Följ oss

Nyheter

BrainCool ökar omsättningen och står inför avgörande marknadsgenombrott i USA

Publicerad

den

Braincool System

Medicinteknikbolaget BrainCools försäljning har tagit ordentlig fart under 2022, då omsättningen prognostiseras till drygt 20 miljoner kronor. Bolaget, som utvecklar, marknadsför och säljer ledande medicinska kylningssystem,står inför ett genombrott för sin produkt IQool System på USA-marknaden och ambitionen är att omsätta 100 miljoner kronor 2025.  Det berättar BrainCools vd Martin Waleij.

Martin Waleij, vd på Braincool

Berätta om BrainCool och bolagets affärsidé.

– Våra produkter används för en tidig, snabb, och kontinuerlig medicinsk kylning och temperaturreglering av tillstånd som stroke, plötsligt hjärtstopp och onkologi. Vi fokuserar på två affärsområden, Brain Cooling och Onkologi

Ni erbjuder i dagsläget flera olika produkter med fokus på medicinsk kylning och temperaturreglering. Vilka produkter finns i dagsläget på marknaden?

– Produkterna RhinoChill Systemoch BrainCool System, som i USA marknadsför under namnet IQool System, ingår i vårt koncept BrainCell. Med RhinoChill erhålls först en tidig och snabb kylning, som följs upp av en kontinuerlig kylning med BrainCool System.

Marknaden idag (standard of care) är behandling på IVA med BrainCool System men med tidigare kylning kan man uppnå bättre kliniska resultat. RhinoChill kyler ner hjärnan hos patienter som exempelvis genomgått någon form av trauma som kan leda till nedsatt hjärnfunktion. Vår produkt Cooral System kan förebygga oral mukosit, en smärtsam och potentiellt livshotande biverkan, en inflammation i munnen i samband med cancerbehandling. 

Ni är nu på väg att nå ett avgörande marknadsgenombrott för IQool i USA. Berätta mer om det.

– Vi har det senaste halvåret gjort tydliga framsteg vad gäller försäljningen i USA, bolagets viktigaste marknad och världens största marknad. Genombrottet genererar viktiga referenser som underlättar ytterligare marknadsbearbetning framöver. BrainCool System är nu grundligt testad och validerad och har mött starkt gensvar från marknad och kunder. Det vittnar den fina orderingången under inledningen av året om. Vi har haft en stark inledning på 2022, med order på 26 BrainCool System. Vår bearbetning av USA-marknaden börjar nu verkligen ge resultat. Vi räkna med att omsätta över 20 miljoner kronor under 2022 och ambitionen är att omsättningen ska överstiga 100 miljoner kronor 2025.  Vår affärsmodell baseras dels på engångsförsäljning av system, dels på försäljning av engångsprodukter i form av kylplattor och kylmössor som används vid varje kylbehandling. 

Ni har lyckats öka försäljningen trots pandemin. På vilka marknader lägger ni ert fokus framöver?

– Vi har fått en bra start på året. Vi ser dels en ökad användning av våra produkter och eftersom vi säljer engångsartiklar som byts ut för varje ny patient gynnar det självklart bolagets omsättning i form av ökade löpande intäkter. Vi fokuserar främst på USA, som är vår enskilt största marknad. Även Tyskland, Sydkorea strategiskt viktiga marknader för oss. På sikt övriga EU-länder samt Japan kan komma bli intressanta.

Vilka faktorer gör BrainCool till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi ser en bred acceptans för vår teknologi, vilket banat väg för försäljningsframgångar och även banar väg för en framtida försäljningsökning. Vår teknologi för snabb, och kontinuerlig medicinsk kylning och temperaturreglering av tillstånd tillgodoser dessutom ett uttalat medicinskt behov på den globala marknaden, våra produkter har fördelar som konkurrande system saknar. Vi befinner oss just nu dessutom i en mycket händelserik och expansiv fas i bolagets historia.

Fakta: BrainCool är ett innovativt medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer ledande medicinska kylningssystem för indikationer och områden med betydande medicinska mervärden inom sjukvården. Bolaget fokuserar på två affärsområden, Brain Cooling och Onkologi BrainCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market, kortnamn BRAIN.

Nyheter

DUG Foodtech vill se en potatisrevolution

Publicerad

den

Dug Barista

Potatis i kaffet? Ja, självklart, om du frågar DUG Foodtechs vd Helene Nielsen. Efter att ha analyserat marknaden, uppgraderat receptet och med helt ny design, står det börsnoterade foodtech-bolaget inför en omstart.

– Nu kommer vi på allvar börja ta marknadsandelar i segmentet med växtbaserade mjölkliknande drycker, säger hon.

Sedan Helene Nielsen tillträdde som vd i slutet av förra året har fokus varit att lägga grunden till bättre lönsamhet och effektivitet.

– Potatis är en genial bas. På sikt vill vi bli ett heltäckande livsmedelsföretag med många olika produkter, säger hon. Nu nylanseras potatisdrycken DUG som är patenterad och det enda potatisbaserade alternativet på marknaden. Teknologin finns, men bolaget ska växla upp och även bli en försäljningsorganisation.

Vad är det för fördelar med potatis?

– DUG är allergivänlig, vilket innebär att den är fri från laktos, gluten, soja, nötter och såklart mjölk. Sockerhalten är låg och den har en neutral smak till skillnad från många andra växtbaserade drycker. Helene Nielsen berättar att de har börjat att sälja till kommuner, skolor, hotell, och restauranger, som i allt större utsträckning byter till växtbaserad och allergivänliga livsmedel i de måltider de serverar.

DUG Foodtechs vd Helene Nielsen
DUG Foodtechs vd Helene Nielsen

– Potatisens egenskaper gör att den passar mycket bra i såväl dryck som matlagning. Den är dessutom ett av de mest hållbara alternativen på marknaden med lågt klimatavtryck, säger hon.

Potatis kräver inte mycket vatten – hela 96 procent mindre vattenåtgång jämfört med exempelvis mandel. Att odla potatis är dessutom dubbelt så effektivt som havre sett till markanvändning, och jämfört med komjölk har potatisdryck 69 procent lägre klimatpåverkan. En annan fördel med potatis är tillgängligheten – vilket gör det lätt att skala upp verksamheten.

– Den växer i hela världen, det är en kort produktionsprocess och blir inga restprodukter. I princip skulle man kunna ha en potatisdrycksfabrik i varje land.

DUG har den senaste tiden etablerats på flera nya marknader, senast i Tjeckien, Slovakien, Polen och Tyskland. Planen är att lansera varumärket på ytterligare minst fem till tio europeiska marknader under året. Parallellt fortsätter utvecklingen av nya produkter inom bland annat mejeri, matlagning och glass, och i framtiden kan produktportföljen även komma att utvidgas med vegetabiliska köttalternativ.

Hur ser marknaden ut?

– Det är en stor efterfrågan på växtbaserade produkter med hög kvalitet. Vi ser också ett intresse från Asien i takt med den växande kaffekulturen där, säger hon.

– Med vår starka patentportfölj och starkare relationer med distributörer och kunder ser jag möjlighet att nå vårt finansiella mål på en omsättning över 80 miljoner kronor år 2025.

Fortsätt läsa

Nyheter

Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt

Publicerad

den

Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.

Köper MeCovers för 1 miljon kronor

Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.

MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.

”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.

I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.

Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner

Publicerad

den

E-sport på Svenska Cupen

Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.

Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.

Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.

Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.

Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära