Följ oss

Nyheter

Plagazi har uppnått flera strategiska milstolpar med sin unika patenterade teknologi som omvandlar avfall till vätgas

Publicerad

den

Plagazi, som har planer på en notering, är ett cleantechbolag som grundades 2008, de har utvecklat en banbrytande och världsunik teknologi som omvandlar avfall till grön vätgas plasmaförbränning och patenterad teknik. Det globala intresset för grön vätgas är enormt och Plagazi befinner sig för närvarande i en exponentiell tillväxtfas. Det berättar Plagazis vd Torsten Granberg.

Berätta om Plagazi och bolagets affärsidé

Torsten Granberg, vd för Plagazi

– Vi är ett svenskt cleantechföretag som vill revolutionera den gröna vätgasmarknaden och vara en ledare i att finna lösningen till det globala avfallsproblemet via vår patenterade Plagazi-process. Vår ambition är att tillhandahålla en innovativ och konkurrenskraftig grön vätgasproduktionsprocess som eliminerar utsläppen av växthusgaser. Vår vision är att säkerställa en kostnadseffektiv tillgång till ren energi i form av grön vätgas, baserad på återbruk av idag icke-återvinningsbart avfall.

Vilka faktorer bidrar till att det europeiska intresset för vätgasteknologi har ökat kraftigt de senaste åren?

– I Europa är klimatfrågan viktigare nu än någonsin. Utvecklingen av gröna energilösningar och målen för utsläppsminskningar aldrig fått större fokus från politiker, den privata sektorn och andra beslutsfattare. Samtidigt kräver folket lösningar på hållbarhetsfrågorna. Sedan 2020 har EU gett allt större uppmärksamhet åt den cirkulära ekonomin, grön vätgasproduktion och miljövänliga återvinningsmetoder. Dessutom har de infört The European Green Deal, som syftar till att omvandla Europa till den första klimatneutrala kontinenten senast 2050.

Er patenterade teknologi är världsunik eftersom den kan omvandla icke återvinningsbart avfall till storskalig produktion av grön vätgas via plasmaförgasning.  Hur kan Plagaziprocessen bidra till att nå Europas klimatmål?

Vår process kan omvandla icke återvinningsbart avfall till storskalig produktion av grön vätgas via plasmaförgasning, med andra ord, vår process en av lösningarna för att motverka tilltagande miljöproblem och nå de högt ställda klimatmålen. Vi skapar nya cirkulära lösningar som tar hand om det skräp som finns i omlopp och minskar samtidigt CO2-utsläppen. Produktionsprocessen medför ett negativt koldioxidavtryck (dvs att vi tar bort CO2 ur omloppet), och ger inte upphov till några farliga eller miljöskadliga restprodukter. Plagazi kan alltså utvinna förnybar energi ur icke återvinningsbart avfall, så som bilskrot, kontaminerad plast, vindturbinsblad, industriellt, miljöfarligt och medicinskt avfall.

Vilka milstolpar har ni uppnått det senaste året?

– Sedan 2018 har den gröna vätgasfrågan blivit mer aktuell än någonsin och företaget har därmed utvecklats starkt. Sedan dess har vi lyckats påbörja, driva och utveckla flertal europeiska kundprojekt från studieförfarande upp till projekthantering. Under 2021 fick vi tre nya kundprojekt och påbörjade miljöansökningar och ingenjörsjobb i existerande kundprojekt. Samt har vi påvisat Plagazi-processens unika potential genom lyckade testkörningar, i vår proof-of-concept-anläggning, av ytterligare svåra avfallssorter, så som vindturbinsblad. Vi har inte enbart mognat från ett process- och kommersiellt perspektiv, utan dessutom blivit certifierade som gröna av DNV och kraftigt förstärkt organisation, exempelvis, Tysklands nuvarande vätgasminister, Dr. Stefan Kaufmann, gått med i vår styrelse och Hydrogen Europes VD, Jorgo Chatzimarkakis i vår Advisory Board.

Hur ser er affärsmodell ut?

– Vi bistår kunder som vill bygga en standardiserad anläggning med vår teknologi med förstudier och projektledning. Vi debiterar dessutom licensavgifter baserat på den vätgasvolym som produceras på anläggningarna och hjälper kunden med löpande underhåll. Eftersom vi satsar på standardiserade vätgasanläggningar kan vi snabbt skala upp vår leveranskapacitet i takt med att efterfrågan ökar.

Hur ser du på Plagazis långsiktiga tillväxtpotential?

– Den gröna vätgasens marknadsutveckling har bara börjat och om vi vill nå de utsläppsmål som behövs, nettonollutsläpp vid 2050, så måste de årliga investeringarna i förnybar energi i världen mer än tredubblas fram till 2030 och uppgå till cirka 4 miljarder dollar (Net Zero by 2050 – A Roadmap for the Global Energy Sector; IEA) .

Vad är Plagazis målbild?

– Vår målsättning är att bidra med reella lösningar till dagens tilltagande klimatproblem. Fokusering på en cirkulär affärsmodell genom återvinning av förbrukat avfall för grön energiproduktion som på riktigt är förnyelsebar, alltså ingen tillverkning av ersättningsprodukter för att lösa ett befintligt miljöproblem. Plagazi har sitt ursprung som ett familjeägt företag som agerar långsiktigt och vill skapa en mer hållbar värld för nästkommande generationer. Vi har nu en historisk möjlighet att bli en tongivande och bidragande aktör till Europas cirkulära och gröna ekonomi. Genom Plagazis teknologi åstadkommer vi en momentan förbättring genom produktion av grön vätgas samtidigt som vi förbrukar restavfall. A ”win-win”.

Nyheter

Handelsbanken är bästa bankaktien på ett års sikt

Publicerad

den

Handelsbankens huvudkontor

Dagens industris analytiker Mikael Vilenius har gått igenom bankerna för att se vilken av aktierna det är bäst att äga på ett års sikt och svaret blir Handelsbanken.

Dagens industri har gått igenom två årtionden med månadsdata över vad analytikerna har sagt, bankernas kvalitet och värderingarna, samt aktiernas utveckling det senaste året. Totalt tio olika parametrar.

Slutsatsen är att på ett års sikt ska man köpa två delar Handelsbanken och en del Nordea. Men eftersom Veckans aktie i Dagens industri ska vara just en aktie så faller rekommendationen på Handelsbanken.

Fortsätt läsa

Nyheter

Storytel förvärvar de fullständiga rättigheterna till Sune och Bert, samt tillhörande universum

Publicerad

den

Sune och Bert hos Storytel

Storytel har förvärvat de fullständiga rättigheterna till två av Sveriges mest älskade barnkaraktärer, Sune och Bert, och deras respektive universum, där även Håkan Bråkan ingår – alla skapade av författarduon Anders Jacobsson och Sören Olsson. Detta innebär att Storytel Group nu äger rätten att vidareutveckla den framgångsrika serien i alla format, som har sålt över 10 miljoner böcker och 5 miljoner biobiljetter.

Genom sin streamingtjänst har Storytel bidragit till populariteten av Sune- och Bert-serien i ljudboksformat och gjort den relevant för lyssnare i alla åldrar. Under de senaste fem åren har ”Sune” varit det mest sökta ordet på Storytel i Sverige, vilket har gjort författarna till några av landets mest lyssnade.

”Vi är glada över att få bygga vidare på denna framgång och ytterligare utveckla universumet kring dessa älskade karaktärer, något som ligger helt i linje med vår strategi att stärka och utveckla vår rättighetskatalog. Vårt nära samarbete med Anders Jacobsson och Sören Olsson kommer att fortsätta, då deras kreativitet, humor och unika berättarröster utgör själva grunden för seriens framgång”, säger Helena Gustafsson, Chief Content Officer på Storytel.

Författarna fortsätter att skriva nya berättelser

Som en del av förvärvet kommer Anders Jacobsson och Sören Olsson att fortsätta skriva nya berättelser för Storytel, med målet att släppa ungefär tre till fem nya titlar varje år.

”Man ska göra det man är bra på. Det har många av oss ofta hört. För oss är det precis det som detta innebär. Vi kan släppa de delar av verksamheten som innebär strategier och planering för utgivning av våra verk i olika former. Istället får vi fokusera på det vi tycker är det roligaste som finns och tycker att vi är allra bäst på – att skriva berättelser om Sune, Bert och Håkan Bråkan. Vi är oerhört glada att nu få bästa tänkbara partner för våra älskade litterära barn”, säger Sören Olsson & Anders Jacobsson.

Köpeskillingen kommer att betalas fullt ut kontant, där merparten erläggs vid förvärvets slutförande och resterande fördelas över de kommande fem åren. Köpeskillingen kommer att betalas från bolagets befintliga kassa, utan behov av extern finansiering.

Fortsätt läsa

Nyheter

Coor var under förväntan, men svagheten är tillfällig

Publicerad

den

Reception på kontor

Analysguiden har kommit med en analys som uppföljning på Coors kvartalsrapport. Man skriver att siffrorna var under förväntan. Omsättningen och rörelseresultatet backade efter minskade rörliga volymer, primärt i Danmark. Men man skriver även att Coor fortsätter att vinna nya kontrakt och med marginalförbättringar mot bolagets finansiella mål framstår aktien som pressad. Nedan är vad Analysguiden skriver om Coor.

Nettoomsättning och resultat under förväntan

Servicebolaget COOR presenterade en rapport för det tredje kvartalet 2024 som var under Analysguidens förväntan. Valutaneutralt backade nettoomsättningen med 0,5 procent och kom in på 2 943 mkr (3 016). Valutamotvind höll primärt tillbaka nettoomsättningen som totalt sett kom in 2,6 procent under vår prognos. Det justerade rörelseresultatet kom in på 120 mkr (126), motsvarande en marginal på 4,1 procent (4,2). Det var 7 procent under vår prognos på 129 mkr. Den svagare marginalen förklaras framför allt av lägre effektivitet och rörliga volymer i Sverige och Danmark.

Låga rörliga volymer höll tillbaka nettoomsättningen

Lägre rörliga volymer inom catering och konferens i Danmark och Sverige håller tillbaka nettoomsättningen. Det förväntas hålla i sig under det fjärde kvartalet varpå COOR aviserat personalneddragningar, á 70 personer, för att möta en svagare efterfrågan. Det är klart negativt men bör tilläggas att bolaget möter tuffa jämförelsetal i det avseendet. Uppmuntrande nog var kontraktsidan starkare och Coor har säkrat kontrakt till ett årligt värde uppemot 400 mkr. Kontraktsportföljen och nya kontrakt är trots allt en viktig aspekt att följa. I det avseendet har COOR levererat starkt under flera kvartal. Utvecklingen har dock maskerats av förlusten av Ericsson-kontraktet. Exkluderat nämnda förlust uppgår exempelvis den organiska tillväxten till 6 procent på den svenska marknaden. Det talar för en god underliggande efterfrågan samt att COOR fortsatt har ett konkurrenskraftigt erbjudande.

Tillfällig svaghet – motiverat värde justeras till 47 kr

Efter rapporten justerar vi ned våra omsättning- och resultatprognoser med 1–3 respektive 5 – 10 procent för 2024p–2026p. Rapporten var svagare än väntat och aktien backade runt 15 procent på rapportdagen. Det är tydligt att marknadens förtroende tryter efter flera kvartal med operationell motvind. Underliggande rör sig dock mycket åt rätt håll, framför allt på den svenska marknaden, vilken utgör runt 70 procent av resultatet. Kontraktsportföljen ökar och marginalen upprätthålls på hyggliga nivåer, även utan Ericsson kontraktet. Kortsiktigt kvarstår press från rörliga volymer men vi tolkar det som en normalisering och ett tecken på svag konjunktur snarare än något strukturellt. Överlag bedömer vi att COOR fortsatt har goda möjligheter att ta marknadsandelar och med marginalförbättringar mot bolagets finansiella mål räknar vi med en årlig just. EPS-tillväxt på 14 procent över nästkommande femårsperiod. Det tillsammans med en förväntad direktavkastning omkring 5 procent borde utgöra en attraktiv investeringsmöjlighet. Värderingen är låg och mot en normaliserad lönsamhet ger balansräkningen utrymme för generösa utdelningar, återköpsprogram eller förvärvsmöjligheter. Med stöd av kassaflödesmodell justeras vårt motiverade värde till 47 kronor motsvarande 12x nästa års justerade nettoresultat.

Fortsätt läsa

Populära