Nyheter
Noteringskandidaten Titania lyfter miljonprogramsområden med genomtänkt stadsutveckling
Titania är ett snabbväxande fastighetsutvecklingsbolag med fokus på att bidra till samhällsutvecklingen genom storskaliga hyresrättsprojekt i Stockholmsregionen. Titania hanterar såväl projektutveckling som produktion och förvaltning i egen regi. Det ger kontroll över hela värdekedjan, från tidig planering till förvaltning av färdigbyggda bostäder. 2022 väntar en börsnotering för Titania, som expanderar snabbt på en långsiktigt lönsam marknad med hög potential. Det berättar bolagets vd Einar Janson.
Berätta om Titania och er affärsidé
– Titania grundades 2005, då med fokus på badrumrenoveringar och större byggprojekt. 2012 skiftade verksamheten fokus från renodlat byggföretag till fastighetsutvecklingsbolag. Vi är i dagsläget en engagerad stadsutvecklingsaktör med kapacitet att genomföra storskaliga bostadsprojekt i Storstockholmsregionen. Vår vision är att bryta negativ utveckling i utsatta områden med hjälp av stadsutveckling. I dessa områden är uppsidan av att producera nya bostäder större, både för oss rent ekonomiskt och för samhället i stort. Vår specialitet är att gå in i områden där markpriserna är lägre och addera värde genom stadsutveckling.
Vilken nytta har ni av att ni fram till 2012 var ett renodlat byggföretag?
– Eftersom vi tidigare har varit ett entreprenörsföretag har vi lång erfarenhet av att agera på en konkurrensutsatt marknad där vi levererat entreprenader till lägsta pris. Vi är bra på att bygga kostnadseffektivt och samtidigt bibehålla en hög kvalitet och har sedan starten 2005 expanderat organiskt utan externa finansiärer. Nu använder vi vår kompetens till att driva detaljplaner tillsammans med kommuner och bygga bostäder som tillför arkitektoniska, sociala och ekonomiska kvaliteter till befintliga områden.
Vilka faktorer skiljer er från andra fastighetsutvecklingsbolag?
– Vårt genomtänkta och holistiska arbetssätt innebär att vi tar ansvar från tidigt detaljplaneskede till produktion och så småningom även färdigproducerade bostäder. Vår gedigna kompetens kring byggkedjan särskiljer oss från många andra fastighetsutvecklingsbolag. Vi har även byggt upp en egen förvaltningsorganisation och förvaltar i dagsläget 246 hyresrättslägenheter. Vår långsiktiga ambition är att inom 6 år förvalta ett bestånd på drygt 5000 egenproducerade lägenheter, vilket genererar stabila kassaflöden till vår verksamhet.
Vilken potential ser du vad gäller bostadsutveckling i miljonprogram?
– I miljonprogrammen finns en fantastisk och väl utbyggd infrastruktur i form av tunnelbana, fjärrvärmenät och ett väl utbyggt vägnät. Många miljonprogramsområden är relativt glest exploaterade, vilket innebär goda möjligheter till förtätning. Det finns dessutom ett socialt tryck från nationella och lokala politiker att genomföra en positiv förändring i dessa områden. Marken är relativt prisvärd i dessa områden och många kommuner ser ett stort värde i att aktörer som vi tillför storskaliga nya bostadsområden som stärker området på olika sätt. Vi befinner oss just nu i ett långsiktigt gynnsamt läge för att producera hyresrätter i Storstockholm.
Vilka faktorer bidrar till utvecklingen?
– Att producera nya hyresfastigheter och debitera högre hyresnivåer än i det befintliga beståndet betraktas i dagsläget som relativt okontroversiellt. Marknaden för hyresrätter är långsiktigt stark i Stockholmsregionen, vilket genereras av en kraftig obalans mellan tillgång och efterfrågan. Den har i sin tur orsakats av att man i minst 30 års tid producerat för få hyresrättslägenheter i regionen. Vår uppfattning är att det finns en köpkraft hos de som idag bor i andra hand samt hyresgäster i delar av det befintliga beståndet som befinner sig på betydligt högre nivåer jämfört med vad de hyresnivåer de betalar i dagsläget.
Ett viktigt referensprojekt för er var de drygt 740 lägenheter som ni byggt i anslutning till Tingstorget i Alby. Vilka nya möjligheter har projektet öppnat upp?
– I Alby gav Botkyrka kommun oss möjlighet att ta ett helhetsgrepp på en stadsdel och att göra verklig skillnad för hela området genom att tillföra något storskaligt och helt nytt i en befintlig stadsdel. Tingstorget är ett typexempel på den typ av projekt vi är specialiserade på att genomföra, storskaliga stadsutvecklingsprojekt med fokus på hyresrättslägenheter i miljonprogram och andra befintliga bostadsområden med väl utbyggd infrastruktur runtom i Storstockholmsregionen.
Hur har er verksamhet utvecklats sedan 2012, då ni bytte skepnad och blev ett fastighetsutvecklingsbolag?
– Vi har i dagsläget ca 3000 byggrätter och 246 lägenheter i egen förvaltning. Vår ambition är att successivt utöka antalet byggrätter och egenförvaltade bostäder. Vi har expanderat år för år sedan bolaget grundades och har byggt flera viktiga referensprojekt runtom i Stockholmsregionen. Min ambition är att vi på tre års sikt har fördubblat antalet byggrätter och samtidigt har lyckats utöka vårt egenförvaltade fastighetsbestånd.
Ni förbereder er för närvarande för en börsnotering som planeras äga rum under 2022. Vad är bakgrunden till noteringen?
– Bakgrunden till vår notering är att vi har många projekt på gång och att vi nu är redo att ta in externt kapital för att finansiera dem. Vi vill även ge våra medarbetare och andra presumtiva aktieägare en möjlighet att bli delägare i bolaget och därigenom ta del av vår framtida värdeutveckling.
Vilka faktorer gör Titania till ett intressant investeringsobjekt i samband med er notering 2022?
– Investerare som tror på hyresrätter som investeringsform bör investera i ett bolag med många byggrätter för projektutveckling i befintliga bostadsområden, vilket vi har. Det är i denna typ av bolag de stora värdeuppgångarna kommer att ske. Vi har ett stabilt kassaflöde och en ägartrio som är operativt ansvarig i bolaget. Vår marknad drivs dessutom av starka underliggande och långsiktiga demografiska trender.
Nyheter
DUG Foodtech vill se en potatisrevolution
Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.
– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.
Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.
– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.
Vad är det för fördelar med potatis?
– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.
– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.
Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.
– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.
DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.
Hur ser marknaden ut?
– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.
– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.
Nyheter
Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt
Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.
Köper MeCovers för 1 miljon kronor
Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.
MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.
”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.
I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.
Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.
Nyheter
Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner
Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.
Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.
Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.
“Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.
Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.
-
Nyheter1 vecka sedan
Stor uppsida i Neonode-aktien vid förlikning
-
Nyheter1 månad sedan
Fyra aktier i småbolag som är bra att investera i för resten av 2024
-
Nyheter2 månader sedan
G5 Entertainment är ett småbolag för den försiktige skriver Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Star Vault har en fortsatt stark tillströmning av aktiva spelare
-
Nyheter2 månader sedan
Gold Town Games blir ägare till Blitz Football Manager
-
Nyheter2 månader sedan
Volvo får rekordbeställning på 1500 lastbilar
-
Nyheter2 månader sedan
10 bra aktier för Greklands ekonomiska boom
-
Nyheter1 månad sedan
Positiva interimsresultat och möjlighet till accelererat godkännande för Diamyd Medical