Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Acast lanserar keyword targeting för podcasts

Publicerad

den

Acast, världens största oberoende podcastföretag, meddelade i veckan att de släpper keyword targeting till sin plattform, Acast Marketplace, något som öppnar upp för kontextuell annonsering. Den egenutvecklade funktionen gör det möjligt för annonsörer att rikta sig mot specifika ord och fraser i enskilda podcastavsnitt.

“Keyword Targeting hjälper oss att matcha fantastiska podcasts och lyssnare med rätt annonsörer – oavsett storlek på podcasten. Vi har en värdefull tillgång av outnyttjat annonsutrymme i vår växande bas på 88 000 podcasts, många av dem i segmentet mellanstora podcasts. Dessa erbjuder goda möjligheter till engagemang och ROI för mindre annonsörer, exempelvis små och medelstora företag, som vill annonsera i podcasts men som kanske har mindre resurser än de stora varumärkena. Keyword Targeting är en del av vår vinnande teknik för att matcha podcasts med annonsörer på ett skalbart sätt och därmed sälja annonser i fler podcasts, som ännu inte nått sin fulla potential” säger Ross Adams, VD för Acast.

Med keyword targeting kan annonsörer anpassa sitt budskap till det mest kontextuellt relevanta innehållet i ett podcastavsnitt. Detta ökar träffsäkerheten avsevärt, ger mer värde per krona och skapar en mer relevant reklamupplevelse för lyssnarna.

I takt med att efterfrågan på podcastannonsering fortsätter att växa, blir det allt viktigare för annonsörer att skydda sitt varumärke och att alltid kopplas till ett lämpligt sammanhang. Keyword targeting förbättrar Acasts befintliga funktioner för att skydda varumärken genom möjligheten att kunna utesluta specifika nyckelord.

Tidigare i år lanserade Acast en ny svit med funktioner kallad conversational targeting där avancerad teknik transkriberar och kategoriserar podcastavsnitt. Keyword targeting är det andra av flera verktyg som nu släpps. Båda dessa gör det möjligt för annonsörer att rikta sig mot relevanta podcastavsnitt och finns nu tillgängliga på språk som engelska, spanska, franska, tyska, italienska och holländska. Fler språk kommer att läggas till inom en snar framtid.

Lanseringen av keyword targeting följer på en annan förbättrad annonsörsfunktion från Acast som nyligen släpptes – möjligheten för annonsörer att för första gången någonsin, kunna integrera sin egen förstapartsdata i podcastkampanjer.

Aktien fortsätter att falla

Acast lanserar allt fler intressanta funktioner och samarbeten men verksamheten går med förlust och det gillar inte aktiemarknaden som fortsätter handla ner aktien, som i skrivande stund är nere på 5,76 kronor.

Graf över aktiekursen för Acast

Nyheter

CLS finansierat till break-even skriver Redeye

Publicerad

den

CLS system

Investeringsanalytiker på Redeye kommenterar att CLS nyligen meddelat att bolagets teckningsoptionsprogram TO8B har blivit fulltecknat. Teckningskursen sattes till 3,80 kronor per aktie, vilket innebär att CLS tillförs cirka 20,9 miljoner kronor före transaktionskostnader. Antalet aktier ökar därmed med 5,5 miljoner.

Med tanke på den starka kursutvecklingen under de senaste månaderna är det enligt Redeye ingen överraskning att programmet blev fulltecknat. Kapitaltillskottet väntas räcka för att finansiera verksamheten fram till bolaget når break-even, vilket prognostiseras till slutet av 2026.

Redeye påpekar att TO8B-programmet redan var inräknat i deras värderingsmodell, både vad gäller utspädning och kassaflöde. Därför förblir deras värdering av CLS oförändrad, med ett basvärde på 14 kronor per aktie.

CLS aktie stängde igår på 8,85 kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Corline ingår miljardavtal med Kardium – banar väg för global expansion

Publicerad

den

Coreline CHS

Corline Biomedical har tecknat ett strategiskt tioårigt licens- och leveransavtal med det kanadensiska medicinteknikbolaget Kardium. Avtalet, som bedöms kunna generera intäkter på cirka 2 miljarder kronor, innebär att Corlines blodproppshämmande CHS-teknologi integreras i Kardiums avancerade Globe Pulsed Field System – en ny plattform för behandling av hjärtarytmier.

CHS-teknologi i hjärtflimmerbehandling

Avtalet ger Kardium en icke-exklusiv licens att använda CHS på Globe, och Corline erhåller ersättning genom både leveransbetalningar och en fast royalty per såld enhet. Dessutom garanteras en årlig minimiersättning som tryggar Corlines finansiering under hela avtalsperioden.

Förutsatt en lyckad lansering av Globe bedömer Corline att avtalet kan generera över 200 miljoner kronor i årliga intäkter inom fem år.

En snabbt växande global marknad

Globe Pulsed Field System är ett allt-i-ett-system som kombinerar elektrisk mappning och ablation i en och samma kateter, vilket minskar procedurtid och förenklar användningen för kliniker. Systemet bygger på Pulsed Field Ablation (PFA), en teknik som enligt prognoser kommer att stå för 6 miljarder USD av den globala ablationsmarknaden redan 2026 – med en årlig tillväxttakt på cirka 25 procent.

Kardiums kliniska studier visar lovande resultat: 78 procent behandlingseffekt efter 12 månader, noll kateterrelaterade komplikationer och 100 procent lyckad ablation vid behandlingstillfället.

FDA-godkänd – USA-lansering nära

Globe Pulsed Field System har nyligen godkänts av amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA, och lansering i USA väntas inom kort. Kardium planerar även regulatoriska ansökningar i Kanada och Europa under 2026. Bolaget har nyligen säkrat 250 miljoner USD i kapital för att skala upp produktion och kommersiella resurser, och har idag cirka 500 anställda.

VD Henrik Nittmar: En stark referens för Corline

Henrik Nittmar, VD för Corline, kommenterar:

”Detta avtal är av stor betydelse och en stark referens för Corline. Kardium är ett av de mest spännande medicinteknikbolagen globalt, med en banbrytande produkt som nu lanseras i USA för PFA-behandling av hjärtarytmi – ett av de allra snabbast växande segmenten inom branschen.”

Med Kardiums kapitalstarka position och teknologiska försprång ser Corline stora möjligheter att etablera sin CHS-teknologi på den amerikanska marknaden – ett viktigt steg i bolagets globala tillväxtstrategi.

Fortsätt läsa

Nyheter

Abera Bioscience får bidrag för utveckling av nasalt pneumokockvaccin

Publicerad

den

Doktor med stetoskop

Abera Bioscience har beviljats cirka 880 000 kronor i bidrag från BactiVac, ett internationellt nätverk för utveckling av bakteriella vacciner. Medlen ska finansiera tester av den sprayapplikator som ska användas i de kommande kliniska prövningarna av bolagets pneumokockvaccinkandidat Ab-01.12.

Studierna, som genomförs tillsammans med Nanopharm och Radboud University Medical Center, fokuserar på applikatorns funktion, såsom dosering och distribution i näsan. Resultaten är avgörande för Aberas ansökan om att starta kliniska studier, där Fas 1 planeras till 2026.

Ab-01.12 bygger på Aberas egenutvecklade OMV-teknologi och ges intranasalt via Aptar Pharmas LuerVax-system. Vaccinet är utformat för att ge brett skydd mot pneumokockinfektioner och därigenom bidra till minskad antibiotikaanvändning och resistens.

”Stödet från BactiVac kommer i helt rätt tid och är en kvalitetsstämpel på vårt arbete,” säger Aberas vd Maria Alriksson.

Projektet startar den 1 oktober 2025 och pågår i sex månader.

Bidrag en framgångsrik del av bolagets finansieringsstrategi

Abera Bioscience arbetar aktivt med finansiering som inte ger utspädning för aktieägarna. Den USA-baserade investeraren Gunnar Sachs har tidigare tagit upp att denna finansieringsform är något han gillade när han gjorde första investeringen och ville att bolaget skulle fortsätta på det spåret. Bolaget har sedan dess tagit in över 40 miljoner kronor i olika former av bidrag.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära