Nyheter
Bioservo Technologies står inför storskaligt marknadsgenombrott i USA och Europa
Bioservo Technologies är ett världsledande företag inom bärbara, muskelförstärkande exoskelett för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Bolaget befinner sig i en mycket expansiv fas som inkluderar en intensifierad bearbetning av USA-marknaden, nya kliniska data samt lanseringen av Carbonhand 2.0 gentemot Life Science sektorn. Det berättar Petter Bäckgren, vd på Bioservo Technologies.
Bioservo är ett bolag med en unik global position inom mjuka, aktiva exoskelett för handen. Berätta om ert ursprung och er affärsidé.
– Bioservo är ett Stockholmsbaserat bolag som grundades 2006. Vi utvecklar bärbara, muskelförstärkande system för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Våra innovativa produkter och system är designade för att hålla människor starka, friska och effektiva. Vi är verksamma i två segment: Life Science och industri. Vår produkt Carbonhand lanserades redan 2013 under namnet SEM-Glove och har varit tillgänglig för personer med nedsatt handfunktion sedan dess. När vi nu står inför att presentera nya kliniska data som förväntas styrka klinisk evidens och samtidigt introducerar en helt ny produkt gör vi en kraftig satsning inom Life Science.
Ni intensifierar nu er lansering av Ironhand gentemot industrin i USA. Berätta mer om den satsningen.
– Sedan början av 2022 har vi börjat få fler förfrågningar från amerikanska företag inom olika branschsegment där det förekommer handintensiva arbetsuppgifter. För att fånga upp det ökade intresset för Ironhand på den amerikanska marknaden ökar vi under våren vår närvaro och intensifierar de lokala aktiviteterna tillsammans med våra partners. För att fullt ut kunna ta vara på affärspotentialen har vi även tillsatt en regional försäljningschef för Nordamerika. Många företag i USA står inför utmaningar på grund av krävande arbetsmiljöer. Dessa utmaningar består inte bara i handrelaterad utmattning och förslitningsskador, utan också att kunna rekrytera arbetare och få dem att vilja stanna kvar på jobbet när arbetsmiljön är så krävande. Genom att använda Ironhand förbättrar vi arbetsmiljön och gör arbetsuppgifterna mindre krävande.
Den 9 juni presenterar ni nya kliniska data som förväntas påvisa positiva effekter av att använda Carbonhand. Samtidigt lanseras en helt ny version av Carbonhand med utökad funktionalitet och förbättrad användarupplevelse. Vilka satsningar planerar ni framöver i Life Science segmentet?
– 9 juni blir en viktig milstolpe för oss då data från iHand-studien, en randomiserad multicenterstudie genomförd av Roessingh Research and Development i Nederländerna, presenteras. Preliminära data visar på lovande resultat vad gäller de primära effektmåtten, förbättrad handfunktion och ökad greppstyrka. Slutresultatet kommer att presenteras på ett antal vetenskapliga konferenser under året, vilket potentiellt kan bana väg för ett brett kommersiellt genombrott för Carbonhand på den europeiska och senare även den amerikanska Life Science marknaden. Vi har dessutom nyligen tillsatt en nordisk försäljningschef för Life Science. Vår satsning inom Life Science sker mot bakgrund av att vi ser en stor marknadspotential både i Europa och USA, där vi med vår unika teknologi har möjlighet att hjälpa ännu fler patienter att få en ökad livskvalitet.
I höst lanserar ni Carbonhand 2.0 på den europeiska och på sikt även den amerikanska Life Science marknaden. Hur ser marknaden ut?
– Carbonhand 2.0 har ett brett användningsområde och är speciellt lämpad för patienter som drabbats av stroke, eller andra neurologiska skador, ryggmärgsskadade patienter eller patienter som drabbats av en olycka. Vår produkt kan ha stor inverkan på livskvaliteten för alla patienter med nedsatt greppförmåga. Vi uppskattar att vi under de kommande åren kan nå ut med Carbonhand 2.0 till drygt 30 000 patienter, bara i USA, vilket motsvarar ett marknadsvärde på 250 miljoner dollar.
Vilka faktorer gör Bioservo till ett intressant bolag att investera i?
– Vår unika särställning på marknaden med världsledande och patenterade kraftförstärkande exoskelett för handen är självklart en av våra främsta konkurrensfördelar. Vi är det enda bolaget som har utvecklat exoskelettprodukter med fokus på kraftförstärkning i greppet gentemot såväl industrin som Life Science sektorn. Vi står nu inför en kraftsamling med nya forskningsdata och en ny produktlansering gentemot Life Science sektorn. Samtidigt skalar vi upp vår bearbetning av industribolag i USA, där intresset för Ironhand hittills varit mycket stort.
Hur ser du på Bioservos framtida tillväxtpotential?
– Med tanke på de utmaningar många företag med greppintensiva arbetsuppgifter står inför bedömer jag våra framtidsutsikter som mycket goda. I somliga av dessa branscher står handrelaterade skador för uppemot 50 procent av de arbetsrelaterade skadorna. Genom att erbjuda medarbetare Ironhand underlättas företagens arbete med att rekrytera och behålla medarbetare. Sammanfattningsvis bedömer jag vår tillväxtpotential som mycket hög.
Fakta: Bioservo Technologies är ett världsledande företag inom bärbara, muskelförstärkande system för människor som behöver extra styrka och uthållighet. Bolaget grundades 2006 genom ett samarbete mellan forskare på Kungliga Tekniska Högskolan och läkare på Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Samtliga produkter och system är baserade på Bioservos prisbelönta och patenterade SEM-teknik. Bioservo Technologies är noterat på Nasdaq First North Growth Market, kortnamn BIOS.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter6 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Intervju med VD för Sveafastigheter som gör en IPO