Följ oss

Nyheter

Wicket Gaming står redo för lansering av bolagets första sportmanagerspel på en av världens snabbast växande mobilspelsmarknader

Publicerad

den

Cricket Manager, Wicket Gamings spel

Spelutvecklingsbolaget Wicket Gaming, som utvecklar free-to-play-spel inom sportgenren baserade på egenägda varumärken, går under 2022 in i en ny spännande fas med fokus på intäkter och att skörda frukterna av flera års intensivt utvecklingsarbete. Nu väntar en lansering av bolagets första egenutvecklade spel, Cricket Manager, i Indien, ett land med 1,3 miljarder invånare som står inför en exponentiell tillväxt på mobilspelsmarknaden. Det berättar Eric de Basso, vd på Wicket Gaming.

Eric de Basso, vd för Wicket Gaming
Eric de Basso

Wicket Gaming är ett spelutvecklingsbolag med fokus på att utveckla och distribuera free-to-play spel. Berätta mer om bolaget och er affärsmodell.

− Sedan start 2015 har vi utvecklat vår första titel, Cricket Manager, ett managerspel inom cricket för mobila enheter som går ut på att skapa och äga sin egen cricketklubb och tävla mot andra spelare runtom i världen. Målet är att skapa ett av världens mest populära cricketmanagerspel för mobila enheter och att använda en teknisk plattform för att bredda spelportföljen till att innefatta andra sportmanagerspel.  Vi har utvecklat en teknisk skalbar plattform, vilket gör att vi med relativt korta utvecklingstider kan bredda vår spelportföljen till att innefatta fler sportmanagerspel.

2022 blir ett år då ni lanserar Cricket Manager och har ett starkt fokus på intäkter. Hur ser er tillväxtstrategi ut framöver?

− Under första halvåret 2022 lanserar vi Cricket Manager på den indiska subkontinenten, där marknaden för mobilspel genererade intäkter på mer än 4,5 miljarder USD under 2021. Indien är en mobilspelmarknad som väntas befinna sig i kraftig tillväxt under de kommande åren och har i dagsläget drygt 230 miljoner mobilspelare. Vi har i drygt två års tid förberett vår lansering av Cricket Manager på den indiska marknaden. Spelets tekniska plattform är på plats, marknadsföringskanalerna står redo och nu ska vi börja förvärva användare. 2022 blir året då vi fokuserar på intäkter. Vi har utvecklat en gedigen marknadskännedom och samtidigt har den indiska marknaden mognat, vilket innebär att den är redo för Cricket Manager.

Vilka faktorer bidrar till att ni i första hand planerar att lansera Cricket Manager i Indien?

− Indien rankas för närvarande som den femte största globala marknaden för mobilspel när det gäller intäkter. 2020 genomfördes 9 miljarder nedladdningar av mobilspel i landet, som har en befolkning på 1,3 miljarder människor. Dessa faktorer bidrar förstås till att vi väljer att lansera Cricket Manager just i Indien. Ytterligare faktorer som talar för en exponentiell tillväxt på den indiska mobilspelsmarknaden framöver är det faktum att 4G nu rullats ut i merparten av landet samt att det finns en stor nyfikenhet och hunger efter kvalitativa mobilspel med cricket i fokus.

Våren 2022 passerar Wicket Gaming en viktig milstolpe när ni förvärvar den tyska spel- och mediakoncernen Wegesrand. Vilka faktorer gör förvärvet strategiskt viktigt för er framtida tillväxt?

− Wegesrand är en koncern som samlar expertis inom dataspelsutveckling, speldesign och digital utbildning. Wegesrand har även ett flertal egenutvecklade titlar som planeras att lanseras de kommande två åren.  Koncernen har uppvisat en god historisk tillväxt. Efter förvärvet av Wegesrand kommer Wicket Gaming att kunna hantera hela den infrastruktur som krävs för att utveckla och marknadsföra speltitlar i egen regi. Genom förvärvet tillgodogör vi oss spetskunskap inom områdena Games, Media och Education.

I cricketvärlden talas det numera om det svenska techbolaget som utvecklar ett cricket managerspel. Varför har ni valt att signera avtal med tre av cricketvärldens främsta superstjärnor?

− Att cricket är världens näst största sport är inte alltid självklart för oss i Europa, UK undantaget. Cricketstjärnor har många gånger stora följarskaror på sociala medier, och vi har signerat avtal med tre superstjärnor. AB de Villiers, Hardik Pandya och Jasprit Bumrah har tillsammans över 100 miljoner följare på sociala medier. Att vi knutit till oss AB de Villiers, en av de absolut bästa cricketspelarna i modern tid, har genererat kunskap och legitimitet för vårt spel. Cricket är en sport full av känslor och vi har med våra trailers och teasers gjort ett tydligt avtryck på cricketmarknaden. Att AB de Villiers, cricketvärldens förmodligen allra största stjärna, valt att gå ett steg längre och bli aktieägare i Wicket Gaming är en kvittens på att vi hittat rätt på den stora cricketmarknaden. Vår ambition är att signera avtal med ytterligare cricketstjärnor med stora följarskaror på sociala medier.

Vilka faktorer gör Wicket Gaming till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi är ett unikt bolag med en nischad produkt som vänder sig till en stor global marknad. Vi har gedigen erfarenhet av att utveckla och lansera liknande spelplattformar och har även etablerat ett omfattande kontaktnät inom cricket samt marknadsföring och distribution av mobilspel i Indien. Vi har dessutom tillgång till ovärderliga data som tydliggör exakt vad spelarna efterfrågar i den här typen av spel. Timingen i vår lansering är helt rätt, nu är den indiska marknaden teknikmässigt redo för den här typen av free-to-play spel med ett omfattande speldjup.

Fakta: Wicket Gaming är ett svenskt spelutvecklingsbolag som grundades 2015. Bolagets affärsidé bygger på att utveckla och distribuera så kallade free-to-play-spel inom sportgenren baserade på egenägda varumärken. Sedan start har Bolaget arbetat med att utveckla sin första titel, Cricket Manager, som är ett managerspel inom cricket för mobila enheter som går ut på att skapa och äga sin egen cricketklubb och tävla mot andra spelare runtom i världen. Målet är att skapa ett av världens mest populära cricketmanagerspel för mobila enheter och att använda en teknisk plattform för att bredda spelportföljen till att innefatta andra sportmanagerspel. Wicket Gaming är noterat på Spotlight Stock Market, kortnamn WIG.

Nyheter

Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic

Publicerad

den

Grafik från spelet Go Fight Fantastic!

Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.

Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.

Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.

Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.

Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.

“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård

“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter

Publicerad

den

Kumo

Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.

Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.

Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.

”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.

”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Recyctec har fått en större kompletteringsorder

Publicerad

den

Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.

För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.

”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol.  Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.

Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Populära