Följ oss

Nyheter

Eolus säljer sol- och batterilagerprojekt i Arizona

Publicerad

den

Solceller

Eolus har tecknat avtal om att sälja ett sol- och batterilagerprojekt i Arizona, USA. Projektet är Eolus tredje försäljning i USA. Köparen är ett USA-baserat företag som ingår i ett stort, börsnoterat globalt riskkapitalbolag.

Projektet är under utveckling och förväntas få en initial effekt på sammanlagt 750 MWac bestående av solceller och batterilager. Driftsättning är planerad till 2025.

Köparen har förvärvat samtliga andelar i projektbolaget från Eolus och har också tecknat ett avtal som innebär att Eolus ska leverera vissa utvecklingstjänster till projektet fram till att det tas i kommersiell drift.

Kan bli en försäljning på upp till 2 miljarder kronor

Eolus har fått en första betalning om 12 miljoner USD och tillkommande köpeskilling erläggs stegvis baserat på projektets fortsatta utveckling och uppfyllandet av specifika delmål. Dessa inkluderar fortsatt utveckling av projektet och att förbereda det för finansiering och byggnation. En betydande del av den totala köpeskillingen betalas till Eolus i samband med att byggnation påbörjas. I nuläget beräknas den totala köpeskillingen att uppgå till mellan 104 och 190 miljoner USD med betalning under perioden 2023–2025. Köparens fortsatta utveckling och dimensionering av projektet kommer att påverka nivån för kommande betalningar till Eolus inom intervallet ovan.

– Detta är Eolus första försäljning av ett kombinerat sol- och lagringsprojekt, och det har potential att generera mer än 1 000 GWh planerbar och förnybar el per år. Vi är mycket glada att ingå vårt första avtal med denna nya kund, säger Hans-Christian Schulze, landschef för Eolus North America.

– Vi är mycket nöjda med den här transaktionen och att fortsätta vår expansion i USA där vi har varit aktiva sedan 2015. Vi har mer än en tredjedel av vår totala projektportfölj i USA och är väl positionerade för att ta del av den kraftiga ökning av projekt inom förnybar energi som förväntas som ett resultat av den nya skattelagstiftning som den amerikanska kongressen antog i somras, säger Eolus VD Per Witalisson. 

Nyheter

Humble Group är värd en chansning efter att aktien fallit

Publicerad

den

Humble Groups lokal

Affärsvärlden gav under onsdagen en köprekommendation till Humble Group-aktien där man ser en uppsida på 58 procent på ett par års sikt. Bolagets utveckling har inte varit helt stabil, men nu har aktien fallit 30 procent i år och nu finns väldigt lite framgång inprisad i aktien, detta trots att tillväxttakten är imponerande.

”En investering i Humble är inte för alla och riskerna relativt höga. Men riskerna i Humble handlar betydligt mer om bolagsspecifika saker än om tullar och geopolitik. Efter kursfallet tycker vi värderingen ser tillräckligt intressant ut för att syna dessa risker. Vi slår om till ett köpråd”

Humble Group beskriver sig själva som en global koncern inom FMCG (Fast Moving Consumer Goods), med snabbväxande, entreprenörsdrivna företag som specialiserar sig på innovativa, hälsosammare och mer hållbara konsumentprodukter.

Fortsätt läsa

Nyheter

Barista från Dug Foodtech listas på 1 600 Rossmann-butiker i Tyskland

Publicerad

den

Dug Barista

Nyligen meddelade DUG Foodtech att deras dryck, DUG Barista, snart kommer att vara tillgänglig i 1 600 Rossmann-butiker runt om i Tyskland. Utöver lanseringen i butik kommer samtliga tre DUG-varianter – DUG Original, DUG Unsweetened och DUG Barista – att finnas tillgängliga för köp via Rossmanns online shop. Detta stärker företagets närvaro på Europas största marknad för växtbaserade mjölkalternativ.

”Detta är ett spännande steg framåt för DUG i Tyskland. Samarbetet med Rossmann, en av landets mest etablerade detaljhandelskedjor, innebär ett verkligt framsteg i vår expansionsstrategi. Tyska konsumenter är mycket engagerade i hållbarhet och växtbaserade val, och vi tror att våra innovativa produkter kommer att tilltala både deras värderingar och smakpreferenser”, sade Helene Nielsen, VD för DUG Foodtech.

Rossmann är en av Tysklands mest välkända apotekskedjor, med över 2 200 butiker i landet och fler än 4 000 i hela Europa. Vanligtvis är butikerna där DUG säljs livsmedelsbutiker, och ibland hälsokostbutiker, men här får DUG alltså även en etablering på en apotekskedja.

Fortsätt läsa

Nyheter

Sprint Bioscience har en unik affärsmodell som skapar snabbare värde i kampen mot cancer

Publicerad

den

Sprint Bioscience har etablerat sig som en banbrytande aktör inom svensk läkemedelsutveckling – inte genom att gå den traditionella vägen, utan genom att vända på perspektivet. I en färsk intervju med BioStock berättar vd Johan Emilsson om hur bolagets tidiga utlicensiering av läkemedelsprojekt inte bara sänker riskerna, utan också skapar möjligheter till intäkter långt innan kliniska prövningar ens har inletts.

En modell som bryter mönster

”Vår affärsmodell är nästintill unik inom läkemedelsutveckling – i alla fall i Sverige”, säger Emilsson. Istället för att själva driva läkemedelsprojekt hela vägen till marknaden fokuserar Sprint Bioscience på upptäcktsfasen. Här utvecklas småmolekylära läkemedelskandidater med hjälp av en avancerad fragmentbaserad plattform. När lovande resultat uppnåtts i prekliniska studier söker bolaget partners för fortsatt utveckling – och därmed säkras tidiga intäkter.

Fördelarna är tydliga: lägre kapitalbehov, minskade risker och snabbare värdeskapande. Det är en strategi som tillåter bolaget att bygga en bred portfölj av projekt med hög potential, utan att belasta kassan med tunga utvecklingskostnader.

Men vad är haken?

Trots modellen med tidig utlicensiering innebär upplägget ett beroende av externa parter. Om en partner inte förmår driva ett projekt vidare, eller om förhandlingar om licens drar ut på tiden, kan intäkterna dröja. Men Emilsson ser även lösningar på detta: ”Vi har börjat arbeta med samägda program där vi gemensamt driver utvecklingen framåt – det öppnar för större intäkter tidigare i processen.”

Exempel på framgång: VRK1-programmet

Ett konkret exempel på bolagets modell i praktiken är VRK1-programmet, som licensierats ut till amerikanska Day One Biopharmaceuticals. Sprint Bioscience levererar fortfarande tjänster kopplade till projektet, men utvecklingen ägs nu helt av partnern.

Även om Emilsson är förtegen om de exakta framstegen, tyder samarbetets fortgång på ett välfungerande partnerskap: ”De verkar nöjda och vi fortsätter gärna att leverera våra tjänster till dem.”

Nytt projekt med stor potential – och stort behov

Mot slutet av 2024 tillkännagav Sprint Bioscience ett nytt prekliniskt program inriktat på akut myeloisk leukemi (AML). Projektet riktar in sig på det relativt outforskade proteinet DCPS – och de initiala resultaten ser lovande ut.

”Det ouppfyllda kliniska behovet inom AML är stort och vi har goda förhoppningar om att licensiera ut programmet till ett internationellt läkemedelsbolag”, säger Emilsson.

Kapitalresning för att växla upp

Bolaget genomför just nu en kapitalresning med syftet att ta de pågående programmen ett steg närmare licensavtal. Medlen ska användas för optimering av molekylernas prekliniska profil och för att säkra affärsutvecklingen.

”Vi ska se till att våra program är så attraktiva som möjligt för potentiella partners”, förklarar Emilsson.

Strategiska samarbeten – nästa steg i evolutionen

Framåt är ambitionen tydlig: fler samarbeten, fler intäktsvägar och fler program med potential att nå marknaden – men via partners. Utöver traditionella licensavtal arbetar Sprint Bioscience nu aktivt med att erbjuda samarbetsprojekt där partners kan komma in redan från början och licensiera när vissa mål nåtts.

Detta, menar Emilsson, skapar en win-win-situation där Sprint kan fortsätta fokusera på sin kärnkompetens – den fragmentbaserade upptäcktsfasen – medan partnern får tillgång till ett starkt projekt från start.

På väg mot kassaflödespositivitet

Kapitalet från emissionen som företaget nu gör, tillsammans med forskningsfinansiering från Day One och framtida intäkter från licens- eller samarbetsavtal, ska enligt Emilsson vara tillräckligt för att nå kassaflödespositivitet.

”Vi ser ett starkt nyhetsflöde framför oss och tror att detta är ett ypperligt tillfälle att komma med på vår resa.”

Slutsats: Ett smartare sätt att utveckla läkemedel

Med en bevisat effektiv affärsmodell, lovande projekt inom cancerbehandling, ett redan utlicensierat program och ett strategiskt fokus på partnerskap, står Sprint Bioscience starkt positionerat. För investerare som söker bolag med tydlig riktning, smart riskhantering och möjlighet till snabbare avkastning – kan Sprint Bioscience vara ett namn att lägga på minnet.

Fortsätt läsa

Fokus

Annons

Gratis nyhetsbrev från Börsposten

* indicates required

Intuit Mailchimp

Populära