Följ oss

Nyheter

Sprint Bioscience – Två nya indikationer stärker VADA-projektets position

Publicerad

den

Martin Andersson, forskningschef på Sprint Bioscience

Det First North-listade life science-bolaget Sprint Bioscience meddelade häromdagen att nya vetenskapliga rapporter visar att det finns ett samband mellan höga nivåer av proteinet VRK1 och dålig patientprognos vid de ovanliga barncancerformerna neuroblastom och Ewings sarkom. Bolagets VADA-projekt är inriktat på att hämma just detta protein, vilket innebär att de här två indikationerna nu adderas till projektets potential, utöver cancer i lever, njure och bukspottskörtel.

En pratstund med Sprint Biosciences forskningschef Martin Andersson, för att ta reda på mer om vad det här innebär för bolaget.

Hur stort är behovet av att utveckla nya läkemedel inom barncancersjukdomarna neuroblastom och Ewings sarkom? Vad finns det för behandlingsalternativ idag?

”Det har hänt mycket på området och det finns i dag behandling att tillgå som fungerar bra på omkring 50 procent av patienterna vad gäller neuroblastom. Då återstår dock fortfarande 50 procent som har särskilt svår eller långt gången sjukdom när cancern upptäcks, och nya behandlingsmetoder behövs för att kunna hjälpa även dessa”, säger Martin Andersson.

Både neuroblastom och Ewings sarkom är särläkemedelsklassade indikationer av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA, vilket innebär att myndigheten ger incitament till utveckling av läkemedel för dessa ovanliga sjukdomar. Det handlar om bidrag till kliniska studier, förlängd exklusivitet på marknaden och det som kallas ”priority review”, för att göra det mer attraktivt att arbeta i det här fältet. Priority review innebär ett snabbspår i FDA:s godkännandeprocess. Lyckas det utvecklande bolaget få ett godkännande för sin läkemedelskandidat ger FDA dessutom bolaget ett snabbspår vid utvecklingen av valfri annan kandidat.

Forskningschefen förklarar att de två tillkommande indikationerna blir en del av ett större paket, vilket stärker möjligheterna för projektet och bör göra det mer attraktivt i potentiella partners ögon.

Kan det vara aktuellt för Sprint Bioscience att ingå licensavtal med ett bolag som bara är intresserad av utveckling inom en enskild indikation, exempelvis neoroblastom, eller ställer ni krav på att licenstagaren ska vilja arbeta med samtliga av er kommunicerade indikationer?

”Vi vill helst ha en partner som både vill utnyttja möjligheten inom de här ovanliga sjukdomarna och samtidigt vill bredda indikationerna så att marknadspotentialen blir större. En mindre vanlig men inte utesluten avtalsform är en där vissa indikationer utlicensieras till ett företag, och andra indikationer till ett annat. Det är dock inte så våra licensavtal har sett ut hittills”, säger Martin Andersson.

Innebär dessa nyheter om en breddning för hämning av VRK1-proteinet att ni kommer att höja tempot i projektet? Hur ser nästa steg för VADA ut?

”Nästa milstolpe är att med en av de molekyler vi har utvecklat visa i djurstudier att det här konceptet fungerar, och att det inte bara fungerar med de genetiska verktyg där man tar bort VRK1-genen. I djurstudier gäller det att hitta ett modellsystem som svarar bra på den här typen av läkemedel, och i och med dessa nyheter kan vi även inkludera neuroblastom och Ewings sarkom inför in-vivo-testning”, säger forskningschefen på Sprint Biosciences.

Är det ur er synvinkel angeläget att bli klar med djurstudierna innan ni träffar ett licensavtal för VADA-projektet för att öka värdet vid en affär, eller kan det vara aktuellt redan i detta skede?

”Hittills har Sprint Bioscience sålt projekt ungefär i det stadie VADA befinner sig i nu, innan vi har gjort in-vivo-studier, men vi jobbar parallellt med full fart i projektet både gällande kommande studier och affärsdelen. Det återstår att se om vi träffar ett partneravtal redan i den här fasen, eller om projektet drivs längre i egen regi”, säger Martin Andersson.

VADA-projektet är relativt nystartat och har inte kommit så långt att en klinisk kandidat ännu är vald. Martin Andersson förklarar att bolaget gradvis utvecklar nya molekyler i en process och gör små förändringar av dessa för att hitta molekylerna med bäst egenskaper. Det är de senare molekylerna i processen som bolaget slutligen väljer bland, när den kliniska kandidaten ska utses, meddelar forskningschefen, som pekar på flera fördelar med att arbeta med småmolekyler vid läkemedelsutveckling. Först och främst kan dessa komma åt målproteiner som finns inne i själva cancercellen, medan antikroppsläkemedel är begränsade till de målproteiner som finns på cellytan. Småmolekyler är vidare billigare att tillverka än antikroppar, samtidigt som de är lättare att administrera då det exempelvis går att göra dem oralt tillgängliga, medan antikroppar måste injiceras, enligt forskningschefen.

Martin Andersson meddelar att han ser ett stort intresse i branschen på detta område, som handlar om systemet för att reparera DNA-skador. Det finns många andra målproteiner som andra aktörer arbetar med, men vad Sprint Bioscience känner till finns det ingen annan som har riktat in sig på VRK1, säger han.

Nyheter

Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt

Publicerad

den

Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.

Köper MeCovers för 1 miljon kronor

Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.

MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.

”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.

I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.

Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner

Publicerad

den

E-sport på Svenska Cupen

Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.

Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.

Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.

Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.

Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bra inledande försäljning för Umida Groups Joluca-dryck

Publicerad

den

Joluca från Umida

Umida meddelar att den initiala efterfrågan på Joluca-drycken har varit högre än estimaten. Bolagets säljs- och distributionspartner Arvid Nordquist har fått begränsa antalet köpande kunder, men räknar med att komma i fas under oktober förutsatt att efterfrågan inte fortsätter öka i samma tak som nu.

Den fullskaliga lanseringen inleds idag. Produkterna har levererats till centrala lager och kommer att börja rullas ut i butiker hos ICA, COOP, Axfood, Pressbyrån och 7-Eleven under denna vecka.

Bolaget har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.

”Idag är en stor dag för oss. Redan för två veckor sedan inleddes försäljningen hos Hemmakväll och den feedback vi fått från konsumenterna har varit enastående. Många av dagligvaruhandelns butiker har smygstartat försäljningen under slutet förra veckan vilket är mycket ovanligt och det visar på butikernas engagemang och intresse för dryckerna. Distributionen är oftast det som är utmaningen för nya produkter och varumärken men här har vi förmånen att redan från start ha hela distributionskedjan på plats vilket gör att förutsättningarna är goda för hög försäljning. På toppen av det har vi JLC som driver på med en enorm räckvidd så nu är det upp till bevis för produkterna i butikerna. Kommande månader kommer bli mycket spännande för oss.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.   

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära