Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Hoi Publishing skriver avtal med Kodachrome om tre filmproduktioner

Publicerad

den

Bloody Benders

Hoi Publishings mediabolag Eleven Stories har skrivit avtal med tyska Kodachrome avseende utveckling, samproduktion och delfinansiering av tre filmproduktioner. Avtalet har ett omedelbart ordervärde på över en miljon kronor i form av utvecklingskapital och innebär även en avsiktsförklaring från Kodachrome att samproducera och delfinansiera dessa filmproduktioner som har en sammanlagd budget på minst 250 miljoner kronor. Därtill har Kodachrome en option att köpa rättigheterna till de tysktalande länderna och kommer understödja Eleven Stories med global rättighetsförsäljning.

Genombrott för Eleven Stories finansieringsarbete

Kodachrome ser stor potential i de aktuella filmproduktionerna – där den första är den tidigare nämnda westernthrillern Bloody Benders – och satsar därmed över en miljon kronor direkt för att ta produktionerna vidare. De andra två produktionerna bedöms ha minst lika stora möjligheter till framgång som Bloody Benders, men är inte redo att offentliggöras ännu. Avtalet innebär ett långtgående strategiskt samarbete med en mycket stark partner och får ses som ett genombrott för Eleven Stories i finansieringsarbetet med de aktuella produktionerna skriver Hoi Publishing.

Detta är Kodachrome

Kodachrome är ett nytt tyskt medieföretag som kombinerar kunskap om finansiering, produktion, förvärv och distribution. Företaget hade sin marknadspremiär förra månaden på Berlinale, den senaste europeiska filmfestivalen i Berlin. Grundaren Georg Prokop är en mycket erfaren tysk TV-producent som har skapat flera framgångsrika format för de offentliga TV-bolagen ARD och ZDF. Tillsammans med Josef Brandmaier, en internationellt erkänd filmfinansieringsexpert, och förvärvs- och distributionsspecialisten Michael Müllner är Kodachrome en ny, finansiellt stark och oberoende aktör på marknaden. Huvudfokus ligger på att bygga starka allianser med välrenommerade partners som delar Kodachromes vision och filosofi: att utveckla, producera och distribuera högkvalitativa och kommersiella internationella projekt i goda och förtroendefulla samarbeten.

Vad parterna säger om filmprojekten

”Utvecklingen av våra starkaste filmproduktioner går snabbt framåt och med Kodachrome som partner har vi alla förutsättningar att ta de aktuella produktionerna vidare mot full finansiering”, säger Anette Mattsson, VD Eleven Stories.

”När Eleven Stories presenterade sina filmproduktioner under utveckling för oss för första gången ville vi vara en del av detta direkt. Det här är tre mycket spännande och kommersiella filmer som är perfekta för distributörer runt om i världen. Ett av projekten är till och med exceptionellt i våra ögon och vi kan inte vänta tills Eleven Stories kommer att tillkännage det. I nära samarbete med starka globala distributionspartners som Capstone Studios, under ledning av vår nära vän Christian Mercuri, ser vi mycket fram emot att få ta de här filmerna till vita duken runt om i världen”, säger Michael Müllner, VD Kodachrome.

Nyheter

Odinwells sensorer upptäcker bakterietillväxt i sår

Publicerad

den

Förband med sensor från Odinwell

Odinwell meddelade idag att preliminära tester av bolagets sensorer för bakteriemonitorering har visat lovande resultat. I testerna har spår av den biomarkör man letar efter kunnat detekteras direkt från den sida av förbandet som legat an mot det infekterade såret, vilket är ett viktigt steg i utvecklingen av bolagets teknologi för tidig upptäckt av bakterietillväxt i sårmiljö.

”Det är jätteroligt att vi nu lyckas mäta bakterier i förband som använts kliniskt. Det visar att vår teknologi har potential att göra verklig skillnad inom avancerad sårvård”, säger Marcus Andersson, VD för Odinwell.

Bolaget fortsätter nu med ytterligare tester på fler prover för att förfina testmetoden och algoritmen. Målet är att komplettera de tidiga resultaten med mer robust data och därmed ta ytterligare steg mot att bygga vetenskaplig evidens kring produkten.

”Vi är i ett spännande skede där varje testresultat för oss närmare en lösning som kan förbättra livskvaliteten för patienter världen över och vi tar nu med oss dessa resultat när vi pratar med potentiella partners”, tillägger Marcus Andersson.

Fortsätt läsa

Nyheter

mResell ska ha en omsättning på 600 miljoner kronor

Publicerad

den

mResell-produkter

Idag kommunicerade mResell sina finansiella mål, både på lång och kort sikt.

På lång sikt, definierat som en period om tre till fem år, är bolagets målsättning att uppnå en omsättning om 600 miljoner kronor och en EBIT-marginal överstigande 10 procent.

mResell har utvecklat en industriledande, avancerad plattform som analyserar priser, efterfrågan och logistikflöden på de större marknadsplatserna i Europa för de produkter som bolaget säljer; refurbished Apple products (rekonditionerade Apple-produkter). Plattformen avgör i realtid på vilken marknad och via vilken kanal varje produkt bör säljas för att uppnå högsta möjliga marginal. Detta möjliggör både en optimerad lönsamhet och en snabb lageromsättning om 20-30 dagar, vilket gör att bolaget kan använda sitt kapital effektivt och skapa utrymme för ytterligare accelererad tillväxt.

– Vår egenutvecklade industriledande teknikplattform är kärnan i hur vi optimerar både marginaler och lageromsättning. Genom att hela tiden sälja på rätt marknad kan vi omsätta lagret snabbt och samtidigt uppnå bästa möjliga prispunkt. Det är en central del i hur vi ska ta bolaget mot våra finansiella mål. säger Patrik La Placa Christiansen, VD för mResell.

Bolaget har idag verksamhet i 12 länder och har sålt rekonditionerade Apple-produkter till mer än 300 000 kunder. Kombinationen av närvaro på samtliga ledande marknadsplatser och en datadriven affärsmodell skapar förutsättningar för ökad tillväxt.

Omsättningen förväntas öka 70-80 procent innevarande halvår

– Vår bedömning är att den riktade nyemissionen som kommunicerades idag, den 3 Juli, ytterligare accelererar tillväxten och att omsättningen för andra halvåret 2025 förväntas öka med 70-80 procent jämfört med samma period 2024, säger Patrik La Placa Christiansen, VD för mResell.

Fortsätt läsa

Nyheter

Tre bra aktier att köpa sommaren 2025 enligt Martin Blomgren

Publicerad

den

Solen visar vägen

EFN:s analytiker Martin Blomgren har valt ut tre bra aktier att köpa under sommaren 2025.

Hexagon

Tillfälliga motgångar har pressat aktien, men låg värdering och flera möjliga katalysatorer – som ledningsskifte och avknoppningar – skapar intressant uppsida.

Securitas

Ökad andel teknikdrivna säkerhetslösningar förbättrar marginalerna. Om bolaget når sina mål finns potential för kurslyft, särskilt då värderingen är återhållsam.

Matas

Trots en svag rapport är caset intakt. Ocykliska intäkter och tillväxtmöjligheter via Kicks-förvärvet ger stöd för en starkare kursutveckling på sikt. Dagens industri gav för övrigt en köprekommendation till bolaget i måndagens tidning.

Fortsätt läsa

Livsmedel

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära