Följ oss

Nyheter

DUG Foodtech vill se en potatisrevolution

Publicerad

den

Dug Barista

Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.

– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.

Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.

– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.

Vad är det för fördelar med potatis?

– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.

DUG Foodtechs vd Helene Nielsen
DUG Foodtechs vd Helene Nielsen

– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.

Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.

– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.

DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.

Hur ser marknaden ut?

– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.

– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.

Nyheter

Saab får ytterligare beställning på mobilt luftvärn från Litauen

Publicerad

den

Saab MSHORAD - Oshkosh JLTV

Saab har fått ytterligare en beställning från Litauen på det mobila korträckviddiga luftvärnssystemet Mobile Short-Range Air Defence (MSHORAD). Ordervärdet är cirka 1,2 miljarder SEK med leveranser planerade 2026-2029.

Saab kommunicerade om den tidigare MSHORAD-beställningen från Litauen i juli 2024. Den senaste beställningen innebär att ytterligare ett batteri inom den litauiska försvarsmakten kommer att förses med Saabs mobila luftvärnsförmåga.

–  Vi är stolta att fortsätta stödja det litauiska försvaret med vår korträckviddiga luftvärnsförmåga MSHORAD. Lösningen, som har mycket god mobilitet, ger användaren förmåga att snabbt och effektivt hantera luftburna hot, säger Görgen Johansson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.

– Anskaffningen av Saabs korträckviddiga luftvärnssystem MSHORAD innebär att det litauiska försvarets förmåga att motverka fientliga luftangrepp stärks ytterligare. Den här förmågan är mycket viktig för Litauen och systemets goda mobilitet är en stor fördel, säger Litauens försvarsminister Laurynas Kasčiūnas.

Beställningen inkluderar mobila eld-, och radarenheter samt Saabs ledningssystem för markbaserat luftvärn. MSHORAD-lösningen kommer att integreras på fordonet JLTV som tillverkas av det amerikanska företaget Oshkosh. 

MSHORAD är Saabs mobila luftvärnslösning. Systemet består av en mobil radarenhet baserad på Saabs radar Giraffe 1X och en mobil eldenhet baserad på Saabs robotsystem RBS 70 NG. Enheterna kopplas samman med Saabs ledningssystem för markbaserat luftvärn, GBAD C2.

Fortsätt läsa

Nyheter

Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen

Publicerad

den

Teknisk analys på Hexatronic-aktien

Ingemar Carlsson har gjort en teknisk analys på Hexatronic-aktien och den visar att en tillfällig uppgång är sannolik. Vi måste dock vänta längre in i oktober för att få en syn på vad som ska hända på längre sikt.

Ingemar Carlsson gör en teknisk analys på Hexatronic-aktien.
Fortsätt läsa

Nyheter

Starbreeze uppdragsanalytiker ger en minska-rekommendation för aktien

Publicerad

den

Payday 3 från Starbreeze

Inderes har gjort en ny uppdragsanalys på gamingbolaget Starbreeze och den mynnar ut i en upprepad rekommendation att minska i aktien med en riktkurs på 30 öre.

Även om bolaget för närvarande står inför utmaningar med att vända Payday 3, finns det positiv utveckling, till exempel Project Baxter som utvecklas mot sin lansering 2026 och förlagsverksamheten som fortsätter att ge anständiga intäktsströmmar skriver Inderes. Tunga investeringar i Payday 3 och framtida spelprojekt kan dock komma att belasta kassaflödena om nuvarande trender i Payday 3 kvarstår. Inderes beräkningar utgår från att Payday 3 inte kommer att se någon större återhämtning och att de kommande två spelreleaserna kommer att nå måttlig kommersiell framgång och att Starbreeze säkrar spelfinansiering för dessa projekt. Inderes tror att dessa utsikter till stor del är inprisade i det nuvarande aktievärdet, vilket gör att firman intar en försiktig ”vänta och se”-hållning.

Fortsätt läsa

Populära