Nyheter
BrainCool ökar omsättningen och står inför avgörande marknadsgenombrott i USA

Medicinteknikbolaget BrainCools försäljning har tagit ordentlig fart under 2022, då omsättningen prognostiseras till drygt 20 miljoner kronor. Bolaget, som utvecklar, marknadsför och säljer ledande medicinska kylningssystem,står inför ett genombrott för sin produkt IQool System på USA-marknaden och ambitionen är att omsätta 100 miljoner kronor 2025. Det berättar BrainCools vd Martin Waleij.

Berätta om BrainCool och bolagets affärsidé.
– Våra produkter används för en tidig, snabb, och kontinuerlig medicinsk kylning och temperaturreglering av tillstånd som stroke, plötsligt hjärtstopp och onkologi. Vi fokuserar på två affärsområden, Brain Cooling och Onkologi
Ni erbjuder i dagsläget flera olika produkter med fokus på medicinsk kylning och temperaturreglering. Vilka produkter finns i dagsläget på marknaden?
– Produkterna RhinoChill Systemoch BrainCool System, som i USA marknadsför under namnet IQool System, ingår i vårt koncept BrainCell. Med RhinoChill erhålls först en tidig och snabb kylning, som följs upp av en kontinuerlig kylning med BrainCool System.
Marknaden idag (standard of care) är behandling på IVA med BrainCool System men med tidigare kylning kan man uppnå bättre kliniska resultat. RhinoChill kyler ner hjärnan hos patienter som exempelvis genomgått någon form av trauma som kan leda till nedsatt hjärnfunktion. Vår produkt Cooral System kan förebygga oral mukosit, en smärtsam och potentiellt livshotande biverkan, en inflammation i munnen i samband med cancerbehandling.
Ni är nu på väg att nå ett avgörande marknadsgenombrott för IQool i USA. Berätta mer om det.
– Vi har det senaste halvåret gjort tydliga framsteg vad gäller försäljningen i USA, bolagets viktigaste marknad och världens största marknad. Genombrottet genererar viktiga referenser som underlättar ytterligare marknadsbearbetning framöver. BrainCool System är nu grundligt testad och validerad och har mött starkt gensvar från marknad och kunder. Det vittnar den fina orderingången under inledningen av året om. Vi har haft en stark inledning på 2022, med order på 26 BrainCool System. Vår bearbetning av USA-marknaden börjar nu verkligen ge resultat. Vi räkna med att omsätta över 20 miljoner kronor under 2022 och ambitionen är att omsättningen ska överstiga 100 miljoner kronor 2025. Vår affärsmodell baseras dels på engångsförsäljning av system, dels på försäljning av engångsprodukter i form av kylplattor och kylmössor som används vid varje kylbehandling.
Ni har lyckats öka försäljningen trots pandemin. På vilka marknader lägger ni ert fokus framöver?
– Vi har fått en bra start på året. Vi ser dels en ökad användning av våra produkter och eftersom vi säljer engångsartiklar som byts ut för varje ny patient gynnar det självklart bolagets omsättning i form av ökade löpande intäkter. Vi fokuserar främst på USA, som är vår enskilt största marknad. Även Tyskland, Sydkorea strategiskt viktiga marknader för oss. På sikt övriga EU-länder samt Japan kan komma bli intressanta.
Vilka faktorer gör BrainCool till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– Vi ser en bred acceptans för vår teknologi, vilket banat väg för försäljningsframgångar och även banar väg för en framtida försäljningsökning. Vår teknologi för snabb, och kontinuerlig medicinsk kylning och temperaturreglering av tillstånd tillgodoser dessutom ett uttalat medicinskt behov på den globala marknaden, våra produkter har fördelar som konkurrande system saknar. Vi befinner oss just nu dessutom i en mycket händelserik och expansiv fas i bolagets historia.
Fakta: BrainCool är ett innovativt medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer ledande medicinska kylningssystem för indikationer och områden med betydande medicinska mervärden inom sjukvården. Bolaget fokuserar på två affärsområden, Brain Cooling och Onkologi BrainCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market, kortnamn BRAIN.
Nyheter
Candles Scandinavia får genombrottsorder i Storbritannien, potential att öka till 50 Mkr per år

Candles Scandinavia har fått en uppstartsorder på 11 miljoner kronor gällande naturliga doftljus från en ny kund i Storbritannien. Företaget förväntar sig att värdet över tid ökar till över 50 miljoner kronor per år.
Candles Scandinavia har under en tid ökat aktivitetsnivån på den internationella marknaden. Detta i kombination med beslutet att renodla verksamheten har lett till flertalet affärsdialoger med nya potentiella kunder i Europa. Den nya strategiskt viktiga kunden är en butikskedja inom premiumsegmenet med ett stort antal butiker i Storbritannien. Kunden saluför produkter under eget varumärke inom hem & inredning, doft (doftljus, rumsdofter, doftspray mfl) samt mode, där doftkategorin är en av deras mest prioriterade produktkategorier.
”Denna strategiskt viktiga kund är första steget i att etablera Candles Scandinavia på den brittiska marknaden. Potentialen för Candles Scandinavia i Storbritannien är stor, där marknaden för doftljus uppskattas till 7,6 Miljarder SEK årligen med en förväntad CAGR om 8,3 % fram till 2030. Tack vare en kombination av hög produktkvalitet, miljövänligt och 100 % naturligt vax, kostnadseffektiv och automatiserad produktion och en kundanpassningsnivå som är branschledande, förväntar vi oss fortsatt organisk tillväxt samt att vinna över fler nya kunder framöver.
Att vi nu dessutom på allvar etablerar oss på den strategiskt viktiga brittiska marknaden, ger oss ytterligare tillväxtmöjligheter framöver”, säger Dean Proudfoot, Sälj- och Marknadschef på Candles Scandinavia.
”Som vi tidigare kommunicerat är cyklerna att vinna en ny kund i vår bransch långa, inte minst i det segment vi verkar där vi fokuserar på större internationella varumärken och butikskedjor. I detta fall togs första kontakten med denna nya kund i Storbritannien för så länge sen som över 2,5 år sedan, men å andra sidan är kunden värd ungefär 25 % av vår nuvarande årsomsättning och vi ser att vår satsning på internationella storkunder ger effekt”, säger Viktor Garmiani, VD och grundare av Candles Scandinavia.
Nyheter
Affärsvärlden höjer sin rekommendation för podcast-företaget Acast till köp

Affärsvärlden är imponerade av Acasts utveckling och höjde därför igår sin rekommendation för aktien från neutral till köp. Lönsamhetsförbättringen har nu kommit så långt att bolaget hade sitt första kvartal med med positiv rörelsemarginal.
Intäkterna från Nordamerika växte under det senaste kvartalet med 33 procent och får allt större betydelse för Acasts tillväxt och lönsamhet. Reklampriserna fortsatte visserligen ner under 2024 men det kompenserades med ökad försäljningsgrad. Bolaget har presterat bra i en tuff annonsmarknad.
”Börjar vi blicka in i 2027 skulle Acast kunna närma sig 3 miljarder i försäljning. Med fortsatt tillväxt och en mogen rörelsemarginal som skulle kunna överstiga 10 procent, bör bolaget minst värderas till 1 gånger försäljningen. Jämförelsevis handlas bolaget i dag till bakåtblickande ev/sales på 1,1x”
Nyheter
Hans Isoz tar en operativ roll i Kinda Brave

Hans Isoz har hittills arbetat i Kinda Braves styrelse, men kliver nu in i en operativ roll som CFO. Isoz har en lång karriär, men för aktiemarknaden är han nog mest känd som en aktiv investerare som gillar att ta stora koncentrerade positioner i enskilda företag.
Hans Isoz, född 1972, har en magisterexamen i finansiering och en MBA från Handelshögskolan i Stockholm. Han har en gedigen bakgrund inom finans och bolagsutveckling med tidigare erfarenhet såsom CFO på Bonnier Entertainment AB (2006-2012) samt analytikerroller på bland annat Swedbank. Mellan 2012-2015 var han VD för det börsnoterade programvarubolaget Image Systems innan han gick vidare som privatinvesterare och aktiva styrelseuppdrag.
”Utöver sitt engagemang i Kinda Brave:s styrelse är vi mycket glada över att välkomna Hans Isoz som CFO i den spännande fas som bolaget befinner sig i. Jag ser fram emot att han nu även får en operativ roll i att driva bolagets fortsatta utveckling och ta del av hans erfarenhet inom finans och bolagsbyggande. Samtidigt vill jag rikta ett tack till Billy Degerfeldt för hans insatser som CFO för Kinda Brave. Billys engagemang och arbete har varit mycket värdefullt och jag önskar honom lycka till i hans nästa uppdrag.” – VD, Christian Kronegård
”Från styrelsens sida vill jag välkomna Hans till rollen som CFO för bolaget. Tillsammans med VD Christian Kronegård, som har mångårig erfarenhet som VD för noterade bolag, kommer Hans långa erfarenhet av finans och ledning av entreprenörsbolag att utgöra ett excellent ledningsteam. Hans behåller sin roll som ledamot i bolagets styrelse fram till ordinarie årsstämma. Från styrelsens sida vill jag även passa på att tacka Billy Degerfeldt för hans arbete under det senaste året och önskar honom lycka till med kommande uppdrag.” – Styrelsens ordförande, Johan Willdeck
-
Nyheter4 veckor sedan
Affärsvärlden rekommenderar Qualisys IPO
-
Nyheter1 månad sedan
Cloetta bygger inte fabriken som dödade aktien
-
Nyheter1 månad sedan
Bra läge i GameStop-aktien enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Castellum är alldeles för lågt värderat anser Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Dug Foodtechs dryck listas på 150 Carrefour-stormarknader i Spanien
-
Nyheter2 månader sedan
Billeruds värdering är på bottennivåer, Di ger köprekommendation till aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Dug Foodtech blir listade på fler butiker i Tyskland
-
Nyheter2 månader sedan
Saab meddelar att försäljningen utvecklats bättre än förväntat