Följ oss

Nyheter

Ny strategisk inriktning banar väg för en stark kommersiell utveckling för medtechbolaget Miris

Publicerad

den

Miris

Miris är ett globalt medtechbolag som bidrar till ökad neonatal hälsa genom utveckling, tillverkning och försäljning av utrustning och förbrukningsartiklar för analys av bröstmjölk, vilket möjliggör individuell nutrition för prematura barn. Miris är ensamma i världen om att erbjuda utrustning för analys av bröstmjölk, vilket innebär att marknadspotentialen är mycket hög. Bolaget befinner sig nu i en händelserik fas med en ny strategisk riktning som bland annat kommer möjliggöra en dynamisk affärsmodell. Det berättar Miris vd Camilla Myhre Sandberg.

Berätta om Miris och er affärsidé

– Miris grundades 2001 och utvecklade inledningsvis ett instrument för analys av komjölk. Första analysinstrumentet för analys av näringsämnen i bröstmjölk lanserades i 2006. 2017 valde bolaget att ta det strategiska beslutet att fokusera uteslutande på analys av bröstmjölk och den kliniska marknaden. Våra målgrupper är neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela världen. Vi är ensamma i världen om att ha utvecklat ett verktyg som möjliggör individuell bröstmjölksberikning för prematura barn. Årligen föds uppskattningsvis 15 miljoner prematura barn runtom i världen. Individbaserad bröstmjölksberikning säkerställer att barnen får den näring de behöver för att växa och utvecklas, såväl fysiskt som mentalt. Det stärker deras förutsättningar till bästa möjliga start i livet.

Hur har bolaget utvecklats på senare år?

– Vi inledde vår kommersialiseringsfas 2017 och konverterade då från ett instrumentbolag till ett riktigt medicinteknisk bolag som inte bara säljer ett instrument, men erbjuder en lösning på ett problem i en klinisk miljö. Sedan dess har vi upparbetat en omfattande marknadskunskap, inte minst eftersom vi i största möjliga mån hanterar försäljning i egen regi för att kunna förstå marknaden och finnas nära kunden. Det senaste året har stärkt vår orderingång och nettoomsättning, trots en pågående Coronapandemi. Under första kvartalet 2021 ökade orderingången och nettoomsättningen med hela 135 procent jämfört med samma period 2020. Omsättningsökningen ger en indikation på att intresset för individuell berikning av bröstmjölk för prematura barn ökar stadigt samt att vi börjar få en ökad acceptans på den globala marknaden.

Under våren har ni presenterat en ny affärsmodell baserad på den kommande versionen av ert bröstmjölksanalysverktyg. På vilket sätt kan den nya affärsmodellen bidra till ökad lönsamhet och stärkta tillväxtmöjligheter?

–Genom att övergå till att ta betalt per utförd analys samt introducera ett nytt beräkningsverktyg nästan tredubblas vår marknadspotential och vi kommer ha möjlighet att öka lönsamheten per kund mot dagens modell. Vi ser samtidigt stor potential i den fortsatta kommersialiseringen av vår befintliga produkt Miris Human Milk Analyzer. Vi skall nu börja utveckla nästa generations analysinstrument som till exempelskall bli automatiserat och ska kunna kommunicera med sjukvårdens journalsystem. Vi kommer även introducera ett beräkningssystem som underlättar läkarnas och dietisternas dosering av bröstmjölksberikning. Under våren har vi genomfört en företrädesemission som ska bidra till att finansiera vårt kommande stora utvecklingskliv som ska göra bolaget mer lönsamt, stabilt och konkurrenskraftigt.

Hur ser era strategiska mål för de kommande åren ut?

– Vår ambition är att kunna lansera vårt nya instrument 2024 eller 2025. Fram till dess fortsätter vi vår globala marknadsbearbetning och marknadsföringen av vårt befintliga instrument med full styrka. När det nya instrumentet är lanseringsklart står vi också redo att lägga om hela vår affärsstrategi. 

Individuell bröstmjölksberikning är ett relativt nytt område globalt. Hur har sjukvårdens kunskaper om och intresse utvecklats på senare år?

– Vi jobbar kontinuerligt med att utbilda sjukvårdspersonal om vikten och värdet av att kunna erbjuda prematura barn individuell bröstmjölksberikning. På senare tid har vi noterat att intresset för och kunskapen om individuell bröstmjölksberikning av bröstmjölk har ökat markant, i synnerhet i USA, som är en av våra viktigaste marknader.

Vilka faktorer gör Miris intressant för presumtiva aktieägare?

– Vi har utvecklat en unik teknologi och marknadskunskap som vi i dagsläget är ensamma om i världen. Vårt instrument har funnits på marknaden sedan 2006 och vi är idag ett kommersiellt väletablerat globalt bolag. Vi levererar en helhetslösning som gör verklig skillnad för prematura barn och deras föräldrar. Som aktieägare i Miris är man delaktig i vår framtida tillväxtresa och bidrar samtidigt till en bra start i livet för miljontals prematura barn runtom i världen.

Nyheter

Fyra bra aktier enligt Börsveckan

Publicerad

den

Tidningen Börsveckan har tittat närmare på åtta olika företag vilket leder fram till fyra aktier som är bra att köpa.

Köp

  • Sandvik
  • TF Bank
  • Arjo
  • Volvo

Avvakta

Fortsätt läsa

Nyheter

Renewcell-aktien har potential att mångdubblas

Publicerad

den

Circulose från Renewcell färdigt för leverans.

Renewcell noterades på First North för drygt två år sedan till 76 kronor per aktie. Aktien inledde omgående en rusning och toppade på 300,80 kronor. Sedan har det dock gått sämre för aktien som bottnade på 55,40 kronor i november. I fredags stängde den på 87,55 kronor, dvs 15 procent högre än priset i noteringserbjudandet.

Graf över Renewcell-aktiens utveckling.
Renewcell-aktiens utveckling från notering till idag.

Nu har Dagens Industri gjort en analys av företaget och ger en köprekommendation till aktien. Risken är hög, men i ett positivt scenario kan aktien mångdubblas skriver tidningens analytiker.

I analysen lyfts fram att det är en strukturell trend att mycker mer kläder måste återvinnas och att Renewcell är tidigt ute med en patenterad tillverkningsprocess.

“Renewcell har växt betydligt de senaste två åren och gjort massiva investeringar. Under 2021 och de första nio månaderna 2022 investerades en dryg miljard i bolagets produktionsanläggning i Sundsvall. Bolaget börjar nu bli känt i industrin och Circulose används i kläder som bärs av kändisar. Vid årsskiftet gjordes den första leveransen från fullskalig produktion till kund.”

Artikeln har tidigare publicerats på Nyemissioner.se

Fortsätt läsa

Nyheter

LC-Tecs lösningar på väg att bli den nya standarden för variabel ND

Publicerad

den

LC-Tec

LC-Tec har gjort betydande framsteg med sitt elektroniskt variabla ND-filter PolarView-eND i strävan att omdefiniera filtersystem för fotograferings- och filmapplikationer. Företagets lösningar är på väg att bli den nya standarden för variabel ND och LC-Tec fortsätter att växa med sina senaste framgångar. För att ytterligare stärka framtida utvecklings- och marknadsföringsaktiviteter så ansluter Ryan Avery till LC-Tec som konsult och försäljningsagent för utvalda applikationer.

Ryan Avery har 25 års erfarenhet av försäljning och tillverkning av optiska produkter för fotografering och film. Hans tidigare anställningar inkluderar de branschledande optiktillverkarna Schneider Optics och Formatt Hitech.

Avery har också varit involverad i utformning av designspecifikationer, marknadsundersökningar och försäljning av flera optiska filter och linser för film- och industrimarknaderna, inklusive Hollywood Black Magic, Platinum IRND, Firecrest IRND, Schneider Xenon FF Prime och Cine Xenar Prime, Veydra Mini Prime, samt Tokina Cinema Vista Prime. Han grundade även Revar Cine år 2014, ett framgångsrikt företag specialiserat på optiska filter till kameror som används inom filmindustrin.

Averys djupa tekniska och marknadsmässiga kunnande kommer att ge LC-Tec ett betydande tillskott för identifiering av potentiella partners och produktval på marknaden för professionell bildinfångning.

”LC-Tec är unikt positionerat för att tillhandahålla nästa nivå av banbrytande optiska filterlösningar med en stark bas i patenterad teknik och egen tillverkningskapacitet. Jag är glad över att spela en roll i utvecklingen av denna banbrytande teknik och få introducera den till tillverkare av professionella kameratillbehör. PolarView®-eND möjliggör elektronisk styrning av optisk densitet och ersätter glasbaserade filter. Det är en disruptiv teknik som har goda möjligheter att ersätta traditionella lösningar på en mycket stor global marknad. Applikationerna för denna produkt i professionell bildinfångning är betydande i omfattning och storlek. Jag är glad över att hjälpa till på resan med LC-Tec-teamet för att tillhandahålla bestående värde och lösningar utöver nuvarande marknadserbjudanden.”, säger Ryan Avery.

”Vi är mycket glada över att kunna tillkännage samarbetet med Avery. Hans långa erfarenhet från professionell bildinfångning, avseende såväl produktutveckling som marknadsföring, kommer att tillföra stort värde till LC-Tec. Vi förväntar oss att detta kommer att accelerera vår tillväxt inom affärsområdet kamera”, säger Olle Westblom, VD på LC-Tec Displays.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära