Följ oss

Nyheter

Ny strategisk inriktning banar väg för en stark kommersiell utveckling för medtechbolaget Miris

Publicerad

den

Miris

Miris är ett globalt medtechbolag som bidrar till ökad neonatal hälsa genom utveckling, tillverkning och försäljning av utrustning och förbrukningsartiklar för analys av bröstmjölk, vilket möjliggör individuell nutrition för prematura barn. Miris är ensamma i världen om att erbjuda utrustning för analys av bröstmjölk, vilket innebär att marknadspotentialen är mycket hög. Bolaget befinner sig nu i en händelserik fas med en ny strategisk riktning som bland annat kommer möjliggöra en dynamisk affärsmodell. Det berättar Miris vd Camilla Myhre Sandberg.

Berätta om Miris och er affärsidé

– Miris grundades 2001 och utvecklade inledningsvis ett instrument för analys av komjölk. Första analysinstrumentet för analys av näringsämnen i bröstmjölk lanserades i 2006. 2017 valde bolaget att ta det strategiska beslutet att fokusera uteslutande på analys av bröstmjölk och den kliniska marknaden. Våra målgrupper är neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela världen. Vi är ensamma i världen om att ha utvecklat ett verktyg som möjliggör individuell bröstmjölksberikning för prematura barn. Årligen föds uppskattningsvis 15 miljoner prematura barn runtom i världen. Individbaserad bröstmjölksberikning säkerställer att barnen får den näring de behöver för att växa och utvecklas, såväl fysiskt som mentalt. Det stärker deras förutsättningar till bästa möjliga start i livet.

Hur har bolaget utvecklats på senare år?

– Vi inledde vår kommersialiseringsfas 2017 och konverterade då från ett instrumentbolag till ett riktigt medicinteknisk bolag som inte bara säljer ett instrument, men erbjuder en lösning på ett problem i en klinisk miljö. Sedan dess har vi upparbetat en omfattande marknadskunskap, inte minst eftersom vi i största möjliga mån hanterar försäljning i egen regi för att kunna förstå marknaden och finnas nära kunden. Det senaste året har stärkt vår orderingång och nettoomsättning, trots en pågående Coronapandemi. Under första kvartalet 2021 ökade orderingången och nettoomsättningen med hela 135 procent jämfört med samma period 2020. Omsättningsökningen ger en indikation på att intresset för individuell berikning av bröstmjölk för prematura barn ökar stadigt samt att vi börjar få en ökad acceptans på den globala marknaden.

Under våren har ni presenterat en ny affärsmodell baserad på den kommande versionen av ert bröstmjölksanalysverktyg. På vilket sätt kan den nya affärsmodellen bidra till ökad lönsamhet och stärkta tillväxtmöjligheter?

–Genom att övergå till att ta betalt per utförd analys samt introducera ett nytt beräkningsverktyg nästan tredubblas vår marknadspotential och vi kommer ha möjlighet att öka lönsamheten per kund mot dagens modell. Vi ser samtidigt stor potential i den fortsatta kommersialiseringen av vår befintliga produkt Miris Human Milk Analyzer. Vi skall nu börja utveckla nästa generations analysinstrument som till exempelskall bli automatiserat och ska kunna kommunicera med sjukvårdens journalsystem. Vi kommer även introducera ett beräkningssystem som underlättar läkarnas och dietisternas dosering av bröstmjölksberikning. Under våren har vi genomfört en företrädesemission som ska bidra till att finansiera vårt kommande stora utvecklingskliv som ska göra bolaget mer lönsamt, stabilt och konkurrenskraftigt.

Hur ser era strategiska mål för de kommande åren ut?

– Vår ambition är att kunna lansera vårt nya instrument 2024 eller 2025. Fram till dess fortsätter vi vår globala marknadsbearbetning och marknadsföringen av vårt befintliga instrument med full styrka. När det nya instrumentet är lanseringsklart står vi också redo att lägga om hela vår affärsstrategi. 

Individuell bröstmjölksberikning är ett relativt nytt område globalt. Hur har sjukvårdens kunskaper om och intresse utvecklats på senare år?

– Vi jobbar kontinuerligt med att utbilda sjukvårdspersonal om vikten och värdet av att kunna erbjuda prematura barn individuell bröstmjölksberikning. På senare tid har vi noterat att intresset för och kunskapen om individuell bröstmjölksberikning av bröstmjölk har ökat markant, i synnerhet i USA, som är en av våra viktigaste marknader.

Vilka faktorer gör Miris intressant för presumtiva aktieägare?

– Vi har utvecklat en unik teknologi och marknadskunskap som vi i dagsläget är ensamma om i världen. Vårt instrument har funnits på marknaden sedan 2006 och vi är idag ett kommersiellt väletablerat globalt bolag. Vi levererar en helhetslösning som gör verklig skillnad för prematura barn och deras föräldrar. Som aktieägare i Miris är man delaktig i vår framtida tillväxtresa och bidrar samtidigt till en bra start i livet för miljontals prematura barn runtom i världen.

Nyheter

Eblitz Group ökar sitt ägande i Gold Town Games

Publicerad

den

Gaming-tangenterna WASD

Gold Town Games har genomfört sin företrädesemission på 12,5 miljoner kronor som blev tecknad till 124 procent. Investeringsföretaget eBlitz Group, som tidigare hette Onoterat, meddelade idag att de via emissionen ökat sitt ägande i Gold Town Games till 4,8 procent.

”Vi ser mycket positivt på att Gold Town Games, som är en av de mest intressanta och skalbara spelstudios i Norden, med en unik spelplattform för mobila manager spel. Bolaget är nu väl finansierat inför hösten, och speciellt inför lansering av kommande mobilspel inom amerikansk fotboll mfl”, säger Lars-Erik Bratt, vd för eBlitz Group.

Fortsätt läsa

Nyheter

Star Vaults spel Mortal Online 2 närmar sig Early Access

Publicerad

den

Mortal Online 2

Star Vault arbetar nu för att leverera de sista delarna av sitt spel Mortal Online 2 fram till Early Access i slutet av detta kvartal och uppger att de ligger mycket bra till och följer schemat.

”Det är med stor spänning och glädje vi äntligen ser fram emot att gå in i Early access, persistent release på både Steam och Epic Games marknadsplats.” säger Star Vaults vd Henrik Nyström.

”Vi har fokuserat på två viktiga områden för att få en så bra spelupplevelse som möjligt. Nybörjarupplevelsen med en robust tutorial som hjälper in alla nya spelare, som vi fick värdefull feedback på under stresstest perioden, samt AI/PvE upplevelsen där spelare möter de datorstyrda varelserna. Vi släppte nyligen en stor uppdatering som sätter Mortal Online 2 PvE i framkant på marknaden. Star Vault har nu en ledande och avancerad AI inom genren vilket ger spelarna en unik upplevelse. Detta är viktigt då det är en bred publik som uppskattar denna typ av spelande i Mortal Online samt att det alltid ger spelarna något intressant att göra i spelet. Exempel på denna avancerade AI är att de vi kallar humanoider i spelet nu kan agera som spelarna när dom slåss mot varandra och hjälper varandra precis som spelarna i en grupp skulle gjort. Vi har även lagt till vårt legendariska troll från en gammal prototyp som denna gång blir verklighet i spelet och det fungerar med vår teknologi vilket är en väldigt stolt milstolpe för oss.”

Nedan är ett kort klipp som visar lite av det AI:n kan göra just nu i betan.

Fortsätt läsa

Nyheter

Gold Town Games utvärderar NFT-funktionalitet till sin spelplattform

Publicerad

den

Trading med blockchain

Gold Town Games som gör sportmanagerspel för mobilen har ingått ett samarbetsavtal med Vorto Gaming. Avtalet ger Gold Town Games möjlighet att addera Vorto Gamings system för att hantera digitala tillgångar till befintliga och kommande spel som utvecklats och driftas med Gold Town Games spelplattform W3XM.

Detta ger GTG möjlighet att erbjuda spel som är anslutna till W3XM blockkedjefunktionalitet i form av non-fungible tokens (NFTs) samt en marknadsplattsform för handel med NFTs som tillhandahålls av Vorto Gaming.

– Vi vet att vi har ett starkt erbjudande med vår spelplattform W3XM redan idag men det är naturligtvis väldigt spännande att kunna vara med i ett tidigt skede och därtill utan några investeringskostnader, säger Gold Town Games VD, Pär Hultgren, i en kommentar.

Företag vill utveckla ett managerspel på plattformen

Gold Town Games utvärderar möjligheterna såväl internt som externt att kunna sjösätta ett första spelprojekt som är förstärkt med NFT-funktionalitet. Vorto Gaming har initierat samarbetet med Gold Town Games på uppdrag av en intressent som planerar att utveckla ett managerspel med NFT-funktionalitet. 

– Jag har med stor nyfikenhet följt utvecklingen inom NFT-baserade spel och ser att en bevisad spelplattform för managerspel som W3XM har alla förutsättningar att ta spel med NFT-funktionalitet till nästa nivå, säger Lars Alin, produktchef på Gold Town Games.

Marknaden för NFTs har vuxit explosionsartat under 2021 och flertalet spektakulära försäljningar har skett – närmast Gold Town Games verksamhet kan nämnas att ett unikt samlarkort på den välkända fotbollsstjärnan Ronaldo såldes för hissnande 290.000 USD i ett fotbollsspel med NFT-funktionalitet.

– Vi på Vorto Gaming ser med stor tillförsikt fram emot att öka intäkterna för sportspel som är spunna från detta samarbete och att addera NFTs till managerspel lämpar sig naturligtvis extra väl genom köp och sälj av spelarkort, säger Vorto Gamings VD, Kris Vaivods, i en kommentar.

Fortsätt läsa

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära