Nyheter
Zaptec redo att lösa effektbrist i elnätet när fler skaffar elbil

Laddstationsbolaget Zaptec spelar en viktig roll för den gröna omställningen och en eldriven transportsektor. – Vi ser oss själv som en möjliggörare och är en del av lösningen för att elektrifiera samhället, säger Zaptecs vd Peter Bardenfleth-Hansen.
År 2030 ska Sveriges fordonsflotta vara fossilfri, det är målet. Snart är vi där. Inför denna omställning är laddstationsbolaget Zaptec en viktig spelare och står redo med teknologiska lösningar, avgörande för infrastrukturen och elbilsmarknaden.
– Det känns gott att vara en del av den förändringen, att vi har en vision som är i takt med vad samhället och politiker efterfrågar. Vi måste göra något för att skapa förändring, inte bara snacka om det, säger Peter Bardenfleth-Hansen, vd på Zaptec.
Vilket problem vill och kan Zaptec lösa?
– Vi går från gammaldags förbrukningsmotorer mot en framtid med eldrivna fordon. Men den nuvarande infrastrukturen, som är nyckeln, har inte den kapacitet som behövs. Att uppdatera infrastrukturen är därför en stor utmaning och mycket dyrt för samhället. Och här spelar Zaptec en stor roll. Vi vill skapa förändring genom innovation. Vi verkar i en bransch där vår vision har en enorm betydelse och där våra lösningar är en del av transformationen inom transportsektorn.
Varför är Zaptec företaget vi ska hålla ögonen på?
– Vi är en möjliggörare för utvecklingen av eldrivna fordon och en fossilfri transportsektor. Sedan start har vi har gått den långsamma vägen för att säkra att vi har kundernas bästa för ögonen när det kommer till säkerhet, användarvänlighet och en lösning som kan etableras i alla fordon.
På vilket sätt är Zaptecs lösningar en gamechanger?
– Med vår teknologi kan vi säkra att man på ett demokratiskt vis kan använda den ström som är tillgänglig, på ett effektivt sätt. Och utan att det har en negativ effekt på den gamla infrastrukturen. Det stora problemet är att elbilar behöver ström. Men det är extremt dyrt och tidskrävande att uppgradera ett helt lands infrastruktur. Och vi kan inte bara ta ström från nätet utan måste också ge tillbaka. Zaptec löser detta problem med elnätet med en smart laddare som också kan ge tillbaka. Den gör också att elbilsutvecklingen kan fortsätta att utvecklas, utan på bekostnad av elnätet.
Hur är Vehicle 2 Grid en del av lösningen?
– V2G är en ny teknik som går ut på att bostaden och bilen ska kunna överföra ström mellan varandra. Du kan använda bostadens elnät för att ladda din bil, men också bilens batteri för att ge ström till bostaden. Vi vill använda energin som ligger i 100 000-tals eldrivna bilars batterier som en buffertmekanism med stora mängder ström som ligger latent i bilarna. Samtidigt ska man som brukare inte märka av att man är en del i samlad lösning. På så sätt kan man också skapa en balans och undvika kapacitetsbrist. Vi har idag en av världens första AC-laddare som möjliggör V2G. Det är unikt.
Är bilarna redo för detta?
– Just nu har inte alla eldrivna bilar stöd för V2G, men bilar från Sydkorea och Japan har detta inbyggt. Min uppfattning är att framtidens teknologi sätter mer och mer press på biltillverkarna att ha stöd för V2G. Det blir en selling-point att denna teknologin finns.
Plug & charge – vad är det?
– Nästa stora språng inom elbilsladdning kommer vara Plug & Charge-teknologin och vi är redan där. Teknologin är en kommunikationsbrygga och mjukvaran gör det möjligt för bilen, laddstationen och betalningsoperatören att prata med varandra. Det som teknologin handlar om är att du inte behöver någon app, kreditkort eller annat för att betala. Allt ligger i lösningen. Detta är något som Tesla har och vi tror att det kommer bli standard för alla elbilar. Biltillverkarna och betalningsoperatörer är redo för detta.
På vilket sätt är Zaptecs teknologi en viktig del av er affär?
– Teknologin fokuserar på balansering som gör att strömmen som finns i ledningar kan utnyttjas effektivt utan att det blir brister eller överkapacitet. Teknologin ligger också till grund för den enorma tillväxt vi haft de senaste 5–10 åren. Redan nu har vi patent för detta i Kina och Japan och nu inväntar vi godkännande av den Europeiska patentagenturen, vilket kommer att säkra och accelerera utbyggnaden av elbilar och elinfrastruktur.
Är ni ensamma om att ha en lösning för infrastrukturen?
– Under pandemin hann många med att reflektera, det blev fokus på elbilar och den infrastruktur som ligger bakom. Hela branschen står därför inför en exceptionell tillväxt och det dök upp både lycksökare och seriösa aktörer. Det som sker nu är rannsakan och konsolidering. Jag tror att de aktörer som haft en opportunistisk tanke och sett tillfälle att tjäna snabba pengar, kommer att försvinna. Zaptec har däremot både sökt patent och kunskap.
Var står ni idag?
– Vi har klarat av etableringen på den nordiska och skandinaviska marknaden och är nu på ingång på den europeiska scenen. Först och främst i Tyskland, Schweiz, Beneluxländerna, Frankrike och UK. Här har vi redan etablerat kontor och anställt nya medarbetare. Efter detta har vi som strategi att gå in i USA, vilken är en stor och spännande marknad.
Hur ser du på tillväxtpotentialen?
– Både den europeiska och internationella marknaden är intressant. Vår marknadsstrategi är att vända oss till de länder som har en nybilsförsäljning av elbilar på 15–20 procent av den totala marknaden. Som jämförelse är genomsnittet för elbilsförsäljningen i Norge 80 procent. I Tyskland är den nu 20 procent.
Vilka var de största milstolparna under 2022?
– Under 2022 lyftes bolaget från den mindre börsen Euronext Growth Oslo till Oslobörsens huvudlista. En annan viktig milstolpe var etableringen av ytterligare tre dotterföretag. Vid sidan om bolaget Westcontrol har vi också fått en ny samarbetspartner – Sanmina Group – på produktionssidan vilket är en viktig investering för att kunna accelerera i framtiden.
Vilka utmaningar har ni haft?
– 2022 har varit ett spännande år, men också krävande, präglat av geopolitiska spänningar och makroekonomiska svängningar som inte har gått att styra över. I kölvattnet av pandemin uppstod problem med leveranser från Kina på speciella komponenter som skapade produktionsproblem och vi behövde stänga ner vår produktion under en månad. Detta har gett en direkt effekt på köp av laddboxar.
Vad har du för förväntningar på 2023?
– År 2023 blir en förlösning i förhållande till 2022. Vi har lagt tid på att bygga organisationen för att växa kraftigt. Under 2022 fördubblade vi antalet medarbetare, en investering som gör oss klara för årets stora tillväxt. Vi är representativa i alla europeiska länder och fått olika länders regulatoriska krav på plats, en nödvändighet för att infria årets förväntningar.
Till sist – hur känns det att ni har kommit dit ni är?
– Det är en spännande resa. Min bakgrund är i elbilsbranschen, där jag etablerade Tesla i Norden. För mig är detta därför ett viktigt nästa steg i denna elbilsrevolution. Jag är far till fyra barn. Jag vill gärna efterlämna planeten på bästa sätt. Nu skapar vi en grundläggande infrastruktur och det känns gott, avslutar Peter Bardenfleth-Hansen.
Zaptec är ett norskt bolag, verksamma inom fordonsindustrin och är noterat på Oslobörsens huvudlista, sedan 2022. Bolaget är specialiserade inom teknisk utveckling av laddningsstationer för eldrivna fordon. Lösningarna används av både privatpersoner och små- och medelstora företagskunder. Zaptec grundades 2012 och har ca 150 antal anställda i nio länder.
Nyheter
Saniona i miljardavtal med Jazz Pharmaceuticals, får 400 miljoner kronor i upfront-betalning

Saniona har ingått ett exklusivt globalt licensavtal med det amerikansk-irländska läkemedelsbolaget Jazz Pharmaceuticals (Nasdaq: JAZZ) kring läkemedelskandidaten SAN2355, som är i preklinisk utveckling mot epilepsi.
Affären innebär en upfront-betalning på 42,5 miljoner USD (cirka 450 Mkr) till Saniona. Därutöver kan bolaget erhålla upp till 192,5 miljoner USD i utvecklings- och regulatoriska milstolpsbetalningar, samt upp till 800 miljoner USD i kommersiella milstolpar. På framtida nettoförsäljning utgår även löpande royaltyintäkter i spannet medelhöga ensiffriga till låga tvåsiffriga procenttal.
Strategisk betydelse för Saniona
VD Thomas Feldthus framhåller att avtalet ger Saniona både finansiell styrka och möjlighet att driva övriga pipelineprogram framåt:
”Jazz är en global ledare inom epilepsi och deras engagemang accelererar potentialen för SAN2355. För Saniona betyder detta att vi kan ta flera av våra andra projekt till viktiga brytpunkter samtidigt som vi behåller en stark position inom jonkanalsforskning.”
SAN2355 – nästa generations epilepsibehandling?
Till skillnad från tidigare, mer ospecifika Kv7-substanser, är SAN2355 specifikt riktad mot de subtyper (Kv7.2/Kv7.3) som hämmar epileptiska anfall. Detta kan möjliggöra högre doseringar med färre biverkningar – en egenskap som kan ge kandidaten ”first-in-class”-potential inom epilepsi.
Jazz Pharmaceuticals FoU-chef, Robert Iannone, beskriver kandidaten som ”en unik och lovande preklinisk tillgång med potential att bli en förstklassig behandling för epilepsi”.
Investerarperspektiv
För Saniona innebär avtalet:
- Betydande kapitaltillskott direkt och potentiella miljardintäkter på sikt.
- Riskdelning, då Jazz tar över finansiering och global utveckling av SAN2355.
- Pipeline-fokus, med möjlighet att allokera resurser till andra projekt såsom SAN2219 (epilepsi), SAN2465 (depression) och Tesomet™ (sällsynta ätstörningar).
Sammantaget positionerar avtalet Saniona som en attraktiv partner inom neurologi, samtidigt som bolagets affärsmodell – att kombinera egen utveckling med strategiska samarbeten – får en tydlig bekräftelse.
Nyheter
Sustainion Groups dotterbolag säljer till Köpenhamns flygplats

EWF Eco, ett av Sustainion Groups dotterbolag, har tecknat avtal med Köpenhamns flygplats om leverans av smarta papperskorgar från Bigbelly, ett system som EWF Eco är exklusiv distributör av i Norden och Baltikum.
Köpenhamns flygplats, som är Nordens största, är en viktig internationell knutpunkt med nära 30 miljoner resenärer årligen. Det ställer höga krav på lösningar som effektivt hanterar stora avfallsvolymer och fungerar smidigt i en komplex och högt trafikerad miljö.
Avfallssystemet som EWF Eco levererar till flygplatsen kombinerar smarta uppkopplade papperskorgar med digital analys för att optimera sorteringsgraden. De uppkopplade papperskorgarna möjliggör systematisk uppföljning och ett mer resurseffektivt arbete.
Leveransen omfattar:
- Smart avfallshantering från Bigbelly på flygplatsens terminaler.
- Källsorteringsfunktion som bidrar till cirkulära flöden.
- Service och vidareutveckling för att optimera flygplatsens förändrade behov.
”Vi är stolta över att EWF Eco, med sin kompetens och kundfokus, får förtroendet att leverera till en av Nordens mest komplexa och krävande miljöer. Det är ett bevis på att vår portfölj innehåller bolag med stark marknadsposition, teknikhöjd och förmåga att skapa konkret värde för både kunder och samhälle”, säger Brodde Wetter, VD och koncernchef på Sustainion Group AB.
Sustainion Group är organiserat i fem dotterbolag
- EHC Teknik AB, som utvecklar och tillverkar partikelfilter och avgasfilter för fordon som används i inomhusmiljö
- EnviroClean Sweden AB, som utvecklar och tillverkar gas- och rökanalysatorer samt partikelmätare för fordonsindustrin
- Elpro i Alingsås AB, som levererar kundanpassade apparatskåp och avancerade automations- samt elstyrningslösningar
- EWF Eco AB, en ledande aktör inom smarta lösningar för offentlig miljö. Bolaget erbjuder produkter och system för avfallshantering (Bigbelly) och mobilitet (Eco Charge), samt belysning genom dotterbolaget Leading Light AB
- Skårebo Energi AB, den marknadsledande hybrid-grossisten inom elbilsladdning
Nyheter
Svenska Aerogel stärker kassan, tidigare vd återvänder som investerare

Svenska Aerogel har tagit ett viktigt steg för framtiden genom en riktad emission som säkrar finansiering till minst sommaren 2026. Bland investerarna finns bolagets tidigare vd Anders Lundström, som nu gör comeback som ägare via sitt bolag Cibet AB.
Bolaget utvecklar och producerar det patenterade materialet Quartzene, en variant av aerogel som är känt för sin extremt låga värmeledningsförmåga och breda användningsområden. Med 160 pågående kundprojekt, varav 11 redan i kommersiell fas, ser bolaget en växande efterfrågan inom bland annat isolerande färg, brandskydd, EV-batterisäkerhet och textilier.
Produktionen sker i Gävle, där fabriken har kapacitet att tillverka 225 ton Quartzene per år – tillräckligt för att nå kassaflödespositivitet om affären skalar.
Emissionen genomfördes till kursen 1,80 kronor per aktie och inkluderar även teckningsoptioner (TO7) med inlösen i mars 2026, vilket kan ge bolaget ytterligare finansiell uthållighet fram till 2027.
För Anders Lundström är återinträdet ett tecken på tilltro:
– Jag har följt bolaget från sidan och ser att materialets egenskaper har utvecklats avsevärt. Flera stora kundprojekt är nära att ta steget till återkommande beställningar. Det är egentligen bara en tidsfråga innan det kommersiella genombrottet kommer, säger han.
Med en stärkt kassa och växande kundbas står Svenska Aerogel nu väl rustat för att ta nästa steg på resan mot kommersiellt genombrott.
-
Nyheter2 månader sedan
Cell Impact är en teknikledare i vätgasrevolutionen
-
Nyheter2 månader sedan
Tre bra aktier att köpa sommaren 2025 enligt Martin Blomgren
-
Nyheter1 månad sedan
Börsnoterade företag köper enorma mängder bitcoin
-
Nyheter3 veckor sedan
Securitas levererar enligt plan – aktien fortsatt köpvärd anser Di
-
Nyheter3 veckor sedan
Gapwaves växande volymer ger nytt liv åt aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Analytikerna är inte positiva till Terranors IPO
-
Nyheter2 månader sedan
mResell ska ha en omsättning på 600 miljoner kronor
-
Nyheter1 månad sedan
Finepart får beställning på maskin för 4,5 miljoner kronor från lager