Följ oss

Nyheter

Noteringskandidaten Plagazi expanderar i Europa med sin unika teknologi som omvandlar avfall till grön vätgas

Publicerad

den

Cleantechbolaget Plagazi har utvecklat en patenterad teknologi som omvandlar avfall till grön vätgas. Företaget löser idag två stora världsproblem, hantering av oåtervinningsbart avfall och hållbar framställning av energi. Plagazis teknologi gör det även det möjligt att producera grön vätgas till en fjärdedel av kostnaden jämfört med andra hållbara produktionsmetoder. Bolaget har rönt stor framgång på den europeiska kontinenten, där man tecknat avtal om flera mångmiljonaffärer. Det berättar Plagazis vd Torsten Granberg.

Berätta om Plagazi och er affärsidé

– Plagazi bildades 2007, namnet kommer från vår teknologi ”Plasma Gazification”. Vi har sedan starten fokuserat på att utveckla teknologi, patent och processer för att framställa grön vätgas av avfall. I dagsläget har vi flera patent inom området och är ensamma om att erbjuda en helt unik teknologi som går ut på att avfallet utsätts för en så hög temperatur att det helt förgasas. Systemet är helt slutet och ger inte ifrån sig några miljöfarliga restprodukter och genererar inga koldioxidutsläpp. 2018 inledde vi vår kommersialiseringsprocess. I dagsläget finns vår teknologi representerad på i flera länder, främst i Centraleuropa, men även i Sverige via vårt projekt tillsammans med Köpings kommun. Den globala efterfrågan på vätgas är långsiktigt mycket stark.

Vilka faktorer gör er teknologi internationellt konkurrenskraftig?

– En nyckel är att vi inte enbart producerar grön vätgas, utan även förbättrar den cirkulära ekonomingenom att upprätta nya miljövänliga lösningar på hur vi bör hantera oåtervinningsbart avfall. Runt 70 procent av den energi som går åt att producera grön vätgas med vår teknologi kommer från avfallet som annars hade förbränts eller hamnat på deponi. Vår teknologi är mycket energieffektiv och kan ta hand om i princip alla former av avfall, från hushållsavfall till icke brännbart avfall ex. bildäck, plastbåtar och de sista delarna av skrotade bilar och därigenom få en 100-procentig återvinning av bilar. En annan anledning är att en bromskloss på den globala vätgasmarknadenhittills har varit den gröna vätgasens höga produktionskostnader. Med vår teknologi kan vi framställa grön vätgas till en fjärdedel av kostnaden jämfört andra hållbara produktionsmetoder.

Hur ser er affärsmodell ut?

– Vi bistår kunder som vill bygga en standardiserad Plagazi-anläggning med förstudier och projektledning. Vi debiterar dessutom licensavgifter baserat på den vätgasvolym som produceras från anläggningarna och hjälper kunden med löpande underhåll. Eftersom vi satsar på standardiserade vätgasanläggningar kan vi snabbt skala upp vår leveranskapacitet i takt med att efterfrågan ökar.

Hur har er verksamhet utvecklats det senaste året?

– Vätgasmarknaden har verkligen mognat och övriga Europa ligger före Sverige. Våra viktigaste marknader finns därför just nu i Tyskland och Schweiz, men vi har även fått förfrågningar från andra europeiska länder. Vi bygger bland annat upp en storskalig vätgasanläggning utanför Berlin tillsammans med det tyska företaget Neue Energie Premnitz, en viktig referenskund som sannolikt kan bana väg för fler storskaliga uppdrag på kontinenten. Nu arbetar vi fokuserat på att bearbeta den omfattande tyska marknaden, där intresset för grön vätgas är mycket stort. Coronapandemins videomöten har inneburit att vi dagligen har kunnat träffa fyra till fem tyska företagsledare på distans, vilket möjliggör en effektiv bearbetning av marknaden. 

Ni planerar att notera bolaget under andra halvan av 2021. Vilka faktorer gör Plagazi till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Bakgrunden till noteringen är att ge oss resurser för att öka tillväxttakten i bolaget. Eftersom vi har funnits sedan 2007 och inledde vår kommersialiseringsprocess 2018 har vi hunnit bygga upp ett gediget proof of concept med flera stora och namnkunniga kunder i Tyskland och Schweiz. Vi är ett bolag med bra kassaflöde och stabila finanser. Det faktum att vi har utvecklat helt unika och patenterade förgasningsteknologier som verkligen efterfrågas på den globala vätgasmarknaden bidrar förstås också till att göra oss attraktiva utifrån ett investeringsperspektiv.

Hur ser du på Plagazis framtida tillväxtmöjligheter?

– Vi befinner oss bara i början på något som kan växa sig riktigt stort. Den globala efterfrågan på vätgas kommer sannolikt att fortsätta öka framöver, inte minst i takt med att framställningskostnaderna minskar. Dessutom satsar Europa enorma resurser på att etablera en cirkulär ekonomi där avfall- och utsläppshantering är otroligt viktigt för att nå de uppsatta klimatmålen. Med vår unika teknologi är vi med och öppnar upp helt nya möjligheter och tillämpningsområden för grön vätgasproduktion och cirkulära lösningar.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära