Följ oss
Råvarumarknaden

Nyheter

Bioteknologiföretaget Carbiotix förklarat på 3,5 minuter

Publicerad

den

Carbiotix produkt

Nyheter

Utländska investerare köper japanska aktier som aldrig förr

Publicerad

den

Jamie Halse på Senjin Capital uppmärksammar att utländska investerare köper japanska aktier som aldrig förr (enligt data som sträcker sig 20 år tillbaka). Detta har varit den främsta drivkraften bakom den närmare 30-procentiga återhämtningen i TOPIX-indexet sedan botten i april.

Sedan april har globala investerare varit nettoköpare av japanska aktier i 14 veckor i rad, vilket totalt motsvarar 6 biljoner yen, eller cirka 40 miljarder amerikanska dollar. Även om stora mängder utländska köp har förekommit vid olika tillfällen i datasetet, har det aldrig tidigare skett med en sådan konsekvent veckovis takt.

Intressant nog sträcker sig köpsviten till 16 veckor om man exkluderar terminer och enbart fokuserar på aktier som köps kontant. Det kan tyda på att långsiktigt kapital faktiskt är på väg in i marknaden, snarare än att det rör sig om kortsiktiga positioneringar från handlare.

Förutom utlänningar är den andra stora köparkategorin företagen själva, då Japan just nu ser en våg av återköp av egna aktier i takt med att bolagen reformerar sina kapitalallokeringsstrategier.

Bland säljarna finns försäkringsbolag som tvingas minska sina korsäganden (och eventuellt även genomför en viss portföljomviktning), inhemska fonder (inkluderade i tabellen under kategorin ”Trust Banks”), samt privata småsparare.

Det du kommer att lägga märke till i tabellen nedan är det ofta anti-cykliska köpbeteendet bland japanska småsparare och de fonder de investerar i. Köp från utlandet tenderar att driva marknaden uppåt, vilket leder till inhemska försäljningar – eller uttryckt på ett annat sätt: för att globala investerare ska kunna köpa måste någon sälja, och om utländska investerare är nettoköpare så måste dessa säljare vara de japanska investerarna.

Data över handel i japanska aktier
Fortsätt läsa

Nyheter

Gapwaves växande volymer ger nytt liv åt aktien

Publicerad

den

Radar i trafiken

Gapwaves, det svenska teknikbolaget som utvecklar vågledarbaserade radarantenner för fordonsindustrin, ser ut att ha fått vind i seglen. Enligt en ny analys från Redeye har bolaget tagit flera avgörande steg mot lönsamhet – något som också kan innebära en vändning för aktien, som haft en fem år lång negativ utveckling.

Tillväxt på bred front

I den senaste kvartalsrapporten överträffade Gapwaves förväntningarna på samtliga nyckelområden. Intäkterna landade på 24,1 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 66 procent jämfört med samma period i fjol – och hela 20 procent över Redeyes prognos. Bakom ökningen ligger främst utrustningsförsäljning och projektintäkter från stora Tier 1-leverantörer som Valeo, Hella och Desay SV.

Trots att produktionsvolymerna ännu är relativt låga, är den långsiktiga potentialen stor. Med start av volymproduktion hos Valeo den 1 juli – där Gapwaves får intäkter per såld produkt snarare än via licenser – väntas intäkterna öka markant. Försäljningsmodellen hos Valeo ger dessutom upp till tio gånger högre intäkter än motsvarande avtal med Hella.

En pipeline av triggers

Redeye beskriver Gapwaves framtid som en ”transportband av katalysatorer”, där flera kundprojekt just nu befinner sig i övergången från utvecklingsfas till volymproduktion. Bland annat nämns kinesiska Desay SV, med produktionsstart väntad 2026, samt ännu ej namngivna Tier 1-leverantörer i Nordamerika och Asien med tänkta produktionsstarter 2027 och 2028.

Att dessa avtal ofta innehåller volymgarantier ger dessutom en viss intäktssäkerhet – något som är ovanligt i den annars så volatila fordonsindustrin.

Stark teknisk plattform

Gapwaves tekniska lösning – baserad på vågledarteknologi – är ett svar på industrins ökade krav på högupplösta radarantenner. Nya säkerhetsregler, exempelvis Euro NCAP:s krav på autobroms för femstjärnig krocksäkerhet, driver på behovet av avancerade radarprodukter. Gapwaves har lyckats möta denna efterfrågan och har nu produktionskapacitet för över tre miljoner antenner per år, genom samarbete med tillverkaren Frencken Group.

Utmaningar kvarstår – men kapitalbehovet ser hanterbart ut

Trots positiva signaler återstår vissa finansiella utmaningar. Bolaget har ännu inte nått lönsamhet, och kassaflödet är fortsatt negativt. Men med en solid kassa, tydlig kostnadskontroll och potentiella intäkter från nya avtal, bedömer Redeye att Gapwaves har tillräckliga resurser för att ta sig till break-even.

Dessutom kan nya kundavtal medföras av större förskottsbetalningar, vilket ger ytterligare finansiellt handlingsutrymme.

Momentum byggs inför 2026

Med produktion i gång hos både Hella och Valeo, en växande pipeline av volymavtal och ett starkt teknikfokus ser Gapwaves ut att stå inför ett genombrott. Redeye behåller sina finansiella prognoser oförändrade men höjer sin kvalitetsbedömning och lyfter fram den alltmer attraktiva långsiktiga potentialen. Basvärderingen ligger kvar på 26 kronor per aktie, med ett bull case på 38 kronor.

För investerare med tålamod och tro på fordonsradarns framtid kan Gapwaves nu vara ett bolag att hålla extra ögonen på.

Fortsätt läsa

Nyheter

XMReality når det uppsatta målet om positivt kassaflöde

Publicerad

den

XMReality har under det gångna året genomfört större förändringar av verksamheten för att minska kostnader och nå lönsamhet. Genom dessa förändringar har bolaget under juni månad nått en kostnadsnivå som ligger i nivå med intäkten från mjukvaruprenumerationer, och därmed uppfyllt det tidigare kommunicerade målet att generera positivt kassaflöde.

Under 2024 kommunicerades en plan för bolaget som prioriterade kostnadsminskningar, med målet att verksamheten skulle bli lönsam. Under hösten 2024 sattes det finansiella målet att verksamheten skulle börja generera positivt kassaflöde på årsbasis under våren 2025. Under juni månad nåddes målet, då den månatliga återkommande intäkten (MRR) för första gången översteg verksamhetens kostnader på månadsbasis.

“Att ställa om verksamheten till lönsamhet har krävt många stora förändringar, vilket har upptagit en stor del av vår tid och vårt fokus under det gångna året.” säger Alexander Sandström, vd på XMReality. “Nu när dessa förändringar är fullt ut genomförda ser jag fram emot att vi kan lägga mer tid på att utveckla både marknadsföring, sälj, kundrelationer och vår produkt vidare för att göra bolaget ännu bättre i framtiden.”

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära