Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Zaptec redo att lösa effektbrist i elnätet när fler skaffar elbil

Publicerad

den

Peter Bardenfleth-Hansen, VD för Zaptec

Laddstationsbolaget Zaptec spelar en viktig roll för den gröna omställningen och en eldriven transportsektor. – Vi ser oss själv som en möjliggörare och är en del av lösningen för att elektrifiera samhället, säger Zaptecs vd Peter Bardenfleth-Hansen.

År 2030 ska Sveriges fordonsflotta vara fossilfri, det är målet. Snart är vi där. Inför denna omställning är laddstationsbolaget Zaptec en viktig spelare och står redo med teknologiska lösningar, avgörande för infrastrukturen och elbilsmarknaden.

– Det känns gott att vara en del av den förändringen, att vi har en vision som är i takt med vad samhället och politiker efterfrågar. Vi måste göra något för att skapa förändring, inte bara snacka om det, säger Peter Bardenfleth-Hansen, vd på Zaptec.

Vilket problem vill och kan Zaptec lösa?

– Vi går från gammaldags förbrukningsmotorer mot en framtid med eldrivna fordon. Men den nuvarande infrastrukturen, som är nyckeln, har inte den kapacitet som behövs. Att uppdatera infrastrukturen är därför en stor utmaning och mycket dyrt för samhället. Och här spelar Zaptec en stor roll. Vi vill skapa förändring genom innovation. Vi verkar i en bransch där vår vision har en enorm betydelse och där våra lösningar är en del av transformationen inom transportsektorn.

Varför är Zaptec företaget vi ska hålla ögonen på?

– Vi är en möjliggörare för utvecklingen av eldrivna fordon och en fossilfri transportsektor. Sedan start har vi har gått den långsamma vägen för att säkra att vi har kundernas bästa för ögonen när det kommer till säkerhet, användarvänlighet och en lösning som kan etableras i alla fordon.

På vilket sätt är Zaptecs lösningar en gamechanger?

– Med vår teknologi kan vi säkra att man på ett demokratiskt vis kan använda den ström som är tillgänglig, på ett effektivt sätt. Och utan att det har en negativ effekt på den gamla infrastrukturen. Det stora problemet är att elbilar behöver ström. Men det är extremt dyrt och tidskrävande att uppgradera ett helt lands infrastruktur. Och vi kan inte bara ta ström från nätet utan måste också ge tillbaka. Zaptec löser detta problem med elnätet med en smart laddare som också kan ge tillbaka. Den gör också att elbilsutvecklingen kan fortsätta att utvecklas, utan på bekostnad av elnätet.

Hur är Vehicle 2 Grid en del av lösningen?

– V2G är en ny teknik som går ut på att bostaden och bilen ska kunna överföra ström mellan varandra. Du kan använda bostadens elnät för att ladda din bil, men också bilens batteri för att ge ström till bostaden. Vi vill använda energin som ligger i 100 000-tals eldrivna bilars batterier som en buffertmekanism med stora mängder ström som ligger latent i bilarna. Samtidigt ska man som brukare inte märka av att man är en del i samlad lösning. På så sätt kan man också skapa en balans och undvika kapacitetsbrist. Vi har idag en av världens första AC-laddare som möjliggör V2G. Det är unikt.

Är bilarna redo för detta?

– Just nu har inte alla eldrivna bilar stöd för V2G, men bilar från Sydkorea och Japan har detta inbyggt. Min uppfattning är att framtidens teknologi sätter mer och mer press på biltillverkarna att ha stöd för V2G. Det blir en selling-point att denna teknologin finns.

Plug & charge – vad är det?

– Nästa stora språng inom elbilsladdning kommer vara Plug & Charge-teknologin och vi är redan där. Teknologin är en kommunikationsbrygga och mjukvaran gör det möjligt för bilen, laddstationen och betalningsoperatören att prata med varandra. Det som teknologin handlar om är att du inte behöver någon app, kreditkort eller annat för att betala. Allt ligger i lösningen. Detta är något som Tesla har och vi tror att det kommer bli standard för alla elbilar. Biltillverkarna och betalningsoperatörer är redo för detta.

På vilket sätt är Zaptecs teknologi en viktig del av er affär?

– Teknologin fokuserar på balansering som gör att strömmen som finns i ledningar kan utnyttjas effektivt utan att det blir brister eller överkapacitet. Teknologin ligger också till grund för den enorma tillväxt vi haft de senaste 5–10 åren. Redan nu har vi patent för detta i Kina och Japan och nu inväntar vi godkännande av den Europeiska patentagenturen, vilket kommer att säkra och accelerera utbyggnaden av elbilar och elinfrastruktur.

Är ni ensamma om att ha en lösning för infrastrukturen?

– Under pandemin hann många med att reflektera, det blev fokus på elbilar och den infrastruktur som ligger bakom. Hela branschen står därför inför en exceptionell tillväxt och det dök upp både lycksökare och seriösa aktörer. Det som sker nu är rannsakan och konsolidering. Jag tror att de aktörer som haft en opportunistisk tanke och sett tillfälle att tjäna snabba pengar, kommer att försvinna. Zaptec har däremot både sökt patent och kunskap.

Var står ni idag?

– Vi har klarat av etableringen på den nordiska och skandinaviska marknaden och är nu på ingång på den europeiska scenen. Först och främst i Tyskland, Schweiz, Beneluxländerna, Frankrike och UK. Här har vi redan etablerat kontor och anställt nya medarbetare. Efter detta har vi som strategi att gå in i USA, vilken är en stor och spännande marknad.

Hur ser du på tillväxtpotentialen?

– Både den europeiska och internationella marknaden är intressant. Vår marknadsstrategi är att vända oss till de länder som har en nybilsförsäljning av elbilar på 15–20 procent av den totala marknaden. Som jämförelse är genomsnittet för elbilsförsäljningen i Norge 80 procent. I Tyskland är den nu 20 procent.

Vilka var de största milstolparna under 2022?

– Under 2022 lyftes bolaget från den mindre börsen Euronext Growth Oslo till Oslobörsens huvudlista. En annan viktig milstolpe var etableringen av ytterligare tre dotterföretag. Vid sidan om bolaget Westcontrol har vi också fått en ny samarbetspartner – Sanmina Group – på produktionssidan vilket är en viktig investering för att kunna accelerera i framtiden.

Vilka utmaningar har ni haft?

– 2022 har varit ett spännande år, men också krävande, präglat av geopolitiska spänningar och makroekonomiska svängningar som inte har gått att styra över. I kölvattnet av pandemin uppstod problem med leveranser från Kina på speciella komponenter som skapade produktionsproblem och vi behövde stänga ner vår produktion under en månad. Detta har gett en direkt effekt på köp av laddboxar.

Vad har du för förväntningar på 2023?

– År 2023 blir en förlösning i förhållande till 2022. Vi har lagt tid på att bygga organisationen för att växa kraftigt. Under 2022 fördubblade vi antalet medarbetare, en investering som gör oss klara för årets stora tillväxt. Vi är representativa i alla europeiska länder och fått olika länders regulatoriska krav på plats, en nödvändighet för att infria årets förväntningar.

Till sist – hur känns det att ni har kommit dit ni är?

– Det är en spännande resa. Min bakgrund är i elbilsbranschen, där jag etablerade Tesla i Norden. För mig är detta därför ett viktigt nästa steg i denna elbilsrevolution. Jag är far till fyra barn. Jag vill gärna efterlämna planeten på bästa sätt. Nu skapar vi en grundläggande infrastruktur och det känns gott, avslutar Peter Bardenfleth-Hansen.

Zaptec är ett norskt bolag, verksamma inom fordonsindustrin och är noterat på Oslobörsens huvudlista, sedan 2022. Bolaget är specialiserade inom teknisk utveckling av laddningsstationer för eldrivna fordon. Lösningarna används av både privatpersoner och små- och medelstora företagskunder. Zaptec grundades 2012 och har ca 150 antal anställda i nio länder.

Nyheter

Zenicor integrerar avancerad AI för arytmidiagnostik

Publicerad

den

AI-resultat på skärm

Zenicor tar ett avgörande steg mot framtidens arytmidiagnostik genom att integrera avancerad AI i sin plattform för EKG-analys. Genom samarbetet med AI-företaget Medicalgorithmics blir deras DeepRhythmAI en del av Zenicor Solution, vilket stärker Zenicors helhetslösning för modern arytmidiagnostik. Lösningen kommer att vara tillgänglig för Zenicors kunder på samtliga marknader.

DeepRhythmAI är en avancerad AI-teknologi som identifierar allvarliga arytmier upp till 14 gånger bättre än klinisk personal. Plattformen möjliggör snabbare, säkrare och mer träffsäkra resultat.

Genom integrationen i Zenicor Solution möjliggörs följande:

  • minskad arbetstid för personal som tolkar EKG
  • hantering av fler undersökningar utan flaskhalsar
  • snabbare och mer korrekta analyser till vården och patienterna
     

”Det här samarbetet tar vår service till nästa nivå – både för våra kunder och för vår tolkningstjänst Zenicor Direct. Genom att kombinera Zenicors etablerade lösning, Zenicor Solution, med Medicalgorithmics banbrytande AI tar vi ett stort steg framåt för framtidens arytmidiagnostik,” säger Mats Palerius, VD för Zenicor Medical Systems AB.

Zenicor skriver att de genom denna satsning stärker sin position som ledande aktör inom arytmidiagnostik, och kan erbjuda vården en fullt skalbar, AI-stödd lösning som både kortar väntetider och eliminerar köer.

Fortsätt läsa

Nyheter

Wegovy minskar ”food noise” och stärker mentalt välbefinnande

Publicerad

den

Piller från Novo Nordisk

Novo Nordisk presenterade tidigt idag nya resultat från den amerikanska INFORM-undersökningen som visar att läkemedlet Wegovy (semaglutid) inte bara bidrar till viktminskning, utan även kan minska så kallat ”food noise” – påträngande och återkommande tankar om mat. Resultaten offentliggjordes vid den europeiska diabeteskongressen EASD i Wien.

Undersökningen omfattade 550 personer som behandlades med Wegovy. Före behandlingsstart rapporterade 62 procent att de ständigt tänkte på mat, jämfört med endast 16 procent under pågående behandling – en minskning med 46 procent. Andelen som upplevde att food noise hade en negativ påverkan på livet föll från 60 till 20 procent.

Utöver minskat food noise rapporterade majoriteten förbättrat välbefinnande. Två tredjedelar (64 procent) angav förbättrad mental hälsa och åtta av tio (80 procent) uppgav att de utvecklat sundare vanor. Hela 83 procent av deltagarna var nöjda med sin behandling.

”Det är mycket uppmuntrande att se att Wegovy, utöver viktminskning, även kan bidra till att minska störande tankar om mat och stödja ett bättre mentalt välmående,” säger Filip Knop, tillträdande medicinsk chef på Novo Nordisk.

Wegovy är redan godkänt i både EU och USA för behandling av övervikt och fetma, även i kombination med hjärt-kärlsjukdom. De nya resultaten stärker läkemedlets roll i bolagets bredare satsning på GLP-1-baserade behandlingar, som blivit en central del av Novo Nordisks tillväxtstrategi.

De fullständiga resultaten från bolagets kliniska program STEP UP och STEP UP T2D publicerades nyligen i Lancet Diabetes & Endocrinology och visar ytterligare hälsofördelar med semaglutid utöver viktminskning, bland annat effekter på hjärt-kärlhälsa och livskvalitet.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kanadensiska Magna ska tillverka bilar i Österrike åt kinesiska Xpeng

Publicerad

den

Biltillverkning av Xpeng hos Magna

Det kanadensiska företaget Magna International har tecknat ett avtal om att montera två elfordonsmodeller för den kinesiska biltillverkaren Xpeng i Europa. Serietillverkningen av fordonen är planerad att inledas under tredje kvartalet 2025.

Magna International säger att avtalet är deras första kompletta fordonsmonteringsavtal i Europa för en kinesisk biltillverkare. Produktionen ska ske i Graz, Österrike. Xpengs vd säger att partnerskapet med Magna är ett första steg mot tillväxt i Europa, där företaget planerar ett långsiktigt engagemang.

Magna har fler än 300 tillverkningsanläggningar och mer än 100 produktutvecklings-, teknik- och försäljningscenter runt om i världen.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära