Nyheter
MTG köper den framgångsrika svenska mobilspelsutvecklaren Snowprint Studios
MTG förvärvar en majoritetsandel om 70 procent i den svenska mobilspelsutvecklaren Snowprint Studios. Transaktionen sker på en kassa- och skuldfri basis för en köpeskilling som kommer att motsvara en multipel på 1,8x av 2023 års intäkter för Warhammer 40,000: Tacticus.
Snowprint ligger bakom det framgångsrika spelet Warhammer 40,000: Tacticus, ett snabbväxande mobilspel baserat på Warhammer 40,000, ett globalt gaming-IP som ägs av Games Workshop och som engagerar miljoner fans världen runt. Spelet lanserades 2022 och har snabbt vuxit till att vara en av de mest populära titlarna inom Warhammer 40,000-IP. Spelet är även en av de ledande titlarna inom den s.k. ”turn-based tactics”-genren.
Förvärvet av Snowprint ligger i linje med den förvärvsbaserade delen av MTG:s tillväxtstrategi. Affären gör det möjligt för MTG att utöka sin portfölj med ett kritikerrosat spel som har en hög grad av affinitet med våra andra nuvarande titlar.
Detta innebär att MTG kommer att kunna accelerera Snowprints tillväxt via Flow-plattformen, genom att erbjuda studion vår marknadsledande förmåga inom Business Intelligence och användarförvärv. MTG ser också goda möjligheter att stegvis växa Warhammer 40,000: Tacticus genom att stödja dess expansion till nya plattformar. Som ett resultat av denna affär förväntar sig MTG även betydande framtida möjligheter för cross-promotion mellan mid-core-spelen av sin portfölj. Affären gör det också möjligt för MTG att välkomna en ledningsgrupp med omfattande erfarenhet av mobilspel, i kombination med en företagskultur som ligger nära MTG:s värderingar och vision.
Den initiala köpeskillingen motsvarar cirka 10 procent av koncernens nuvarande kassa
MTG har fortsatt en stark balansräkning och tillkännagav nyligen ett nytt aktieåterköpsprogram om 300 miljoner kronor. Den initiala köpeskillingen motsvarar cirka 10 procent av koncernens nuvarande kassa, MTG bibehåller därmed sin förmåga att generera aktieägarvärde genom sin balansräkning. Transaktionen är stängd och MTG kommer att konsolidera Snowprint Studios resultat från och med nu.
MTG sammanfattar transaktionen
- Snowprint grundades 2015. De har sitt högkvarter i Stockholm och ett kontor i Berlin i Tyskland.
- Studion är specialiserad på omgångsbaserade taktikspel (s.k. ”turn-based tactics”) har framgångsrikt itererat på sina två första spel – Legend of Solgard och Rivengard – för att i 2022 lansera Warhammer 40,000: Tacticus.
- Warhammer 40,000: Tacticus har fått ett mycket varmt mottagande från både spelare och media. Spelet har belönats med flera utmärkelser, inklusive Pocket Gamers ”Årets mobilspel” och ”Bästa strategispel” 2022.
- Den initiala andelen om 70% i Snowprint har förvärvats på en multipel om 1.8 gånger 2023 års bruttointäkter från Warhammer 40,000: Tacticus. Det initiala beloppet kommer därför att justeras baserat på resultatet för helåret 2023.
- Tydlig väg mot 100% ägarskap. MTG förväntar sig att förvärva de resterande 30% av bolaget under 2025 och 2026, baserat på en framtida värdering av de kvarvarande aktierna, grundat på studions resultat.
- Tilläggsköpeskilling baserad på tillväxt och målnivåer för intäkter och EBITDA. Denna betalas ut över en fyraårsperiod med start 2025 och kommer motsvara en del av Snowprints kassaflöde.
- Snowprint förväntas att generera mellan 30 och 35 miljoner dollar i intäkter för helåret 2023. Detta återspeglar en attraktiv tillväxtnivå på över 150% på årsbasis. MTG ser mycket positivt på bolagets framtida tillväxtmöjligheter och vi förväntar oss fortsatt hög tillväxt från Warhammer 40,000 Tacticus på mobilen, samt en potentiell expansion av spelet till nya plattformar. Vi förväntar oss vidare att Snowprint fortsätter att driva tillväxt genom att lansera nya spel i framtiden.
MTG och Snowprint kommenterar
Koncernchef och VD Maria Redin kommenterar:
”Det är ett nöje att få välkomna alla på Snowprint till MTGs Gaming Village. Det är ett team med omfattande erfarenhet av att utveckla, lansera och växa mobilspel, och förmågan att arbeta framgångsrikt tillsammans med globala IP-ägare som Games Workshop och deras Warhammer 40,000 franchise. Detta är ett viktigt tillskott till koncernen och ligger helt i linje med vår tro på styrkan och värdet av långsiktiga starka långsiktiga IPs.
Snowprint passar perfekt i vår portfölj. Warhammer 40,000: Tacticus är ett ungt spel med snabb tillväxt som tydligt visat att det uppskattas av både spelare och media. Detta tack vare kombinationen av den enkla och roliga kundresa man gör när man börjar spela med en djupgående och engagerande spelupplevelse. Spelet har även hög affinitet med flera av våra andra mid-core-titlar och vi ser en stark potential för cross promotion i framtiden. Vi ser också goda möjligheter för att accelerera spelets tillväxt genom att ge Snowprint tillgång till de verktyg och kunskap vi har i koncernen. Detta kommer hjälpa dem att diversifiera sina intäkter och expandera spelarbasen.”
Snowprints VD och medgrundare Alexander Ekvall kommenterar:
”Vi har hittat en perfekt ägare i MTG, som har en management-filosofi och företagskultur som stämmer överens med vår. Både vårt team och jag är stolta att ha kunnat växa Snowprint från en startup till den oberoende mobilspelsstudio vi är idag. Vi är övertygade om att MTG är det rätta hemmet för Snowprint och att de kan erbjuda oss både friheten att fortsätta bygga fantastiska spel och tillgång till ett brett utbud av verktyg som kan hjälpa oss att accelerera tillväxten av våra titlar. Vi ser med spänning fram mot att bli en del av MTG och vill tacka våra investerare King, HIRO Capital, Korea Investment Partners, Sisu Game Ventures och alla andra som trodde på vår vision för Snowprint.”
Om Snowprints grundare
Snowprint har ett mycket erfaret team av grundare som alla har djupgående erfarenhet av mobilspel. Studion leds av VD och medgrundare Alexander Ekvall, CTO och medgrundare Patrik Lindegren samt Game Director och Studio General Manager Wilhelm Österberg. Alla i ledningsteamet har över 15 års erfarenhet av att skapa, lansera och driva mobilspel.
Alexander är en erfaren entreprenör inom gaming. Innan han grundade Snowprint var han en av grundarna av Fabrication Games. Detta bolag köptes senare upp av King, där Alexander tjänstgjorde som Director of Product. Under sin tid med studion var han ansvarig för utvecklingen för Candy Crush Saga för mobilen och var involverad i att expandera spelarbasen till var den är idag.
Patrik har också en bakgrund på King och skapade arkitekturen för den spelmotor som användes för flera av Kings spel, inklusive Candy Crush Saga. Han var också huvudutvecklare för Candy Crush Saga och bidrog till spelets enorma succé.
Wilhelm är baserad i Berlin och är ansvarig för Snowprints tyska team. Han har tidigare tjänstgjort som Head of Studio på mobilspelsutvecklaren Wooga och har varit spelutvecklare och producent på EA Digital Illusions, där han jobbade på Battlefield 3.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter5 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Intervju med VD för Sveafastigheter som gör en IPO