Följ oss

Nyheter

Projektförsäljning och starkare underliggande marknad höjer estimat och värde för Eolus

Publicerad

den

Penser Access höjer det motiverade värdet för Eolus aktie till 140-145 kronor från tidigare 125-130 kronor. Aktien har idag stigit 4,7 procent och handlas på 116,35 kronor. Sammanfattning av analysen nedan.

Försäljning av sol- och lagringsprojekt i Arizona, USA

Eolus har annonserat att bolaget säljer ett projekt inom Sol- och batterilager i Arizona, USA. Förväntad total köpeskilling, givet att projektet blir av, byggs enligt tidplan och med förväntad kapacitet, är USD 104-190m, med en initial betalning på USD 12m. Vår bedömning är att försäljningen kommer att generera medelhöga 2-siffriga marginaler, även om osäkerheten naturligtvis är stor givet det stora spann för intäkter som bolaget har kommunicerat.

Höjda estimat på grund av affären och stark underliggande marknad

Vi ser det som klart positivt att Eolus fortsätter att leverera bra från projektportföljen efter den lyckade försäljningen av Stor-Skälsjön i Q2’22. På grund av affären, men även givet den starka underliggande marknaden, höjer vi våra estimat väsentligt för -23e och 24e. Vi har underskattat marknadens vilja att betala högre priser för projekt jämfört med vad vi tidigare har antagit. Vår bedömning är att den långsiktiga prisbilden för elenergi nu har justerats upp, vilket gör att utvecklare med starka projektportföljer, som Eolus, kan dra nytta av en denna nya prisbild.
 
Högre motiverat värde – aktien lågt värderad absolut och relativt

Vi höjer vårt DCF-baserade motiverade värde till 140-145 (125-130). Den främsta drivkraften är högre försäljningsestimat. Aktien framstår i absoluta och relativa termer som undervärderad; internationella peers som Neoen och OX2 handlas på EV/EBITDA-multiplar om 14-15x på -23e enligt Factset konsensus. Givet aktiens senaste tillbakagång ser vi dessa nivåer som attraktiva för en investering i grön omställning och hållbarhet med en ökande leverans från projektportföljen.

Nyheter

Vad hände med lanseringen Star Vault?

Publicerad

den

Star Vault har under lång tid arbetat med den stora nylanseringen av spelet Mortal Online 2, där det för första gången även skulle släppas på Epic Game Store och den delen av affärsmodellen som inkluderar en månadsavgift för att spela skulle aktiveras. Den 28 november var den stora lanseringsdagen och inför detta hade en serie pressmeddelanden publicerats, det senaste den 27 november med rubriken ”Nya Mortal Online 2 går live imorgon den 28 november som planerat”.

Problemet? Någon lansering i Epic Game Store har inte skett, det står bara ”Coming soon” och från bolaget har det varit helt tyst.

För att sätta detta i perspektiv. Mortal Online är den enda produkten som bolaget har idag, det är 100 procent av verksamheten. Spelet finns visserligen på den största pc-spelsbutiken Steam, men där har det funnits sedan början av 2022. Lanseringen på Epic Game Store med uppbackning från Epic Games skulle vara den stora händelsen.

Trailer för lanseringen av nya Mortal Online 2
Fortsätt läsa

Nyheter

Medimi accelererar i Danmark och startar försäljning i de nordiska länderna

Publicerad

den

Produkter från Medimi

Medimi är fullt aktiva med försäljning på danska marknaden och tar ytterligare steg för att öka aktiviteterna på övriga nordiska länder. I Danmark har bolaget tecknat avtal som gör att kommuner i samtliga av landets fem regioner är knutna till Medimi Smart vilket är i linje med verksamhetens mål om 100 procent omsättningsökning 2024. Intervju med VD Johan Wiesel.

Vad har Medimi för verksamhet?

Medimi AB utvecklar och säljer lösningar som ger vårdtagare och personal trygg och effektiv läkemedelshantering. Våra lösningar omfattar hela kedjan, från läkare till dispensering i hemmet. 

Specifikt har vi tagit fram Medimi Smart som är en avancerad läkemedelsrobot för hemmabruk. Vår unika lösning är framför allt relaterat till kassetteknologi med enstyckshantering av läkemedel.  Det ger användaren en flexibel lösning som kan hantera behovsläkemedel för tillfällig eller oregelbunden medicingivning, tex smärtstillande eller ångestdämpande medicin.  Medimi Smart kan också integreras fullt ut med ordinationssystem så förändring i behandling kan genomföras i realtid. 

Hur är intresset för er lösning?

Vi ser ett stort och växande intresse i flera olika marknadskanaler. I Danmark har vi framgångsrikt byggt upp ett rykte och en kundmassa som gör att de flesta kommunerna har hört talas om vår lösning. 

I de övriga nordiska länderna befinner vi oss i en uppstartsfas. Vi har genomfört ett par lyckade pilotprojekt och har nu projekt i gång i Finland, Norge och Sverige. Det finns en viss startsträcka innan kund är helt igång men utbytet har varit positivt. Vi har också ökat vår aktivitet för att bli mer och mer synliga vid olika mässor samt presentationer vilket ökat intresset för våra lösningar och kommer påverka upphandlingarna och öka möjligheten att etablera nya affärer.

Ni har börjat etablera er utanför Sverige, vilka länder är aktuella?

I Danmark är vi på väg att etablera en mycket stark position med närvaro i alla delar av landet och sätter just nu upp ett bolag i landet. Samtidigt intensifierar vi vårt arbete med att expandera vår verksamhet i övriga nordiska marknader. Här ser vi en enorm potential att växa vår affär ytterligare. Genom att etablera avtal med regioner eller med distributörer kan vi nå ut till fler kommuner och omsorgsföretag på ett effektivt sätt.

Bolaget har sedan tidigare kontrakt med kommuner i tre av fem regioner i Danmark och nyligen offentliggjordes ett nytt avtal med två kommuner till i de kvarvarande regionerna för att driftsätta Medimi Smart. Genom vår affärsmodell med månadshyra finns det goda förutsättningar att utöka intäkten i befintliga kommuner och att accelerera tillväxten under de kommande åren i befintliga och nya kontrakt. 

På längre sikt finns det inga hinder att expandera verksamheten till andra länder i övriga Europa. Det finns många länder med liknande förutsättningar ur ett demografiskt perspektiv med en äldrevård och apoteksverksamhet som liknar den nordiska. 

Hur har försäljningen utvecklats under 2023 och vad kan vi förvänta oss under kommande år?

Coronapandemin försenade den förväntade försäljningsutvecklingen under 2020 och 2021. Från början av 2021 fram till idag har vi ökat vår försäljning med 300 procent. Vi har som målsättning att ha en försäljningstillväxt om cirka 100 procent under 2023 och nå 4 miljoner kronor. Vi har också uttalat mål att dubbla omsättningen nästa år och därigenom nå 8 miljoner kronor. Vår långsiktiga försäljningsplan är att driva stark tillväxt även de kommande åren för att sedan kunna ta lösningen vidare ut till andra länder. 

Ni gör en företrädesemission på 26,5 miljoner, vad ska ni använda kapitalet till?

I huvudsak ska pengarna användas till att accelerera tillväxten i Norden. Etablering på marknaderna i Norge, Finland och Sverige drivs framför allt genom ökad marknadsnärvaro på fält samt att etablera en attraktiv lösning på plats för nya kommuner. 

Tillsammans med bolagets tillväxtplan behöver det också tillverkas fler enheter för att utöka vårt varulager så att vi kan möta den ökade efterfrågan av Medimi Smart.

Avslutningsvis, vad vill du säga till de som funderar på att investera i Medimi?

Det finns mycket positivt att säga om investeringscaset Medimi, men för att sammanfatta så är Medimi ett bolag som befinner sig på en expansiv tillväxtresa och som också gör skillnad för en bättre framtid. 

Det är ett spännande och positivt investeringscase där vi har fått igång en bra försäljningsbas och arbetar intensivt för att få exponentiell utväxling på fler marknader. Vi har visat att behovet för en välfärdsteknologisk lösning i hemmet ökar och att Medimi kan tillhandahålla en unik och flexibel robot som matchar det väl. 

Medimi gör stor skillnad för patienter och användare och investerar därför i framtiden, precis som vi vill att våra investerare ska investera i oss!

Fortsätt läsa

Nyheter

Nordea har en mindre positiv syn på Coor

Publicerad

den

Nordea har idag publicerat en analys på facility management-företaget Coor och ger rekommendationen behåll. Bankens analytiker ger ingen riktkurs men sätter ett motiverat värde på 35 kronor per aktie. Det får aktien att falla och efter en knapp timmes handel så är aktien ner 5,2 procent till 37,92 kronor.

Det är en betydligt annorlunda slutsats än Placera kom fram till för tre månader sedan, vilka ansåg att Coor-aktien hörde hemma i portföljen då den handlades kring 47 kronor.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära