Följ oss

Nyheter

Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner

Publicerad

den

E-sport på Svenska Cupen

Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.

Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.

Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.

Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.

Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.

Nyheter

Nitro Games får utökad beställning på 5 miljoner euro

Publicerad

den

Nitro Games har tecknat ett utökat utvecklingsavtal med Digital Extremes för att fortsätta arbetet med Warframe mobile.

Avtalet innebär att Nitro Games förser Digital Extremes med spelutvecklingstjänster för en mobilversion av free-to-play-actionspelet Warframe. Detta avtal är en utökning av den pågående ordern med samma kund.

Detta avtal följer Nitro Games strategi, där bolaget förutom att utveckla spel baserade på egen IP även erbjuder sina tjänster till utvalda kunder. Ordervärdet för det nya avtalet är cirka 5 miljoner euro, vilket ökar det totala ordervärdet med denna kund till cirka 17,5 miljoner euro. Projektet är pågående och beräknas vara slutfört 2025.

För tre dagar sedan bytte 26 procent av aktierna i bolaget ägare då huvudägaren Nordisk Games sålde hela sitt innehav.

Fortsätt läsa

Nyheter

Biofrigas tecknar avsiktsförklaring på betydande försäljning

Publicerad

den

Anläggning från Biofrigas

Biofrigas har undertecknat en avsiktsförklaring med en biogasproducent i Finland avseende leverans av infrastruktur för förvätskning av uppgraderad biogas. Det potentiella initiala ordervärdet är 13 miljoner kronor, med möjlighet till utökning till totalt 54 miljoner kronor. Anläggningen kommer att användas för förvätskning av uppgraderad biogas vid kundens biogasanläggning i mellersta Finland och avser Biofrigas större förvätskningsanläggningar, CryoSep P, med en kapacitet upp till 10 GWh per enhet och år.

Kunden producerar idag 45 GWh och vill ställa om till förvätskad gas

Kunden, är en etablerad biogasproducent som i dagsläget producerar ca 45 GWh, vill nu inleda arbetet med att ställa om sin produktion till förvätskad biogas för att komplettera sina befintliga produkter. Kunden utgår idag från restströmmar från lantbruk och livsmedelsindustri och producerar uppgraderad gas som säljs till fordonssektorn och olika industriella applikationer. Inledningsvis planeras att påbörja förvätskning av en delmängd av kundens totala volym för ett sedan gradvis kunna konvertera ytterligare mängd i takt med efterfrågan ökar vilket skulle kunna innebära ett värde om totalt 54 miljoner kronor för Biofrigas i och med kompletteringar med ytterligare förvätskningsenheter.

– Det har skett en tydlig förändring i efterfrågan på infrastruktur som kan producera förvätskad biogas och mönstret känns igen med ett högt intresse i Sverige, Norge och Finland där ett flertal kvalificerade diskussioner pågår. Den bakomliggande orsaken är omställningen i transportsektorn där en förskjutning nu pågår mot förvätskad biogas samt en möjlighet till effektivare logistik i distributionsledet. Att vi nyligen har tecknat avsiktsförklaringar med en biogasproducent i Finland och ett lantbruk i Norge, samtidigt som installationen av anläggningen i Habo närmar sig, visar på att omställningen till kommersialisering ger resultat och att våra anläggningar efterfrågas av aktörer inom olika sektorer och marknader, säger Jonas Stålhandske, VD Biofrigas Sweden AB.

Villkoren för avsiktsförklaringen

Avsiktsförklaringen är villkorad av att kunden erhåller erforderliga tillstånd och att den finansieringsprocess som kunden befinner sig i faller väl ut. Biofrigas lovar att återkomma med uppdateringar i takt med att processen tar steg framåt.

Fortsätt läsa

Nyheter

DUG Foodtech lanserar DUG på hälsokostkedja i Österrike

Publicerad

den

Dug-mjölk

DUG Foodtech lanserar DUG på Gewußt wie, en hälsokostkedja i Österrike med noggrant utvalt sortiment av hälsosam mat och hälsokostprodukter. Gewusst Wie distribuerar till över 70 partnerbutiker, 150 grossistbutiker samt driver en egen onlineförsäljning. Försäljningen av DUG Barista, DUG Original och DUG Unsweetened startar under september månad.

Gewußt wie har i över 50 år varit ett ledande varumärke inom hälsokost. Med mer än 70 partnerbutiker runtom i Österrike och en stark passion för hållbarhet och transparens, har Gewußt wie byggt upp ett starkt förtroende hos sina kunder. Deras filosofi – att arbeta med naturen, och aldrig mot den – stämmer väl överens med DUG Foodtech:s hållbara och innovativa approach till livsmedelsproduktion.

”Vi är väldigt glada över samarbetet med Gewußt wie, som delar vår vision om hållbarhet och kvalitet. Det här partnerskapet gör att vi kan nå ut till ännu fler medvetna konsumenter som letar efter växtbaserade och klimatsmarta alternativ. Detta markerar också början på DUG:s etablering på den österrikiska marknaden, där vi efter lanseringen med REWE har fått mycket förfrågningar,” säger Helene Nielsen, vd på DUG Foodtech.

Fortsätt läsa

Livsmedel

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära