Följ oss
Råvarunyheter

Nyheter

Volvo utvecklar lastbilar som drivs med vätgas av en förbränningsmotor

Publicerad

den

Volvo-lastbil med förbränningsmotor som använder vätgas

Volvo Lastvagnar utvecklar lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas. Tester på väg med dessa lastbilar kommer att påbörjas 2026 och en kommersiell lansering är planerad till slutet av detta årtionde. Lastbilar som drivs med grön vätgas innebär ett viktigt steg mot Volvos mål om nettonollutsläpp och att stötta kunder i att nå sina klimatmål.

Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas istället för fossila bränslen är ett sätt att minska CO2-utsläppen. Vätgaslastbilar kommer att vara särskilt lämpliga på längre sträckor och i områden där det finns begränsad laddinfrastruktur eller tid för att ladda batterier. 

Volvo kommer att påbörja tester av lastbilar som använder vätgas i förbränningsmotorer med utvalda kunder 2026. Lastbilarna kommer att introduceras på marknaden mot slutet av detta årtionde. Redan nu pågår tester i labb och i fordon.

Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer att komplettera Volvos erbjudande av andra alternativ såsom batterielektriska lastbilar, bränslecellselektriska lastbilar och lastbilar som körs på förnybara bränslen, såsom biogas och HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja).

– Lastbilar där den traditionella förbränningsmotorn finns kvar, men körs på vätgas, kommer att ha samma prestanda och tillförlitlighet som våra diesellastbilar, men med den extra fördelen av möjlighet till nettonollutsläpp av CO2*. De kommer att bli ett värdefullt komplement till våra batterielektriska lastbilar som har funnits på marknaden i flera år, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.

Volvolastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas kommer kunna ge nettonollutsläpp av CO2 när de använder förnybar HVO som antändningsbränsle. Dessa fordon kategoriseras som ZEV (Zero Emission Vehicles) enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2utsläpp.

– Det är tydligt att flera tekniker krävs för att minska koldioxidutsläppen från tunga transporter. Vi har en global verksamhet och behöver erbjuda våra kunder många olika lösningar för att sänka koldioxidutsläppen. Kunderna kan välja lösning baserat på transportuppdrag, tillgänglig infrastruktur och pris på grön energi, säger Jan Hjelmgren.

Volvos lastbilar med vätgasdrivna förbränningsmotorer kommer att använda High Pressure Direct Injection (HPDI), en bränslesystemteknik där en liten mängd antändningsbränsle sprutas in med högt tryck för att möjliggöra kompressionständning innan vätgas tillsätts. Fördelarna med denna teknik är bland annat högre energieffektivitet med lägre bränsleförbrukning och högre motoreffekt.

Volvokoncernen har tecknat ett avtal med Westport Fuel Systems om att etablera ett samriskbolag som använder HPDI-teknik. Samriskbolaget är planerat att starta sin verksamhet under andra kvartalet 2024, efter att transaktionen har slutförts. Slutförande av transaktionen är villkorat av myndighetsgodkännanden och andra villkor.

Kortfakta

  • Vätgasdrivna Volvolastbilar kommer att ha en räckvidd som är jämförbar med många diesellastbilar, beroende på typ av transport.
  • På grund av de låga CO2-utsläppen från vätgasförbränning kategoriseras dessa lastbilar som ”Zero Emission Vehicles” enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2-utsläpp.
  • Förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer även att släppa ut små mängder kväveoxider och partiklar.
  • Vätgas kan även användas för att driva bränslecellslastbilar där el produceras ombord på lastbilen med hjälp av vätgas. Bränslecellslastbilar har inga avgasutsläpp och släpper endast ut vattenånga.

Nyheter

Affärsvärlden neutrala till Envar Holdings IPO

Publicerad

den

Spel som Envar har arbetat med

Envar Holding är en outsourcing- och utvecklingsstudio med fokus på grafisk design, 3D-grafik, animationer och illustrationer till huvudsakligen spelutvecklingsföretag och andra företag verksamma inom underhållningsindustrin. Bolaget har etablerat sig som en leverantör av grafik- och utvecklingstjänster till några av de största varumärkena inom spelindustrin.

Envar gör nu en IPO på First North där man önskar att få in 50 miljoner kronor till 20 kronor per aktie. Teckningsperioden är den 26 november till 10 december och handeln i aktien inleds sedan den 17 december. Hur ska då en investerare agera?

27 miljoner kronor är säkerställda på förhand av ankarinvesterare, bl.a. Tenesta Holding AB. Tidigare denna kväll meddelade bolaget även att erbjudandet är övertecknat.

Affärsvärlden – Neutral

Affärsvärlden ger en neutral rekommendation till Envars IPO, och tillägger att det kan vara värt att följa aktien när bolaget väl är noterat.

”Vi är inte övertygade nog av Envar för att sätta teckna på erbjudandet. Men bolaget kan var värt att följa”

Fortsätt läsa

Nyheter

Positiva åsikter om IPO-erbjudandet från Intea

Publicerad

den

Fastighet som ingår i Intea Fastigheters bestånd

Intea Fastigheter är ett fastighetsbolag inriktat på långsiktigt aktivt ägande av social infrastruktur. Företaget gör nu en IPO på omkring 2,5 miljarder kronor som främst består av vanliga stamaktier som prissätts i intervallet 38-40 kronor, men även en liten andel D-aktier. Teckningsperioden är 4-11 december och aktierna noteras sedan på Stockholmsbörsen den 12 december. Hur ska då en investerare agera?

Tredje AP-fonden, AFA Försäkring, Swedbank Robur, Länsförsäkringar Fondförvaltning och Bell Rock Capital Management har åtagit sig att teckna aktier för 1 130 miljoner kronor, motsvarande cirka 46 procent av erbjudandet.

Affärsvärlden – Teckna

Affärsvärlden ger rådet att teckna aktier i Intea för den som gillar fastighetsaktier.

”Vi tänker 15 gånger vinsten som en rimlig värdering och då blir uppsidan knappt 30 procent på några års sikt, räknat från högsta kursen i intervallet (40 kronor). Det gör Intea till en fastighetsnotering att teckna”

Dagens industri – Teckna

Dagens industris analytiker ger rådet att teckna Iteas IPO. Intea grundades året innan SBB, men medan SBB växte i högt tempo valde Intea en försiktigare tillväxtväg. Di skriver att bolagets hyreskontrak är långa med en genomsnittlig återstående kontraktslängd på 7,2 år och att 74 procent av hyresintäkterna är KPI-indexerade.

”Om kursen landar i den övre delen av intervallet, handlas B-aktien kring elva gånger våra estimat för förvaltningsresultatet 2026, vilket vi anser är lågt givet bolagets fina defensiva kvaliteter.”

Philip Hallberg – Positiv

Fastighetsexperten Philip Hallberg på Lannebo ger inte något uttryckligt råd men ger sin syn på företaget och erbjudandet. Han får även sätta betyg på erbjudandet enligt EFN:s fem olika kategorier det summerar sig till 18 av 25 möjliga poäng.

Tillväxt/Lönsamhet: 4
Värdering: 4
Ägare/Ledning: 4
Finansiell ställning: 3
Hört på Riche: 3

Fastighetsexperten Philip Hallberg på Lannebo ger sin syn på Intea som gör en IPO.
Fortsätt läsa

Nyheter

Swedencare-aktien kan dubblas, köp säger Dagens industri

Publicerad

den

Nutrima från Swedencare

Swedencare har en ocyklisk verksamhet, god tillväxt inom djurhälsa och chans till högre lönsamhet. Om bolaget levererar på sina mål kan aktiekursen dubblas skriver Dagens industri och delar ut en köprekommendation.

Det finns även en möjlighet att det kommer ett bud på företaget. Den största ägaren är tyska Symrise som äger 41 procent och lade nyligen ett bud på Probi. Men då måste Symrise få med sig tre ledande befattningshavare som tillsammans äger 23 procent.

Dagens industris analys Veckans aktie skrivs utifrån att den ska utvärderas efter ett år och på den sikten och med Dagens industris prognoser så ser man en uppsida på 26 procent.

”Tittar vi på värderingen på skuldfri basis i relation till rörelseresultatet, ev/ebitda, hamnar vi på 16 respektive 13. Sätt årets multipel på nästa års rörelseresultat som vi tror blir 724 Mkr och vi får en uppsida på 26 procent.”

Skulle bolaget lyckas nå sina mål så kan dock aktien dubbleras skriver tidningens analytiker Agnetha Jönsson.

Swedencare-aktien stängde på 53,75 kronor i fredags.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära