Nyheter
Thunderful Group – ett 360-graders gamingbolag med en kraftfull tillväxtstrategi
Thunderful Group är en koncern som utvecklar, förlägger och investerar i dataspel, samt distribuerar Nintendoprodukter, spel, speltillbehör, leksaker med mera. Koncernen har gedigen erfarenhet, en stabil finansiell plattform och en offensiv tillväxtagenda på en växande marknad. Thunderful Group står på flera ben, och förvärvade under 2021 sex bolag inom segmentet Games. Då etablerade man dessutom investeringsdivisionen Thunderful Investment, berättar bolagets VD Brjann Sigurgeirsson.
Berätta om Thunderful Group och koncernens ursprung.
– Thunderful Group bildades 2019 och verkar i två segment, Games och Distribution. Distributionssegmentet består av bolagen Bergsala, Nordic Game Supply och Amo Toys. Games-segmentet består av ett antal bolag som verkar inom dataspelsindustrin. Gruppen sysselsätter drygt 430 medarbetare, varav merparten arbetar med spelutveckling. Vi har idag fjorton spel under utveckling internt i Thunderful Group och är dessutom förläggare för ytterligare 27 titlar.
Thunderful Group har under fyrtio års tid utvecklats från ett renodlat distributionsbolag till att idag vara ett 360-graders gamingföretag med en stark tillväxtagenda. Hur gick det till när fröet till det som idag är Thunderful Group såddes?
– Vår resa började 1981, då distributionsbolaget Bergsala tecknade avtal med Nintendo om att distribuera deras produkter i Sverige. Det var unikt, eftersom Nintendo dittills aldrig sålt någon enda produkt utanför Japan! Bergsala har sedan dess förnyat avtalet löpande och behållit det nära samarbetet med Nintendo. 2004 var Bergsala med och grundade spelförlaget Rising Star Games, och 2011 köpte de in sig i Image & Form, den spelstudio som jag själv startade 1997. Det var viktiga milstolpar, eftersom det innebar att Bergsalagruppen då fanns representerad genom hela värdekedjan inom dataspel: distribution, förläggning, och spelutveckling. 2018 startade vi spelförlaget Thunderful Publishing, och 2019 konsoliderades samtliga bolag under det gemensamma koncernnamnet Thunderful Group, vilket gav upphov till en rad synergier. Därefter noterades Thunderful Group på Nasdaq First North Premier Growth Market i slutet av 2020.
2021 sjösatte ni Thunderful Investment, som är en ny division i Thunderful-koncernen. Vad är syftet med den?
– Thunderful Investment adderar en strategisk pusselbit till Games-segmentet, och är en division som investerar i externa spelutvecklingsprojekt. Genom Thunderful Investment kan vi bredda vårt erbjudande till spelföretag som vi vill samarbeta med, och det ökar våra möjligheter att producera spel som går riktigt bra. Vi har precis investerat i våra två första VR-titlar via vår investeringsenhet, och intresset bland utvecklare är stort, eftersom behovet på marknaden för extern finansiering är omfattande.
Vad har Thunderful Group gjort under 2021?
– Vi har förstärkt organisationen på viktiga poster med erfarna ledare, och vi har dessutom förvärvat inte mindre än sex nya bolag. I fjärde kvartalet förvärvade vi Early Morning Studio, en mobilspelsutvecklare som ska bli vår spjutspets inom deras bransch. Även om vi har vårt ursprung i konsol- och PC-spel, så ser vi förstås att mobilspel kommer att vara viktiga i framtiden.
Er affärsstrategi baseras på diversifiering med många olika verksamheter inom gaming. På vilket sätt bidrar er breda verksamhetsinriktning till en god riskspridning i koncernen?
– Spelbranschen är på många sätt en hit-driven bransch, och de flesta spelutvecklare drömmer om att skapa nästa globala storsäljare. Genom att bedriva spelutveckling, förläggning och finansiering sprider vi våra risker. Många spelutvecklingsbolag fokuserar på att utveckla ett litet antal speltitlar åt gången. Vi utvecklar och förlägger ett stort antal nya titlar parallellt, och investerar dessutom i intressanta externa spelutvecklingsprojekt. Det innebär god riskspridning för våra aktieägare.
Ni har på senare tid lyckats förvärva flera intressanta spelutvecklingsbolag. Vilka faktorer bidrar till att många spelutvecklingsbolag vill vara en del av Thunderfulkoncernen?
– Eftersom Thunderful Group leds av individer med bakgrund inom spelutveckling, så vet vi vad som krävs för att attrahera topptalanger som vill vara en del av ett större sammanhang. Vi har under årens lopp jobbat upp ett fint förtroende bland spelutvecklingsstudior. Vi kan stötta bolagen med investeringar, samutveckling, förläggning, affärsutveckling och M&A, vilket såklart gör oss attraktiva. Det är det vi menar när vi kallar oss ett 360-graders företag.
Thunderful Group har expanderat kraftigt det senaste året. Hur ser era tillväxtmål ut framöver?
– Vår ambition är att fortsätta växa via en kombination av förvärvsbaserad och organisk tillväxt. Thunderful Games strävar efter att leverera en EBITA-marginal på minst 35 %. Thunderful Games har som mål att leverera en årlig organisk försäljningstillväxt som överstiger 25 %, kompletterat med tilläggsförvärv.
Vilka faktorer gör Thunderful Group till ett attraktivt bolag för presumtiva aktieägare?
– Vi har en lång historik jämfört med andra noterade spelbolag. Vi har byggt upp en mycket god lönsamhet och långsiktigt attraktiva kassaflöden i vår distributionsverksamhet, vilket utgör en kassako och en stor trygghet för oss. Det bidrar till en finansiell stabilitet som i sin tur möjliggör ytterligare investeringar och fler förvärv inom Games-segmentet. Några av våra främsta styrkor är vår diversifierade affärsmodell, våra stabila finanser, vår genomtänkta förvärvsstrategi och, inte minst, våra mycket goda relationer med plattformsutvecklare som Microsoft, Playstation och Nintendo. Det hjälper oss att attrahera några av marknadens allra mest spännande spelutvecklare. Vi redovisade fina resultat Q3, Q4 men kommer nu ut ur ett tuffare första kvartal 2022. Men vi ser mycket positivt på framtiden med spännande speltitlar och utvecklingsavtal i horisonten.
Fakta: Thunderful Group är en koncern som utvecklar, förlägger och investerar i dataspel, samt distribuerar Nintendoprodukter, spel, speltillbehör, leksaker med mera. Koncernens övergripande mål att tillhandahålla kreativa, högkvalitativa underhållningsprodukter till människor i alla åldrar. Thunderful Group bildades 2019 som en följd av omstrukturering av Thunderful- och Bergsalagrupperna, var och en med sin egen långa historia. Thunderful Group är noterat på Nasdaq First North Premier, kortnamn THUNDR.
Nyheter
Kinda Brave ingår förlagsavtal för spelet Go Fight Fantastic
Kinda Brave har ingått ett globalt förlagsavtal med Aurora Punks för bolagets lanserade spel Go Fight Fantastic på både PC och konsol (Nintendo, PlayStation och Xbox). Undantaget är PC-versionen i territoriet Kina, Hong Kong, Taiwan och Macao där Kinda Brave redan har ett pågående förlagsavtal med Gleamer Studios.
Som en del av samarbetet kommer Aurora Punks utöver färdigställandet av portningen till konsol att bidra med marknadsföringsresurser inför, under och efter lanseringen.
Go Fight Fantastic lanserades på PC i slutet av mars 2024 och är ett handritat och färggrannt hack ´n slash-spel där man kan spela upp till 3 personer co-op. Spelet utvecklades med Nintendo Switch i åtanke från start.
Likt som för Distant Bloom, öppnar förlagsavtalet upp för fler intäktsströmmar och gör det tillgängligt för väldigt många fler möjliga spelare på global basis. Kinda Brave kommer tillsammans med Aurora Punks att aktivt arbeta med titeln i kampanjer för att maximera både synlighet och intäkter på samtliga plattformar.
Ännu har inget officiellt releasedatum för konsolversionen kommunicerats, men företaget skriver att de siktar på en lansering för konsol under första kvartalet 2025.
“Sedan lanseringen har vi fortsatt att arbeta hårt på den kommersiella sidan för att säkra bra partnerskap för vår existerande spelportfölj. Frukten av detta arbete ser vi nu i form av två säkrade förlagsavtal på kort tid och det är att ses som en re-lansering av både Distant Bloom och Go Fight Fantastic. Vi ser fram emot att samarbeta med Aurora Punks, nu även med Go Fight Fantastic”. – VD, Christian Kronegård
“Vi är glada över att ha fått förtroendet från Kinda Brave att hjälpa dem nå en bredare publik och introducera deras spel på nya plattformar. Indiespel med starka IP och co-op-mekanik ligger helt i linje med vår expertis, och vi ser en fantastisk möjlighet att skapa värde genom strategiska och fokuserade marknadsföringsinsatser. Vårt mål är att bygga en långsiktig och engagerad publik för spelet med ett organiskt och hållbart arbetssätt.” – Robert Bäckström, VD på Aurora Punks
Nyheter
Fragbite licensierar ut varumärket Kumo för konsumentprodukter
Fragbite Groups dotterbolag Lucky Kat licensierar varumärket Kumo till en global tillverkare och distributör av konsumentprodukter för detaljhandel och onlinekanaler. Kumo lanserades framgångsrikt som NFT-kollektion i september och genererade 0,8 miljoner kronor i försäljning med ett marknadsvärde på över 0,8 miljoner USD idag. Försäljning av produkter under Kumos varumärke med tillhörande web3-komponenter kommer medföra intäkter via royalties samt väntas även driva intäkter via ökad handel i NFT-kollektionen.
Lucky Kat har tecknat avtal med en global tillverkare och distributör baserad i Nordamerika för licensiering av varumärket Kumo för konsumentprodukter som leksaker, kläder och accessoarer. Hybridprodukter som kombinerar ett fysiskt föremål med web3-baserade komponenter, såsom en ny NFT eller förmåner inom ramen för $KOBAN:s ekosystem, kommer att marknadsföras genom att utnyttja inte bara bolagets tillverkningspartners breda distributionsnätverk, utan också de starka communityn som skapats kring Kumo, $KOBAN, Panzerdogs och Cosmocadia, vilket möjliggör för Kumo att nå både web3- och web2-publiken. Försäljningen av Kumo-produkter kommer att ge intäkter via royalties och Fragbite förväntar sig också att det ger intäkter genom ökad handel med NFT-kollektionen då all handel med Kumos NFT:er genererar en transaktionsavgift om 5 procent för Bolaget.
Fragbite skriver att ett pressmeddelande som presenterar tillverknings- och distributionspartnern samt beskriver den gemensamma go-to-marketstrategin för Kumos produktlinje kommer att följa inom kort.
”Den första responsen Kumo fått från marknaden indikerar starkt att varumärket har potential, och Lucky Kat går nu vidare med en satsning som få web3-varumärken har gjort tidigare. Tillsammans med en exceptionell och erfaren affärspartner kommer vi nyttja vårt web3-community som hävstång för att etablera Kumo som ett konsumentvarumärke hos traditionella web2-målgrupper. Vi kommer att arbeta snabbt för att få en första produktkollektion på marknaden och parallellt utvärdera vilka andra alternativ som finns för att expandera Kumo som varumärke och därigenom generera intäkter samt stödja och marknadsföra ekosystemet runt $KOBAN”, säger Zara Zamani, styrelseledamot i Fragbite Group och VD för Lucky Kat.
”Teamet på Lucky Kat visar än en gång att de ligger i framkant i branschen. Med licensieringsavtalet för Kumo skapas en ny affärsvertikal och intäktsmodell, samtidigt som vi knyter den tydligt till kärnverksamheten inom affärsområde web3. Kumo-produkterna kommer att driva intresse för och handel med Kumo NFT:er och vice versa, det är en fantastisk affärsmodell som jag ser fram emot att se rullas ut under de kommande månaderna,” säger Stefan Tengvall, VD, Fragbite Group.
Nyheter
Recyctec har fått en större kompletteringsorder
Recyctec har fått en order på 30 kubikmeter återvunnen monopropylenglykol från Energiverket i Stockholm. Det är en kompletteringsorder till den tidigare order som Recyctec levererade till Energiverket i juni.
”För oss är det viktigt att kunna erbjuda hållbara alternativ och återvunnen Glykol under varumärket EarthCare™ från Recyctec stämmer väl med vårt produktutbud med egna filterstationer och påfyllningsstationer i kombination med spolsystem för rengöring av kyl- och värmesystem. Vi är mycket nöjda med leveransen tidigare i år från Recyctec AB, därför väljer vi att placera ytterligare en order av återvunnen Glykol hos Recyctec AB”, säger Mats Kindlund, VD för Stockholms Energiverk.
”Det är mycket glädjande att vår tidigare leverans av återvunnen glykol har mottagits så väl av vår kund och att man därför väljer att även fortsättningsvis använda återvunnen Glykol. Detta bekräftar den trend som vi har noterat under senare tid, att industrin vill vara en del av den cirkulära ekonomin.”, kommenterar Pär Winberg, VD på Recyctec.
Ordervärdet är ca 400 tusen kronor och leverans kommer att ske under innevarande månad. Inklusive tidigare leverans uppgår det totala ordervärdet till ca 1,2 miljoner kronor.
-
Nyheter2 månader sedan
Ramlösa Shipping är ingen bra IPO anser Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Volvo Cars-aktien är helt bottenlös
-
Nyheter2 månader sedan
Tillfällig uppgång i Hexatronic-aktien är att vänta enligt den tekniska analysen
-
Nyheter1 månad sedan
Lanseringen av Gold Town Games nya spel Pocket Hockey närmar sig
-
Nyheter5 dagar sedan
Investor-aktien har gått upp 30 procent i år, bara fortsätt köp rekommenderar Di
-
Nyheter4 veckor sedan
DUG Foodtech rekryterar erfaren försäljningschef med bakgrund på Oatly
-
Nyheter3 veckor sedan
DUG Foodtech:s expansion i Sverige och Europa
-
Nyheter1 månad sedan
Dagens industri ser en uppsida på 60 procent i Surgical Science-aktien