Följ oss

Nyheter

Studentbostäder i Norden utmanar studentbostads-marknaden med handlingskraft, ambitiösa tillväxtmål och en nordisk expansionsplan

Publicerad

den

Rebecka Eidenert

Studentbostäder i Norden är en av Nordens ledande privata studentbostadsaktörer. Bolaget förvaltar drygt 5000 studentlägenheter i Sverige och Danmark och siktar på att bli marknadsledande i Norden. Studentbostäder i Norden är ett bolag med ett kraftfullt tillväxtfokus och ägare med gedigen erfarenhet av att bygga framgångsrika och expansiva fastighetsbolag. Det berättar bolagets vd Rebecka Eidenert.

Berätta om Studentbostäder i Norden och er affärsidé

– Bolaget startades hösten 2018, grundarna kunde se att det saknades ett rikstäckande studentbostadsbolag som håller en långsiktig agenda. Det har under många år varit en stor brist på studentbostäder. Utomlands är det vanligare med privata aktörer som äger studentbostäder. Vår affärsidé är att långsiktigt äga, utveckla och förvalta studentbostäder i nära samarbete med kommuner och lärosäten. Vi ser att fler unga väljer att studera vidare och att kommunerna också har ansträngda budgetar.

Vad skiljer er från andra studentbostadsbolag?

– Studentbostäder har historiskt sett varit dyrare att förvalta främst på grund av en hög omflyttningsgrad, nyckeln till att hantera detta på ett effektivt sätt är att uppnå skalfördelar med ett stort innehav samt digitaliseringslösningar och erbjuda lägenheter som dagens studenter vill ha. Yteffektiva med hög kvalitet i attraktiva lägen och med fler gemenskapsytor. Vi har en specialiserad organisation för studentbostäder med rätt digitala verktyg, medarbetarna är engagerade och vi är nära våra beslutsfattare. Våra värdeord är ansvarsfulla, öppna och framåtlutande. Det hjälper oss i vår vardag att ta rätt beslut. Merparten av studentbostäderna i Sverige ägs av stiftelser, kommuner eller lärosäten. Vi är en privat och snabbfotad aktör som verkar för att minska obalansen mellan tillgång och efterfrågan.

Hur har er verksamhet utvecklats sedan bolaget grundades 2018?

– Vi startade med studentbostäder för 950 mkr, 1350 studentlägenheter som tills idag har utvecklats till en portfölj för 3,6 miljarder, 4 251 studentlägenheter på 13 orter, en projektportfölj med över 2 200 studentlägenheter som skall förverkligas inom de kommande 5 åren där nästan hälften finns i Stockholm. Hittills under 2021 har vi gjort ytterligare transaktioner om 2,4 miljarder där vi utökar till 3 nya orter och går utanför Sveriges gränser med vårt förvärv i Köpenhamn. Genom dessa förvärv kommer vi öka vårt driftnetto med 54% till 222 mkr/år. Sammanfattningsvis har vi hållit en hög tillväxttakt sedan start. Sedan 2018 har vi i princip årligen dubblerat vårt samlade fastighetsvärde.

Hur har marknaden för studentlägenheter utvecklats på senare år?

– I Sverige finns ca 400 000 studenter och ca 100 000 studentbostäder, bristen på bostäder är störst i de stora städerna. I Stockholm går det nästa9 studenter per studentlägenhet. Om bristen ökar kommer detta sätta sina spår i att alla som vill inte kommer ha möjlighet att studera vidare. Det är en viktig samhällsfråga. Vi har utvecklat ett bra koncept som vi nu kan applicera i all vår nyproduktion. Vi satsar på yteffektiva lägenheter så vi kan få ner månadshyran. Samtidigt kan vi öka snitthyran per kvadratmeter kombinerat med gemensamma utrymmen i bottenplan. Vi vill även få in så mycket rörelse som möjligt för våra hyresgäster med exempelvis utegym, idrottsplan eller padel.

Vilka är era lång- och kortsiktiga tillväxtmål?

– Våra finansiella mål är att generera tillväxt i förvaltningsresultat samt tillväxt i substansresultat per aktie som över en femårsperiod i genomsnitt uppgår till minst 20 procent per år. Våra viktigaste operationella mål är att produktionsstarta i genomsnitt mellan 700 och 1000 studentbostäder per år över en femårsperiod samt att vid utgången av 2025 förvalta minst 10 000 studentbostäder. I dagsläget äger och förvaltar vi strax över 4000 lägenheter. Via de transaktioner vi genomfört hittills under 2021 tillkommer ytterligare 1000 lägenheter. Vi har dessutom en projektutvecklingsportfölj på 2000 lägenheter.

Vilka faktorer gör Studentbostäder i Norden intressant för presumtiva aktieägare?

– Vi är den enda renodlade rikstäckande studentbostadsbolaget, vilket ger oss ett tydligt fokus med en klar position. Vi har ett stort fokus på att leverera tillväxt till våra aktieägare på såväl kort som lång sikt. Vårt innehav består av små lägenheter, vilket ger högre snitthyra per kvadratmeter enligt Hyresgästföreningens NORM-hyra. Vår framtida projektportfölj innebär även att vi successivt kommer att öka vårt driftnetto per kvadratmeter. Samtidigt ökat antalet studenter på flera håll i landet i åldersgruppen då allt fler i åldersgruppen 19 till 26 år väljer att studera vidare. Ytterligare ett argument för presumtiva investerare är det faktum att vi är ett bolag med en tydlig tillväxtagenda och handlingskraftiga ägare i form av SBB, Fastator och Amasten.

Nyheter

Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt

Publicerad

den

Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.

Köper MeCovers för 1 miljon kronor

Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.

MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.

”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.

I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.

Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner

Publicerad

den

E-sport på Svenska Cupen

Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.

Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.

Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.

Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.

Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bra inledande försäljning för Umida Groups Joluca-dryck

Publicerad

den

Joluca från Umida

Umida meddelar att den initiala efterfrågan på Joluca-drycken har varit högre än estimaten. Bolagets säljs- och distributionspartner Arvid Nordquist har fått begränsa antalet köpande kunder, men räknar med att komma i fas under oktober förutsatt att efterfrågan inte fortsätter öka i samma tak som nu.

Den fullskaliga lanseringen inleds idag. Produkterna har levererats till centrala lager och kommer att börja rullas ut i butiker hos ICA, COOP, Axfood, Pressbyrån och 7-Eleven under denna vecka.

Bolaget har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.

”Idag är en stor dag för oss. Redan för två veckor sedan inleddes försäljningen hos Hemmakväll och den feedback vi fått från konsumenterna har varit enastående. Många av dagligvaruhandelns butiker har smygstartat försäljningen under slutet förra veckan vilket är mycket ovanligt och det visar på butikernas engagemang och intresse för dryckerna. Distributionen är oftast det som är utmaningen för nya produkter och varumärken men här har vi förmånen att redan från start ha hela distributionskedjan på plats vilket gör att förutsättningarna är goda för hög försäljning. På toppen av det har vi JLC som driver på med en enorm räckvidd så nu är det upp till bevis för produkterna i butikerna. Kommande månader kommer bli mycket spännande för oss.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.   

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära