Följ oss

Nyheter

Occlutech flyttar fram positionerna med pågående USA-lansering och förbereder sig för en notering under 2023

Publicerad

den

Sabine Bois på Occlutech

Medtechbolaget Occlutech är en ledande och snabbväxande specialistleverantör inom minimalt invasiva hjärtimplantat med en mission att förbättra livskvaliteten för människor med hjärtproblem. Occlutech har sedan första produktlanseringen 2007 rönt stora framgångar i 85 länder och har redan idag etablerat en lönsam basaffär att fortsätta växa utifrån. Bolaget befinner sig nu på tröskeln till en USA-lansering och förbereder sig samtidigt för en notering på Stockholmsbörsens huvudlista under 2023. Det berättar Sabine Bois, vd på Occlutech.

Berätta om Occlutech och bolagets affärsidé.

– Occlutech grundades 2003 i Tyskland och är en ledande specialist inom minimalt invasiva hjärtimplantat. Det som drivit oss sedan starten är att genom innovation och teknologisk utveckling förbättra livskvaliteten för människor med hjärtproblem. Vår vision är att bli en världsledande specialist på hjärtimplantat för medfödda hjärtfel, strokeprevention och hjärtsvikt och det som ska ta oss dit är kombinationen mellan vår teknologi, som visat sig mycket konkurrenskraftig gentemot våra större branschkollegor, och marknadsexpansion inte minst i USA. Vi har våra huvudsakliga verksamhetsanläggningar i Tyskland, Turkiet och Sverige som supporterar 15 direktmarknader samt ett omfattande distributörsnätverk med försäljning i över 85 länder. De senaste femton åren har vi byggt upp bolaget med huvudfokus på implantat för medfödda hjärtfel och strokeprevention. Produkter för hjärtsviktspatienter är ett av de främsta tillväxtområdena i vår bransch. Hjärtsvikt är en global folksjukdom och en diagnos som årligen medför stora kostnader för samhället samt mycket lidande för patienten. Det är dessutom en progressiv sjukdom där de medicinska behoven är omfattande, och här kan vi göra verklig skillnad med våra produkter.

Occlutech har en bred och dokumenterad produktportfölj baserad på en egenutvecklad och patenterad teknologiplattform. Hur kan teknologiplattformen användas?

– Vi utvecklar och tillverkar ockluderare och interatriella shuntprodukter, vilket är olika typer
av minimalt invasiva hjärtimplantat. För närvarande har vi ett tiotal produkter som är kommersialiserade på marknaden samt över 200 patent och mer än 146 000 sålda implantat. Vi utmärker oss genom att både ha egenutvecklad teknologi och ett omfattande nätverk av distributörer och försäljning i många länder runtom i världen, vilket är unikt för ett bolag av vår storlek. Teknologiplattformen är basen för vår konkurrensfördel och
gör det möjligt för oss att skapa implantat med ökad flexibilitet och därmed säkerhet när de minimalt invasiva ingreppen utförs.

Occlutech gör nu stora framsteg på USA-marknaden och har bland annat rekryterat den första patienten till en viktig amerikansk FDA-studie som på sikt kan leda till ett produktgodkännande på världens största marknad för medicintekniska produkter. Hur ser du på Occlutechs potential att nå framgång på USA-marknaden?

– Under inledningen av 2021 startade vi ett dotterbolag i USA med fokus på kliniska prövningar för regulatoriska godkännanden, logistik och support för distribution. Vi genomför nu OCCLUFLEX-studien, som syftar till att undersöka säkerheten och effektiviteten avseende vår produkt PFO Occluder i jämförelse med det som idag anses som standardvård av patienter som har drabbats av en kryptogen stroke. USA står för 30 procent av den globala marknaden för ockluderare avsedda för strukturella hjärtfel. Vår ambition är att få ett FDA-godkännande för såväl vår PFO Occluder för strokeprevention som AFR-implantatet för hjärtsvikt samt i närtid även godkännande av vår ASD Occluder för medfödda hjärtfel. Godkännande för vår ASD Occluder förväntar vi oss få redan under 2022.

Occlutech är sedan femton år tillbaka ett kommersiellt etablerat företag i stora delar av världen. Vilka fördelar ger det er i samband med USA-lanseringen?

– USA-marknaden har ett attraktivt prissättnings- och ersättningssystem och är en nyckelmarknad för oss. Det faktum att vi varit kommersiellt etablerade på den europeiska marknaden i femton års tid och att våra produkter är beprövade och erkända bland kardiologer runtom i världen ökar sannolikheten för att vi ska kunna bearbeta USA-marknaden på ett effektivt sätt. Det ger oss en fördel i förhållande till andra bolag som lanseras på USA-marknaden utan att först ha ett lika starkt fotfäste på andra globala marknader.

Hur ser er tillväxtstrategi ut?

– Vår försäljningstillväxt fortsätter att utvecklas med gott momentum, vilket bekräftar våra produkters kvalitet och konkurrenskraft. Vi har en tydlig tillväxtstrategi, såväl på befintliga marknader som via ytterligare global expansion. Den amerikanska marknaden, som är världens största, väntas kunna bjuda på betydande tillväxtmöjligheter under de kommande åren, men vi bedömer även tillväxtpotentialen på våra befintliga marknader som hög. Därutöver uppskattas marknaden för hjärtsvikt till en multimiljardmarknad där vi idag
är en av få aktörer som erbjuder implantat.

Occlutech är inte ett noterat bolag. Hur ser era planer ut för en eventuell notering?

– En notering av bolaget finns med på vår agenda. Styrelsen har gett ledningen i uppdrag att förbereda bolaget för en notering på Nasdaq Stockholms huvudlista. Lämplig tidpunkt för notering beror på marknadsförutsättningar men vårt interna arbete kommer vara klart under första halvåret 2023.

Vilka faktorer gör Occlutech till ett köpvärt bolag vid en notering?

– Vi har ett framgångsrikt och omfattande track record, en konkurrenskraftig produktportfölj med ett tiotal kommersiella produkter och över 200 patent som skyddar rättigheterna till vår egenutvecklade teknologiplattform. Vi är ett etablerat bolag som haft produkter på marknaden sedan 2007. Det faktum att vi är verksamma inom tre områden: stroke, medfödda hjärtfel och hjärtsvikt, bidrar till att diversifiera och sprida riskerna i vår verksamhet, samtidigt som vi är specialiserade på vår del av marknaden. Vi har under femton års tid rönt stora framgångar på drygt 85 marknader med våra produkter för minimalt invasiva hjärtimplantat och befinner oss nu i en expansiv fas genom vår USA-lansering. För bolagets aktieägare väntar en händelserik resa där Occlutech har ett antal viktiga milstolpar på vägen mot expansion under de kommande åren. Vi är dessutom ett stabilt bolag med en etablerad lönsam basaffär, som rankas som tvåa i Europa och trea i världen inom vårt område när det gäller marknadsandelar.

Fakta: Occlutech är en snabbväxande ledande specialistleverantör inom minimalt invasiva hjärtimplantat med en mission att förbättra livskvaliteten för människor med hjärtproblem. Bolagets vision är att bli en världsledande specialist på hjärtenheter för medfödda hjärtfel, strokeprevention och hjärtsvikt. Occlutech har sedan 2003 utvecklat, tillverkat och kommersialiserat ockluderare och interatriella shuntprodukter. Bolaget har en bred och dokumenterad produktportfölj baserad på en egenutvecklad och patenterad teknologiplattform, samt över 200 patent och mer än 146 000 sålda implantat. Occlutech marknadsför och säljer sina produkter i cirka 85 länder. Bolaget har cirka 290 medarbetare och är ett publikt aktiebolag registrerat i Schweiz. 

Nyheter

Holmen på 20 minuter

Publicerad

den

Holmen gör sågade trävaror

Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom skogs- och pappersbolaget Holmen vilket ger en bra förståelse av verksamheten.

Holmen har fyra affärsområden, skog, trävaror, kartong & papper samt energi. Holmen är en av Sveriges största skogsägare. Bolaget föräldrar trä till sågade trävaror med fokus på bygg. Utvecklar premiumkartong och innovativa pappersprodukter för allt ifrån kosmetik, elektronik, läkemedel och livsmedel till böcker, magasin, reklam och transportförpackningar. Vidare så producerar bolaget förnybar energi med vattenkraftverk och vindkraftverk, och investerar i att bygga mer vindkraft på egen mark.

Fortsätt läsa

Nyheter

Det bästa med Volvos rapport på 1 minut

Publicerad

den

Lastbil från Volvo

Idag kom Volvo med en rapport som slog vinstförväntningarna. Dagens industris nyhetschef Anders Hägerstrand som är en stor anhängare av Volvo lyfter fram vad som är bäst med rapporten på 1 minut.

Anders Hägerstrand om AB Volvo

Fortsätt läsa

Nyheter

Cloetta på 20 minuter

Publicerad

den

Gott och Blandat från Cloetta

Bolagsanalyspodden går på 20 minuter igenom konfektyrbolaget Cloetta vilket ger en bra översikt av verksamheten.

Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag på flera marknader i norra Europa bolagets produkter säljs i fler än 50 länder. Bolaget lyfter själva fram Sverige, Finland, Danmark, Norge, Holland, Tyskland och Storbritannien som huvudmarknader. Cloetta har några av de starkaste varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta, CandyKing, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife och Red Band.

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära