Följ oss

Nyheter

Bra inledande försäljning för Umida Groups Joluca-dryck

Publicerad

den

Joluca från Umida

Umida meddelar att den initiala efterfrågan på Joluca-drycken har varit högre än estimaten. Bolagets säljs- och distributionspartner Arvid Nordquist har fått begränsa antalet köpande kunder, men räknar med att komma i fas under oktober förutsatt att efterfrågan inte fortsätter öka i samma tak som nu.

Den fullskaliga lanseringen inleds idag. Produkterna har levererats till centrala lager och kommer att börja rullas ut i butiker hos ICA, COOP, Axfood, Pressbyrån och 7-Eleven under denna vecka.

Bolaget har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.

”Idag är en stor dag för oss. Redan för två veckor sedan inleddes försäljningen hos Hemmakväll och den feedback vi fått från konsumenterna har varit enastående. Många av dagligvaruhandelns butiker har smygstartat försäljningen under slutet förra veckan vilket är mycket ovanligt och det visar på butikernas engagemang och intresse för dryckerna. Distributionen är oftast det som är utmaningen för nya produkter och varumärken men här har vi förmånen att redan från start ha hela distributionskedjan på plats vilket gör att förutsättningarna är goda för hög försäljning. På toppen av det har vi JLC som driver på med en enorm räckvidd så nu är det upp till bevis för produkterna i butikerna. Kommande månader kommer bli mycket spännande för oss.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.   

Nyheter

Billeruds värdering är på bottennivåer, Di ger köprekommendation till aktien

Publicerad

den

Förpackningar från Billerud

Billerud har haft motgångar och aktien har stått still i ett årtionde. Men nu är det dags för en vändning, Dagens industri skriver att vinsterna kommer att stiga kraftigt under 2025-2026 och med det kommer även höjda utdelningar.

”Billerud har en relativt stark position i Europa med välinvesterade anläggningar och mestadels mer lönsamma produktkategorier. Dessutom har bolaget sedan ett par år den amerikanska verksamheten som ytterligare ett ben att stå på.”

I USA måste verksamheten ställas om med marknadens förändring. Här valde Billerud att skjuta på investeringarna, i stället för en jätteinvestering så ställer man nu om över tid. Det ser ut att ha blivit ett bra val då inflationen stack i höjden.

Dagens industri spår att Billerud kommer att ha ett fritt kassaflöde på över 3 miljarder kronor under 2025 och 2026 där man tror att merparten kommer under 2026. Då kan bolaget både höja utdelningen och sänka nettoskulden.

Dagens industris analytiker Mikael Olsson ser en potential på 25 procent för aktien på ett års sikt.

Billerud-aktien stängde i fredags på 108,70 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Saab meddelar att försäljningen utvecklats bättre än förväntat

Publicerad

den

SAAB-logga

Saabs försäljningsintäkter för helåret 2024 förväntas bli cirka 63,8 miljarder kronor, motsvarande en organisk försäljningstillväxt på 23,4 procent. Dvs betydligt högre än tidigare prognos som var i den övre delen av spannet 15-20 procent för helåret 2024.

Den ökade organiska försäljningstillväxten om 23,4 procent för helåret 2024 är ett resultat av en bättre än förväntad försäljningsutveckling. Detta är en följd av ovanligt god projektexekvering i det fjärde kvartalet. Försäljningsintäkterna i kvartalet förväntas bli cirka 20,9 miljarder kronor med en organisk försäljningstillväxt om 29,3 procent.

Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet förväntas öka till cirka 2,0 miljarder kronor. Rörelsemarginalen i det fjärde kvartalet förväntas stiga till 9,4 procent.

Fortsätt läsa

Nyheter

Dug Foodtech blir listade på fler butiker i Tyskland

Publicerad

den

Dug-mjölk

Dug Foodtech inleder 2025 med en nationell listning hos Knuspr, vilket innebär att potatisdrycken DUG blir tillgänglig för konsumenter i metropolerna Berlin, München och Frankfurt am Main via e-handelsplattformen från och med vecka 4. Lanseringen inleds med en veckas reklamkampanj.

Vidare kommer DUG Barista och DUG Original att finnas tillgängliga från vecka 5 hos den nordtyska apotekskedjan Budni. Budni är en del av Edeka Group, har 190 butiker och är en viktig kund i denna region. För att stötta lanseringen kommer DUG och Budni att genomföra en social mediekampanj för att attrahera tyska konsumenter.

”Vi är glada över att presentera nya partners på den tyska marknaden och jag är nöjd med att våra försäljningsinsatser ger resultat. Tyskland är den största marknaden för växtbaserad mjölk i Europa. Samarbetena med Knuspr och Budni ligger helt i linje med vår strategi för Tyskland. Vi är övertygade om att tyska konsumenter kommer att uppskatta våra produkters goda smak och miljöfördelar,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.

DUG Foodtech fortsätter att fokusera på att utöka sin närvaro i Europa.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära