Följ oss

Nyheter

Plagazi har uppnått flera strategiska milstolpar med sin unika patenterade teknologi som omvandlar avfall till vätgas

Publicerad

den

Plagazi, som har planer på en notering, är ett cleantechbolag som grundades 2008, de har utvecklat en banbrytande och världsunik teknologi som omvandlar avfall till grön vätgas plasmaförbränning och patenterad teknik. Det globala intresset för grön vätgas är enormt och Plagazi befinner sig för närvarande i en exponentiell tillväxtfas. Det berättar Plagazis vd Torsten Granberg.

Berätta om Plagazi och bolagets affärsidé

Torsten Granberg, vd för Plagazi

– Vi är ett svenskt cleantechföretag som vill revolutionera den gröna vätgasmarknaden och vara en ledare i att finna lösningen till det globala avfallsproblemet via vår patenterade Plagazi-process. Vår ambition är att tillhandahålla en innovativ och konkurrenskraftig grön vätgasproduktionsprocess som eliminerar utsläppen av växthusgaser. Vår vision är att säkerställa en kostnadseffektiv tillgång till ren energi i form av grön vätgas, baserad på återbruk av idag icke-återvinningsbart avfall.

Vilka faktorer bidrar till att det europeiska intresset för vätgasteknologi har ökat kraftigt de senaste åren?

– I Europa är klimatfrågan viktigare nu än någonsin. Utvecklingen av gröna energilösningar och målen för utsläppsminskningar aldrig fått större fokus från politiker, den privata sektorn och andra beslutsfattare. Samtidigt kräver folket lösningar på hållbarhetsfrågorna. Sedan 2020 har EU gett allt större uppmärksamhet åt den cirkulära ekonomin, grön vätgasproduktion och miljövänliga återvinningsmetoder. Dessutom har de infört The European Green Deal, som syftar till att omvandla Europa till den första klimatneutrala kontinenten senast 2050.

Er patenterade teknologi är världsunik eftersom den kan omvandla icke återvinningsbart avfall till storskalig produktion av grön vätgas via plasmaförgasning.  Hur kan Plagaziprocessen bidra till att nå Europas klimatmål?

Vår process kan omvandla icke återvinningsbart avfall till storskalig produktion av grön vätgas via plasmaförgasning, med andra ord, vår process en av lösningarna för att motverka tilltagande miljöproblem och nå de högt ställda klimatmålen. Vi skapar nya cirkulära lösningar som tar hand om det skräp som finns i omlopp och minskar samtidigt CO2-utsläppen. Produktionsprocessen medför ett negativt koldioxidavtryck (dvs att vi tar bort CO2 ur omloppet), och ger inte upphov till några farliga eller miljöskadliga restprodukter. Plagazi kan alltså utvinna förnybar energi ur icke återvinningsbart avfall, så som bilskrot, kontaminerad plast, vindturbinsblad, industriellt, miljöfarligt och medicinskt avfall.

Vilka milstolpar har ni uppnått det senaste året?

– Sedan 2018 har den gröna vätgasfrågan blivit mer aktuell än någonsin och företaget har därmed utvecklats starkt. Sedan dess har vi lyckats påbörja, driva och utveckla flertal europeiska kundprojekt från studieförfarande upp till projekthantering. Under 2021 fick vi tre nya kundprojekt och påbörjade miljöansökningar och ingenjörsjobb i existerande kundprojekt. Samt har vi påvisat Plagazi-processens unika potential genom lyckade testkörningar, i vår proof-of-concept-anläggning, av ytterligare svåra avfallssorter, så som vindturbinsblad. Vi har inte enbart mognat från ett process- och kommersiellt perspektiv, utan dessutom blivit certifierade som gröna av DNV och kraftigt förstärkt organisation, exempelvis, Tysklands nuvarande vätgasminister, Dr. Stefan Kaufmann, gått med i vår styrelse och Hydrogen Europes VD, Jorgo Chatzimarkakis i vår Advisory Board.

Hur ser er affärsmodell ut?

– Vi bistår kunder som vill bygga en standardiserad anläggning med vår teknologi med förstudier och projektledning. Vi debiterar dessutom licensavgifter baserat på den vätgasvolym som produceras på anläggningarna och hjälper kunden med löpande underhåll. Eftersom vi satsar på standardiserade vätgasanläggningar kan vi snabbt skala upp vår leveranskapacitet i takt med att efterfrågan ökar.

Hur ser du på Plagazis långsiktiga tillväxtpotential?

– Den gröna vätgasens marknadsutveckling har bara börjat och om vi vill nå de utsläppsmål som behövs, nettonollutsläpp vid 2050, så måste de årliga investeringarna i förnybar energi i världen mer än tredubblas fram till 2030 och uppgå till cirka 4 miljarder dollar (Net Zero by 2050 – A Roadmap for the Global Energy Sector; IEA) .

Vad är Plagazis målbild?

– Vår målsättning är att bidra med reella lösningar till dagens tilltagande klimatproblem. Fokusering på en cirkulär affärsmodell genom återvinning av förbrukat avfall för grön energiproduktion som på riktigt är förnyelsebar, alltså ingen tillverkning av ersättningsprodukter för att lösa ett befintligt miljöproblem. Plagazi har sitt ursprung som ett familjeägt företag som agerar långsiktigt och vill skapa en mer hållbar värld för nästkommande generationer. Vi har nu en historisk möjlighet att bli en tongivande och bidragande aktör till Europas cirkulära och gröna ekonomi. Genom Plagazis teknologi åstadkommer vi en momentan förbättring genom produktion av grön vätgas samtidigt som vi förbrukar restavfall. A ”win-win”.

Nyheter

DUG Foodtech bygger närvaron i svensk daglivaruhandel

Publicerad

den

Dug Barista

DUG Foodtech bygger sin närvaro i svensk detaljhandel och för att få kraft bakom arbetet så samarbetar man med Conaxess Trade, det ledande företaget inom marknadsföring, försäljning och distribution i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Österrike och Schweiz.

Barista i 500 svenska butiker

DUG Foodtechs dryck DUG Barista finns från denna vecka på utvalda Hemköp, Willys och City Gross-butiker.

Genom samarbetet med Conaxess Trade får DUG Foodtech tillgång till en stark och erfaren säljorganisation som inledningsvis hjälper till att nå de utvalda 500 butikerna över hela landet. ”Vi har valt Conaxess Trade då vi anser att de har de styrkor och ambitioner vi vill ha i en säljkår på den svenska marknaden. Deras expertis och nätverk är ovärderliga för vår tillväxt,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

”Vi på Conaxess ser stora möjligheter med DUG Foodtechs produkter. Konsumenter och inköpare efterfrågar klimatsmarta produkter som inte kompromissar med kvalitet och DUG Foodtechs produktportfölj uppfyller dessa krav. Vi ser fram mot att bygga den svenska dagligvarumarknaden med DUG Foodtech och kommer med vår kompetens och erfarenhet skapa möjligheter i detta projekt,” säger Frank Somander, kommersiell direktör på Conaxess Trade.

Fortsätt läsa

Nyheter

Cloetta bygger inte fabriken som dödade aktien

Publicerad

den

Plopp, en välkänt godis från Cloetta

Konfektyrtillverkaren Cloetta meddelade under 2022 att de ska bygga en stor ny fabrik. Investerare blev chockade av den kapitalkrävande satsningen och aktien dog fullständigt.

I januari 2024 meddelade vd som låg bakom satsningen att han tänkte lämna företaget. Det började ge investerare förhoppning om att fabriksbygget kunde stoppas och senare under året meddelade företaget officiellt att man ser över planen. Idag meddelade Cloetta till slut att fabriksbygget inte blir av.

”Detta beslut gör att Cloetta istället kan fokusera på såväl den egna produktionen som nätverket med kontraktstillverkare, vilket även omfattar att fastställa en optimal uppgradering av Cloettas eget nätverk baserat på de alternativ som bekräftats av utvärderingen. En varuförsörjningskedja som är anpassad till Cloettas specifika behov, med ökad flexibilitet när det gäller att anpassa sig till föränderliga konsumentpreferenser, ger Cloetta bättre förutsättningar att genomföra sina strategiska prioriteringar.”

Aktien har nu återhämtat sig från fallet som kom med fabriksbygget.

Fortsätt läsa

Nyheter

Asmodee Group-aktien får en neutral rekommendation av Affärsvärlden på sin första börsdag

Publicerad

den

Asmodee Group-spel

Embracer Group-avknoppningen Asmodee Group noterades på Stockholmsbörsen den 7 februari och inledde handeln kring 115 kronor per aktie men stängde sedan dagen på 105 kronor, vilket ger ett börsvärde på 24,5 miljarder kronor. Inför noteringen som fanns det en del uppskattningar på att börsvärdet borde kunna vara 22 miljarder kronor och när aktien knoppades av från Embracer så sjönk Embracer-aktien med strax under 100 kronor.

Det återstår att se vilket pris marknaden kommer att sätta på Asmodee Group efter den initiala osäkerheten. Det finns säkert några aktieägare som säljer avknoppningen samtidigt som företaget även kan locka nya investerare.

Under den första handelsdagen den 7 februari gav Affärsvärlden en neutral rekommendation till Asmodee-aktien. Det analytikern lyfter fram att vid sidan av starka varumärken inom brädspel så är stora delar av verksamheten byggd på distribution av samlarkortspel där företaget är beroende av ett fåtal viktiga partners.

”Vi är generellt positivt inställda till Asmodee men tycker inte prislappen lockar tillräckligt för att sätta något köpråd”

Intervju med Asmodee Groups vd Thomas Koegler inför börsnoteringen.
Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära