Följ oss

Nyheter

Verve Group-aktien är upp 200 procent i år – Börsveckan ger en avvakta-rekommendation

Publicerad

den

Börsveckan har gjort en analys på Verve Group som har haft ett starkt första halvår och sett en kursuppgång på över 200 procent sedan årsskiftet. Bolagets historia började 2012 när Remco Westermann förvärvade det underpresterande spelbolaget Gamigo, vilket senare ledde till en satsning på att förbättra annonsering inom spelbranschen. Verve Group har genom förvärv av bolag och en förflyttning från spel till media en annorlunda profil mot tidigare år.

Verve matchar globala annonsörer med reklamplatser på digitala kanaler som appar, uppkopplad tv och offentliga digitala skärmar. Deras plattform syftar till att effektivisera annonsering med hjälp av dataanalys och algoritmer, vilket skapar bättre förutsättningar för träffsäkra annonser, speciellt då många tidigare datapunkter inte längre är möjliga att använda på grund av integritetsförändringar.

Börsveckan skriver att Verves teknik ”Atom” ger en konkurrensfördel genom att använda över 100 anonyma signaler för att kategorisera användare och matcha annonser. Detta har bidragit till Verve’s starka resultat med en 26 procent organisk tillväxt under andra kvartalet och en växande kundbas.

Verve Group har vuxit genom förvärv, inklusive Jun Group, som stärker deras position på annonsmarknaden, särskilt inom mobil och ljudannonsering. Trots en hög skuldsättning på 480 miljoner euro ser bolaget synergier och möjligheter att sänka räntekostnader framöver. Verve prognostiserar en tvåsiffrig tillväxt de kommande åren och hoppas på att stärka sin position med hjälp av AI-teknologi.

Samtidigt finns det risker, både operativa och finansiella, på grund av den hårda konkurrensen från jättar som Google och Apple samt bolagets höga skuldsättning. Trots starka siffror och positiva nyheter avvaktar Börsveckan och vill se hur Verve presterar under första halvåret 2025 innan de överväger att sätta en köpstämpel och nöjer sig med en avvakta-rekommendation tillsvidare.

Nyheter

Nordisk Games har sålt hela sitt innehav i Nitro Games, motsvarande 26 procent av alla aktier

Publicerad

den

Nitro Games-spel

Nordisk Games har sålt hela sitt innehav i Nitro Games, motsvarande 26 procent av alla aktier i bolaget. Affären gjordes till 1,50 kronor per aktie vilket summerar till en total affär på 9,7 miljoner kronor.

Köpare av aktierna är nuvarande aktieägare i bolaget, inklusive medlemmar i styrelsen och ledningen, samt till några nya externa investerare. Ledning och styrelse köpte aktier för 2,7 miljoner kronor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Invent Medic skriver avtal – försäljning ska inledas i Nya Zeeland om en dryg månad

Publicerad

den

Glad kvinna

Invent Medic har tecknat avtal med Flaxx Medical för distribution av Efemia Bladder Support, Invent Medics produkt för att hantera kvinnlig ansträngningsinkontinens, i Nya Zeeland. Företagen siktar på att komma igång med försäljningen redan i samband med landets stora årliga urologikonferens i slutet av oktober 2024. Det blir Invent Medics andra försäljningsetablering i Oceanien, sedan tidigare har man närvaro i Australien.

Bolagets CE-märkning enligt MDR är nyckeln till expansionen

Invent Medic har som målsättning att utöka sitt nätverk av distributörer i Europa för att dra nytta av bolagets CE-märkning i enlighet med det uppdaterade medicintekniska regelverket MDR. Vidare har bolaget meddelat sin avsikt att utforska möjligheter utanför Europa, och marknader där CE-märkningen erkänns, de regulatoriska krav som finns harmonierar med MDR-regelverket, och vaginala produkter är accepterade, är särskilt relevanta. Nya Zeeland uppfyller samtliga dessa kriterier.

Fortsätt läsa

Nyheter

Avvakta med Nordic Waterproofing-aktien anser Börsveckan

Publicerad

den

Tidningen Börsveckan har gjort en analys på Nordic Waterproofing som kommer fram till en avvakta-rekommendation för aktien.

Bolagets senaste årsredovisning visar att renoveringar står för cirka 50 procent av omsättningen, vilket stabiliserar verksamheten under ekonomiskt svåra tider då nybyggnationer ofta minskar. På grund av inflation och högre räntor har dock renoveringar blivit svårare att finansiera, vilket påverkat bolagets resultat. Omsättningen föll organiskt med 8 procent under andra kvartalet, och nybyggnationen är svag, särskilt i Finland.

Trots minskade volymer och svagare lönsamhet har Nordic Waterproofing förbättrat sin balansräkning genom att minska skuldsättningen. Kingspan har lagt ett bud på bolaget, men aktieägarna anser att priset inte speglar bolagets fulla värde. Prognoser för 2025 visar en tillväxt i rörelseresultat och omsättning, men marknadsosäkerheten är hög på grund av fortsatt inflation och höga räntor.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära