Följ oss

Nyheter

Medtechbolaget Acarix står redo för snabb expansion på USA-marknaden

Publicerad

den

Medtechbolaget Acarix har utvecklat en revolutionerade diagnostisk teknologi som inom loppet av ett par minuter utesluter kranskärlssjukdom hos patienter med bröstsmärtor. CADScor-System har sedan 2015 haft CE-märkning och funnits tillgänglig i Europa sedan mitten av 2017. Nu storsatsar Acarix på USA-marknaden, där tillväxtpotentialen är mycket hög. Det berättar Helen Ljungdahl Round, som axlade VD-posten på Acarix i januari 2022 för att leda bolaget in i nästa fas. 

Ni utvecklar system som snabbt utreder och utesluter kranskärlssjukdom hos patienter med bröstsmärtor. Vad utmärker er produkt CADScor-System och vilka faktorer bidrar till att den tillgodoser ett omfattande medicinskt behov?

– Vårt unika CADScor-System bygger på en AI-baserad och smart sensorteknik som på bara 10 minuter utreder patienter med misstänkt kranskärlsjukdom, och har utformats för att bidra till att minska miljontals onödiga, invasiva och kostsamma diagnostiska utredningar. Mer än 100 CADScor-System används nu i daglig klinisk praxis och över 10 000 patienter har utretts med systemet. Vår första kommersiella teknologi fokuserar på kranskärlssjukdom, men Acarix bör betraktas som ett bolag med fokus och en plattform för akustiska produkter som på olika sätt kan lyssna på kroppen. För närvarande pågår exempelvis arbetet med att utveckla ytterligare system med fokus på hjärtsvikt och fler akustiska teknologier väntas framöver.

Er produkt har CE-märkning och funnits tillgänglig i Europa sedan mitten av 2017, och nu fokuserar ni på att expandera på den amerikanska marknaden. Vilka faktorer gör USA-marknaden särskilt intressant för Acarix?

– USA är särskilt drabbat av hjärtsjukdomar som kan utredas med CADScore-System. Det är den i särklass största marknaden för oss. Vi har etablerat ett kontor i USA och expanderar nu med en strukturerad plan med egen säljkår och säljpartners runtom i landet. I december 2021 reste vi drygt 80 miljoner kronor i tillväxtkapital för att möjliggöra expansionsplanerna i USA. USA-marknaden bedöms stå för huvuddelen av bolagets intäkter under den kommande treårsperioden. Marknadspotentialen i USA bedöms till uppemot 18 miljoner patienter motsvarande ett marknadsvärde överstigande 10 miljarder SEK. Utöver USA fokuserar vi fortsatt mycket på den tyska marknaden, där vi också har ett helägt dotterbolag med egen försäljningsorganisation, samt UK där vi nu börjar våra aktiviteter.

Hur kan CADScor-systemet effektivisera sjukvården och läkarens arbete samt minimera väntetiden för patienten?

– Att utesluta kranskärlssjukdom hos en patient med bröstsmärta är ofta en tidskrävande och omständlig process som i många fall drar ut på tiden och dessutom är resurskrävande och ofta inkluderar invasiva diagnostiska metoder. Med hjälp av en icke-invasiv metod lyssnar CADScor-System på blodflödet i kranskärlen och beräknar sedan på mindre än 10 minuter en patientspecifik s.k. CAD-score som med mer än 96 procents säkerhet kan utesluta kranskärlssjukdom. CADScor-System har därmed potential att avsevärt effektivisera patient flödena i sjukvården, göra det lättare för läkare att fokusera på de patienter som är i störst behov av vård och samtidigt ge patienterna ’peace of mind’.

Ni har hittills uppnått flera avgörande milstolpar i bearbetningen av USA-marknaden. Vilka är dessa?

– Det kommersiella samarbetsavtal som tecknades i slutet av 2021 har nu genererat flertalet patientutredningar med CADScor-systemet i USA. Mottagandet från kardiologer och primärvårdsläkare har varit mycket positivt och vi arbetar också på att etablera Centers of Excellence. Ytterligare en viktig milstolpe är att kliniker har fått bekräftad ersättning för vår produkt av de nationella försäkringsbolagen genom generisk CPT-kod.

Hur ser era tillväxtmål ut?

– Vår ambition är att nå en omsättning om 200 miljoner kronor år 2024. Då ska vi också ha uppnått en bruttomarginal om minst 80 procent. Det motsvarar en etablerad bas om 3 000 CADScor-System i slutet av 2024, med tonvikt på USA-marknaden.

Vilka faktorer gör Acarix till ett intressant bolag att investera i för presumtiva aktieägare?

– Vi har byggt upp ett starkt team i ledningsgruppen och har ett kraftfullt diagnostiskt verktyg som svarar upp till ett mycket omfattande medicinskt behov. CADScor-system erbjuder konkret nytta för såväl läkare som sjukvården och för patienterna. Vi har alla förutsättningar på plats för att öka tillväxten i USA. CADScor-System är en teknologi som är perfekt lämpad för den amerikanska marknaden. Vi är ett växande företag där vi ser stora möjligheter till ett betydande kommersiellt genombrott på en av världens största marknader för medicinteknisk utrustning. Vi arbetar hårt för att kunna erbjuda våra aktieägare en både händelserik och lönsam tillväxtresa.

Du tillträdde som vd för Acarix i februari 2022, med huvuduppgiften att lotsa bolaget till nästa kommersiella fas. Vad har du för bakgrund och vilka är dina främsta drivkrafter?

– Jag har bott utomlands och arbetat i den internationella Life Science sektorn i drygt tre decennier. Jag har arbetat på Merck & Co, Inc (MSD) i 25 år inom alla geografiska regioner i högt uppsatta tjänster, har varit Senior Vice President för ett danskt medtech bolag, samt nyligen vd för ett amerikanskt biotechföretag med fokus på stamceller. När möjligheten att bli vd på Acarix dök upp upplevde jag det som en ”perfect match” jag har en god kännedom om den amerikanska marknaden och en koppling till Sverige som svensk. Jag såg också direkt utvecklingspotentialen i Acarix och drivs av att arbeta med en stark genombrytande teknologi och ett mycket erfaret och passionerat team som ska stärka vår position i USA.

Fakta: Acarix är ett svenskt medicintekniskt bolag som utvecklar innovativa lösningar för snabb AI-baserad uteslutning av kranskärlssjukdom (CAD). Det CE-märkta CADScor-systemet, som även har fått DeNovo-godkännande från FDA, är avsett för patienter som upplever bröstsmärta med misstänkt kranskärlssjukdom, och har utformats för att bidra till att minska miljontals fall av onödig, invasiv och kostsam diagnostik Acarix är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ticker: ACARIX).

Nyheter

Handelsbanken är bästa bankaktien på ett års sikt

Publicerad

den

Handelsbankens huvudkontor

Dagens industris analytiker Mikael Vilenius har gått igenom bankerna för att se vilken av aktierna det är bäst att äga på ett års sikt och svaret blir Handelsbanken.

Dagens industri har gått igenom två årtionden med månadsdata över vad analytikerna har sagt, bankernas kvalitet och värderingarna, samt aktiernas utveckling det senaste året. Totalt tio olika parametrar.

Slutsatsen är att på ett års sikt ska man köpa två delar Handelsbanken och en del Nordea. Men eftersom Veckans aktie i Dagens industri ska vara just en aktie så faller rekommendationen på Handelsbanken.

Fortsätt läsa

Nyheter

Storytel förvärvar de fullständiga rättigheterna till Sune och Bert, samt tillhörande universum

Publicerad

den

Sune och Bert hos Storytel

Storytel har förvärvat de fullständiga rättigheterna till två av Sveriges mest älskade barnkaraktärer, Sune och Bert, och deras respektive universum, där även Håkan Bråkan ingår – alla skapade av författarduon Anders Jacobsson och Sören Olsson. Detta innebär att Storytel Group nu äger rätten att vidareutveckla den framgångsrika serien i alla format, som har sålt över 10 miljoner böcker och 5 miljoner biobiljetter.

Genom sin streamingtjänst har Storytel bidragit till populariteten av Sune- och Bert-serien i ljudboksformat och gjort den relevant för lyssnare i alla åldrar. Under de senaste fem åren har ”Sune” varit det mest sökta ordet på Storytel i Sverige, vilket har gjort författarna till några av landets mest lyssnade.

”Vi är glada över att få bygga vidare på denna framgång och ytterligare utveckla universumet kring dessa älskade karaktärer, något som ligger helt i linje med vår strategi att stärka och utveckla vår rättighetskatalog. Vårt nära samarbete med Anders Jacobsson och Sören Olsson kommer att fortsätta, då deras kreativitet, humor och unika berättarröster utgör själva grunden för seriens framgång”, säger Helena Gustafsson, Chief Content Officer på Storytel.

Författarna fortsätter att skriva nya berättelser

Som en del av förvärvet kommer Anders Jacobsson och Sören Olsson att fortsätta skriva nya berättelser för Storytel, med målet att släppa ungefär tre till fem nya titlar varje år.

”Man ska göra det man är bra på. Det har många av oss ofta hört. För oss är det precis det som detta innebär. Vi kan släppa de delar av verksamheten som innebär strategier och planering för utgivning av våra verk i olika former. Istället får vi fokusera på det vi tycker är det roligaste som finns och tycker att vi är allra bäst på – att skriva berättelser om Sune, Bert och Håkan Bråkan. Vi är oerhört glada att nu få bästa tänkbara partner för våra älskade litterära barn”, säger Sören Olsson & Anders Jacobsson.

Köpeskillingen kommer att betalas fullt ut kontant, där merparten erläggs vid förvärvets slutförande och resterande fördelas över de kommande fem åren. Köpeskillingen kommer att betalas från bolagets befintliga kassa, utan behov av extern finansiering.

Fortsätt läsa

Nyheter

Coor var under förväntan, men svagheten är tillfällig

Publicerad

den

Reception på kontor

Analysguiden har kommit med en analys som uppföljning på Coors kvartalsrapport. Man skriver att siffrorna var under förväntan. Omsättningen och rörelseresultatet backade efter minskade rörliga volymer, primärt i Danmark. Men man skriver även att Coor fortsätter att vinna nya kontrakt och med marginalförbättringar mot bolagets finansiella mål framstår aktien som pressad. Nedan är vad Analysguiden skriver om Coor.

Nettoomsättning och resultat under förväntan

Servicebolaget COOR presenterade en rapport för det tredje kvartalet 2024 som var under Analysguidens förväntan. Valutaneutralt backade nettoomsättningen med 0,5 procent och kom in på 2 943 mkr (3 016). Valutamotvind höll primärt tillbaka nettoomsättningen som totalt sett kom in 2,6 procent under vår prognos. Det justerade rörelseresultatet kom in på 120 mkr (126), motsvarande en marginal på 4,1 procent (4,2). Det var 7 procent under vår prognos på 129 mkr. Den svagare marginalen förklaras framför allt av lägre effektivitet och rörliga volymer i Sverige och Danmark.

Låga rörliga volymer höll tillbaka nettoomsättningen

Lägre rörliga volymer inom catering och konferens i Danmark och Sverige håller tillbaka nettoomsättningen. Det förväntas hålla i sig under det fjärde kvartalet varpå COOR aviserat personalneddragningar, á 70 personer, för att möta en svagare efterfrågan. Det är klart negativt men bör tilläggas att bolaget möter tuffa jämförelsetal i det avseendet. Uppmuntrande nog var kontraktsidan starkare och Coor har säkrat kontrakt till ett årligt värde uppemot 400 mkr. Kontraktsportföljen och nya kontrakt är trots allt en viktig aspekt att följa. I det avseendet har COOR levererat starkt under flera kvartal. Utvecklingen har dock maskerats av förlusten av Ericsson-kontraktet. Exkluderat nämnda förlust uppgår exempelvis den organiska tillväxten till 6 procent på den svenska marknaden. Det talar för en god underliggande efterfrågan samt att COOR fortsatt har ett konkurrenskraftigt erbjudande.

Tillfällig svaghet – motiverat värde justeras till 47 kr

Efter rapporten justerar vi ned våra omsättning- och resultatprognoser med 1–3 respektive 5 – 10 procent för 2024p–2026p. Rapporten var svagare än väntat och aktien backade runt 15 procent på rapportdagen. Det är tydligt att marknadens förtroende tryter efter flera kvartal med operationell motvind. Underliggande rör sig dock mycket åt rätt håll, framför allt på den svenska marknaden, vilken utgör runt 70 procent av resultatet. Kontraktsportföljen ökar och marginalen upprätthålls på hyggliga nivåer, även utan Ericsson kontraktet. Kortsiktigt kvarstår press från rörliga volymer men vi tolkar det som en normalisering och ett tecken på svag konjunktur snarare än något strukturellt. Överlag bedömer vi att COOR fortsatt har goda möjligheter att ta marknadsandelar och med marginalförbättringar mot bolagets finansiella mål räknar vi med en årlig just. EPS-tillväxt på 14 procent över nästkommande femårsperiod. Det tillsammans med en förväntad direktavkastning omkring 5 procent borde utgöra en attraktiv investeringsmöjlighet. Värderingen är låg och mot en normaliserad lönsamhet ger balansräkningen utrymme för generösa utdelningar, återköpsprogram eller förvärvsmöjligheter. Med stöd av kassaflödesmodell justeras vårt motiverade värde till 47 kronor motsvarande 12x nästa års justerade nettoresultat.

Fortsätt läsa

Populära