Följ oss

Nyheter

Ny strategisk inriktning banar väg för en stark kommersiell utveckling för medtechbolaget Miris

Publicerad

den

Miris

Miris är ett globalt medtechbolag som bidrar till ökad neonatal hälsa genom utveckling, tillverkning och försäljning av utrustning och förbrukningsartiklar för analys av bröstmjölk, vilket möjliggör individuell nutrition för prematura barn. Miris är ensamma i världen om att erbjuda utrustning för analys av bröstmjölk, vilket innebär att marknadspotentialen är mycket hög. Bolaget befinner sig nu i en händelserik fas med en ny strategisk riktning som bland annat kommer möjliggöra en dynamisk affärsmodell. Det berättar Miris vd Camilla Myhre Sandberg.

Berätta om Miris och er affärsidé

– Miris grundades 2001 och utvecklade inledningsvis ett instrument för analys av komjölk. Första analysinstrumentet för analys av näringsämnen i bröstmjölk lanserades i 2006. 2017 valde bolaget att ta det strategiska beslutet att fokusera uteslutande på analys av bröstmjölk och den kliniska marknaden. Våra målgrupper är neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela världen. Vi är ensamma i världen om att ha utvecklat ett verktyg som möjliggör individuell bröstmjölksberikning för prematura barn. Årligen föds uppskattningsvis 15 miljoner prematura barn runtom i världen. Individbaserad bröstmjölksberikning säkerställer att barnen får den näring de behöver för att växa och utvecklas, såväl fysiskt som mentalt. Det stärker deras förutsättningar till bästa möjliga start i livet.

Hur har bolaget utvecklats på senare år?

– Vi inledde vår kommersialiseringsfas 2017 och konverterade då från ett instrumentbolag till ett riktigt medicinteknisk bolag som inte bara säljer ett instrument, men erbjuder en lösning på ett problem i en klinisk miljö. Sedan dess har vi upparbetat en omfattande marknadskunskap, inte minst eftersom vi i största möjliga mån hanterar försäljning i egen regi för att kunna förstå marknaden och finnas nära kunden. Det senaste året har stärkt vår orderingång och nettoomsättning, trots en pågående Coronapandemi. Under första kvartalet 2021 ökade orderingången och nettoomsättningen med hela 135 procent jämfört med samma period 2020. Omsättningsökningen ger en indikation på att intresset för individuell berikning av bröstmjölk för prematura barn ökar stadigt samt att vi börjar få en ökad acceptans på den globala marknaden.

Under våren har ni presenterat en ny affärsmodell baserad på den kommande versionen av ert bröstmjölksanalysverktyg. På vilket sätt kan den nya affärsmodellen bidra till ökad lönsamhet och stärkta tillväxtmöjligheter?

–Genom att övergå till att ta betalt per utförd analys samt introducera ett nytt beräkningsverktyg nästan tredubblas vår marknadspotential och vi kommer ha möjlighet att öka lönsamheten per kund mot dagens modell. Vi ser samtidigt stor potential i den fortsatta kommersialiseringen av vår befintliga produkt Miris Human Milk Analyzer. Vi skall nu börja utveckla nästa generations analysinstrument som till exempelskall bli automatiserat och ska kunna kommunicera med sjukvårdens journalsystem. Vi kommer även introducera ett beräkningssystem som underlättar läkarnas och dietisternas dosering av bröstmjölksberikning. Under våren har vi genomfört en företrädesemission som ska bidra till att finansiera vårt kommande stora utvecklingskliv som ska göra bolaget mer lönsamt, stabilt och konkurrenskraftigt.

Hur ser era strategiska mål för de kommande åren ut?

– Vår ambition är att kunna lansera vårt nya instrument 2024 eller 2025. Fram till dess fortsätter vi vår globala marknadsbearbetning och marknadsföringen av vårt befintliga instrument med full styrka. När det nya instrumentet är lanseringsklart står vi också redo att lägga om hela vår affärsstrategi. 

Individuell bröstmjölksberikning är ett relativt nytt område globalt. Hur har sjukvårdens kunskaper om och intresse utvecklats på senare år?

– Vi jobbar kontinuerligt med att utbilda sjukvårdspersonal om vikten och värdet av att kunna erbjuda prematura barn individuell bröstmjölksberikning. På senare tid har vi noterat att intresset för och kunskapen om individuell bröstmjölksberikning av bröstmjölk har ökat markant, i synnerhet i USA, som är en av våra viktigaste marknader.

Vilka faktorer gör Miris intressant för presumtiva aktieägare?

– Vi har utvecklat en unik teknologi och marknadskunskap som vi i dagsläget är ensamma om i världen. Vårt instrument har funnits på marknaden sedan 2006 och vi är idag ett kommersiellt väletablerat globalt bolag. Vi levererar en helhetslösning som gör verklig skillnad för prematura barn och deras föräldrar. Som aktieägare i Miris är man delaktig i vår framtida tillväxtresa och bidrar samtidigt till en bra start i livet för miljontals prematura barn runtom i världen.

Nyheter

Gold Town Games tecknar publishingavtal med Turkcell

Publicerad

den

World Football Manager från Gold Town Games

Gold Town Games har tecknat ett publishingavtal med teleoperatören Turkcells avdelning för utgivning av spel. Avtalet gäller för ensamrätten till marknadsföring av bolagets fotbollsmanagerspel, World Football Manager, i Turkiet, under en tre månader lång testperiod. 

“Vi ser fram emot att lansera det här samarbetet tillsammans med en aktör som har hög kunskap och stark position på en stor nationell mobilmarknad. Den initiala perioden för samarbetet syftar till att stärka World Football Managers varumärke i Turkiet och samtidigt skapa insyn och förståelse för den turkiska marknaden”, säger Thomas Jonasson, Head Of Publishing på Gold Town Games.

Det tre månader långa avtalet innebär att bolagen kommer att dela intäkterna som användarna genererar genom köp i appen och videoannonser. Turkcell står för all marknadsföring och exponering. Avtalet kan komma att förlängas efter periodens utgång om båda parter önskar det. 

“Samarbetet med Turkcell är ett test för att se om vi kan nå önskad volym och kvalitet av användare på en nationell marknad. Den globala marknaden för fotbollsmanagerspel är stor och om vi lyckas med samarbeten likt detta kan det ge en kostnadseffektiv och snabb tillväxt på användare i World Football Manager”, avslutar Pär Hultgren, VD Gold Town Games. 

Fortsätt läsa

Nyheter

SHT Smart High-Tech ger kylning åt elektronik med grafen

Publicerad

den

Grafenförstärkt kylning av elektronik från SHT

SHT, Smart High-Tech, har genom den patenterade produkten SHT-GT utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”thermal interface material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion. SHT:s vision är att bli globalt ledande leverantörerna i världen av nanobaserat material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Det ska ske genom en hög grad av automation i kombination med en unik och patenterad grafenförstärkt tillverkningsteknologi.

SHT gör nu en noteringsemission på 22 miljoner kronor och noterar sig sedan på Spotlight. Här blir vd Thien Laubeck intervjuad om verksamheten.

Fortsätt läsa

Nyheter

Intervju med vd för Pagero som gör en IPO på First North

Publicerad

den

Karta över nätverk

Pagero gör just nu en IPO på 575 miljoner kronor varav 500 miljoner kronor är en nyemission och noteras sedan på First North den 22 oktober. Här blir bolagets vd Bengt Nilsson intervjuad om verksamheten och han ger en bra förklaring. Det kan nämligen behövas en förklaring för ”affärsnätverk som kopplar ihop köpare och säljare världen över” är inte så konkret i text.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära