Nyheter
Wicket Gaming står redo för lansering av bolagets första sportmanagerspel på en av världens snabbast växande mobilspelsmarknader

Spelutvecklingsbolaget Wicket Gaming, som utvecklar free-to-play-spel inom sportgenren baserade på egenägda varumärken, går under 2022 in i en ny spännande fas med fokus på intäkter och att skörda frukterna av flera års intensivt utvecklingsarbete. Nu väntar en lansering av bolagets första egenutvecklade spel, Cricket Manager, i Indien, ett land med 1,3 miljarder invånare som står inför en exponentiell tillväxt på mobilspelsmarknaden. Det berättar Eric de Basso, vd på Wicket Gaming.

Wicket Gaming är ett spelutvecklingsbolag med fokus på att utveckla och distribuera free-to-play spel. Berätta mer om bolaget och er affärsmodell.
− Sedan start 2015 har vi utvecklat vår första titel, Cricket Manager, ett managerspel inom cricket för mobila enheter som går ut på att skapa och äga sin egen cricketklubb och tävla mot andra spelare runtom i världen. Målet är att skapa ett av världens mest populära cricketmanagerspel för mobila enheter och att använda en teknisk plattform för att bredda spelportföljen till att innefatta andra sportmanagerspel. Vi har utvecklat en teknisk skalbar plattform, vilket gör att vi med relativt korta utvecklingstider kan bredda vår spelportföljen till att innefatta fler sportmanagerspel.
2022 blir ett år då ni lanserar Cricket Manager och har ett starkt fokus på intäkter. Hur ser er tillväxtstrategi ut framöver?
− Under första halvåret 2022 lanserar vi Cricket Manager på den indiska subkontinenten, där marknaden för mobilspel genererade intäkter på mer än 4,5 miljarder USD under 2021. Indien är en mobilspelmarknad som väntas befinna sig i kraftig tillväxt under de kommande åren och har i dagsläget drygt 230 miljoner mobilspelare. Vi har i drygt två års tid förberett vår lansering av Cricket Manager på den indiska marknaden. Spelets tekniska plattform är på plats, marknadsföringskanalerna står redo och nu ska vi börja förvärva användare. 2022 blir året då vi fokuserar på intäkter. Vi har utvecklat en gedigen marknadskännedom och samtidigt har den indiska marknaden mognat, vilket innebär att den är redo för Cricket Manager.
Vilka faktorer bidrar till att ni i första hand planerar att lansera Cricket Manager i Indien?
− Indien rankas för närvarande som den femte största globala marknaden för mobilspel när det gäller intäkter. 2020 genomfördes 9 miljarder nedladdningar av mobilspel i landet, som har en befolkning på 1,3 miljarder människor. Dessa faktorer bidrar förstås till att vi väljer att lansera Cricket Manager just i Indien. Ytterligare faktorer som talar för en exponentiell tillväxt på den indiska mobilspelsmarknaden framöver är det faktum att 4G nu rullats ut i merparten av landet samt att det finns en stor nyfikenhet och hunger efter kvalitativa mobilspel med cricket i fokus.
Våren 2022 passerar Wicket Gaming en viktig milstolpe när ni förvärvar den tyska spel- och mediakoncernen Wegesrand. Vilka faktorer gör förvärvet strategiskt viktigt för er framtida tillväxt?
− Wegesrand är en koncern som samlar expertis inom dataspelsutveckling, speldesign och digital utbildning. Wegesrand har även ett flertal egenutvecklade titlar som planeras att lanseras de kommande två åren. Koncernen har uppvisat en god historisk tillväxt. Efter förvärvet av Wegesrand kommer Wicket Gaming att kunna hantera hela den infrastruktur som krävs för att utveckla och marknadsföra speltitlar i egen regi. Genom förvärvet tillgodogör vi oss spetskunskap inom områdena Games, Media och Education.
I cricketvärlden talas det numera om det svenska techbolaget som utvecklar ett cricket managerspel. Varför har ni valt att signera avtal med tre av cricketvärldens främsta superstjärnor?
− Att cricket är världens näst största sport är inte alltid självklart för oss i Europa, UK undantaget. Cricketstjärnor har många gånger stora följarskaror på sociala medier, och vi har signerat avtal med tre superstjärnor. AB de Villiers, Hardik Pandya och Jasprit Bumrah har tillsammans över 100 miljoner följare på sociala medier. Att vi knutit till oss AB de Villiers, en av de absolut bästa cricketspelarna i modern tid, har genererat kunskap och legitimitet för vårt spel. Cricket är en sport full av känslor och vi har med våra trailers och teasers gjort ett tydligt avtryck på cricketmarknaden. Att AB de Villiers, cricketvärldens förmodligen allra största stjärna, valt att gå ett steg längre och bli aktieägare i Wicket Gaming är en kvittens på att vi hittat rätt på den stora cricketmarknaden. Vår ambition är att signera avtal med ytterligare cricketstjärnor med stora följarskaror på sociala medier.
Vilka faktorer gör Wicket Gaming till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– Vi är ett unikt bolag med en nischad produkt som vänder sig till en stor global marknad. Vi har gedigen erfarenhet av att utveckla och lansera liknande spelplattformar och har även etablerat ett omfattande kontaktnät inom cricket samt marknadsföring och distribution av mobilspel i Indien. Vi har dessutom tillgång till ovärderliga data som tydliggör exakt vad spelarna efterfrågar i den här typen av spel. Timingen i vår lansering är helt rätt, nu är den indiska marknaden teknikmässigt redo för den här typen av free-to-play spel med ett omfattande speldjup.
Fakta: Wicket Gaming är ett svenskt spelutvecklingsbolag som grundades 2015. Bolagets affärsidé bygger på att utveckla och distribuera så kallade free-to-play-spel inom sportgenren baserade på egenägda varumärken. Sedan start har Bolaget arbetat med att utveckla sin första titel, Cricket Manager, som är ett managerspel inom cricket för mobila enheter som går ut på att skapa och äga sin egen cricketklubb och tävla mot andra spelare runtom i världen. Målet är att skapa ett av världens mest populära cricketmanagerspel för mobila enheter och att använda en teknisk plattform för att bredda spelportföljen till att innefatta andra sportmanagerspel. Wicket Gaming är noterat på Spotlight Stock Market, kortnamn WIG.
Nyheter
Humble Group är värd en chansning efter att aktien fallit

Affärsvärlden gav under onsdagen en köprekommendation till Humble Group-aktien där man ser en uppsida på 58 procent på ett par års sikt. Bolagets utveckling har inte varit helt stabil, men nu har aktien fallit 30 procent i år och nu finns väldigt lite framgång inprisad i aktien, detta trots att tillväxttakten är imponerande.
”En investering i Humble är inte för alla och riskerna relativt höga. Men riskerna i Humble handlar betydligt mer om bolagsspecifika saker än om tullar och geopolitik. Efter kursfallet tycker vi värderingen ser tillräckligt intressant ut för att syna dessa risker. Vi slår om till ett köpråd”
Humble Group beskriver sig själva som en global koncern inom FMCG (Fast Moving Consumer Goods), med snabbväxande, entreprenörsdrivna företag som specialiserar sig på innovativa, hälsosammare och mer hållbara konsumentprodukter.
Nyheter
Barista från Dug Foodtech listas på 1 600 Rossmann-butiker i Tyskland

Nyligen meddelade DUG Foodtech att deras dryck, DUG Barista, snart kommer att vara tillgänglig i 1 600 Rossmann-butiker runt om i Tyskland. Utöver lanseringen i butik kommer samtliga tre DUG-varianter – DUG Original, DUG Unsweetened och DUG Barista – att finnas tillgängliga för köp via Rossmanns online shop. Detta stärker företagets närvaro på Europas största marknad för växtbaserade mjölkalternativ.
”Detta är ett spännande steg framåt för DUG i Tyskland. Samarbetet med Rossmann, en av landets mest etablerade detaljhandelskedjor, innebär ett verkligt framsteg i vår expansionsstrategi. Tyska konsumenter är mycket engagerade i hållbarhet och växtbaserade val, och vi tror att våra innovativa produkter kommer att tilltala både deras värderingar och smakpreferenser”, sade Helene Nielsen, VD för DUG Foodtech.
Rossmann är en av Tysklands mest välkända apotekskedjor, med över 2 200 butiker i landet och fler än 4 000 i hela Europa. Vanligtvis är butikerna där DUG säljs livsmedelsbutiker, och ibland hälsokostbutiker, men här får DUG alltså även en etablering på en apotekskedja.
Nyheter
Sprint Bioscience har en unik affärsmodell som skapar snabbare värde i kampen mot cancer

Sprint Bioscience har etablerat sig som en banbrytande aktör inom svensk läkemedelsutveckling – inte genom att gå den traditionella vägen, utan genom att vända på perspektivet. I en färsk intervju med BioStock berättar vd Johan Emilsson om hur bolagets tidiga utlicensiering av läkemedelsprojekt inte bara sänker riskerna, utan också skapar möjligheter till intäkter långt innan kliniska prövningar ens har inletts.
En modell som bryter mönster
– ”Vår affärsmodell är nästintill unik inom läkemedelsutveckling – i alla fall i Sverige”, säger Emilsson. Istället för att själva driva läkemedelsprojekt hela vägen till marknaden fokuserar Sprint Bioscience på upptäcktsfasen. Här utvecklas småmolekylära läkemedelskandidater med hjälp av en avancerad fragmentbaserad plattform. När lovande resultat uppnåtts i prekliniska studier söker bolaget partners för fortsatt utveckling – och därmed säkras tidiga intäkter.
Fördelarna är tydliga: lägre kapitalbehov, minskade risker och snabbare värdeskapande. Det är en strategi som tillåter bolaget att bygga en bred portfölj av projekt med hög potential, utan att belasta kassan med tunga utvecklingskostnader.
Men vad är haken?
Trots modellen med tidig utlicensiering innebär upplägget ett beroende av externa parter. Om en partner inte förmår driva ett projekt vidare, eller om förhandlingar om licens drar ut på tiden, kan intäkterna dröja. Men Emilsson ser även lösningar på detta: ”Vi har börjat arbeta med samägda program där vi gemensamt driver utvecklingen framåt – det öppnar för större intäkter tidigare i processen.”
Exempel på framgång: VRK1-programmet
Ett konkret exempel på bolagets modell i praktiken är VRK1-programmet, som licensierats ut till amerikanska Day One Biopharmaceuticals. Sprint Bioscience levererar fortfarande tjänster kopplade till projektet, men utvecklingen ägs nu helt av partnern.
Även om Emilsson är förtegen om de exakta framstegen, tyder samarbetets fortgång på ett välfungerande partnerskap: ”De verkar nöjda och vi fortsätter gärna att leverera våra tjänster till dem.”
Nytt projekt med stor potential – och stort behov
Mot slutet av 2024 tillkännagav Sprint Bioscience ett nytt prekliniskt program inriktat på akut myeloisk leukemi (AML). Projektet riktar in sig på det relativt outforskade proteinet DCPS – och de initiala resultaten ser lovande ut.
– ”Det ouppfyllda kliniska behovet inom AML är stort och vi har goda förhoppningar om att licensiera ut programmet till ett internationellt läkemedelsbolag”, säger Emilsson.
Kapitalresning för att växla upp
Bolaget genomför just nu en kapitalresning med syftet att ta de pågående programmen ett steg närmare licensavtal. Medlen ska användas för optimering av molekylernas prekliniska profil och för att säkra affärsutvecklingen.
– ”Vi ska se till att våra program är så attraktiva som möjligt för potentiella partners”, förklarar Emilsson.
Strategiska samarbeten – nästa steg i evolutionen
Framåt är ambitionen tydlig: fler samarbeten, fler intäktsvägar och fler program med potential att nå marknaden – men via partners. Utöver traditionella licensavtal arbetar Sprint Bioscience nu aktivt med att erbjuda samarbetsprojekt där partners kan komma in redan från början och licensiera när vissa mål nåtts.
Detta, menar Emilsson, skapar en win-win-situation där Sprint kan fortsätta fokusera på sin kärnkompetens – den fragmentbaserade upptäcktsfasen – medan partnern får tillgång till ett starkt projekt från start.
På väg mot kassaflödespositivitet
Kapitalet från emissionen som företaget nu gör, tillsammans med forskningsfinansiering från Day One och framtida intäkter från licens- eller samarbetsavtal, ska enligt Emilsson vara tillräckligt för att nå kassaflödespositivitet.
– ”Vi ser ett starkt nyhetsflöde framför oss och tror att detta är ett ypperligt tillfälle att komma med på vår resa.”
Slutsats: Ett smartare sätt att utveckla läkemedel
Med en bevisat effektiv affärsmodell, lovande projekt inom cancerbehandling, ett redan utlicensierat program och ett strategiskt fokus på partnerskap, står Sprint Bioscience starkt positionerat. För investerare som söker bolag med tydlig riktning, smart riskhantering och möjlighet till snabbare avkastning – kan Sprint Bioscience vara ett namn att lägga på minnet.
-
Nyheter3 veckor sedan
Saniona siktar mot nya höjder efter framgångsåret 2024
-
Nyheter2 månader sedan
I mars offentliggör EU en lista på prioriterade gruvprojekt, viktigt för Leading Edge Materials
-
Nyheter3 veckor sedan
Erik Selin talar ut efter turbulensen
-
Nyheter2 månader sedan
Novo Nordisk-aktien har rasat över 40 procent från toppen, köp säger Dagens industri
-
Nyheter4 veckor sedan
Kvalitetsbolaget Dynavox får en köprekommendation av Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
Evolution-konkurrenten Light & Wonder lämnar live-casino-marknaden
-
Nyheter1 månad sedan
Analytikerna har en sval inställning till Röko´s IPO
-
Nyheter1 månad sedan
Rejäl uppsida i Klarabo-aktien anser Dagens industri