Följ oss

Nyheter

Medicinteknikbolaget Calmark befinner sig på tröskeln till global lansering

Publicerad

den

Calmark Neo

Det svenska medicinteknikbolaget Calmark, som utvecklat ett världsunikt verktyg för diagnostik av nyfödda barn, befinner sig just nu på tröskeln från utvecklingsbolag till ett säljande bolag med en global marknad. Calmarks unika diagnostikverktyg underlättar sjukvårdspersonalens arbete och kan dessutom rädda livet på miljontals spädbarn världen över. Det berättar Anna Söderlund, vd på Calmark.

Berätta om Calmark och er affärsidé!

–Calmark grundades 2007 och sedan dess har varit inriktade på att utveckla diagnosverktyg för nyfödda. Vår produkt för nyfödda baseras på drygt tretton års forskning och branscherfarenhet. Vår lösning kan förbättra hela vårdkedjan med minskat lidande för patienterna, spara tid och kostnader inom vården och innebära avgörande skillnad i de delar av världen där sjukhuslaboratorium saknas.

På vilket sätt är ert diagnostikverktyg för spädbarn unik?

–För majoriteten av alla de barn som föds i världen, går resan från födsel genom första levnadsveckan smidigt och helt utan komplikationer. För somliga nyfödda barn leder dock medicinska tillstånd till ett behov av snabb diagnos och behandling. Utan behandling riskerar dessa barn att få bestående skador och i värsta fall dö. Vår produkt är ett PNA-instrument som mäter biomarkörer för sjukdomstillstånd hos nyfödda. Vårt instrument ger ett snabbt resultat som erbjuder sjukvårdspersonalen ett tillförlitligt beslutsstöd samt reducerade sjukvårdskostnader. I mindre utvecklade länder kan vår produkt erbjuda en kostnadseffektiv, robust och patientnära teknologi som gör det möjligt att rädda liv.

”Jag drivs av att bygga bolag och lansera produkter som gör verklig skillnad för människor runtom i världen.”

Hur långt har ni kommit i er kommersialiseringsprocess?

–Produktionen av vår produkt är igång sedan en tid tillbaka. Under 2020 har vi genomfört omfattande investeringar i en automatiserad produktionslina som levereras första halvåret 2021. När den är i drift räknar vi med att kunna producera uppemot 6 miljoner tester per år. Vi bygger nu upp ett team som ska ansvara för vår världslansering.

Hur ser er globala lanseringsplan ut?

–Vi har valt att lansera vår produkt i Kina innan den lanseras i USA eftersom den kinesiska marknaden för den här typen av lösningar är mycket stor. Vi har handplockat ett ledningsteam med lång dokumenterad erfarenhet av den här typen av internationella medicintekniska lanseringar. Hösten 2020 registrerade vi ett dotterbolag i Hongkong och nu pågår etableringen av ett motsvarande bolag även på det kinesiska fastlandet. Parallellt ska vi lansera vår produkt i södra Europa, Mellanöstern, Indien och så småningom även USA.

Vad är på gång i bolaget under 2021?

–Vi har nyligen skrivit ett distributionsavtal med det amerikanska bolaget VIA Global Health, som är specialiserade på distribution av medicintekniska produkter i låg- och medelinkomstländer. Avtalet är en viktig milstolpe för oss och innebär att våra produkter kan nå ut till ett sjuttiotal låg- och mellaninkomstländer på ett kostnadseffektivt sätt. Det är ett otroligt viktigt steg för att uppfylla vår mission. Under 2021 lanseras även vår diagnostikprodukt för Covid-19. Vår lösning gör det enkelt att snabbt bedöma sjukdomsgraden hos patienter med Covid-19.

”Vi har utvecklat en unik diagnostikmetod som kan göra verklig skillnad för spädbarns liv och hälsa hela världen.”

Varför är Calmark ett intressant bolag att investera i?

–Vi har utvecklat ett unikt diagnostikverktyg som kan göra verklig skillnad för spädbarns liv och hälsa i hela världen. Metoden är mycket efterfrågad, intresset från sjukvården är stort. När vi nu går in i en intensiv lanseringsfas räknar vi med att expandera rejält, som aktieägare är det förstås spännande att vara med på den resan. Vår vision är att kombinera en god avkastning med att ge varje spädbarn som föds i världen samma chans till överlevnad, oavsett om det föds i Sverige eller i Tanzania.

Vilka är dina personliga drivkrafter som vd för Calmark?

–Jag är legitimerad sjuksköterska och har jobbat med att utveckla medicinteknikbolag sedan 2003. Jag drivs av att bygga bolag och lansera produkter som gör verklig skillnad för människor runtom i världen. Mitt nuvarande arbete har många likheter med min tidigare karriär som sjuksköterska, i grund och botten handlar det om att rädda och förbättra människors liv.

Nyheter

Pareto Securities inleder bevakning av Linas Matkasse med köprekommendation

Publicerad

den

Linas Matkasse

Linas Matkasse, eller LMK Group som det heter mer formellt, får en köprekommendation med riktkurs 115 kronor när Pareto Securites inleder bevakning. LMK Group gjorde en IPO på First North i mars. Nedan går Stefan Wård, analyschef på Pareto Securities, igenom företaget och analysen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Gold Town Games förlänger avtalet med Wayne Gretzky

Publicerad

den

Wayne Gretzky

Gold Town Games förlänger licensavtalet gällande Wayne Gretzkys ambassadörskap i World Hockey Manager. Avtalet inleddes i slutet av 2019 och kommer nu att gälla till slutet av 2021. Avtalet innehåller en option om förlängning.

– Samarbetet med Gretzky fungerar väldigt bra, det ger World Hockey Manager en tydlig profil att bygga varumärket kring vilket även stärker bolagets möjligheter att ingå i andra affärsmässiga partnerskap. 2021 ser vi fram emot att arbeta mer med Gretzky i vår marknadsföring, inte minst i hockeyns och hans eget hemland Kanada, säger Gold Town Games VD Pär Hultgren

Under året kommer bolaget att använda befintligt marknadsmaterial med Gretzky, då pandemin försvårat produktionen av nytt innehåll. Tack vare detta har licensavgiften för att använda Gretzkys varumärke under perioden väsentligt reducerats, vilket medför sänkta kostnader under året.

– Vi genererade mycket marknadsmaterial inför den första avtalsperioden med Gretzky, så vi har gott om material till att förändra innehållet i spelet och marknadsföra World Hockey Manager. Det är med stolthet och ära vi arbetar vidare med att befästa World Hockey Managers marknadsposition tillsammans med världens genom tiderna största hockeyprofil, avslutar Pär Hultgren.

Fortsätt läsa

Nyheter

Analytiker ser guldläge i Gold Town Games

Publicerad

den

Gold Town Games fotbollsspel

Analyst Group inleder analysbevakning på Gold Town Games och ser ett guldläge med attraktiv risk-reward och motiverat värde på 2 kr för aktien i ett ”Base scenario”, men en möjlighet att prognoserna lämnar utrymme för upprevidering under kommande kvartal.

”Uppskalning av befintliga två spel, lansering av ytterligare ett och eventuellt tillkännagivande om en fjärde titel – allt detta ligger i korten för år 2021. Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har mycket på gång och med hänsyn till dagens bolagsvärde, samt tänkbara triggers, anser vi att aktien har en attraktiv risk–reward idag. I ett Base scenario estimeras försäljningen stiga till 15 MSEK år 2021 (+35 %) och därefter, utifrån de befintliga spelen, öka till 36 MSEK år 2023. Med hänsyn till att ytterligare spel förväntas tillkomma lämnar dessa prognoser utrymme för upprevidering under kommande kvartal. Baserat på en P/S-multipel på 2021 års försäljning erhålls ett motiverat värde per aktie om 2 kr i ett Base scenario.”

”Parallellt med uppskalningen av WHM och WFM ämnar Gold Town Games, via tidigare investering i spelstudion Sideline Labs, lansera ett amerikanskt fotbollsspel. Genom att ha fler speltitlar inom olika sporter blir Bolaget mindre säsongskänsliga och får en mer diversifierad intäktsbas. Likt tidigare spel är det Gold Town Games utvecklingsplattform W3XM som utgör grunden och själva ”motorn”. Att utveckla spel från samma plattform skapar korssynergier, där varje nytt spel hela tiden får bättre förutsättningar för att lyckas affärsmässigt.”

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära