Nyheter
Wicket Gaming står redo för lansering av bolagets första sportmanagerspel på en av världens snabbast växande mobilspelsmarknader

Spelutvecklingsbolaget Wicket Gaming, som utvecklar free-to-play-spel inom sportgenren baserade på egenägda varumärken, går under 2022 in i en ny spännande fas med fokus på intäkter och att skörda frukterna av flera års intensivt utvecklingsarbete. Nu väntar en lansering av bolagets första egenutvecklade spel, Cricket Manager, i Indien, ett land med 1,3 miljarder invånare som står inför en exponentiell tillväxt på mobilspelsmarknaden. Det berättar Eric de Basso, vd på Wicket Gaming.

Wicket Gaming är ett spelutvecklingsbolag med fokus på att utveckla och distribuera free-to-play spel. Berätta mer om bolaget och er affärsmodell.
− Sedan start 2015 har vi utvecklat vår första titel, Cricket Manager, ett managerspel inom cricket för mobila enheter som går ut på att skapa och äga sin egen cricketklubb och tävla mot andra spelare runtom i världen. Målet är att skapa ett av världens mest populära cricketmanagerspel för mobila enheter och att använda en teknisk plattform för att bredda spelportföljen till att innefatta andra sportmanagerspel. Vi har utvecklat en teknisk skalbar plattform, vilket gör att vi med relativt korta utvecklingstider kan bredda vår spelportföljen till att innefatta fler sportmanagerspel.
2022 blir ett år då ni lanserar Cricket Manager och har ett starkt fokus på intäkter. Hur ser er tillväxtstrategi ut framöver?
− Under första halvåret 2022 lanserar vi Cricket Manager på den indiska subkontinenten, där marknaden för mobilspel genererade intäkter på mer än 4,5 miljarder USD under 2021. Indien är en mobilspelmarknad som väntas befinna sig i kraftig tillväxt under de kommande åren och har i dagsläget drygt 230 miljoner mobilspelare. Vi har i drygt två års tid förberett vår lansering av Cricket Manager på den indiska marknaden. Spelets tekniska plattform är på plats, marknadsföringskanalerna står redo och nu ska vi börja förvärva användare. 2022 blir året då vi fokuserar på intäkter. Vi har utvecklat en gedigen marknadskännedom och samtidigt har den indiska marknaden mognat, vilket innebär att den är redo för Cricket Manager.
Vilka faktorer bidrar till att ni i första hand planerar att lansera Cricket Manager i Indien?
− Indien rankas för närvarande som den femte största globala marknaden för mobilspel när det gäller intäkter. 2020 genomfördes 9 miljarder nedladdningar av mobilspel i landet, som har en befolkning på 1,3 miljarder människor. Dessa faktorer bidrar förstås till att vi väljer att lansera Cricket Manager just i Indien. Ytterligare faktorer som talar för en exponentiell tillväxt på den indiska mobilspelsmarknaden framöver är det faktum att 4G nu rullats ut i merparten av landet samt att det finns en stor nyfikenhet och hunger efter kvalitativa mobilspel med cricket i fokus.
Våren 2022 passerar Wicket Gaming en viktig milstolpe när ni förvärvar den tyska spel- och mediakoncernen Wegesrand. Vilka faktorer gör förvärvet strategiskt viktigt för er framtida tillväxt?
− Wegesrand är en koncern som samlar expertis inom dataspelsutveckling, speldesign och digital utbildning. Wegesrand har även ett flertal egenutvecklade titlar som planeras att lanseras de kommande två åren. Koncernen har uppvisat en god historisk tillväxt. Efter förvärvet av Wegesrand kommer Wicket Gaming att kunna hantera hela den infrastruktur som krävs för att utveckla och marknadsföra speltitlar i egen regi. Genom förvärvet tillgodogör vi oss spetskunskap inom områdena Games, Media och Education.
I cricketvärlden talas det numera om det svenska techbolaget som utvecklar ett cricket managerspel. Varför har ni valt att signera avtal med tre av cricketvärldens främsta superstjärnor?
− Att cricket är världens näst största sport är inte alltid självklart för oss i Europa, UK undantaget. Cricketstjärnor har många gånger stora följarskaror på sociala medier, och vi har signerat avtal med tre superstjärnor. AB de Villiers, Hardik Pandya och Jasprit Bumrah har tillsammans över 100 miljoner följare på sociala medier. Att vi knutit till oss AB de Villiers, en av de absolut bästa cricketspelarna i modern tid, har genererat kunskap och legitimitet för vårt spel. Cricket är en sport full av känslor och vi har med våra trailers och teasers gjort ett tydligt avtryck på cricketmarknaden. Att AB de Villiers, cricketvärldens förmodligen allra största stjärna, valt att gå ett steg längre och bli aktieägare i Wicket Gaming är en kvittens på att vi hittat rätt på den stora cricketmarknaden. Vår ambition är att signera avtal med ytterligare cricketstjärnor med stora följarskaror på sociala medier.
Vilka faktorer gör Wicket Gaming till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– Vi är ett unikt bolag med en nischad produkt som vänder sig till en stor global marknad. Vi har gedigen erfarenhet av att utveckla och lansera liknande spelplattformar och har även etablerat ett omfattande kontaktnät inom cricket samt marknadsföring och distribution av mobilspel i Indien. Vi har dessutom tillgång till ovärderliga data som tydliggör exakt vad spelarna efterfrågar i den här typen av spel. Timingen i vår lansering är helt rätt, nu är den indiska marknaden teknikmässigt redo för den här typen av free-to-play spel med ett omfattande speldjup.
Fakta: Wicket Gaming är ett svenskt spelutvecklingsbolag som grundades 2015. Bolagets affärsidé bygger på att utveckla och distribuera så kallade free-to-play-spel inom sportgenren baserade på egenägda varumärken. Sedan start har Bolaget arbetat med att utveckla sin första titel, Cricket Manager, som är ett managerspel inom cricket för mobila enheter som går ut på att skapa och äga sin egen cricketklubb och tävla mot andra spelare runtom i världen. Målet är att skapa ett av världens mest populära cricketmanagerspel för mobila enheter och att använda en teknisk plattform för att bredda spelportföljen till att innefatta andra sportmanagerspel. Wicket Gaming är noterat på Spotlight Stock Market, kortnamn WIG.
Nyheter
Sprint Bioscience har en unik affärsmodell som skapar snabbare värde i kampen mot cancer

Sprint Bioscience har etablerat sig som en banbrytande aktör inom svensk läkemedelsutveckling – inte genom att gå den traditionella vägen, utan genom att vända på perspektivet. I en färsk intervju med BioStock berättar vd Johan Emilsson om hur bolagets tidiga utlicensiering av läkemedelsprojekt inte bara sänker riskerna, utan också skapar möjligheter till intäkter långt innan kliniska prövningar ens har inletts.
En modell som bryter mönster
– ”Vår affärsmodell är nästintill unik inom läkemedelsutveckling – i alla fall i Sverige”, säger Emilsson. Istället för att själva driva läkemedelsprojekt hela vägen till marknaden fokuserar Sprint Bioscience på upptäcktsfasen. Här utvecklas småmolekylära läkemedelskandidater med hjälp av en avancerad fragmentbaserad plattform. När lovande resultat uppnåtts i prekliniska studier söker bolaget partners för fortsatt utveckling – och därmed säkras tidiga intäkter.
Fördelarna är tydliga: lägre kapitalbehov, minskade risker och snabbare värdeskapande. Det är en strategi som tillåter bolaget att bygga en bred portfölj av projekt med hög potential, utan att belasta kassan med tunga utvecklingskostnader.
Men vad är haken?
Trots modellen med tidig utlicensiering innebär upplägget ett beroende av externa parter. Om en partner inte förmår driva ett projekt vidare, eller om förhandlingar om licens drar ut på tiden, kan intäkterna dröja. Men Emilsson ser även lösningar på detta: ”Vi har börjat arbeta med samägda program där vi gemensamt driver utvecklingen framåt – det öppnar för större intäkter tidigare i processen.”
Exempel på framgång: VRK1-programmet
Ett konkret exempel på bolagets modell i praktiken är VRK1-programmet, som licensierats ut till amerikanska Day One Biopharmaceuticals. Sprint Bioscience levererar fortfarande tjänster kopplade till projektet, men utvecklingen ägs nu helt av partnern.
Även om Emilsson är förtegen om de exakta framstegen, tyder samarbetets fortgång på ett välfungerande partnerskap: ”De verkar nöjda och vi fortsätter gärna att leverera våra tjänster till dem.”
Nytt projekt med stor potential – och stort behov
Mot slutet av 2024 tillkännagav Sprint Bioscience ett nytt prekliniskt program inriktat på akut myeloisk leukemi (AML). Projektet riktar in sig på det relativt outforskade proteinet DCPS – och de initiala resultaten ser lovande ut.
– ”Det ouppfyllda kliniska behovet inom AML är stort och vi har goda förhoppningar om att licensiera ut programmet till ett internationellt läkemedelsbolag”, säger Emilsson.
Kapitalresning för att växla upp
Bolaget genomför just nu en kapitalresning med syftet att ta de pågående programmen ett steg närmare licensavtal. Medlen ska användas för optimering av molekylernas prekliniska profil och för att säkra affärsutvecklingen.
– ”Vi ska se till att våra program är så attraktiva som möjligt för potentiella partners”, förklarar Emilsson.
Strategiska samarbeten – nästa steg i evolutionen
Framåt är ambitionen tydlig: fler samarbeten, fler intäktsvägar och fler program med potential att nå marknaden – men via partners. Utöver traditionella licensavtal arbetar Sprint Bioscience nu aktivt med att erbjuda samarbetsprojekt där partners kan komma in redan från början och licensiera när vissa mål nåtts.
Detta, menar Emilsson, skapar en win-win-situation där Sprint kan fortsätta fokusera på sin kärnkompetens – den fragmentbaserade upptäcktsfasen – medan partnern får tillgång till ett starkt projekt från start.
På väg mot kassaflödespositivitet
Kapitalet från emissionen som företaget nu gör, tillsammans med forskningsfinansiering från Day One och framtida intäkter från licens- eller samarbetsavtal, ska enligt Emilsson vara tillräckligt för att nå kassaflödespositivitet.
– ”Vi ser ett starkt nyhetsflöde framför oss och tror att detta är ett ypperligt tillfälle att komma med på vår resa.”
Slutsats: Ett smartare sätt att utveckla läkemedel
Med en bevisat effektiv affärsmodell, lovande projekt inom cancerbehandling, ett redan utlicensierat program och ett strategiskt fokus på partnerskap, står Sprint Bioscience starkt positionerat. För investerare som söker bolag med tydlig riktning, smart riskhantering och möjlighet till snabbare avkastning – kan Sprint Bioscience vara ett namn att lägga på minnet.
Nyheter
Nodica Group är ett intressant bolag, men avstå från att teckna aktien

Nodica Group består av fyra specialiserade verksamheter som levererar till kunder globalt inom områden som medicinteknik, industri och vetenskaplig forskning. Företaget gör nu en IPO på upp till 549 miljoner kronor till 45 kronor per aktie. Teckningsperioden är den 1-8 april och den 10 april noteras bolaget på Nasdaq Stockholm.
Både Dagens industri och Affärsvärlden gillar själva bolaget, men rådet blir ändå att avstå från att teckna aktier då det är så mycket osäkerhet på marknaden just nu.
Dagens industri – Teckna inte
Dagens industri ger sina läsare rådet att inte teckna Nodica Groups IPO, även om man tycker att bolaget är intressant. Slagigheten i intäkterna motiverar en viss rabatt. En kortsiktig oro är även valutaexponeringen som den senaste tiden gått emot bolaget. Tidningens analytiker anser att värderingen varken är billig eller dyr, men med oroligheterna på aktiemarknaden just nu så avvaktar man bättre.
”Vi tycker att Nodica är ett intressant tillskott till Stockholmsbörsen med bevisat bra produkter och fin lönsamhet. Men den senaste tidens handelsoro skulle kunna drabba bolaget, som står utan tillverkning i Nordamerika men har hela 40 procent av försäljningen där.”
Affärsvärlden – Teckna inte
Affärsvärlden ger rådet att avstå från Nodica Groups IPO, trots att man anser att bolaget ger ett välskött intryck. Med den oroliga marknaden gör man bäst i att vara lite mer försiktig.
”När det gäller börsnoteringar i en osäker marknad tror vi man tjänar på att vara lite mer restriktiv kring vad man väljer att teckna. Även om vi fått ett bra intryck av Nodica lutar vi i det här skedet åt att detta är en nyintroduktion man kan avstå”
Nyheter
Alligo är ett kvalitetsbolag som kommit ner i pris, köp aktien rekommenderar Di

Alligo är veckans aktie i Dagens industri och tidningen delar ut en köprekommendation, risken anges dock som hög. Bolaget gör förvärv inom intressanta områden vilket höjt tekniknivån, samtidigt som man har sänkt kostnaderna. Tidningens analytiker Julia Forsberg ser potential för marginallyft.
Alligo är dock konjunkturkänsligt, skuldsättningen kan sätta stopp för fler förvärv och det är inte säkert att vändningen i Finland lyckas.
Men Alligo är ett kvalitetsbolag som kommit ner i pris och det arbete som gjorts för att trimma verksamheten kommer att börja synas i siffrorna.
”Di prognostiserar en organisk tillväxt på 3 procent under 2025 för Alligo samt att de förvärv som bolaget har gjort under 2024 och hittills under 2025 bidrar med omkring 5 procents tillväxt. För 2026 tror vi på en organisk tillväxt på 4 procent. Utöver detta kan fler förvärv höja tillväxttakten. ”
-
Nyheter2 månader sedan
Affärsvärlden rekommenderar Qualisys IPO
-
Nyheter3 veckor sedan
Saniona siktar mot nya höjder efter framgångsåret 2024
-
Nyheter2 månader sedan
Bra läge i GameStop-aktien enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
I mars offentliggör EU en lista på prioriterade gruvprojekt, viktigt för Leading Edge Materials
-
Nyheter2 veckor sedan
Erik Selin talar ut efter turbulensen
-
Nyheter2 månader sedan
Novo Nordisk-aktien har rasat över 40 procent från toppen, köp säger Dagens industri
-
Nyheter3 veckor sedan
Kvalitetsbolaget Dynavox får en köprekommendation av Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Evolution-konkurrenten Light & Wonder lämnar live-casino-marknaden