Följ oss

Nyheter

Analytikerna har en sval inställning till Röko´s IPO

Publicerad

den

Portfölj med innehåll

Röko är en serieförvärvare och evig ägare av lönsamma små och medelstora bolag, huvudsakligen i Europa. Företaget gör nu en IPO bestående av befintliga aktier för 5,3 miljarder kronor som tecknas under en kort period på 5-7 mars till 2048 kronor per aktie, för att sedan börsnoteras på Nasdaq Stockholm den 11 mars.

Det är inte någon analytiker som totalsågar Röko, men inställningen är generellt sval. I skrivande stund rekommenderar tre analytiker att man inte ska teckna erbjudandet och en ställer sig neutral. Genomgående är att analytikerna tycker att Röko tagit ut att man har framgång i förväg och satt värderingen baserat på det. Det är samtidigt inte så mycket att fundera över för investerare då nästan hela IPO-erbjudandet är tecknat av 60 investerare på förhand.

EFN – Teckna inte

EFN rekommenderar sina läsare att inte teckna aktier i Rökos IPO-erbjudande. Positivt är att ledningen har ett starkt track record och att bolaget uppvisar en bra vinsttillväxt samt sakta stigande vinstmarginaler. Att IPO-erbjudandet har ett fast pris är också bra. Men det EFN:s analytiker Martin Blomgren ogillar är värderingen som baserat på förra årets vinst har ett P/E-tal på 43. Bolaget kan visserligen förväntas växa in i sin värdering, men nu har Röko tagit ut det i värderingen redan från start.

En teckna-sälj-strategi kan fungera och det kan mycket väl bli bra på en riktigt lång tidshorisont. Men det skaver och när någon ur allmänheten kan förvänta sig att få minsta möjliga tilldelning är frågan om det är värt besväret.

Aktiespararna – Teckna inte

Aktiespararna ger rådet till sina medlemmar att inte teckna Röko. Analytikern lyfter fram att marknadsläget är osäkert samtidigt som Röko inte ger någon rabatt mot de andra erfarna serieförvärvande konkurrenterna. De 60 investerare som tecknar större delen av IPO-erbjudandet har ingen lock-up. Slutsatsen är att investerare bättre avstår.

”Givet det turbulenta marknadsläget, ett potentiellt stort överhäng av aktier från start och en värdering som inte ger mycket uppsida är rådet att inte teckna aktier i Röko.”

Affärsvärlden – Neutral

Affärsvärlden ger rådet neutral. Allmänheten får en liten tilldelning varför det kan bli en kamp om de aktier som faktiskt finns att köpa. Det faktum att inga svenska fonder och institutioner finns på ägarlistan är dock ett minus.

”Vi avråder inte från att teckna, men är heller inte tillräckligt lockade för att göra det. Sammantaget är vi neutrala till Röko. Om aktien blir en IPO-rökare återstår att se”

Dagens industri – Teckna inte

Dagens Industri rekommenderar sina läsare att utvärdera hur Tomas Billing och Fredrik Karlsson lyckas upprepa sina tidigare framgångar från åskådarplats. Analytikern Ulf Petersson anser att framgång redan har räknats in i priset som aktierna nu erbjuds för.

”Dessutom brukar relativvärdering, som är ett köpargement för Rökonoteringen, sällan sluta lyckligt när jämförelseobjekten, i det här fallet förvärvskonglomeratsbranschen, är historiskt högt värderade.”

Intervju med Fredrik Karlsson, VD för Röko.

Nyheter

Klimator, en svensk innovation som revolutionerar vägunderhållet

Publicerad

den

Klimators lösning visualiserad

I en tid där både trafiksäkerhet och hållbarhet står högt på agendan kliver Klimator fram som en av de mest intressanta tech-aktörerna inom vägunderhåll. Med VD Emil Danielsson i spetsen tar bolaget svensk innovation ut på de internationella vägarna – bokstavligen.

Klimator är specialister på vägklimatologi och använder avancerad datateknik för att förutsäga väder och vägförhållanden med hög precision. Genom att kombinera smart hårdvara med prenumerationsbaserade mjukvarulösningar hjälper de allt från myndigheter till fordonsindustrin att fatta bättre beslut, minska kostnader och – viktigast av allt – öka säkerheten.

”Vårt mål är att göra vintervägar både smartare och säkrare,” säger Emil Danielsson i en intervju med Analyst Group.

Två av Klimators nyckelprodukter, Road Status Information (RSI) och Road Condition Data (RCD), levererar realtidsdata om vägförhållanden, något som ger ett försprång vid planering av vinterinsatser. Istället för att förlita sig på statiska sensorer, använder Klimator dynamiska datakällor och maskininlärning – en kombination som ger en mer komplett och träffsäker bild av väglaget.

Efter en stark Q4 2024, där stora hårdvaruleveranser drev omsättningen, ligger nu fokus på att omvandla dessa leveranser till återkommande intäkter genom deras SaaS-erbjudande. Klimator har också lanserat nya lösningar som Klimator AHEAD och Dynamisk Saltning, vilka tagits emot varmt av marknaden. Genom att optimera användningen av vägsalt bidrar de inte bara till trafiksäkerhet, utan även till minskad miljöpåverkan.

Vad väntar härnäst? En offensiv expansion, fler strategiska partnerskap och fortsatt teknikutveckling. På frågan om var Klimator befinner sig om ett år, är Emil tydlig:

”Vi ska vara ännu starkare internationellt, med ett större kundunderlag och en affärsmodell som bygger på skalbar, återkommande intjäning.”

Varför investera i Klimator?

  1. Stark tillväxt och skalbar affärsmodell
  2. Teknologiskt försprång inom ett växande nischområde
  3. Ett passionerat team som sätter innovation främst

Med andra ord – Klimator är inte bara ett techbolag. Det är ett bolag som bygger framtidens väginfrastruktur, en datadriven väg i taget.

Fortsätt läsa

Nyheter

Zenergy tecknar avtal om 30 energieffektiva hyresrätter – ökar orderstocken med 41,2 miljoner

Publicerad

den

Zip-element från Zenergy

Zenergy har träffat ett totalentreprenadavtal med Jemmett Tjörn AB avseende uppförande av 30 hyresrätter fördelade på tre flerbostadshus på två tomter i Höviksnäs, Tjörn. Affären omfattar en entreprenadvolym om 41,2 miljoner kronor och innebär en väsentlig förstärkning av Zenergys orderstock inför 2025.

De nya bostäderna riktar sig till målgruppen 65+ och byggs med full tillgänglighet, hiss och genomtänkta planlösningar. Projektet utgör ett konkret steg i Zenergys affärsområde Living Spaces, där fokus ligger på att erbjuda resurseffektiva, modulära bostäder med låg energiförbrukning och hög boendestandard.

”Detta är mer än ett enskilt projekt – det är ett samarbete byggt på gemensamma värderingar om hållbart byggande. Tillsammans med Jemmett delar vi en långsiktig ambition att utveckla nästa generations bostäder med passivhusstandard och klimatsmart teknik. Det är extra glädjande att vårt första avtal nu följer på det samarbetsavtal (LOI) vi tecknade tidigare i år” säger Nicklas Lundin, VD för Zenergy.

”Samarbetet med Zenergy ligger helt i linje med vår ambition att utveckla moderna och hållbara trygghetsboenden med hög klimatprestanda. Zenergys byggteknik och fokus på energieffektivitet matchar vårt eget mål om att arbeta mot passivhusstandard” säger Carlos Andersson, VD på Jemmett. 

Projektet omfattar totalentreprenad från fabrik till inflyttning, där Zenergy ansvarar för både projektering, produktion och leverans via sin egna anläggning i Skillingaryd.

Modulerna kommer att produceras i etapper och levereras enligt plan under andra halvåret 2025. Affären är ett viktigt steg för Zenergy i etableringen på västkusten och stärker bolagets position inom både bostadsproduktion och energieffektivisering.

Fortsätt läsa

Nyheter

Sandvik får sin hittills största order på batterielektrisk gruvutrustning

Publicerad

den

Batterielektrisk gruvmaskin från Sandvik

Sandvik har erhållit en stor order från South32 avseende leverans av en gruvutrustningsflotta för underjordsdrift för användning vid Hermosa, ett gruvprojekt inom kritiska mineraler i Arizona, USA. Den största delen av ordern avser batterielektriska fordon, och det är Sandviks största någonsin på batterielektrisk gruvutrustning. Ordern är värderad till runt 750 miljoner kronor och bokades i det andra kvartalet 2025.

Ordern inkluderar batterielektriska truckar, lastare, bultningsmaskiner, borriggar för ortdrivning och långhålsborrning, samt konventionella truckar, kabelbultningsriggar, lastare och borriggar för långhålsborrning. Leveranser väntas starta i det fjärde kvartalet 2026 och fortsätta till 2030, med merparten av leveranserna förväntade under 2026 och 2027.    

– Vi är stolta över att Sandviks batterielektriska fordon kan hjälpa till att bidra till ett ökat utbud av kritiska mineraler, vilket stöttar den fortsatta elektrifieringen av samhället. Lägre bränslekostnader och underhållskostnader tillsammans med en utrustning med längre livslängd, kommer att möjliggöra en mer effektiv, ekonomisk och hållbar gruvdrift vid Hermosa, säger Mats Eriksson, affärsområdeschef för Sandvik Mining and Rock Solutions.

Hermosa är för närvarande det enda avancerade gruvutvecklingsprojektet i USA med potential att producera mangan och zink — två federalt utsedda kritiska mineraler. South32 utvecklar Hermosas zink-bly-silver-fyndighet för att drivas under flera årtionden, och produktionsstart väntas under 2027.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära