Nyheter
Ny strategisk inriktning banar väg för en stark kommersiell utveckling för medtechbolaget Miris

Miris är ett globalt medtechbolag som bidrar till ökad neonatal hälsa genom utveckling, tillverkning och försäljning av utrustning och förbrukningsartiklar för analys av bröstmjölk, vilket möjliggör individuell nutrition för prematura barn. Miris är ensamma i världen om att erbjuda utrustning för analys av bröstmjölk, vilket innebär att marknadspotentialen är mycket hög. Bolaget befinner sig nu i en händelserik fas med en ny strategisk riktning som bland annat kommer möjliggöra en dynamisk affärsmodell. Det berättar Miris vd Camilla Myhre Sandberg.
Berätta om Miris och er affärsidé
– Miris grundades 2001 och utvecklade inledningsvis ett instrument för analys av komjölk. Första analysinstrumentet för analys av näringsämnen i bröstmjölk lanserades i 2006. 2017 valde bolaget att ta det strategiska beslutet att fokusera uteslutande på analys av bröstmjölk och den kliniska marknaden. Våra målgrupper är neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela världen. Vi är ensamma i världen om att ha utvecklat ett verktyg som möjliggör individuell bröstmjölksberikning för prematura barn. Årligen föds uppskattningsvis 15 miljoner prematura barn runtom i världen. Individbaserad bröstmjölksberikning säkerställer att barnen får den näring de behöver för att växa och utvecklas, såväl fysiskt som mentalt. Det stärker deras förutsättningar till bästa möjliga start i livet.
Hur har bolaget utvecklats på senare år?
– Vi inledde vår kommersialiseringsfas 2017 och konverterade då från ett instrumentbolag till ett riktigt medicinteknisk bolag som inte bara säljer ett instrument, men erbjuder en lösning på ett problem i en klinisk miljö. Sedan dess har vi upparbetat en omfattande marknadskunskap, inte minst eftersom vi i största möjliga mån hanterar försäljning i egen regi för att kunna förstå marknaden och finnas nära kunden. Det senaste året har stärkt vår orderingång och nettoomsättning, trots en pågående Coronapandemi. Under första kvartalet 2021 ökade orderingången och nettoomsättningen med hela 135 procent jämfört med samma period 2020. Omsättningsökningen ger en indikation på att intresset för individuell berikning av bröstmjölk för prematura barn ökar stadigt samt att vi börjar få en ökad acceptans på den globala marknaden.
Under våren har ni presenterat en ny affärsmodell baserad på den kommande versionen av ert bröstmjölksanalysverktyg. På vilket sätt kan den nya affärsmodellen bidra till ökad lönsamhet och stärkta tillväxtmöjligheter?
–Genom att övergå till att ta betalt per utförd analys samt introducera ett nytt beräkningsverktyg nästan tredubblas vår marknadspotential och vi kommer ha möjlighet att öka lönsamheten per kund mot dagens modell. Vi ser samtidigt stor potential i den fortsatta kommersialiseringen av vår befintliga produkt Miris Human Milk Analyzer. Vi skall nu börja utveckla nästa generations analysinstrument som till exempelskall bli automatiserat och ska kunna kommunicera med sjukvårdens journalsystem. Vi kommer även introducera ett beräkningssystem som underlättar läkarnas och dietisternas dosering av bröstmjölksberikning. Under våren har vi genomfört en företrädesemission som ska bidra till att finansiera vårt kommande stora utvecklingskliv som ska göra bolaget mer lönsamt, stabilt och konkurrenskraftigt.
Hur ser era strategiska mål för de kommande åren ut?
– Vår ambition är att kunna lansera vårt nya instrument 2024 eller 2025. Fram till dess fortsätter vi vår globala marknadsbearbetning och marknadsföringen av vårt befintliga instrument med full styrka. När det nya instrumentet är lanseringsklart står vi också redo att lägga om hela vår affärsstrategi.
Individuell bröstmjölksberikning är ett relativt nytt område globalt. Hur har sjukvårdens kunskaper om och intresse utvecklats på senare år?
– Vi jobbar kontinuerligt med att utbilda sjukvårdspersonal om vikten och värdet av att kunna erbjuda prematura barn individuell bröstmjölksberikning. På senare tid har vi noterat att intresset för och kunskapen om individuell bröstmjölksberikning av bröstmjölk har ökat markant, i synnerhet i USA, som är en av våra viktigaste marknader.
Vilka faktorer gör Miris intressant för presumtiva aktieägare?
– Vi har utvecklat en unik teknologi och marknadskunskap som vi i dagsläget är ensamma om i världen. Vårt instrument har funnits på marknaden sedan 2006 och vi är idag ett kommersiellt väletablerat globalt bolag. Vi levererar en helhetslösning som gör verklig skillnad för prematura barn och deras föräldrar. Som aktieägare i Miris är man delaktig i vår framtida tillväxtresa och bidrar samtidigt till en bra start i livet för miljontals prematura barn runtom i världen.
Nyheter
Nordea har en mindre positiv syn på Coor

Nordea har idag publicerat en analys på facility management-företaget Coor och ger rekommendationen behåll. Bankens analytiker ger ingen riktkurs men sätter ett motiverat värde på 35 kronor per aktie. Det får aktien att falla och efter en knapp timmes handel så är aktien ner 5,2 procent till 37,92 kronor.
Det är en betydligt annorlunda slutsats än Placera kom fram till för tre månader sedan, vilka ansåg att Coor-aktien hörde hemma i portföljen då den handlades kring 47 kronor.
Nyheter
Hög tillväxt och lönsamhet gör Revolution Race köpvärd

Dagens industri har gjort en analys av Revolution Race som mynnar ut i en köprekommendation för aktien.
”Hög tillväxt och en lönsamhet som många i branschen bara kan drömma om. Vi ser ett fint ingångsläge i en av rapportflodens stora kursvinnare. Nettokassan ger slagläge i tuffare tider, och det är dessutom upplagt för höjd utdelning. Köp.”
Tidningens analytiker ser en uppsida på omkring 15 procent på ett års sikt och om den starka inledningen på året håller i sig så spår man att bolaget kommer att höja utdelningen för innevarande räkenskapsår.
Nyheter
Så ska du göra med 11 olika aktier enligt Börsveckan

Börsveckan har denna gång analyserat elva företag och fem aktier får köprekommendationer. Seafire gör man dock bäst i att sälja.
Köp
- Thunderful Group
- VBG Group
- Itab
- Yubico
- Raketech
Avvakta
- BEWI
- Bonesupport
- Bio-Works
- Catena Media
- Better Collective
Sälj
- Seafire
-
Nyheter2 månader sedan
Fem småbolag med bra utsikter
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault släpper nya Mortal Online 2 den 28 november
-
Nyheter1 månad sedan
Investerare i MTG får 3 av 4 verksamheter gratis
-
Nyheter2 månader sedan
Mandatum är en bra värdeaktie anser Affärsvärlden
-
Nyheter2 månader sedan
Sälj EQT innan storägarna gör det
-
Nyheter2 månader sedan
Börsveckan gillar Yubico och Mandatum, men sälj Freja eID
-
Nyheter2 veckor sedan
Intervju med fastighetsbolaget Balders populära VD och grundare Erik Selin
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games meddelar positiva signaler från lanseringen av Baseball Franchise Manager