Nyheter
Volvo utvecklar lastbilar som drivs med vätgas av en förbränningsmotor

Volvo Lastvagnar utvecklar lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas. Tester på väg med dessa lastbilar kommer att påbörjas 2026 och en kommersiell lansering är planerad till slutet av detta årtionde. Lastbilar som drivs med grön vätgas innebär ett viktigt steg mot Volvos mål om nettonollutsläpp och att stötta kunder i att nå sina klimatmål.
Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas istället för fossila bränslen är ett sätt att minska CO2-utsläppen. Vätgaslastbilar kommer att vara särskilt lämpliga på längre sträckor och i områden där det finns begränsad laddinfrastruktur eller tid för att ladda batterier.
Volvo kommer att påbörja tester av lastbilar som använder vätgas i förbränningsmotorer med utvalda kunder 2026. Lastbilarna kommer att introduceras på marknaden mot slutet av detta årtionde. Redan nu pågår tester i labb och i fordon.
Lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer att komplettera Volvos erbjudande av andra alternativ såsom batterielektriska lastbilar, bränslecellselektriska lastbilar och lastbilar som körs på förnybara bränslen, såsom biogas och HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja).
– Lastbilar där den traditionella förbränningsmotorn finns kvar, men körs på vätgas, kommer att ha samma prestanda och tillförlitlighet som våra diesellastbilar, men med den extra fördelen av möjlighet till nettonollutsläpp av CO2*. De kommer att bli ett värdefullt komplement till våra batterielektriska lastbilar som har funnits på marknaden i flera år, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.
Volvolastbilar med förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas kommer kunna ge nettonollutsläpp av CO2 när de använder förnybar HVO som antändningsbränsle. Dessa fordon kategoriseras som ZEV (Zero Emission Vehicles) enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2utsläpp.
– Det är tydligt att flera tekniker krävs för att minska koldioxidutsläppen från tunga transporter. Vi har en global verksamhet och behöver erbjuda våra kunder många olika lösningar för att sänka koldioxidutsläppen. Kunderna kan välja lösning baserat på transportuppdrag, tillgänglig infrastruktur och pris på grön energi, säger Jan Hjelmgren.
Volvos lastbilar med vätgasdrivna förbränningsmotorer kommer att använda High Pressure Direct Injection (HPDI), en bränslesystemteknik där en liten mängd antändningsbränsle sprutas in med högt tryck för att möjliggöra kompressionständning innan vätgas tillsätts. Fördelarna med denna teknik är bland annat högre energieffektivitet med lägre bränsleförbrukning och högre motoreffekt.
Volvokoncernen har tecknat ett avtal med Westport Fuel Systems om att etablera ett samriskbolag som använder HPDI-teknik. Samriskbolaget är planerat att starta sin verksamhet under andra kvartalet 2024, efter att transaktionen har slutförts. Slutförande av transaktionen är villkorat av myndighetsgodkännanden och andra villkor.
Kortfakta
- Vätgasdrivna Volvolastbilar kommer att ha en räckvidd som är jämförbar med många diesellastbilar, beroende på typ av transport.
- På grund av de låga CO2-utsläppen från vätgasförbränning kategoriseras dessa lastbilar som ”Zero Emission Vehicles” enligt de överenskomna nya EU-standarderna för CO2-utsläpp.
- Förbränningsmotorer som drivs med vätgas kommer även att släppa ut små mängder kväveoxider och partiklar.
- Vätgas kan även användas för att driva bränslecellslastbilar där el produceras ombord på lastbilen med hjälp av vätgas. Bränslecellslastbilar har inga avgasutsläpp och släpper endast ut vattenånga.
Nyheter
Saniona i miljardavtal med Jazz Pharmaceuticals, får 400 miljoner kronor i upfront-betalning

Saniona har ingått ett exklusivt globalt licensavtal med det amerikansk-irländska läkemedelsbolaget Jazz Pharmaceuticals (Nasdaq: JAZZ) kring läkemedelskandidaten SAN2355, som är i preklinisk utveckling mot epilepsi.
Affären innebär en upfront-betalning på 42,5 miljoner USD (cirka 450 Mkr) till Saniona. Därutöver kan bolaget erhålla upp till 192,5 miljoner USD i utvecklings- och regulatoriska milstolpsbetalningar, samt upp till 800 miljoner USD i kommersiella milstolpar. På framtida nettoförsäljning utgår även löpande royaltyintäkter i spannet medelhöga ensiffriga till låga tvåsiffriga procenttal.
Strategisk betydelse för Saniona
VD Thomas Feldthus framhåller att avtalet ger Saniona både finansiell styrka och möjlighet att driva övriga pipelineprogram framåt:
”Jazz är en global ledare inom epilepsi och deras engagemang accelererar potentialen för SAN2355. För Saniona betyder detta att vi kan ta flera av våra andra projekt till viktiga brytpunkter samtidigt som vi behåller en stark position inom jonkanalsforskning.”
SAN2355 – nästa generations epilepsibehandling?
Till skillnad från tidigare, mer ospecifika Kv7-substanser, är SAN2355 specifikt riktad mot de subtyper (Kv7.2/Kv7.3) som hämmar epileptiska anfall. Detta kan möjliggöra högre doseringar med färre biverkningar – en egenskap som kan ge kandidaten ”first-in-class”-potential inom epilepsi.
Jazz Pharmaceuticals FoU-chef, Robert Iannone, beskriver kandidaten som ”en unik och lovande preklinisk tillgång med potential att bli en förstklassig behandling för epilepsi”.
Investerarperspektiv
För Saniona innebär avtalet:
- Betydande kapitaltillskott direkt och potentiella miljardintäkter på sikt.
- Riskdelning, då Jazz tar över finansiering och global utveckling av SAN2355.
- Pipeline-fokus, med möjlighet att allokera resurser till andra projekt såsom SAN2219 (epilepsi), SAN2465 (depression) och Tesomet™ (sällsynta ätstörningar).
Sammantaget positionerar avtalet Saniona som en attraktiv partner inom neurologi, samtidigt som bolagets affärsmodell – att kombinera egen utveckling med strategiska samarbeten – får en tydlig bekräftelse.
Nyheter
Sustainion Groups dotterbolag säljer till Köpenhamns flygplats

EWF Eco, ett av Sustainion Groups dotterbolag, har tecknat avtal med Köpenhamns flygplats om leverans av smarta papperskorgar från Bigbelly, ett system som EWF Eco är exklusiv distributör av i Norden och Baltikum.
Köpenhamns flygplats, som är Nordens största, är en viktig internationell knutpunkt med nära 30 miljoner resenärer årligen. Det ställer höga krav på lösningar som effektivt hanterar stora avfallsvolymer och fungerar smidigt i en komplex och högt trafikerad miljö.
Avfallssystemet som EWF Eco levererar till flygplatsen kombinerar smarta uppkopplade papperskorgar med digital analys för att optimera sorteringsgraden. De uppkopplade papperskorgarna möjliggör systematisk uppföljning och ett mer resurseffektivt arbete.
Leveransen omfattar:
- Smart avfallshantering från Bigbelly på flygplatsens terminaler.
- Källsorteringsfunktion som bidrar till cirkulära flöden.
- Service och vidareutveckling för att optimera flygplatsens förändrade behov.
”Vi är stolta över att EWF Eco, med sin kompetens och kundfokus, får förtroendet att leverera till en av Nordens mest komplexa och krävande miljöer. Det är ett bevis på att vår portfölj innehåller bolag med stark marknadsposition, teknikhöjd och förmåga att skapa konkret värde för både kunder och samhälle”, säger Brodde Wetter, VD och koncernchef på Sustainion Group AB.
Sustainion Group är organiserat i fem dotterbolag
- EHC Teknik AB, som utvecklar och tillverkar partikelfilter och avgasfilter för fordon som används i inomhusmiljö
- EnviroClean Sweden AB, som utvecklar och tillverkar gas- och rökanalysatorer samt partikelmätare för fordonsindustrin
- Elpro i Alingsås AB, som levererar kundanpassade apparatskåp och avancerade automations- samt elstyrningslösningar
- EWF Eco AB, en ledande aktör inom smarta lösningar för offentlig miljö. Bolaget erbjuder produkter och system för avfallshantering (Bigbelly) och mobilitet (Eco Charge), samt belysning genom dotterbolaget Leading Light AB
- Skårebo Energi AB, den marknadsledande hybrid-grossisten inom elbilsladdning
Nyheter
Svenska Aerogel stärker kassan, tidigare vd återvänder som investerare

Svenska Aerogel har tagit ett viktigt steg för framtiden genom en riktad emission som säkrar finansiering till minst sommaren 2026. Bland investerarna finns bolagets tidigare vd Anders Lundström, som nu gör comeback som ägare via sitt bolag Cibet AB.
Bolaget utvecklar och producerar det patenterade materialet Quartzene, en variant av aerogel som är känt för sin extremt låga värmeledningsförmåga och breda användningsområden. Med 160 pågående kundprojekt, varav 11 redan i kommersiell fas, ser bolaget en växande efterfrågan inom bland annat isolerande färg, brandskydd, EV-batterisäkerhet och textilier.
Produktionen sker i Gävle, där fabriken har kapacitet att tillverka 225 ton Quartzene per år – tillräckligt för att nå kassaflödespositivitet om affären skalar.
Emissionen genomfördes till kursen 1,80 kronor per aktie och inkluderar även teckningsoptioner (TO7) med inlösen i mars 2026, vilket kan ge bolaget ytterligare finansiell uthållighet fram till 2027.
För Anders Lundström är återinträdet ett tecken på tilltro:
– Jag har följt bolaget från sidan och ser att materialets egenskaper har utvecklats avsevärt. Flera stora kundprojekt är nära att ta steget till återkommande beställningar. Det är egentligen bara en tidsfråga innan det kommersiella genombrottet kommer, säger han.
Med en stärkt kassa och växande kundbas står Svenska Aerogel nu väl rustat för att ta nästa steg på resan mot kommersiellt genombrott.
-
Nyheter2 månader sedan
Cell Impact är en teknikledare i vätgasrevolutionen
-
Nyheter2 månader sedan
Tre bra aktier att köpa sommaren 2025 enligt Martin Blomgren
-
Nyheter2 månader sedan
Börsnoterade företag köper enorma mängder bitcoin
-
Nyheter3 veckor sedan
Securitas levererar enligt plan – aktien fortsatt köpvärd anser Di
-
Nyheter3 veckor sedan
Gapwaves växande volymer ger nytt liv åt aktien
-
Nyheter2 månader sedan
Analytikerna är inte positiva till Terranors IPO
-
Nyheter2 månader sedan
mResell ska ha en omsättning på 600 miljoner kronor
-
Nyheter1 månad sedan
SEB justerar ned prognoser men ser fortsatt värde i Green Landscaping