Följ oss

Nyheter

Ny strategisk inriktning banar väg för en stark kommersiell utveckling för medtechbolaget Miris

Publicerad

den

Miris

Miris är ett globalt medtechbolag som bidrar till ökad neonatal hälsa genom utveckling, tillverkning och försäljning av utrustning och förbrukningsartiklar för analys av bröstmjölk, vilket möjliggör individuell nutrition för prematura barn. Miris är ensamma i världen om att erbjuda utrustning för analys av bröstmjölk, vilket innebär att marknadspotentialen är mycket hög. Bolaget befinner sig nu i en händelserik fas med en ny strategisk riktning som bland annat kommer möjliggöra en dynamisk affärsmodell. Det berättar Miris vd Camilla Myhre Sandberg.

Berätta om Miris och er affärsidé

– Miris grundades 2001 och utvecklade inledningsvis ett instrument för analys av komjölk. Första analysinstrumentet för analys av näringsämnen i bröstmjölk lanserades i 2006. 2017 valde bolaget att ta det strategiska beslutet att fokusera uteslutande på analys av bröstmjölk och den kliniska marknaden. Våra målgrupper är neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela världen. Vi är ensamma i världen om att ha utvecklat ett verktyg som möjliggör individuell bröstmjölksberikning för prematura barn. Årligen föds uppskattningsvis 15 miljoner prematura barn runtom i världen. Individbaserad bröstmjölksberikning säkerställer att barnen får den näring de behöver för att växa och utvecklas, såväl fysiskt som mentalt. Det stärker deras förutsättningar till bästa möjliga start i livet.

Hur har bolaget utvecklats på senare år?

– Vi inledde vår kommersialiseringsfas 2017 och konverterade då från ett instrumentbolag till ett riktigt medicinteknisk bolag som inte bara säljer ett instrument, men erbjuder en lösning på ett problem i en klinisk miljö. Sedan dess har vi upparbetat en omfattande marknadskunskap, inte minst eftersom vi i största möjliga mån hanterar försäljning i egen regi för att kunna förstå marknaden och finnas nära kunden. Det senaste året har stärkt vår orderingång och nettoomsättning, trots en pågående Coronapandemi. Under första kvartalet 2021 ökade orderingången och nettoomsättningen med hela 135 procent jämfört med samma period 2020. Omsättningsökningen ger en indikation på att intresset för individuell berikning av bröstmjölk för prematura barn ökar stadigt samt att vi börjar få en ökad acceptans på den globala marknaden.

Under våren har ni presenterat en ny affärsmodell baserad på den kommande versionen av ert bröstmjölksanalysverktyg. På vilket sätt kan den nya affärsmodellen bidra till ökad lönsamhet och stärkta tillväxtmöjligheter?

–Genom att övergå till att ta betalt per utförd analys samt introducera ett nytt beräkningsverktyg nästan tredubblas vår marknadspotential och vi kommer ha möjlighet att öka lönsamheten per kund mot dagens modell. Vi ser samtidigt stor potential i den fortsatta kommersialiseringen av vår befintliga produkt Miris Human Milk Analyzer. Vi skall nu börja utveckla nästa generations analysinstrument som till exempelskall bli automatiserat och ska kunna kommunicera med sjukvårdens journalsystem. Vi kommer även introducera ett beräkningssystem som underlättar läkarnas och dietisternas dosering av bröstmjölksberikning. Under våren har vi genomfört en företrädesemission som ska bidra till att finansiera vårt kommande stora utvecklingskliv som ska göra bolaget mer lönsamt, stabilt och konkurrenskraftigt.

Hur ser era strategiska mål för de kommande åren ut?

– Vår ambition är att kunna lansera vårt nya instrument 2024 eller 2025. Fram till dess fortsätter vi vår globala marknadsbearbetning och marknadsföringen av vårt befintliga instrument med full styrka. När det nya instrumentet är lanseringsklart står vi också redo att lägga om hela vår affärsstrategi. 

Individuell bröstmjölksberikning är ett relativt nytt område globalt. Hur har sjukvårdens kunskaper om och intresse utvecklats på senare år?

– Vi jobbar kontinuerligt med att utbilda sjukvårdspersonal om vikten och värdet av att kunna erbjuda prematura barn individuell bröstmjölksberikning. På senare tid har vi noterat att intresset för och kunskapen om individuell bröstmjölksberikning av bröstmjölk har ökat markant, i synnerhet i USA, som är en av våra viktigaste marknader.

Vilka faktorer gör Miris intressant för presumtiva aktieägare?

– Vi har utvecklat en unik teknologi och marknadskunskap som vi i dagsläget är ensamma om i världen. Vårt instrument har funnits på marknaden sedan 2006 och vi är idag ett kommersiellt väletablerat globalt bolag. Vi levererar en helhetslösning som gör verklig skillnad för prematura barn och deras föräldrar. Som aktieägare i Miris är man delaktig i vår framtida tillväxtresa och bidrar samtidigt till en bra start i livet för miljontals prematura barn runtom i världen.

Nyheter

MilDef får order från BAE Systems Bofors för artillerisystemet Archer

Publicerad

den

Archer från BAE Systems

MilDef ingick i februari ett ramavtal med BAE Systems Bofors och nu har tilläggsordrar undertecknats gällande stryktålig hårdvara till artillerisystemet Archer. Beställningarna omfattar IT-utrustning såsom displayer, datorer och switchar, till ett värde av 52 miljoner kronor. Leveranser sker med start 2025.

Ramavtalet på tio år är startpunkten för ett fördjupat samarbete mellan MilDef och BAE Systems Bofors. De nu vunna beställningarna är en naturlig fortsättning på samarbetet och gäller volymbeställning av tidigare utvecklade produkter liksom reservdelar till befintliga system.

– Vårt samarbete kombinerar två svenska försvarsföretag som är specialister inom sina respektive områden. MilDef får förtroendet att bidra med vår spetskompetens; att leverera framtidssäkrade IT-system som stärker skyddet av vårt samhälle och vi är stolta över det sätt vi samarbetar med BAE Systems i Karlskoga, säger Daniel Ljunggren, VD och koncernchef MilDef Group.

BAE Systems Bofors är en del av BAE Systems som har verksamhet i USA, Sverige och Storbritannien. BAE Systems Bofors tillverkar artilleri- och kanonsystem samt ammunition för land- och marintillämpningar. Dessa inkluderar luftvärnskanonsystem och plattformsmonterade avfyrningssystem.

Fortsätt läsa

Nyheter

Embracer ska delas upp i tre börsnoterade företag

Publicerad

den

Tomb Raider

Embracer Group kom idag med en stor nyhet, nämligen att koncernen ska delas upp i tre separata börsnoterade företag.

  • Asmodee Group innehåller brädspelsverksamheten och har tidigare köpts av Embracer och behåller sitt namn. Eftersom Asmodee Group har stabila kassaflöden som banker känner sig trygga med så kommer en stor del av Embracers skulder att följa med till Asmodee. Följ börsnoteringen
  • Coffee Stain & Friends blir en gamingkoncern med parallellt fokus på indie- och A/AA-premium- och free-to-play-spel för PC/konsol och mobil. Inkluderar företag som Coffee Stain, Ghost Ship, Tarsier, Tuxedo Labs, samt THQ Nordic och Amplifier Game Invest, samt Easybrain, Deca, CrazyLabs och Cryptic. Följ börsnoteringen
  • Middle-earth Enterprises & Friends är arbetsnamnet på den verksamhet som blir kvar i Embracer-skalet och ska vara ett kreativt ”powerhouse” inom AAA-spelutveckling och förläggarverksamhet för PC och konsol samt förvaltaren av Sagan om ringen och Tomb Raider och många andra.

Erik Sprinchorn på TIN Fonder kommenterar planerna.

Erik Sprinchorn kommenterar Embracer Groups uppdelning.
Fortsätt läsa

Nyheter

Börsveckan gillar en relativt nynoterad norsk aktie och fyra svenska

Publicerad

den

Investerare i city

Börsveckan har denna gång tittat närmare på åtta företag och hela fem av aktierna får köprekommendationer.

Köp

  • Beerenberg, som noterades på Euronext Growth Oslo i oktober
  • Volvo
  • Railcare
  • Note
  • Arjo


Avvakta

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära