Följ oss

Nyheter

DUG Foodtech vill se en potatisrevolution

Publicerad

den

Dug Barista

Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.

– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.

Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.

– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.

Vad är det för fördelar med potatis?

– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.

DUG Foodtechs vd Helene Nielsen
DUG Foodtechs vd Helene Nielsen

– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.

Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.

– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.

DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.

Hur ser marknaden ut?

– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.

– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.

Nyheter

Alleima erhåller order på 530 miljoner kronor från kärnkraftsleverantör i Nordamerika

Publicerad

den

Alleima har fått en order på 530 miljoner kronor gällande ånggeneratorrör inom kärnkraftssegmentet. För att möta den växande efterfrågan har Alleima nyligen meddelat en kapacitetsökning, genom återöppnandet av en av sina fabriker för ånggeneratorrör i Sandviken.

Ordern från en av världens ledande leverantörer av kärnkraftsutrustning går till ett projekt i ett kärnkraftverk i Nordamerika. Ordern erhölls under det första kvartalet av 2025 och kommer att rapporteras i Tube-divisionen. Leveranser är planerade under 2027 och 2028.

”Efterfrågan på våra avancerade ånggeneratorrör fortsätter att växa, och vi är stolta över att återigen bli den betrodda leverantören till vår kund. Ordern stärker vår orderbok ytterligare och leveransvisibiliteten för både befintlig och vår utökade produktionskapacitet är god. Samtidigt har vi ett flertal pågående diskussioner om framtida projekt,” säger Nigel Haworth, chef för affärsenheten Energy inom Tube-divisionen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Chordate Medicals studie utvecklas väl, utvidgar med Schweiz

Publicerad

den

Ozilia från Chordate

Chordate rapporterar att PM010-studien utvecklas väl och lägger därför till en 12:e studieklinik till eftermarknadsstudien för migränbehandling då Inselspital, Universitätsklinik für Neurologie, i Bern har fått etiskt godkännande att gå med i studien. Klinikens prövningsledare i studien är Prof. Dr. Christoph Schankin, en betydelsefull opinionsbildare både nationellt och internationellt.

– PM010-studien utvecklas väl med i dagsläget cirka 40 procent av maximalt antal patienter rekryterade till studien. Syftet med studien är bland annat att få en så bred bild som möjligt av olika marknader och vårdmodeller, därför är det viktigt att även vår nya fokusmarknad Schweiz är representerad i studien. Inselspital i Bern är även en viktig referensklinik för Neurolite, vår schweiziska distributör, säger Anders Weilandt, vd Chordate.

PM010 är en pågående öppen klinisk uppföljningsstudie för att följa långtidsresultat och säkerhet med Ozilia hos patienter med kronisk migrän under vanlig klinisk behandling. Studien är designad för att kunna rekrytera upp till 200 patienter och genomförs på 12 kliniker i fyra europeiska länder, uppföljningen är 12 månader. Data från studien kommer att rapporteras i intervaller och bland annat användas för att finjustera rekommendationer för den kliniska behandlingsregimen.

Så används Ozilia
Fortsätt läsa

Nyheter

2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult

Publicerad

den

Belysning från Fagerhult

Fagerhult-aktien har inte haft någon rolig utveckling. Under 2014-2017 värderades den för högt av marknaden skriver Dagens industri i sin Veckans aktie-analys. Från dessa höjder har aktien sedan fallit under lång tid.

På senare tid har även två svaga kvartal satt press på aktien, hela 30 procent har aktien fallit sedan sommaren. Det har gjort att Fagerhult för första gången inte värderas till premie mot andra börsbolag.

2025 är året då det vänder

Tidningens analytiker Ulf Petersson skriver att 2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult och spår att företaget når en vinst per aktie på 3,70 kronor, vilket ger ett P/E-tal på tilltalande 14 gånger årets vinst.

Det första som bidrar till resultatet är att besparingsprogrammet får genomslag, bland annat genom att en del olönsamma produktgrupper har rensats ut över tid. Ett viktigt skäl till vinstoptimismen både för i år och nästa är att Di förväntar sig att renoveringsmarknaden i Europa borde återhämta sig efter ett svagt 2024. På toppen av det kommer utfasningen av lysrör i Europa vilket ökar bolagets försäljning av LED-produkter.

Något som även kan få fart på aktien är att storägaren Latour engagerar sig, antingen genom att ge sitt stöd till värdeskapande förvärv, eller genom att själva köpa ut Fargerhult från börsen.

Dagens industri ger en köprekommendation och ser ett kurslyft på 30 procent framför sig under 2025.

Fargerhult-aktien stängde i fredags på 52,70 kronor.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära