Följ oss
Dug Foodtech

Nyheter

Medtechbolaget Acarix står redo för snabb expansion på USA-marknaden

Publicerad

den

Medtechbolaget Acarix har utvecklat en revolutionerade diagnostisk teknologi som inom loppet av ett par minuter utesluter kranskärlssjukdom hos patienter med bröstsmärtor. CADScor-System har sedan 2015 haft CE-märkning och funnits tillgänglig i Europa sedan mitten av 2017. Nu storsatsar Acarix på USA-marknaden, där tillväxtpotentialen är mycket hög. Det berättar Helen Ljungdahl Round, som axlade VD-posten på Acarix i januari 2022 för att leda bolaget in i nästa fas. 

Ni utvecklar system som snabbt utreder och utesluter kranskärlssjukdom hos patienter med bröstsmärtor. Vad utmärker er produkt CADScor-System och vilka faktorer bidrar till att den tillgodoser ett omfattande medicinskt behov?

– Vårt unika CADScor-System bygger på en AI-baserad och smart sensorteknik som på bara 10 minuter utreder patienter med misstänkt kranskärlsjukdom, och har utformats för att bidra till att minska miljontals onödiga, invasiva och kostsamma diagnostiska utredningar. Mer än 100 CADScor-System används nu i daglig klinisk praxis och över 10 000 patienter har utretts med systemet. Vår första kommersiella teknologi fokuserar på kranskärlssjukdom, men Acarix bör betraktas som ett bolag med fokus och en plattform för akustiska produkter som på olika sätt kan lyssna på kroppen. För närvarande pågår exempelvis arbetet med att utveckla ytterligare system med fokus på hjärtsvikt och fler akustiska teknologier väntas framöver.

Er produkt har CE-märkning och funnits tillgänglig i Europa sedan mitten av 2017, och nu fokuserar ni på att expandera på den amerikanska marknaden. Vilka faktorer gör USA-marknaden särskilt intressant för Acarix?

– USA är särskilt drabbat av hjärtsjukdomar som kan utredas med CADScore-System. Det är den i särklass största marknaden för oss. Vi har etablerat ett kontor i USA och expanderar nu med en strukturerad plan med egen säljkår och säljpartners runtom i landet. I december 2021 reste vi drygt 80 miljoner kronor i tillväxtkapital för att möjliggöra expansionsplanerna i USA. USA-marknaden bedöms stå för huvuddelen av bolagets intäkter under den kommande treårsperioden. Marknadspotentialen i USA bedöms till uppemot 18 miljoner patienter motsvarande ett marknadsvärde överstigande 10 miljarder SEK. Utöver USA fokuserar vi fortsatt mycket på den tyska marknaden, där vi också har ett helägt dotterbolag med egen försäljningsorganisation, samt UK där vi nu börjar våra aktiviteter.

Hur kan CADScor-systemet effektivisera sjukvården och läkarens arbete samt minimera väntetiden för patienten?

– Att utesluta kranskärlssjukdom hos en patient med bröstsmärta är ofta en tidskrävande och omständlig process som i många fall drar ut på tiden och dessutom är resurskrävande och ofta inkluderar invasiva diagnostiska metoder. Med hjälp av en icke-invasiv metod lyssnar CADScor-System på blodflödet i kranskärlen och beräknar sedan på mindre än 10 minuter en patientspecifik s.k. CAD-score som med mer än 96 procents säkerhet kan utesluta kranskärlssjukdom. CADScor-System har därmed potential att avsevärt effektivisera patient flödena i sjukvården, göra det lättare för läkare att fokusera på de patienter som är i störst behov av vård och samtidigt ge patienterna ’peace of mind’.

Ni har hittills uppnått flera avgörande milstolpar i bearbetningen av USA-marknaden. Vilka är dessa?

– Det kommersiella samarbetsavtal som tecknades i slutet av 2021 har nu genererat flertalet patientutredningar med CADScor-systemet i USA. Mottagandet från kardiologer och primärvårdsläkare har varit mycket positivt och vi arbetar också på att etablera Centers of Excellence. Ytterligare en viktig milstolpe är att kliniker har fått bekräftad ersättning för vår produkt av de nationella försäkringsbolagen genom generisk CPT-kod.

Hur ser era tillväxtmål ut?

– Vår ambition är att nå en omsättning om 200 miljoner kronor år 2024. Då ska vi också ha uppnått en bruttomarginal om minst 80 procent. Det motsvarar en etablerad bas om 3 000 CADScor-System i slutet av 2024, med tonvikt på USA-marknaden.

Vilka faktorer gör Acarix till ett intressant bolag att investera i för presumtiva aktieägare?

– Vi har byggt upp ett starkt team i ledningsgruppen och har ett kraftfullt diagnostiskt verktyg som svarar upp till ett mycket omfattande medicinskt behov. CADScor-system erbjuder konkret nytta för såväl läkare som sjukvården och för patienterna. Vi har alla förutsättningar på plats för att öka tillväxten i USA. CADScor-System är en teknologi som är perfekt lämpad för den amerikanska marknaden. Vi är ett växande företag där vi ser stora möjligheter till ett betydande kommersiellt genombrott på en av världens största marknader för medicinteknisk utrustning. Vi arbetar hårt för att kunna erbjuda våra aktieägare en både händelserik och lönsam tillväxtresa.

Du tillträdde som vd för Acarix i februari 2022, med huvuduppgiften att lotsa bolaget till nästa kommersiella fas. Vad har du för bakgrund och vilka är dina främsta drivkrafter?

– Jag har bott utomlands och arbetat i den internationella Life Science sektorn i drygt tre decennier. Jag har arbetat på Merck & Co, Inc (MSD) i 25 år inom alla geografiska regioner i högt uppsatta tjänster, har varit Senior Vice President för ett danskt medtech bolag, samt nyligen vd för ett amerikanskt biotechföretag med fokus på stamceller. När möjligheten att bli vd på Acarix dök upp upplevde jag det som en ”perfect match” jag har en god kännedom om den amerikanska marknaden och en koppling till Sverige som svensk. Jag såg också direkt utvecklingspotentialen i Acarix och drivs av att arbeta med en stark genombrytande teknologi och ett mycket erfaret och passionerat team som ska stärka vår position i USA.

Fakta: Acarix är ett svenskt medicintekniskt bolag som utvecklar innovativa lösningar för snabb AI-baserad uteslutning av kranskärlssjukdom (CAD). Det CE-märkta CADScor-systemet, som även har fått DeNovo-godkännande från FDA, är avsett för patienter som upplever bröstsmärta med misstänkt kranskärlssjukdom, och har utformats för att bidra till att minska miljontals fall av onödig, invasiv och kostsam diagnostik Acarix är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ticker: ACARIX).

Nyheter

Fantastisk uppgång, men nu är det dags att sälja Avanza-aktien anser Dagens industris analytiker

Publicerad

den

Avanza Bank-skylt

Dagens industris analytiker Magnus Dagel konstaterar i en analys att Avanza-aktien har gett en totalavkastning på 230 procent på fem år, men att det nu är dags att sälja den.

Riksbankens chockhöjda styrränta under 2022 och 2023 gjorde att Avanzas räntenetto rusade i höjden. Men den ovanligt gynnsamma perioden är nu över. Di räknar med att räntenettot dessutom kommer att falla snabbare än konsensusförväntningarna.

Courtageintäkter förväntas inte kunna kompensera för det fallande räntenettot. Valutaväxlingsavgifter har ökat till en vinst på 400 miljoner kronor, vilken för fem år sedan låg på drygt 100 miljoner kronor. Dagens industri tror dock att det är orimligt högt på sikt då Avanza har ett lågprisfokus.

”Summa summarum räknar Di med att intäkterna minskar med 11 procent nästa år medan kostnaderna fortsätter sin stabila expansion med 10 procent. Vinsten per aktie väntas minska 23 procent nästa år till drygt 10 kronor per aktie, vilket ger ett p/e-tal på 22. ”

En stor sak framåt är att Avanza har planer på att etablera sig utanför Sverige. Det spekuleras rent allmänt ganska vilt kring vilken väg banken ska ta, allt från stora uppköp till mer nischade satsningar. Dagens industri nöjer sig med att konstatera att en sådan satsning har potential, men att det kan kosta enorma belopp och tid.

Avanza-aktien stängde igår veckan på 228,10 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Invent Medic får upprepade beställningar från NGO:er

Publicerad

den

Invent Medic har mottagit två nya order från Carve Africa och Star for Life. Carve Africa har beställt 2000 menskoppar, vilket markerar det andra inköpet från bolaget och det andra för i år. Star for Life har följt upp sin initiala beställning av menstrosor med en ny order, där de har ökat volymen med 20 %. Dessa order bekräftar det goda samarbetet mellan Invent Medic och NGO:er samt det ökande intresset för bolagets mensprodukter på den afrikanska marknaden skriver bolaget.

Under de senaste åren har Invent Medic, genom sitt varumärke FlowCup, distribuerat över 60 000 menskoppar till regioner med begränsad tillgång till säkra och hygieniska mensprodukter. Genom att tillhandahålla hållbara mensprodukter och samarbeta med organisationer som erbjuder utbildning i menstruationshygien, har företaget bidragit till att fler flickor kan fortsätta sin skolgång även under menstruation.

”Vi är mycket glada över att få ytterligare order från Carve Africa och Star for Life, vilket understryker deras förtroende för våra produkter. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vårt partnerskap och bidra till förbättrad menstruell hälsa för kvinnor i Afrika”, säger Diana Lidforsen, Program manager på Invent Medic.

Detta är Carve Africa och Star for Life

Carve Africa, grundades 2023 av Casey English, en sjuksköterska, tillsammans med Betti och Eluby. Men de började sin resa redan 2017 med etableringen av en kvinnogrupp. Carve Africa arbetar idag för att stärka människors förmåga att fatta informerade beslut kring sexuella och reproduktiva rättigheter samt menstruationshälsa och hygien genom ett genus- och åldersinkluderande, samhällsdrivet tillvägagångssätt. De fokuserar på individen och använder roliga och interaktiva metoder för att stärka ungdomar, flickor och kvinnor med omfattande kunskap. Deras intensiva program för menstruationskoppar i Malawi är kända för sin effektivitet, där kamratstöd främjar meningsfull beteendeförändring.

Star for Life är en svensk organisation som grundades 2005 av Dan och Christin Olofsson. Organisationen arbetar med att utbilda skolungdomar i södra Afrika så att de kan bygga en bättre framtid, vilket bidrar till ett mer jämlikt, rättvist och hållbart samhälle. Start for Life finns i 120 skolor där drygt 450 000 elever tagit del av Star for Lifes projekt.

Fortsätt läsa

Nyheter

Ericsson på 2 minuter efter rapporten

Publicerad

den

Morningstar höjde sitt motiverade värde för Ericsson efter rapporten, men det håller sig kring aktuell värdering. Försäljning och vinst under tredje kvartalet var mycket bättre än väntat, men Morningstar tror inte att Ericsson kommer att generera någon märkbar avkastning under det kommande årtiondet.

Johanna Englundh på Morningstar går igenom Ericsson på 2 minuter.
Fortsätt läsa

Populära