Följ oss

Nyheter

Zinzino driver utvecklingen inom individanpassade och testbaserade kosttillskott

Publicerad

den

Dag Bergheim Pettersen, vd på Zinzino

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag med bas i Skandinavien som tillverkar och säljer testbaserade kosttillskottsprodukter. Zinzino bildades för femton år sedan och är idag en föregångare på den expansiva marknaden för individanpassade kosttillskott. Zinzino är ett snabbväxande bolag som finns i Europa, USA och Australien. Nu siktar man på att etablera sig på den lukrativa asiatiska marknaden. Det berättar Dag Bergheim Pettersen, vd på Zinzino.

Berätta om Zinzino och er affärsidé.

– Vi är ett nordiskt pionjärbolag inom testbaserade, individanpassade kosttillskott grundat i Norge 2005. Alla våra produkter är framtagna från envetenskaplig bas och den positiva effekten går rent bokstavligen att bevisa tack vare våra unika blodtester som redogör för den individuellaOmega-6:3-balansen i kroppen. Vi har genomfört nära 620 000 blodtester runtom i världen sedan starten och har idag cirka 340 000 kunder. Det här är människor som har lagt om sina kostvanor och fått en bättre livsstil med hjälp av resultatet från våra tester och skräddarsydda produkter. Vår långsiktiga ambition är att bli världsledande inom förebyggande hälsa och nå en miljon kunder år 2025.

Individanpassade kosttillskott är en långsiktig global megatrend. Vilka faktorer driver trenden?

– Personligt anpassade produkter och tjänster är ju något som växer starkt på alla marknader idag, en konsekvens av ett ökat fokus på individen hos dagens konsumenter. Folk är dessutom mycket mer hälsomedvetna idag. De lusläser innehållsförteckningar och vet att maten inte är lika näringsrik som förr. Sen är ju vägen till en mer hälsosam livsstil väldigt individuell. Det finns ingen ”one-size-fits-all fix” när det gäller vad våra kroppar behöver för att komma i balans. Allt fler konsumenter börjar få upp ögonen för det. Det här är insikter som har gjort att efterfrågan på skräddarsydda kosttillskott baserade på exakta näringsbehov har ökat så enormt. Och precis som bättre hälsa är en långsiktig investering, ser vi att det här är mer än en långsiktig trend. Det är en global rörelse som är här för att stanna. Och vårt företag har drivit den utvecklingen i nära tio år. Det gör mig väldigt stolt.

Ni är ett expansivt bolag som de senaste åren präglats av kraftig tillväxt. Vilka faktorer driver tillväxten och på vilka geografiska marknader är ni verksamma? 

– Vi förutsåg tidigt det kraftigt ökande intresset för personlig hälsa och välmående. Det var en fingertoppskänsla som våra grundare hade och den visionära affärsmodellen baserade på en genuin, personlig shoppingupplevelsehar tillsammans lett till vår starka försäljningsuppgång, vår kraftiga tillväxt på alltfler marknader och våra höga tillväxtambitioner. Vi har expanderat successivt i femton års tid och bedriver för närvarande verksamhet i Norden, Baltikum, övriga Europa, Australien och USA. 2020 förvärvade vi ett asiatiskt bolag, vilket såklart underlättar vår pågående lansering på den asiatiska marknaden.

Hur ser er strategi ut för att accelerera bolagets tillväxt under de kommande åren?

– Vi arbetar hela tiden metodiskt med att etablera oss på nya marknader och öka försäljningen på befintliga. Vi förstärker även vårt IP-arbete för att säkra rättigheterna till våra varumärkeskoncept. Vi planerar även att lansera fler testmetoder framöver för att stärka vår position och bredda vårt erbjudande inom testbaserade kosttillskott, vilket ger våra kunder möjligheten att mäta ett femtiotal biomarköer med vår hjälp. Det kan röra sig om tarmhälsa, d-vitaminvärde och kolesterolvärde. Vi söker dessutom hela tiden efter intressanta bolag att knyta till oss för att kunna förverkliga vår ambition om en tillväxt som är både förvärvsbaserad och organisk.

Vilka faktorer gör Zinzino till en intressant investeringsmöjlighet för presumtiva aktieägare?

– Vi är ett pionjärbolag på en marknad som präglas av kraftig global tillväxt. Under 2020 uppgick våra totala intäkter till 1,14 miljarder kronor vilket är en tillväxt på 48 % jämfört med föregående år. Vi har en stabil finansiell ställning och erbjuder våra aktieägare regelbundna utdelningar. Vi kan dessutom snabbt uppnå skalfördelar med vår kraftfulla affärsmodell som baseras på direktförsäljning. Vår ambition är att uppnå en tillväxttakt på minst 20 procent per år, men de senaste åren har tillväxttakten varit betydligt högre än så. Ytterligare ett skäl till att investera i Zinzino är vår offensiva globala tillväxtstrategi, som gör oss mycket bra positionerade för att ta del av de kommande årens starka marknadstillväxt.

Nyheter

Detta är podcast-företaget Acast

Publicerad

den

Acast är ett stort podcast-företag med en plattform där poddare laddar upp sina skapelser, varifrån lyssnarnas poddspelare sedan laddar hem dem. Acast hjälper poddarna att tjäna pengar genom att ta hand om annonsförsäljningen och premiumbetalningar. Företaget är hem åt 100 000 poddar som har 100 miljoner unika lyssnare per månad, som lyssnar på 1,3 miljarder avsnitt per kvartal.

Företagets CFO & Vice VD Emily Vilatte presenterar verksamheten.

Acast CFO & Vice VD Emily Vilatte presenterar verksamheten
Fortsätt läsa

Nyheter

Yubico kommer att slå sina återhållsamma prognoser – köp säger Dagens industri

Publicerad

den

Två Yubikey från Yubico

I veckan blev noteringen av det spännande företaget Yubico till slut klar. Noteringen skedde via spac-bolaget ACQ Bure och detta meddelades i mitten av april, så egentligen kan man säga att Yubico redan noterades vid den tidpunkten. Men i veckan blev fusionen formellt klar, ACQ Bure bytte namn till Yubico och listningen flyttades som planerat till First North.

Dagens industri har tittat närmare på Yubico i en analys och den mynnar ut i en köprekommendation till medelrisk. Man lyfter fram att säkerhetsmarknaden är i stark tillväxt, att den höga bruttomarginalen ger hävstång för resultatet och att kundlistan är imponerande.

På den negativa sidan finns bland annat det som många klagat på när transaktionen meddelades, orderingångens utveckling. Dagens industri tror att bolaget är återhållsamma och spår att bolaget slår sina prognoser för försäljning och rörelsemarginal med råge.

”Ett färskt börsbolag med ljusa utsikter i en växande bransch och som till och med har konkurrenter på kundlistan lockar till köp. Värderingen är låg sett till de ljusa utsikterna, även om tillväxten just nu är lägre än normalt.”

Intervju med grundaren Stina Ehrensvärd från tidigare denna månad

Intervju med Yubicos grundare Stina Ehrensvärd
Fortsätt läsa

Nyheter

Börsveckan rekommenderar en finsk och en norsk aktie

Publicerad

den

Börsveckan har analyserat sju företag och köprekommendation ges till en norsk och en finskt aktie.

Köp

  • Protector
  • Lassila & Tikanoja

Avvakta

  • Storebrand
  • Gjensidige
  • Tryg
  • Solid Försäkring
  • Essity
Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära