Nyheter
Volvo utvecklar lastbilar som drivs med vätgas av en förbränningsmotor

Volvo Lastvagnar utvecklar lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas. Tester på väg med dessa lastbilar kommer att påbörjas 2026 och en kommersiell lansering är planerad till slutet av detta årtionde. Lastbilar som drivs med grön vätgas innebär ett viktigt steg mot Volvos mål om nettonollutsläpp och att stötta kunder i att nå sina klimatmål.
Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas istället för fossila bränslen är ett sätt att minska CO2-utsläppen. Vätgaslastbilar kommer att vara särskilt lämpliga på längre sträckor och i områden där det finns begränsad laddinfrastruktur eller tid för att ladda batterier.
Volvo kommer att påbörja tester av lastbilar som använder vätgas i förbränningsmotorer med utvalda kunder 2026. Lastbilarna kommer att introduceras på marknaden mot slutet av detta årtionde. Redan nu pågår tester i labb och i fordon.
Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer att komplettera Volvos erbjudande av andra alternativ såsom batterielektriska lastbilar, bränslecellselektriska lastbilar och lastbilar som körs på förnybara bränslen, såsom biogas och HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja).
– Lastbilar där den traditionella förbränningsmotorn finns kvar, men körs på vätgas, kommer att ha samma prestanda och tillförlitlighet som våra diesellastbilar, men med den extra fördelen av möjlighet till nettonollutsläpp av CO2*. De kommer att bli ett värdefullt komplement till våra batterielektriska lastbilar som har funnits på marknaden i flera år, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.
Volvolastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas kommer kunna ge nettonollutsläpp av CO2 när de använder förnybar HVO som antändningsbränsle. Dessa fordon kategoriseras som ZEV (Zero Emission Vehicles) enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2utsläpp.
– Det är tydligt att flera tekniker krävs för att minska koldioxidutsläppen från tunga transporter. Vi har en global verksamhet och behöver erbjuda våra kunder många olika lösningar för att sänka koldioxidutsläppen. Kunderna kan välja lösning baserat på transportuppdrag, tillgänglig infrastruktur och pris på grön energi, säger Jan Hjelmgren.
Volvos lastbilar med vätgasdrivna förbränningsmotorer kommer att använda High Pressure Direct Injection (HPDI), en bränslesystemteknik där en liten mängd antändningsbränsle sprutas in med högt tryck för att möjliggöra kompressionständning innan vätgas tillsätts. Fördelarna med denna teknik är bland annat högre energieffektivitet med lägre bränsleförbrukning och högre motoreffekt.
Volvokoncernen har tecknat ett avtal med Westport Fuel Systems om att etablera ett samriskbolag som använder HPDI-teknik. Samriskbolaget är planerat att starta sin verksamhet under andra kvartalet 2024, efter att transaktionen har slutförts. Slutförande av transaktionen är villkorat av myndighetsgodkännanden och andra villkor.
Kortfakta
- Vätgasdrivna Volvolastbilar kommer att ha en räckvidd som är jämförbar med många diesellastbilar, beroende på typ av transport.
- På grund av de låga CO2-utsläppen från vätgasförbränning kategoriseras dessa lastbilar som ”Zero Emission Vehicles” enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2-utsläpp.
- Förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer även att släppa ut små mängder kväveoxider och partiklar.
- Vätgas kan även användas för att driva bränslecellslastbilar där el produceras ombord på lastbilen med hjälp av vätgas. Bränslecellslastbilar har inga avgasutsläpp och släpper endast ut vattenånga.
Nyheter
Odinwells sensorer upptäcker bakterietillväxt i sår

Odinwell meddelade idag att preliminära tester av bolagets sensorer för bakteriemonitorering har visat lovande resultat. I testerna har spår av den biomarkör man letar efter kunnat detekteras direkt från den sida av förbandet som legat an mot det infekterade såret, vilket är ett viktigt steg i utvecklingen av bolagets teknologi för tidig upptäckt av bakterietillväxt i sårmiljö.
”Det är jätteroligt att vi nu lyckas mäta bakterier i förband som använts kliniskt. Det visar att vår teknologi har potential att göra verklig skillnad inom avancerad sårvård”, säger Marcus Andersson, VD för Odinwell.
Bolaget fortsätter nu med ytterligare tester på fler prover för att förfina testmetoden och algoritmen. Målet är att komplettera de tidiga resultaten med mer robust data och därmed ta ytterligare steg mot att bygga vetenskaplig evidens kring produkten.
”Vi är i ett spännande skede där varje testresultat för oss närmare en lösning som kan förbättra livskvaliteten för patienter världen över och vi tar nu med oss dessa resultat när vi pratar med potentiella partners”, tillägger Marcus Andersson.
Nyheter
mResell ska ha en omsättning på 600 miljoner kronor

Idag kommunicerade mResell sina finansiella mål, både på lång och kort sikt.
På lång sikt, definierat som en period om tre till fem år, är bolagets målsättning att uppnå en omsättning om 600 miljoner kronor och en EBIT-marginal överstigande 10 procent.
mResell har utvecklat en industriledande, avancerad plattform som analyserar priser, efterfrågan och logistikflöden på de större marknadsplatserna i Europa för de produkter som bolaget säljer; refurbished Apple products (rekonditionerade Apple-produkter). Plattformen avgör i realtid på vilken marknad och via vilken kanal varje produkt bör säljas för att uppnå högsta möjliga marginal. Detta möjliggör både en optimerad lönsamhet och en snabb lageromsättning om 20-30 dagar, vilket gör att bolaget kan använda sitt kapital effektivt och skapa utrymme för ytterligare accelererad tillväxt.
– Vår egenutvecklade industriledande teknikplattform är kärnan i hur vi optimerar både marginaler och lageromsättning. Genom att hela tiden sälja på rätt marknad kan vi omsätta lagret snabbt och samtidigt uppnå bästa möjliga prispunkt. Det är en central del i hur vi ska ta bolaget mot våra finansiella mål. säger Patrik La Placa Christiansen, VD för mResell.
Bolaget har idag verksamhet i 12 länder och har sålt rekonditionerade Apple-produkter till mer än 300 000 kunder. Kombinationen av närvaro på samtliga ledande marknadsplatser och en datadriven affärsmodell skapar förutsättningar för ökad tillväxt.
Omsättningen förväntas öka 70-80 procent innevarande halvår
– Vår bedömning är att den riktade nyemissionen som kommunicerades idag, den 3 Juli, ytterligare accelererar tillväxten och att omsättningen för andra halvåret 2025 förväntas öka med 70-80 procent jämfört med samma period 2024, säger Patrik La Placa Christiansen, VD för mResell.
Nyheter
Tre bra aktier att köpa sommaren 2025 enligt Martin Blomgren

EFN:s analytiker Martin Blomgren har valt ut tre bra aktier att köpa under sommaren 2025.
Hexagon
Tillfälliga motgångar har pressat aktien, men låg värdering och flera möjliga katalysatorer – som ledningsskifte och avknoppningar – skapar intressant uppsida.
Securitas
Ökad andel teknikdrivna säkerhetslösningar förbättrar marginalerna. Om bolaget når sina mål finns potential för kurslyft, särskilt då värderingen är återhållsam.
Matas
Trots en svag rapport är caset intakt. Ocykliska intäkter och tillväxtmöjligheter via Kicks-förvärvet ger stöd för en starkare kursutveckling på sikt. Dagens industri gav för övrigt en köprekommendation till bolaget i måndagens tidning.
-
Nyheter1 månad sedan
CLS revolutionerar hjärnkirurgi med laserprecision – och siktar mot en global marknad
-
Nyheter2 veckor sedan
Dicot utmanar läkemedelsjättarna – framtidens potensbehandling väcker intresse
-
Nyheter1 månad sedan
Sinch-aktien kan fortsätta stiga anser Dagens industri
-
Nyheter1 månad sedan
Verve, tillfälligt brus skapar ett attraktivt köpläge
-
Nyheter1 månad sedan
Uppsida på 40 procent och direktavkastning på 6,7 procent i Kopparbergs Bryggeri
-
Nyheter2 månader sedan
Affärsvärlden vågar ge en köprekommendation till Stillfront-aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Affärsvärlden rekommenderar G5 Entertainment-aktien
-
Nyheter5 dagar sedan
Cell Impact är en teknikledare i vätgasrevolutionen