Följ oss

Nyheter

Learning to Sleep drar i nödbromsen

Publicerad

den

Learning to Sleep noterades på First North i februari till kursen 5,90 kronor och i juni tog man ett lån på 3 miljoner kronor för att satsa på internationell expansion. Nu, två månader senare, drar styrelsen i nödbromsen. Nu ska företaget i stället fokusera på moderat tillväxt i Sverige. Företagets vd Micael Gustafsson samt företagets grundare Peter Boye får lämna sin anställningar, och får i stället arbeta som konsulter i någon form. Ny vd blir i stället nuvarande operativa chef Lina Johansson. Större delen av allt utvecklingsarbete pausas, nu är fokus att försöka uppnå positivt kassaflöde.

Det förändrade klimatet på aktiemarknaden har gjort att det blivit mycket svårare för bolag att få finansiering, speciellt för mindre utvecklingsbolag.

”Utvecklingen på kapitalmarknaden, där tillväxtbolag för tillfället har stora svårigheter att hitta nytta kapital, har gjort att vi under sommaren insåg att vi behövde en reviderad plan med starkt fokus på kassaflöde och lönsamhet. Styrelsen gav därför VD i uppdrag att ta fram en sådan plan och Micael presenterade sedermera den plan som vi nu implementerar. Vi är också mycket glada att vår operativa chef – Lina Johanssson – accepterat erbjudandet att ta över som VD, hon har lång erfarenhet av verksamheten och styrelsen är övertygad om att hon kommer att kunna ta bolaget till nästa nivå”, säger Michael Hermansson styrelseordförande i Learning to Sleep.

Aktien handlas i skrivande stund till 0,78 kronor.

Nyheter

SSAB på 20 minuter

Publicerad

den

Stål från SSAB

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag som huvudsakligen producerar stål, höghållfast stål, samt specialstål och övriga konstruktionslösningar. Bolaget befinner sig i ett skifte med en stor satsning på fossilfritt stål. Bolagsanalyspodden går igenom företaget på 20 minuter vilket ger en bra överblick.

Fortsätt läsa

Nyheter

Volvo får ny order på 100 elektriska lastbilar från DFDS

Publicerad

den

Volvo ellastbil

Volvo Lastvagnar har fått en order på 100 eldrivna lastbilar från logistikföretaget DFDS. Med den senaste ordern har DFDS nästan fördubblat antalet ellastbilar från Volvo till totalt 225 – den största flottan av tunga ellastbilar i Europa.

DFDS, ett av de största rederi- och logistikföretagen i norra Europa, ser en växande efterfrågan på transportlösningar med lägre miljöpåverkan. För att möta efterfrågan har företaget lagt ytterligare en order på 100 batterielektriska lastbilar från Volvo. Tidigare har DFDS köpt totalt 125 tunga ellastbilar från Volvo. 95 av dessa går i trafik i Sverige, Danmark, Litauen, Belgien och Nederländerna, de återstående 30 lastbilarna ska levereras under 2024.

– Jag är väldigt stolt över att fortsätta vårt nära samarbete med DFDS. Beställningen på ytterligare 100 ellastbilar är ett bevis på DFDS förtroende för Volvo. Deras stora flotta av ellastbilar visar att utsläppsfria transporter är en konkurrenskraftig lösning här och nu, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.

De nya ellastbilarna kommer att placeras i Sverige och ytterligare åtta marknader i Europa, bland annat Storbritannien, Irland, Nederländerna och Belgien. Lastbilarna kommer att vara de uppdaterade och mer energieffektiva modellerna av Volvo FH Electric och FM Electric.

DFDS har för närvarande den största flottan av tunga elektriska lastbilar i Europa och är på god väg att nå sitt mål att ha minst 25 procent av lastbilsflottan elektrifierad till 2030.

– Vi vill driva den gröna omställningen inom vägtransporter. Vår utökade flotta av elektriska lastbilar kommer inte bara bidra till att minska klimatpåverkan från vår verksamhet. Det kommer också att göra det möjligt för DFDS att stötta fler företag som vill minska koldioxidutsläppen i sina leveranskedjor. De 100 nya eldrivna lastbilarna understryker vårt engagemang för att driva utvecklingen framåt, säger Niklas Anderson, Executive Vice President och chef för logistikavdelningen på DFDS.

Några av de nya ellastbilarna kommer att användas för att transportera gods till och från Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve utanför Göteborg.

Sedan 2019 har Volvo Lastvagnar sålt elektriska lastbilar till kunder i 45 länder på sex kontinenter. Volvo erbjuder branschens bredaste produktutbud med åtta elektriska modeller, som tillgodoser en mängd olika transportbehov i och mellan städer.

Fortsätt läsa

Nyheter

Dags att sälja Engcon-aktien efter en fantastisk utveckling skriver Dagens industri

Publicerad

den

Engcons tiltrotator

Engcon noterades på börsen för knappt två år sedan och aktien är en succé med en uppgång på närmare 84 procent och en stark ägarlista. Men nu är det dags att sälja, aktiemarknaden har tagit ut för mycket i förskott och Dagens industris analytiker ser en nedsida på 20 procent under det kommande året, motsvarande ett pris på 70 kronor per aktie.

Den negativa sidan sammanfattas av att värderingen är hög, en svag byggkonjunktur här hemma i Norden och ökad risk för konkurrens.

Även om det är en säljrekommendation för aktien så är dock analysen genomgående positiv till företaget. Det är ett kvalitetsbolag bra tillväxtutsikter som har gjort sig mindre beroende av den nordiska marknaden. Även själva kärnan i bolaget, tiltrotatorn, är en genuint bra produkt där Dagens industri tar upp att fyra av de fem ledande företagen i världen är från Sverige.

Aktien stängde på 84,55 kronor i fredags.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära