Nyheter
OssDsigns transformativa tillväxtresa breddar bolagets kommersiella potential och bäddar för exponentiell tillväxt

Marknaden för ortopediska implantat. Bolagets unika patientspecifika implantat för kranierekonstruktion har visat signifikant bättre kliniska resultat jämfört med marknaden. I höstas förvärvade OssDsign det Skotska företaget Sirakoss med avsikt att utnyttja kommersiella synergier och bredda verksamheten till det ortobiologiska segmentet. Med den nylanserade tillväxtstrategin ASCENT25 och företrädesemission av aktier på 240 miljoner kronor har OssDsign ökat ambitionsnivån betänkligt och siktar på att bygga värde genom en accelererad tillväxt och innovationsförmåga. Det berättar OssDsigns vd Morten Henneveld.
Berätta om OssDsign och er affärsidé
– OssDsign är ett svenskt medicintekniskt företag som utvecklar och tillverkar regenerativa implantat för förbättrad läkning av bendefekter. Genom att förse våra kunder över hela världen med innovativa implantat förbättrar vi möjligheterna för patienter med allvarliga skador eller defekter på kraniet och ryggraden. Vi har sedan starten 2011 erhållit myndighetsgodkännanden i EU, USA samt Japan och är framgångsrikt etablerade i Europa och USA. Sedan 2016 har vi haft en årlig tillväxttakt på 50 procent. De senaste fyra åren har vi jobbat intensivt med att bygga en solid plattform för att accelerera vår tillväxt och öka takten i vår kommersialisering. Vi är närvarande på världens största kirurgiska marknader, både med direktdotterbolag i USA, Tyskland, UK och Sverige och via distributörer på andra marknader inklusive Japan.
Vilka är målen för OssDsign de närmaste åren?
– Ambitionen är att utvecklas från en framgångsrik nischspelare till en bredare ortopedisk aktör.Vi ska bredda oss från att vara ett bolag med fokus på Craniomaxillofacial (CMF) marknadentill att expandera in i ytterligare två ortopediska segment som bedöms ha hög marknadspotential: ortobiologi samt ryggradskirurgi. Fokus kommer att bli på neuro- och ryggkirurger och vi kommer därför att utnyttja synergier från vår redan befintliga kommersiella infrastruktur för att nå dessa närliggande kundgrupper. Vi inleder nuen spännande resa som väsentligt breddar vår kommersiella potential med ambitionen att uppnå en nettoomsättning på mellan 300 och 400 miljoner kronor år 2025.
Ni förbereder er nu för en kraftigt accelererad marknadstillväxt. Berätta om er tillväxtstrategi ASCENT25.
– ASCENT25 formulerar riktlinjerna för hur vi vill accelerera vår tillväxt, vårt värdeskapande och vår innovationsförmåga fram till 2025. Strategin fokuserar på fem huvudområden: att lyckas i USA genom bland annat högre kirurgengagemang och fler samarbeten med ledande opinionsbildare samt ökad försäljningstäckning; att bygga upp ortobiologiverksamheten genom att framgångsrikt kommersialisera det syntetiska bengraftet som lagts till produktportföljen genom förvärvet av Sirakoss; innovation av produktportföljen genom användning av befintliga teknologiplattformar för att accelerera ny produktutveckling; visa kliniska fördelar genom investeringar i prekliniska och kliniska studier samt kliniska register. Vårt femte strategiska tillväxtmål är att driva operationell effektivitet genom att skapa skalfördelar och reducera våra kostnader.
Ni gör nu en företrädesemission om cirka 240 MSEK i kombination med en övertilldelningsoption om upp till cirka 30 MSEK. Varför gör ni detta?
– Det har hela tiden varit tydligt att OssDsign kommer att behöva mer kapital, och med nytt fokus på ortobiologi och ökat behov av kliniska investeringar, valde vi att adressera detta på
ett sätt som gör att vi kan leverera på den nya strategin. Jag är stolt över att se det engagemang vi har från både befintliga huvudägare samt nyakända svenska och internationella investerare, och som tydligt visar att vi har stöd för den riktning och den ambition vi har satt för företaget framöver.
Vilka faktorer gör OssDsign till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?
– Vår tydliga och ambitiösa tillväxtplan, det faktum att vi sedan flera år har en befintlig kommersiell infrastruktur och produkter ute på de viktigaste nyckelmarknaderna samt att vi har ett välutbyggt nätverk av kirurger i dessa länder bidrar förstås till bolagets framtida tillväxtmöjligheter. Våra produkter är baserade på en patenterad teknikplattform med stor potential för ytterligare innovation och de har full kostnadsersättning på de marknader där vi agerar. Ytterligare en konkurrensfördel är att våra kranieimplantat i kliniska uppföljning av mer än tusen patienter har bevisats vara fem gånger effektivare än konkurrerande produkter på marknaden. Sist men inte minst består OssDsign av ett team med lång och bred erfarenhet av medicinteknik, och inte minst inom ortopediska tillämpningar.
Nyheter
Bra läge i GameStop-aktien enligt den tekniska analysen

Tobbe Rosén har gjort en teknisk analys på den omtalade GameStop-aktien och läget ser genomgående intressant ut för att köpa aktien.
Nyheter
DUG Foodtech bygger närvaron i svensk daglivaruhandel

DUG Foodtech bygger sin närvaro i svensk detaljhandel och för att få kraft bakom arbetet så samarbetar man med Conaxess Trade, det ledande företaget inom marknadsföring, försäljning och distribution i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Österrike och Schweiz.
Barista i 500 svenska butiker
DUG Foodtechs dryck DUG Barista finns från denna vecka på utvalda Hemköp, Willys och City Gross-butiker.
Genom samarbetet med Conaxess Trade får DUG Foodtech tillgång till en stark och erfaren säljorganisation som inledningsvis hjälper till att nå de utvalda 500 butikerna över hela landet. ”Vi har valt Conaxess Trade då vi anser att de har de styrkor och ambitioner vi vill ha i en säljkår på den svenska marknaden. Deras expertis och nätverk är ovärderliga för vår tillväxt,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.
”Vi på Conaxess ser stora möjligheter med DUG Foodtechs produkter. Konsumenter och inköpare efterfrågar klimatsmarta produkter som inte kompromissar med kvalitet och DUG Foodtechs produktportfölj uppfyller dessa krav. Vi ser fram mot att bygga den svenska dagligvarumarknaden med DUG Foodtech och kommer med vår kompetens och erfarenhet skapa möjligheter i detta projekt,” säger Frank Somander, kommersiell direktör på Conaxess Trade.
Nyheter
Cloetta bygger inte fabriken som dödade aktien

Konfektyrtillverkaren Cloetta meddelade under 2022 att de ska bygga en stor ny fabrik. Investerare blev chockade av den kapitalkrävande satsningen och aktien dog fullständigt.
I januari 2024 meddelade vd som låg bakom satsningen att han tänkte lämna företaget. Det började ge investerare förhoppning om att fabriksbygget kunde stoppas och senare under året meddelade företaget officiellt att man ser över planen. Idag meddelade Cloetta till slut att fabriksbygget inte blir av.
”Detta beslut gör att Cloetta istället kan fokusera på såväl den egna produktionen som nätverket med kontraktstillverkare, vilket även omfattar att fastställa en optimal uppgradering av Cloettas eget nätverk baserat på de alternativ som bekräftats av utvärderingen. En varuförsörjningskedja som är anpassad till Cloettas specifika behov, med ökad flexibilitet när det gäller att anpassa sig till föränderliga konsumentpreferenser, ger Cloetta bättre förutsättningar att genomföra sina strategiska prioriteringar.”
Aktien har nu återhämtat sig från fallet som kom med fabriksbygget.
-
Nyheter1 månad sedan
12 bra aktier i småbolag för 2025 enligt Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
De tre bästa bank-aktierna för 2025 – hög direktavkastning
-
Nyheter2 månader sedan
Fem bra aktier för 2025 i stora svenska företag
-
Nyheter2 månader sedan
DUG Foodtech lanserar Barista i över 500 butiker med Hemköp, Willys och City Gross
-
Nyheter1 månad sedan
Fem aktier att sälja när 2025 inleds enligt Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Intea är ett attraktivt alternativ i fastighetssektorn anser Richard Bråse
-
Nyheter1 månad sedan
2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult
-
Nyheter2 månader sedan
Orexo har löst patenttvisten med Sun Pharmaceutical för Zubsolv i USA