Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

DUG Foodtech vill se en potatisrevolution

Publicerad

den

Dug Barista

Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.

– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.

Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.

– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.

Vad är det för fördelar med potatis?

– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.

DUG Foodtechs vd Helene Nielsen
DUG Foodtechs vd Helene Nielsen

– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.

Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.

– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.

DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.

Hur ser marknaden ut?

– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.

– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.

Nyheter

Börsnoterade företag köper enorma mängder bitcoin

Publicerad

den

Bitcoin-mynt

Börsnoterade företag köper bitcoin i ett högt tempo. Under det andra kvartalet köpte de 131 355 bitcoin, vilket ökade deras totala innehav med 18 procent enligt data från Bitcoin Treasuries. ETF-fonder ökade samtidigt med 111 411 bitcoin, vilket ökade deras totala innehav med 8 procent. Det är det tredje kvartalet i rad som börsnoterade företag köper fler bitcoin än ETF-fonder.

Hittills i år har börsnoterade företag köpt 237 664 bitcoin, vilket är dubbelt så mycket som de 117 295 bitcoin som ETF-fonder har köpt under samma period.

Börsnoterade företag äger nu omkring 855 000 bitcoin, vilket är omkring 4 procent av det totala antalet bitcoin. En bitcoin kostar idag omkring 1 miljon kronor.

Även noterade företag i Sverige köper bitcoin

Utvecklingen att noterade företag köper bitcoin har även tagit fart i Sverige i år. H100 har på kort tid köpt bitcoin för 250 miljoner kronor och K33 för 35 miljoner kronor. Bitcoin Treasury Capital som noteras på Spotlight på tisdag har köpt bitcoin för 150 miljoner kronor. För en vecka sedan meddelade även Fragbite Group att de köper sina första bitcoin för 5 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Odinwells sensorer upptäcker bakterietillväxt i sår

Publicerad

den

Förband med sensor från Odinwell

Odinwell meddelade idag att preliminära tester av bolagets sensorer för bakteriemonitorering har visat lovande resultat. I testerna har spår av den biomarkör man letar efter kunnat detekteras direkt från den sida av förbandet som legat an mot det infekterade såret, vilket är ett viktigt steg i utvecklingen av bolagets teknologi för tidig upptäckt av bakterietillväxt i sårmiljö.

”Det är jätteroligt att vi nu lyckas mäta bakterier i förband som använts kliniskt. Det visar att vår teknologi har potential att göra verklig skillnad inom avancerad sårvård”, säger Marcus Andersson, VD för Odinwell.

Bolaget fortsätter nu med ytterligare tester på fler prover för att förfina testmetoden och algoritmen. Målet är att komplettera de tidiga resultaten med mer robust data och därmed ta ytterligare steg mot att bygga vetenskaplig evidens kring produkten.

”Vi är i ett spännande skede där varje testresultat för oss närmare en lösning som kan förbättra livskvaliteten för patienter världen över och vi tar nu med oss dessa resultat när vi pratar med potentiella partners”, tillägger Marcus Andersson.

Fortsätt läsa

Nyheter

mResell ska ha en omsättning på 600 miljoner kronor

Publicerad

den

mResell-produkter

Idag kommunicerade mResell sina finansiella mål, både på lång och kort sikt.

På lång sikt, definierat som en period om tre till fem år, är bolagets målsättning att uppnå en omsättning om 600 miljoner kronor och en EBIT-marginal överstigande 10 procent.

mResell har utvecklat en industriledande, avancerad plattform som analyserar priser, efterfrågan och logistikflöden på de större marknadsplatserna i Europa för de produkter som bolaget säljer; refurbished Apple products (rekonditionerade Apple-produkter). Plattformen avgör i realtid på vilken marknad och via vilken kanal varje produkt bör säljas för att uppnå högsta möjliga marginal. Detta möjliggör både en optimerad lönsamhet och en snabb lageromsättning om 20-30 dagar, vilket gör att bolaget kan använda sitt kapital effektivt och skapa utrymme för ytterligare accelererad tillväxt.

– Vår egenutvecklade industriledande teknikplattform är kärnan i hur vi optimerar både marginaler och lageromsättning. Genom att hela tiden sälja på rätt marknad kan vi omsätta lagret snabbt och samtidigt uppnå bästa möjliga prispunkt. Det är en central del i hur vi ska ta bolaget mot våra finansiella mål. säger Patrik La Placa Christiansen, VD för mResell.

Bolaget har idag verksamhet i 12 länder och har sålt rekonditionerade Apple-produkter till mer än 300 000 kunder. Kombinationen av närvaro på samtliga ledande marknadsplatser och en datadriven affärsmodell skapar förutsättningar för ökad tillväxt.

Omsättningen förväntas öka 70-80 procent innevarande halvår

– Vår bedömning är att den riktade nyemissionen som kommunicerades idag, den 3 Juli, ytterligare accelererar tillväxten och att omsättningen för andra halvåret 2025 förväntas öka med 70-80 procent jämfört med samma period 2024, säger Patrik La Placa Christiansen, VD för mResell.

Fortsätt läsa

Livsmedel

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära