Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Nya ordrar för DUG Foodtech i Österrike

Publicerad

den

Dug-mjölk

DUG Foodtech inleder ett samarbete med Connected Brands, en agentur i Österrike som är specialiserad på att representera framåtblickande livsmedelsvarumärken och internationella mattrender, vilket banar väg för DUG Foodtechs närvaro i Österrike.

Den växtbaserade mejerisektorn i Österrike blomstrar och så även kategorin växtbaserad mjölk.

180 stycken MPREIS-butiker i Österrike

I slutet av vecka 9 kommer DUG Foodtechs potatisdrycker att finnas tillgängliga i alla MPREIS-butiker i Österrike. MPREIS driver 180 butiker i Österrike och 30 i södra Italien.

Connected Brands är experter på varumärkesutveckling, försäljningsansvar och marknadspositionering och erbjuder skräddarsydda strategier för att säkerställa långsiktig framgång i Österrikes konkurrensutsatta detaljhandelsmiljö. Genom detta samarbete strävar DUG Foodtech efter att öka räckvidden för sin miljövänliga potatisbaserade dryck DUG och erbjuda österrikiska konsumenter ett växtbaserat alternativ med låg sockerhalt som är fritt från gluten.

”Partnerskapet med Connected Brands GmbH ligger i linje med våra strategiska satsningar för att etablera oss på de europeiska marknaderna och i DACH-regionen. Österrikes dynamiska växtbaserade marknad utgör en perfekt plattform för att lyfta fram fördelarna med vår DUG potatisdryck,” säger Helene Nielsen, vd på DUG Foodtech.

Nyheter

Fractal Gaming Group, från datorlådor till helhetsleverantör för gamingstationen

Publicerad

den

Gaming station från Fractal

Fractal Gaming Group har länge varit synonymt med stilrena och högpresterande datorlådor. Med sitt skandinaviska formspråk och fokus på kvalitet har bolaget byggt en global position som en av de tre största aktörerna inom PC-chassin. Men nu är Fractal på väg att bli något mer – en helhetsleverantör för den moderna gamingstationen. Det skriver Redeye i en initieringsanalys.

Ett varumärke med starkt fäste

Fractal har sedan starten 2010 vuxit organiskt med en CAGR på 19 % fram till 2024 . Genom att konsekvent välja bort RGB-flashighet till förmån för minimalistisk design och funktionalitet har man vunnit en lojal kundbas, där mer än hälften är återkommande köpare. För den typiske kunden – ofta i 35–45-årsåldern och villig att investera flera tusen dollar årligen i sin setup – står Fractal för pålitlighet, estetik och långsiktig prestanda.

Expansion bortom kärnan

Datorlådor är fortsatt kärnan i verksamheten, men Fractal har under de senaste åren börjat bredda sitt erbjudande. 2024 lanserades gamingstolen Refine, som snabbt etablerade sig i premiumsegmentet trots sitt höga pris. Den följdes av headsetet Scape 2025, som redan vid lansering toppade Neweggs bästsäljarlistor. Båda produkterna har hyllats för att kombinera funktion, design och komfort på ett sätt som differentierar dem från konkurrensen.

Strategin är tydlig: Fractal vill gå från att täcka cirka 20 % av kundens gamingstation till att adressera 40 % genom nya produktkategorier. Här spelar det globala distributionsnätverket – med över 320 partners i 50+ länder – en nyckelroll för att snabbt skala nya produkter.

Finansiellt momentum

Efter ett svagare 2024 har bolaget återfått tillväxttakten. Under första halvåret 2025 ökade nettoomsättningen med 31 % jämfört med året innan. Rörelsemarginalen väntas successivt stärkas i takt med att nya kategorier når skala och leverantörsvillkor förbättras.

Redeye lyfter fram Fractals kapital-lätta modell med outsourcing av produktion som en styrka. Den gör det möjligt att både nå målet om över 15 % årlig organisk tillväxt och samtidigt dela ut 50–80 % av vinsten till aktieägarna.

Värdering och potential

I sin basprognos sätter Redeye ett motiverat värde på 65 kronor per aktie, vilket innebär en uppsida på drygt 80 % från dagens nivåer. I ett mer optimistiskt scenario, där expansionen i nya kategorier lyckas fullt ut, ser man potential upp till 100 kronor. Även i ett försiktigare scenario (bear case) landar värdet på 32 kronor, vilket begränsar nedsidan.

Slutsats

Fractal Gaming Group framstår som ett av de mest spännande småbolagen på den svenska börsen just nu. Med en stark varumärkesposition, en bevisad produktutvecklingsmotor och en växande adressbar marknad har bolaget alla förutsättningar att fortsätta leverera tillväxt – inte bara genom datorlådor, utan genom hela ekosystemet runt gamingstationen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Reformer för hur börsbolag förvaltas har gett en enormt positivt effekt i Japan

Publicerad

den

Två investerare blickar uppåt med japanska flaggan i bakgrunden

Japanska aktier har under mycket lång tid varit lågt värderad. En av de främsta orsakerna till detta har varit att företagen inte visat aktieägarna någon respekt. Kommunikationen har varit enormt dålig och vinsterna som företagen gjort har aktieägarna bara fått ta del av i begränsad utsträckning. Men för några år sedan tröttnade både japanska staten och börsen, och man uppmanade tydligt börsnoterade företag att börja uppföra sig bra mot aktiemarknaden. Det har gett resultat, utländska investerare strömmar in på japanska börsen och värderingarna har lyft rejält.

Nu uppmärksammar Jamie Halse på Senjin Capital ett par bilder från Hiromi Yamajis presentation vid Daiwa Securities konferens i Sydney.

Den första visar den enorma överprestationen hos företag som offentliggjort planer för ”kapitalkostnadsmedveten förvaltning” som svar på Tokyo Stock Exchanges begäran, vilka lämnats in till TSE av investerare som exempel på ”bra fallstudier”. Vi kan också se i diagrammet att aktierna i företag som inte har offentliggjort sina planer har presterat betydligt sämre.

Den andra grafen visar den stora effekten av reformen av bolagsstyrningen, där nästan alla företag som är noterade på Prime-marknaden nu har minst en tredjedel av styrelsen som externa ledamöter och har infört en struktur med nominerings- och ersättningskommittéer. Detta är en enorm förändring på tio år och har haft en stark inverkan på bolagsstyrningen i många företag.

Fortsätt läsa

Nyheter

Dagens industri rekommenderar Lundbergs, en lågriskaktie som kan köpas till rabatt

Publicerad

den

Portfölj som innehåller investeringar

Veckans aktie i Dagens industri är Lundbergs, som får en köprekommendation till låg risk. Lundbergs-aktien har släpat efter börsen och är nu ett väldigt bra alternativ både för lågriskinvesterare och som bas för investerare allmänt.

”Den väldigt låga belåningen, exponeringen mot stabila företag och högkvalitativa fastigheter gör att aktien nästan konkurrerar med räntebärande placeringar som företagsobligationer eller kreditfonder.”

”Tunga insiderköp, en beprövad förvaltningsmodell, ovanligt hög substansrabatt och sund fastighetsexponering gör att Di rekommenderar köp i Lundbergs.”

Det är inte en aktie som gör att man snabbt kan dubbla sina pengar, utan en aktie med mycket låg risk som nu kan köpas till ovanligt hög substansrabatt.

Lundberg-aktien stängde veckan på 483,20 kronor.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära