Följ oss

Nyheter

Saniona siktar mot nya höjder efter framgångsåret 2024

Publicerad

den

Saniona har genomgått ett transformativt år under 2024, där bolaget inte bara befäste sin position inom bioteknikbranschen utan också säkrade ett av de stort avtal. Genom partnerskapet med Acadia Pharmaceuticals för SAN711 har Saniona lagt grunden för en framtid fylld av lovande möjligheter, både finansiellt och vetenskapligt.

Ett banbrytande avtal

Avtalet med Acadia Pharmaceuticals har gett Saniona en initial betalning på 28 miljoner dollar, med potentiella milstolpsbetalningar som kan uppgå till hela 582 miljoner dollar, samt stegvisa royalties på framtida nettoförsäljning. En viktig nästa milstolpe är starten av fas 2-studien för essentiell tremor, vilket kommer att utlösa en ytterligare betalning på 10 miljoner dollar.

Sanionas vd, Thomas Feldthus, ser avtalet som en bekräftelse på bolagets vetenskapliga och affärsmässiga styrka. ”Licensavtalet med Acadia ger oss inte bara finansiering för intern utveckling utan också en stark validering av vår vetenskap och affärsmodell.”

En starkare finansiell position driver pipeline-projekt framåt

Med den nya finansiella stabiliteten kan Saniona nu accelerera utvecklingen av sina tre interna projekt:

  • SAN2355 för epilepsi
  • SAN2219 för akuta repetitiva anfall
  • SAN2465 för egentlig depression

Målet är att föra samtliga till starten av fas 2-studier, vilket inte bara kan skapa stort medicinskt värde utan även ge strategiska affärsmöjligheter. ”Att ha tre program i fas 2 ger oss flexibilitet att antingen replikera Acadia-avtalet för en av tillgångarna och därigenom finansiera vidareutvecklingen av de andra två, eller att resa kapital för att driva alla tre vidare,” förklarar Feldthus.

Joint venture och globala expansionsplaner

Vid sidan av Sanionas interna pipeline har bolaget nyligen genomfört en framgångsrik kapitalanskaffning för sitt joint venture Cephagenix, vilket säkerställer utvecklingen av bolagets ledande program mot migrän.

Ett annat viktigt projekt är tesofensin, som är utlicensierat till Medix i Mexiko. Medix hoppas på ett regulatoriskt godkännande för tesofensin som en ny behandling mot fetma i Mexiko, vilket skulle kunna generera betydande royaltyintäkter för Saniona. En potentiell expansion till den sydamerikanska marknaden kan dessutom ligga i korten.

Ett avgörande 2025

Inför 2025 ser Thomas Feldthus en fortsatt spännande resa för Saniona. ”Det kommande året blir avgörande när vi driver våra interna program vidare. Vår solida finansiella position, vår starka pipeline och de spännande affärsmöjligheterna vi har framför oss ger oss en stabil grund för att utveckla banbrytande behandlingar för patienter i behov och skapa värde för våra aktieägare.”

Saniona går in i framtiden med starka kort på hand och en tydlig strategi för att fortsätta sin tillväxtresa. Med en robust pipeline, strategiska partnerskap och en ständigt växande global närvaro ser bolaget ut att bli en fortsatt kraft att räkna med inom bioteknikbranschen.

Nyheter

Star Vault ska göra egenutvecklade nätverkslösningen till en affär

Publicerad

den

Spelare i Mortal Online 2 springer

Gamingbolaget Star Vault som utvecklar MMO-spelet Mortal Online 2 ska paketera sin egenutvecklade teknik som har nått en nära kommersiell nivå i ett eget affärsområde. Det gäller främst nätverkslösningen som är unik och samtidigt den komponent som framför allt står för de största tekniska utmaningarna för spelstudios som skall utveckla MMO-spel.

Star Vault har till stor del byggt sin egen teknikbas där ändamålsenliga tredjeparts-lösningar saknats. Till exempel saknar Epic Games spelmotor Unreal Engine 5 en nätverkslösning som kan hantera MMO-spel som Mortal Online 2. Star Vault kallar satsningen för OmniMesh.

”Samtidigt som vi ser en reell affärsmöjlighet i våra tekniska lösningar skall det också bli spännande att se hur vår teknik kan öppna upp mot spelutvecklare som vill utveckla MMO-spel men idag inte har resurserna”, säger Star Vaults VD, Henrik Nyström, i en kommentar.

Star VAults nätverkslösning klarar många spelare som är på samma plats i en MMO-värld.
Fortsätt läsa

Nyheter

Clinical Laserthermia Systems ansöker om att fördubbla den potentiella marknaden i USA

Publicerad

den

CLS lösning

Clinical Laserthermia Systems (CLS) meddelade idag att de har lämnat in sin 510(k)-ansökan till den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA för att utöka indikationen för ClearPoint Prism till att även omfatta 1,5 T MR.

Ansökan är ett resultat av och markerar en viktig milstolpe i CLS strategiska partnerskap med ClearPoint Neuro och kommer att utöka produktresumén för ClearPoint Prism till att inkludera både 3,0 T och 1,5 T MR för godkänd användning.

”Den utökade indikationen för ClearPoint Prism kommer, när den godkänts av US-FDA, att mer än fördubbla den adresserbara marknaden för neuro-LITT i USA, vilket vi tror kommer att öka vår intäktspotential avsevärt. Det skapar också en grund för global expansion och erbjuder en lösning för alla kliniskt relevanta MR-skannrar”, säger Dan J. Mogren, VD för CLS.

”Vi har redan sett ett snabbt genomslag för funktionella och onkologiska neurokirurgiska LITT-procedurer med vår nuvarande 3,0 T-märkning, och vi tror att ett godkännande för 1,5 T kommer att öppna upp den återstående marknaden för neuro-LITT i USA som vi inte har tillgång till idag”, kommenterade Joe Burnett, VD och koncernchef för CLPT.

Fortsätt läsa

Nyheter

Tre heta aktier inom drycker att hålla ögonen på

Publicerad

den

Saratoga, vatten som är trendigt

Nik Modi, analytiker på RBC Capital Markets, lyfter fram tre dryckesbolag som särskilt intressanta investeringar just nu. I en intervju med BNN Bloomberg berättar han varför Primo Brands, Monster Beverage och Keurig Dr Pepper sticker ut på marknaden.

Primo Brands – Vatten på framgångsvåg

Modi beskriver Primo Brands som hans främsta aktieval det senaste året. Bolaget verkar inom två segment: detaljhandel med flaskvatten och hembaserad vattenleverans via stora 3- eller 5-gallonsbehållare. Nyligen genomförde företaget ett strategiskt viktigt förvärv av en av sina största konkurrenter, vilket väntas leda till synergier och stärkt distribution. Enligt Modi finns det betydande möjligheter till tillväxt i både intäkter och vinst.

Bolaget har dessutom fått ett uppsving genom viralt genomslag på TikTok. En populär fitnessinfluencer har använt deras vattenmärke ”Alkaline Water”, vilket lett till ökat sökintresse och potentiell kortsiktig försäljningsökning.

Monster Beverage – Nästa globala megavarumärke

Monster är en annan aktie som Modi är mycket positiv till. Han menar att bolaget har potential att bli ett globalt megavarumärke tack vare sin förmåga att bredda sitt varumärke över både olika geografiska områden och dryckeskategorier. Företaget arbetar nu bättre än tidigare tillsammans med sin globala distributör, vilket stärker dess tillväxtstrategi. Dessutom expanderar Monster sin närvaro utanför traditionella försäljningskanaler som bensinstationer och närbutiker.

Keurig Dr Pepper – Stark trots hälsotrenden

Trots det ökade motståndet mot sockrade drycker menar Modi att Keurig Dr Pepper lyckats hålla sig relevanta. När företaget nyligen rapporterade sina resultat, visade det sig att tillväxten drevs av kolsyrade läskedrycker, vilket överraskade många. Modi betonar att konsumenter fortfarande efterfrågar sådana drycker – det är upp till tillverkarna att göra dem attraktiva och relevanta.

Bolaget har också ingått flera viktiga distributionsavtal som stärker dess position, och enligt Modi har Keurig Dr Pepper närmat sig både PepsiCo och Coca-Cola vad gäller marknadsandelar under de senaste fem åren.

Nik Modi lyfter fram dessa tre aktier som exempel på bolag som trots marknadsutmaningar och förändrade konsumentbeteenden lyckats anpassa sig och skapa tillväxt – både organiskt och genom smarta strategiska beslut.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära