Nyheter
Ny strategisk inriktning banar väg för en stark kommersiell utveckling för medtechbolaget Miris
Miris är ett globalt medtechbolag som bidrar till ökad neonatal hälsa genom utveckling, tillverkning och försäljning av utrustning och förbrukningsartiklar för analys av bröstmjölk, vilket möjliggör individuell nutrition för prematura barn. Miris är ensamma i världen om att erbjuda utrustning för analys av bröstmjölk, vilket innebär att marknadspotentialen är mycket hög. Bolaget befinner sig nu i en händelserik fas med en ny strategisk riktning som bland annat kommer möjliggöra en dynamisk affärsmodell. Det berättar Miris vd Camilla Myhre Sandberg.
Berätta om Miris och er affärsidé
– Miris grundades 2001 och utvecklade inledningsvis ett instrument för analys av komjölk. Första analysinstrumentet för analys av näringsämnen i bröstmjölk lanserades i 2006. 2017 valde bolaget att ta det strategiska beslutet att fokusera uteslutande på analys av bröstmjölk och den kliniska marknaden. Våra målgrupper är neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela världen. Vi är ensamma i världen om att ha utvecklat ett verktyg som möjliggör individuell bröstmjölksberikning för prematura barn. Årligen föds uppskattningsvis 15 miljoner prematura barn runtom i världen. Individbaserad bröstmjölksberikning säkerställer att barnen får den näring de behöver för att växa och utvecklas, såväl fysiskt som mentalt. Det stärker deras förutsättningar till bästa möjliga start i livet.
Hur har bolaget utvecklats på senare år?
– Vi inledde vår kommersialiseringsfas 2017 och konverterade då från ett instrumentbolag till ett riktigt medicinteknisk bolag som inte bara säljer ett instrument, men erbjuder en lösning på ett problem i en klinisk miljö. Sedan dess har vi upparbetat en omfattande marknadskunskap, inte minst eftersom vi i största möjliga mån hanterar försäljning i egen regi för att kunna förstå marknaden och finnas nära kunden. Det senaste året har stärkt vår orderingång och nettoomsättning, trots en pågående Coronapandemi. Under första kvartalet 2021 ökade orderingången och nettoomsättningen med hela 135 procent jämfört med samma period 2020. Omsättningsökningen ger en indikation på att intresset för individuell berikning av bröstmjölk för prematura barn ökar stadigt samt att vi börjar få en ökad acceptans på den globala marknaden.
Under våren har ni presenterat en ny affärsmodell baserad på den kommande versionen av ert bröstmjölksanalysverktyg. På vilket sätt kan den nya affärsmodellen bidra till ökad lönsamhet och stärkta tillväxtmöjligheter?
–Genom att övergå till att ta betalt per utförd analys samt introducera ett nytt beräkningsverktyg nästan tredubblas vår marknadspotential och vi kommer ha möjlighet att öka lönsamheten per kund mot dagens modell. Vi ser samtidigt stor potential i den fortsatta kommersialiseringen av vår befintliga produkt Miris Human Milk Analyzer. Vi skall nu börja utveckla nästa generations analysinstrument som till exempelskall bli automatiserat och ska kunna kommunicera med sjukvårdens journalsystem. Vi kommer även introducera ett beräkningssystem som underlättar läkarnas och dietisternas dosering av bröstmjölksberikning. Under våren har vi genomfört en företrädesemission som ska bidra till att finansiera vårt kommande stora utvecklingskliv som ska göra bolaget mer lönsamt, stabilt och konkurrenskraftigt.
Hur ser era strategiska mål för de kommande åren ut?
– Vår ambition är att kunna lansera vårt nya instrument 2024 eller 2025. Fram till dess fortsätter vi vår globala marknadsbearbetning och marknadsföringen av vårt befintliga instrument med full styrka. När det nya instrumentet är lanseringsklart står vi också redo att lägga om hela vår affärsstrategi.
Individuell bröstmjölksberikning är ett relativt nytt område globalt. Hur har sjukvårdens kunskaper om och intresse utvecklats på senare år?
– Vi jobbar kontinuerligt med att utbilda sjukvårdspersonal om vikten och värdet av att kunna erbjuda prematura barn individuell bröstmjölksberikning. På senare tid har vi noterat att intresset för och kunskapen om individuell bröstmjölksberikning av bröstmjölk har ökat markant, i synnerhet i USA, som är en av våra viktigaste marknader.
Vilka faktorer gör Miris intressant för presumtiva aktieägare?
– Vi har utvecklat en unik teknologi och marknadskunskap som vi i dagsläget är ensamma om i världen. Vårt instrument har funnits på marknaden sedan 2006 och vi är idag ett kommersiellt väletablerat globalt bolag. Vi levererar en helhetslösning som gör verklig skillnad för prematura barn och deras föräldrar. Som aktieägare i Miris är man delaktig i vår framtida tillväxtresa och bidrar samtidigt till en bra start i livet för miljontals prematura barn runtom i världen.
Nyheter
Alleima erhåller order på 530 miljoner kronor från kärnkraftsleverantör i Nordamerika
Alleima har fått en order på 530 miljoner kronor gällande ånggeneratorrör inom kärnkraftssegmentet. För att möta den växande efterfrågan har Alleima nyligen meddelat en kapacitetsökning, genom återöppnandet av en av sina fabriker för ånggeneratorrör i Sandviken.
Ordern från en av världens ledande leverantörer av kärnkraftsutrustning går till ett projekt i ett kärnkraftverk i Nordamerika. Ordern erhölls under det första kvartalet av 2025 och kommer att rapporteras i Tube-divisionen. Leveranser är planerade under 2027 och 2028.
”Efterfrågan på våra avancerade ånggeneratorrör fortsätter att växa, och vi är stolta över att återigen bli den betrodda leverantören till vår kund. Ordern stärker vår orderbok ytterligare och leveransvisibiliteten för både befintlig och vår utökade produktionskapacitet är god. Samtidigt har vi ett flertal pågående diskussioner om framtida projekt,” säger Nigel Haworth, chef för affärsenheten Energy inom Tube-divisionen.
Nyheter
Chordate Medicals studie utvecklas väl, utvidgar med Schweiz
Chordate rapporterar att PM010-studien utvecklas väl och lägger därför till en 12:e studieklinik till eftermarknadsstudien för migränbehandling då Inselspital, Universitätsklinik für Neurologie, i Bern har fått etiskt godkännande att gå med i studien. Klinikens prövningsledare i studien är Prof. Dr. Christoph Schankin, en betydelsefull opinionsbildare både nationellt och internationellt.
– PM010-studien utvecklas väl med i dagsläget cirka 40 procent av maximalt antal patienter rekryterade till studien. Syftet med studien är bland annat att få en så bred bild som möjligt av olika marknader och vårdmodeller, därför är det viktigt att även vår nya fokusmarknad Schweiz är representerad i studien. Inselspital i Bern är även en viktig referensklinik för Neurolite, vår schweiziska distributör, säger Anders Weilandt, vd Chordate.
PM010 är en pågående öppen klinisk uppföljningsstudie för att följa långtidsresultat och säkerhet med Ozilia hos patienter med kronisk migrän under vanlig klinisk behandling. Studien är designad för att kunna rekrytera upp till 200 patienter och genomförs på 12 kliniker i fyra europeiska länder, uppföljningen är 12 månader. Data från studien kommer att rapporteras i intervaller och bland annat användas för att finjustera rekommendationer för den kliniska behandlingsregimen.
Nyheter
2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult
Fagerhult-aktien har inte haft någon rolig utveckling. Under 2014-2017 värderades den för högt av marknaden skriver Dagens industri i sin Veckans aktie-analys. Från dessa höjder har aktien sedan fallit under lång tid.
På senare tid har även två svaga kvartal satt press på aktien, hela 30 procent har aktien fallit sedan sommaren. Det har gjort att Fagerhult för första gången inte värderas till premie mot andra börsbolag.
2025 är året då det vänder
Tidningens analytiker Ulf Petersson skriver att 2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult och spår att företaget når en vinst per aktie på 3,70 kronor, vilket ger ett P/E-tal på tilltalande 14 gånger årets vinst.
Det första som bidrar till resultatet är att besparingsprogrammet får genomslag, bland annat genom att en del olönsamma produktgrupper har rensats ut över tid. Ett viktigt skäl till vinstoptimismen både för i år och nästa är att Di förväntar sig att renoveringsmarknaden i Europa borde återhämta sig efter ett svagt 2024. På toppen av det kommer utfasningen av lysrör i Europa vilket ökar bolagets försäljning av LED-produkter.
Något som även kan få fart på aktien är att storägaren Latour engagerar sig, antingen genom att ge sitt stöd till värdeskapande förvärv, eller genom att själva köpa ut Fargerhult från börsen.
Dagens industri ger en köprekommendation och ser ett kurslyft på 30 procent framför sig under 2025.
Fargerhult-aktien stängde i fredags på 52,70 kronor.
-
Nyheter2 veckor sedan
12 bra aktier i småbolag för 2025 enligt Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
8 bra aktier att köpa i slutet av 2024 inför 2025
-
Nyheter4 veckor sedan
De tre bästa bank-aktierna för 2025 – hög direktavkastning
-
Nyheter3 veckor sedan
Fem bra aktier för 2025 i stora svenska företag
-
Nyheter2 månader sedan
Analytiker och förvaltare – Så bra är börsnoteringen av Apotea
-
Nyheter2 veckor sedan
Fem aktier att sälja när 2025 inleds enligt Affärsvärlden
-
Nyheter2 månader sedan
IPO-aktuella nätapoteket Apotea har alltid satsat på lönsamhet
-
Nyheter1 månad sedan
Affärsvärlden avråder investerare från att teckna aktier i KB Components IPO