Följ oss

Nyheter

Ny strategisk inriktning banar väg för en stark kommersiell utveckling för medtechbolaget Miris

Publicerad

den

Miris

Miris är ett globalt medtechbolag som bidrar till ökad neonatal hälsa genom utveckling, tillverkning och försäljning av utrustning och förbrukningsartiklar för analys av bröstmjölk, vilket möjliggör individuell nutrition för prematura barn. Miris är ensamma i världen om att erbjuda utrustning för analys av bröstmjölk, vilket innebär att marknadspotentialen är mycket hög. Bolaget befinner sig nu i en händelserik fas med en ny strategisk riktning som bland annat kommer möjliggöra en dynamisk affärsmodell. Det berättar Miris vd Camilla Myhre Sandberg.

Berätta om Miris och er affärsidé

– Miris grundades 2001 och utvecklade inledningsvis ett instrument för analys av komjölk. Första analysinstrumentet för analys av näringsämnen i bröstmjölk lanserades i 2006. 2017 valde bolaget att ta det strategiska beslutet att fokusera uteslutande på analys av bröstmjölk och den kliniska marknaden. Våra målgrupper är neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela världen. Vi är ensamma i världen om att ha utvecklat ett verktyg som möjliggör individuell bröstmjölksberikning för prematura barn. Årligen föds uppskattningsvis 15 miljoner prematura barn runtom i världen. Individbaserad bröstmjölksberikning säkerställer att barnen får den näring de behöver för att växa och utvecklas, såväl fysiskt som mentalt. Det stärker deras förutsättningar till bästa möjliga start i livet.

Hur har bolaget utvecklats på senare år?

– Vi inledde vår kommersialiseringsfas 2017 och konverterade då från ett instrumentbolag till ett riktigt medicinteknisk bolag som inte bara säljer ett instrument, men erbjuder en lösning på ett problem i en klinisk miljö. Sedan dess har vi upparbetat en omfattande marknadskunskap, inte minst eftersom vi i största möjliga mån hanterar försäljning i egen regi för att kunna förstå marknaden och finnas nära kunden. Det senaste året har stärkt vår orderingång och nettoomsättning, trots en pågående Coronapandemi. Under första kvartalet 2021 ökade orderingången och nettoomsättningen med hela 135 procent jämfört med samma period 2020. Omsättningsökningen ger en indikation på att intresset för individuell berikning av bröstmjölk för prematura barn ökar stadigt samt att vi börjar få en ökad acceptans på den globala marknaden.

Under våren har ni presenterat en ny affärsmodell baserad på den kommande versionen av ert bröstmjölksanalysverktyg. På vilket sätt kan den nya affärsmodellen bidra till ökad lönsamhet och stärkta tillväxtmöjligheter?

–Genom att övergå till att ta betalt per utförd analys samt introducera ett nytt beräkningsverktyg nästan tredubblas vår marknadspotential och vi kommer ha möjlighet att öka lönsamheten per kund mot dagens modell. Vi ser samtidigt stor potential i den fortsatta kommersialiseringen av vår befintliga produkt Miris Human Milk Analyzer. Vi skall nu börja utveckla nästa generations analysinstrument som till exempelskall bli automatiserat och ska kunna kommunicera med sjukvårdens journalsystem. Vi kommer även introducera ett beräkningssystem som underlättar läkarnas och dietisternas dosering av bröstmjölksberikning. Under våren har vi genomfört en företrädesemission som ska bidra till att finansiera vårt kommande stora utvecklingskliv som ska göra bolaget mer lönsamt, stabilt och konkurrenskraftigt.

Hur ser era strategiska mål för de kommande åren ut?

– Vår ambition är att kunna lansera vårt nya instrument 2024 eller 2025. Fram till dess fortsätter vi vår globala marknadsbearbetning och marknadsföringen av vårt befintliga instrument med full styrka. När det nya instrumentet är lanseringsklart står vi också redo att lägga om hela vår affärsstrategi. 

Individuell bröstmjölksberikning är ett relativt nytt område globalt. Hur har sjukvårdens kunskaper om och intresse utvecklats på senare år?

– Vi jobbar kontinuerligt med att utbilda sjukvårdspersonal om vikten och värdet av att kunna erbjuda prematura barn individuell bröstmjölksberikning. På senare tid har vi noterat att intresset för och kunskapen om individuell bröstmjölksberikning av bröstmjölk har ökat markant, i synnerhet i USA, som är en av våra viktigaste marknader.

Vilka faktorer gör Miris intressant för presumtiva aktieägare?

– Vi har utvecklat en unik teknologi och marknadskunskap som vi i dagsläget är ensamma om i världen. Vårt instrument har funnits på marknaden sedan 2006 och vi är idag ett kommersiellt väletablerat globalt bolag. Vi levererar en helhetslösning som gör verklig skillnad för prematura barn och deras föräldrar. Som aktieägare i Miris är man delaktig i vår framtida tillväxtresa och bidrar samtidigt till en bra start i livet för miljontals prematura barn runtom i världen.

Nyheter

Saniona siktar mot nya höjder efter framgångsåret 2024

Publicerad

den

Saniona har genomgått ett transformativt år under 2024, där bolaget inte bara befäste sin position inom bioteknikbranschen utan också säkrade ett av de stort avtal. Genom partnerskapet med Acadia Pharmaceuticals för SAN711 har Saniona lagt grunden för en framtid fylld av lovande möjligheter, både finansiellt och vetenskapligt.

Ett banbrytande avtal

Avtalet med Acadia Pharmaceuticals har gett Saniona en initial betalning på 28 miljoner dollar, med potentiella milstolpsbetalningar som kan uppgå till hela 582 miljoner dollar, samt stegvisa royalties på framtida nettoförsäljning. En viktig nästa milstolpe är starten av fas 2-studien för essentiell tremor, vilket kommer att utlösa en ytterligare betalning på 10 miljoner dollar.

Sanionas vd, Thomas Feldthus, ser avtalet som en bekräftelse på bolagets vetenskapliga och affärsmässiga styrka. ”Licensavtalet med Acadia ger oss inte bara finansiering för intern utveckling utan också en stark validering av vår vetenskap och affärsmodell.”

En starkare finansiell position driver pipeline-projekt framåt

Med den nya finansiella stabiliteten kan Saniona nu accelerera utvecklingen av sina tre interna projekt:

  • SAN2355 för epilepsi
  • SAN2219 för akuta repetitiva anfall
  • SAN2465 för egentlig depression

Målet är att föra samtliga till starten av fas 2-studier, vilket inte bara kan skapa stort medicinskt värde utan även ge strategiska affärsmöjligheter. ”Att ha tre program i fas 2 ger oss flexibilitet att antingen replikera Acadia-avtalet för en av tillgångarna och därigenom finansiera vidareutvecklingen av de andra två, eller att resa kapital för att driva alla tre vidare,” förklarar Feldthus.

Joint venture och globala expansionsplaner

Vid sidan av Sanionas interna pipeline har bolaget nyligen genomfört en framgångsrik kapitalanskaffning för sitt joint venture Cephagenix, vilket säkerställer utvecklingen av bolagets ledande program mot migrän.

Ett annat viktigt projekt är tesofensin, som är utlicensierat till Medix i Mexiko. Medix hoppas på ett regulatoriskt godkännande för tesofensin som en ny behandling mot fetma i Mexiko, vilket skulle kunna generera betydande royaltyintäkter för Saniona. En potentiell expansion till den sydamerikanska marknaden kan dessutom ligga i korten.

Ett avgörande 2025

Inför 2025 ser Thomas Feldthus en fortsatt spännande resa för Saniona. ”Det kommande året blir avgörande när vi driver våra interna program vidare. Vår solida finansiella position, vår starka pipeline och de spännande affärsmöjligheterna vi har framför oss ger oss en stabil grund för att utveckla banbrytande behandlingar för patienter i behov och skapa värde för våra aktieägare.”

Saniona går in i framtiden med starka kort på hand och en tydlig strategi för att fortsätta sin tillväxtresa. Med en robust pipeline, strategiska partnerskap och en ständigt växande global närvaro ser bolaget ut att bli en fortsatt kraft att räkna med inom bioteknikbranschen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Storytel växer, är snart skuldfritt och rörelsemarginalen förväntas stiga – köp aktien rekommenderar EFN

Publicerad

den

Ljudbok från Storytel

EFN är mycket positiva till ljudboksföretaget Storytel i en färsk aktieanalys. Det är ett företag som numera har starka kassaflöden, nästan inga skulder, tillväxt och tillgång i bolaget som inte värderas av marknaden.

”Sammanfattningsvis finns det goda förutsättningar för en multipelexpansion om bolaget fortsätter att stärka sin marknadsposition under 2025 och framåt. Storytels starka kassaflöden har möjliggjort en betydande minskning av skulden genom amortering, vilket placerar dem nära nettokassa.”

Förutom att vara en ljudbokstjänst så har Storytel även en stor förlagsverksamhet. Det EFN:s analytiker Kelly Connelin lyfter fram är att ljudboksförlaget Storyside är något av en dold pärla vars värde inte fullt ut har synliggjorts eller materialiserats ännu så länge.

Storytel har sagt att de ska revidera sina finansiella mål under våren, där rörelsemarginalmålet förväntas höjas.

Det hela mynnar ut i en tydlig köprekommendation.

Aktien stängde på 89 kronor i fredags och stängningskursen den 17 mars, dagen innan analysen publicerades EFN:s tryckta tidning Finansmagasinet, var 92,25 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kvalitetsbolaget Dynavox får en köprekommendation av Dagens industri

Publicerad

den

Glada användare av Dynavox

Veckans aktie i Dagens industri är Dynavox, ett företag som är populärt bland förvaltare. Tidningens analytiker Robert Andersson lyfter fram att Dynavox har en hög tillväxt, bra marginalexpansion och är verksamt på en konjunkturokänslig marknad.

”Att Dynavox är ett kvalitetsbolag råder det inget tvivel om. Produkterna är verkligt värdeskapande, bolaget har en stark marknadsposition, strukturell tillväxt, hög avkastning på kapitalet och stark organisk tillväxt. Bolaget ska värderas därefter,”

Värderingen är redan relativt hög. Men 20 gånger nästa års förväntade rörelseresultat ger en potential på 15 procent på ett års sikt, vilket är en rimlig värdering för denna typ av kvalitetsbolag.

Dynavox-aktien stängde veckan på 63,60 kronor.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära