik som går ut på att bostaden och bilen ska kunna överföra ström mellan varandra. Du kan använda bostadens elnät för att ladda din bil, men också bilens batteri för att ge ström till bostaden. Vi vill använda energin som ligger i 100 000-tals eldrivna bilars batterier som en buffertmekanism med stora mängder ström som ligger latent i bilarna. Samtidigt ska man som brukare inte märka av att man är en del i samlad lösning. På så sätt kan man också skapa en balans och undvika kapacitetsbrist. Vi har idag en av världens första AC-laddare som möjliggör V2G. Det är unikt.
Är bilarna redo för detta?
– Just nu har inte alla eldrivna bilar stöd för V2G, men bilar från Sydkorea och Japan har detta inbyggt. Min uppfattning är att framtidens teknologi sätter mer och mer press på biltillverkarna att ha stöd för V2G. Det blir en selling-point att denna teknologin finns.
Plug & charge – vad är det?
– Nästa stora språng inom elbilsladdning kommer vara Plug & Charge-teknologin och vi är redan där. Teknologin är en kommunikationsbrygga och mjukvaran gör det möjligt för bilen, laddstationen och betalningsoperatören att prata med varandra. Det som teknologin handlar om är att du inte behöver någon app, kreditkort eller annat för att betala. Allt ligger i lösningen. Detta är något som Tesla har och vi tror att det kommer bli standard för alla elbilar. Biltillverkarna och betalningsoperatörer är redo för detta.
På vilket sätt är Zaptecs teknologi en viktig del av er affär?
– Teknologin fokuserar på balansering som gör att strömmen som finns i ledningar kan utnyttjas effektivt utan att det blir brister eller överkapacitet. Teknologin ligger också till grund för den enorma tillväxt vi haft de senaste 5–10 åren. Redan nu har vi patent för detta i Kina och Japan och nu inväntar vi godkännande av den Europeiska patentagenturen, vilket kommer att säkra och accelerera utbyggnaden av elbilar och elinfrastruktur.
Är ni ensamma om att ha en lösning för infrastrukturen?
– Under pandemin hann många med att reflektera, det blev fokus på elbilar och den infrastruktur som ligger bakom. Hela branschen står därför inför en exceptionell tillväxt och det dök upp både lycksökare och seriösa aktörer. Det som sker nu är rannsakan och konsolidering. Jag tror att de aktörer som haft en opportunistisk tanke och sett tillfälle att tjäna snabba pengar, kommer att försvinna. Zaptec har däremot både sökt patent och kunskap.
Var står ni idag?
– Vi har klarat av etableringen på den nordiska och skandinaviska marknaden och är nu på ingång på den europeiska scenen. Först och främst i Tyskland, Schweiz, Beneluxländerna, Frankrike och UK. Här har vi redan etablerat kontor och anställt nya medarbetare. Efter detta har vi som strategi att gå in i USA, vilken är en stor och spännande marknad.
Hur ser du på tillväxtpotentialen?
– Både den europeiska och internationella marknaden är intressant. Vår marknadsstrategi är att vända oss till de länder som har en nybilsförsäljning av elbilar på 15–20 procent av den totala marknaden. Som jämförelse är genomsnittet för elbilsförsäljningen i Norge 80 procent. I Tyskland är den nu 20 procent.
Vilka var de största milstolparna under 2022?
– Under 2022 lyftes bolaget från den mindre börsen Euronext Growth Oslo till Oslobörsens huvudlista. En annan viktig milstolpe var etableringen av ytterligare tre dotterföretag. Vid sidan om bolaget Westcontrol har vi också fått en ny samarbetspartner – Sanmina Group – på produktionssidan vilket är en viktig investering för att kunna accelerera i framtiden.
Vilka utmaningar har ni haft?
– 2022 har varit ett spännande år, men också krävande, präglat av geopolitiska spänningar och makroekonomiska svängningar som inte har gått att styra över. I kölvattnet av pandemin uppstod problem med leveranser från Kina på speciella komponenter som skapade produktionsproblem och vi behövde stänga ner vår produktion under en månad. Detta har gett en direkt effekt på köp av laddboxar.
Vad har du för förväntningar på 2023?
– År 2023 blir en förlösning i förhållande till 2022. Vi har lagt tid på att bygga organisationen för att växa kraftigt. Under 2022 fördubblade vi antalet medarbetare, en investering som gör oss klara för årets stora tillväxt. Vi är representativa i alla europeiska länder och fått olika länders regulatoriska krav på plats, en nödvändighet för att infria årets förväntningar.
Till sist – hur känns det att ni har kommit dit ni är?
– Det är en spännande resa. Min bakgrund är i elbilsbranschen, där jag etablerade Tesla i Norden. För mig är detta därför ett viktigt nästa steg i denna elbilsrevolution. Jag är far till fyra barn. Jag vill gärna efterlämna planeten på bästa sätt. Nu skapar vi en grundläggande infrastruktur och det känns gott, avslutar Peter Bardenfleth-Hansen.
Zaptec är ett norskt bolag, verksamma inom fordonsindustrin och är noterat på Oslobörsens huvudlista, sedan 2022. Bolaget är specialiserade inom teknisk utveckling av laddningsstationer för eldrivna fordon. Lösningarna används av både privatpersoner och små- och medelstora företagskunder. Zaptec grundades 2012 och har ca 150 antal anställda i nio länder.
Nyheter
Isofol banar väg för banbrytande cancerbehandling

Med en tydlig vision och en helt säkerställd företrädesemission framför sig siktar det svenska bioteknikbolaget Isofol på att revolutionera cancerbehandlingen. I centrum står läkemedelskandidaten arfolitixorin – ett hopp för patienter med en av världens mest dödliga cancerformer.
Kolorektalcancer är en av de vanligaste och mest dödliga cancerformerna globalt. Isofol Medical, med VD Petter Segelman Lindqvist i spetsen, utvecklar en ny behandlingsform som kan komma att förändra spelreglerna. Läkemedelskandidaten arfolitixorin är tänkt att förstärka effekten av standardbehandlingar utan att öka toxiciteten – och därmed förbättra livschanserna för miljontals patienter världen över.
Läkemedelskandidat med stor potential
Arfolitixorin är en direktverkande form av folat, designad för att förbättra effekten av den vanliga 5-FU-baserade kemoterapin. Tidigare studier har visat god säkerhetsprofil och jämförbar effekt med nuvarande behandlingar – men enligt Isofol finns en ännu outnyttjad potential.
– Vi har insett att tidigare dosregimer varit suboptimala. Med rätt dos vid rätt tidpunkt ser vi möjligheter till mycket bättre resultat, säger Petter Segelman Lindqvist.
Nu genomförs en ny klinisk fas Ib/II-studie, där bolaget använder en mer precis dosering för att maximera effekten av arfolitixorin i kombination med kemoterapi.
Fullt fokus – och fullt säkerställd nyemission
För att kunna driva projektet vidare genomför Isofol en fullt garanterad nyemission. Kapitalet ska finansiera den andra delen av studien, affärsutveckling och regulatoriska förberedelser i både Europa, USA och Japan.
– Det starka intresset från befintliga ägare, styrelse, ledning och garanter till låg ersättning är ett kvitto på förtroendet för vår strategi och potentialen i vårt läkemedel, säger Segelman Lindqvist.
Han betonar också den stora marknadspotentialen: bara i USA uppskattas den årliga försäljningsmöjligheten till omkring 1 miljard USD.
Vad väntar framöver?
Det kommande året är avgörande. Isofol planerar att stärka sitt vetenskapliga underlag, intensifiera den regulatoriska dialogen och etablera strategiska samarbeten. Parallellt fortskrider den kliniska studien i nära samarbete med ledande onkologer.
– Vi står starkare än någonsin. Med ny kunskap, optimerad bolagsstruktur och ett dedikerat team är vi redo att ta nästa steg, säger Segelman Lindqvist.
En möjlighet för investerare – och för patienter
För investerare kan Isofols resa vara mer än en finansiell satsning. Det är en möjlighet att vara del av något större – en potentiellt livsförändrande innovation för cancerpatienter.
– Vi vill ge hopp till människor som verkligen behöver det. Lyckas vi, så förändrar vi liv, avslutar Petter Segelman Lindqvist.
Nyheter
Sleep Cycle tar nästa steg – lanserar klinisk studie för sömnapné: stor potential enligt DNB Carnegie

Sleep Cycle har nyligen tagit ett betydande kliv i sin utveckling genom att lansera en klinisk studie för screening av sömnapné – ett drag som DNB Carnegie menar kan få stora positiva konsekvenser för bolagets framtida tillväxt och värdering.
Studien, som drog igång den 2 juni, genomförs i samarbete med Sleep Testing Australia på kliniker i Brisbane och Adelaide. Det är ett initiativ lett av Dr. Mike Gradisar, chef för Sleep Science på Sleep Cycle, tillsammans med Dr. Mikael Kågebäck, bolagets CTO och expert inom AI och maskininlärning. DNB Carnegie anser att bolagets starka kassaflöde och nettokassaposition borgar för att studien är fullt finansierad och kan genomföras snabbt och effektivt.
Sömnapné är ett allvarligt hälsoproblem som ofta går oupptäckt. Enligt American Association of Sleep Medicine lider hela 30 miljoner amerikaner av tillståndet, varav hela 80 % uppskattas vara odiagnostiserade. Det globala marknadsvärdet för hemdiagnostik inom sömnapné uppskattas till cirka 712 miljoner USD och väntas växa till nära en miljard dollar till år 2035. DNB Carnegie poängterar dock att deras nuvarande finansiella prognoser ännu inte inkluderar intäkter från detta initiativ – vilket öppnar för uppåtsida om studien faller väl ut.
I analysen framhåller DNB Carnegie också att Sleep Cycles aktie i dagsläget handlas till en värdering nära historiska bottennivåer, med ett EV/EBITDA-tal på 6,0x för 2025 – cirka 20 % lägre än medianen för jämförbara bolag. Med ett lyckat genomförande och kommersialisering av den nya teknologin kan Sleep Cycle enligt DNB Carnegie uppnå inte bara accelererad tillväxt, utan även en uppvärdering i linje med medtech-sektorn snarare än traditionella konsumenttjänstebolag.
DNB Carnegie upprepar sitt motiverade värde på 38-50 kronor per aktie.
Nyheter
Det stora fettbolagets aktie är köpvärd anser Dagens industri

AAK är bolaget som är stora på vegetabiliska fetter och oljor. Det är ett äkta kvalitetsbolag men som under längre tid har varit ganska högt värderat. I år har dock aktiekursen gått ner, samtidigt som bolaget har fått fart på vinstutvecklingen. Dagens industris analytiker Magnus Dagel delar ut en köprekommendation till aktien, som man kan köpa och lägga i byrålådan.
Vinsten per aktie har trendat uppåt de senaste 20 åren och förväntas fortsätta göra det. AAK inriktar sig allt mer på specialprodukter vilka har högre marginaler och ett större värde för kunden. I en intervju säger vd Johan Westman även att de har upptäckt att de är mer konkurrenskraftiga än vad de tidigare trodde. Han ser att det finns mer att optimera på kostnadsbasen, samtidigt som man de senaste åren har blivit bättre på att prissätta sina produkter, där man gått från årsvisa prisförändringar till nästan veckovisa.
Ett av bolagets favoritmått är rörelsevinst per kilo och det utvecklas mycket väl. Dagens industri skriver
”…som ökat från 0,74 till 2,51 kronor på tio år och AAK siktar nu på 3 kronor, eller över, till 2030. Det kommer gå fortare än så då vinsten per kilo fortfarande är låg i förhållande till priserna på slutprodukterna.”
AAK-aktien stängde veckan på 267,60 kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Barista från Dug Foodtech listas på 1 600 Rossmann-butiker i Tyskland
-
Nyheter2 veckor sedan
CLS revolutionerar hjärnkirurgi med laserprecision – och siktar mot en global marknad
-
Nyheter1 månad sedan
Kebni tar klivet – Rekordorder ger nytt liv i aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Sprint Bioscience har en unik affärsmodell som skapar snabbare värde i kampen mot cancer
-
Nyheter2 veckor sedan
Sinch-aktien kan fortsätta stiga anser Dagens industri
-
Nyheter1 vecka sedan
Verve, tillfälligt brus skapar ett attraktivt köpläge
-
Nyheter2 månader sedan
Zenergy, satsningar har börjat ge resultat
-
Nyheter3 veckor sedan
Affärsvärlden vågar ge en köprekommendation till Stillfront-aktien