Nyheter
Strategiskt långsiktigt samarbete innebär ett avgörande genombrott för H&D Wireless

Techkoncernen H&D Wireless marknadsför en produktportfölj bestående av moduler, IoT enheter och mjukvara i världsklass till kunder med fokus på IoT, Industri 4.0 och trådlös multimedia. Koncernens ambition är att stötta stora och medelstora företags digitalisering med mjukvara, hårdvara och konsulttjänster. H&D Wireless har erhållit ett MoU, memorandum of understanding kring samverkan med ett stort globalt bolag. Samarbetet kommer sannolikt att bli koncernens hittills viktigaste milstolpe. Det berättar Pär Bergsten, vd på H&D Wireless.

Berätta om H&D Wireless och koncernens verksamhet.
–H&D Wireless grundades 2009 och är i dagsläget en koncern bestående av fyra bolag som levererar teknik, kompetens och helhetslösningar till företag som vill digitalisera och automatisera sina affärsprocesser i syfte att stärka konkurrenskraften. Vi marknadsför en produktportfölj bestående av moduler, IoT enheter och mjukvara i världsklass till kunder med fokus på IoT, Industri 4.0 och trådlös multimedia. 2016 listades bolaget, sedan dess har vi tagit in närmare 250 mkr i kapital. Ett av våra bolag erbjuder SaaS-tjänster i form av mjukvara till industrin. Bland bolagets kunder finns Volvo Penta och Volvo Cars. Koncernens andra bolag utvecklar och säljer hårdvarumoduler. Bland bolagets kunder finns bland annat Atlas Copco. Vårt tredje koncernbolag är ett konsultbolag som samlar mjukvarukompetens. Vårt fjärde koncernbolag är ett mekanikbolag som tillhandahåller mekanisk utrustning och erbjuder robotprogrammering.
Hur ser er målgrupp ut och vad utmärker era produktlinjer?
– Vi fokuserar på aktörer inom områdena tillverkande industri, exempelvis fordonsindustri, logistik och transport. Samtliga segment präglas av stora flöden och där förbättringar i effektivitet och resursutnyttjande kan göra stora skillnader finansiellt. En gemensam nämnare för de produktlinjer vi erbjuder är ett tydligt fokus på att skapa värde för kunderna genom att tillhandahålla teknik och kunnande som möjliggör trådlös uppkoppling, positionering, digitalisering eller övervakning av centrala flöden och resurser. Sammanfattningsvis hjälper vi stora industribolag att digitalisera sin verksamhet.
Vad har ni i pipeline för koncernen under 2023 samt andra halvåret 2022?
– En viktig ambition är att samtliga fyra koncernbolag ska bli lönsamma av egen kraft och därmed stå på egna ben rent resultatmässigt. Vårt mekanikbolag är redan lönsamt och när det stora strategiska samarbetet som ännu inte offentliggjorts gått i lås kommer även våra övriga tre koncernbolag att vara lönsamma. Vår långsiktiga vision är att bli marknadsledande i Norden inom tjänster baserat på realtidslokaliseringssystem/IoT, digitalisering och AI (Machines Learning) och därefter, tillsammans med våra kunder, expandera verksamheten internationellt.
Ni har erhållit ett MoU, Memorandum of understanding, från ett stort multinationellt bolag, med syfte att starta förhandling om ett större samarbetsavtal. Hur ser tidsplanen ut för detta strategiskt viktiga samarbete?
– Målet för samarbetet är våra produkter och tjänster inom trådlös kommunikation och IoT. Ursprungstanken var att starta förhandling om ett större samarbetsavtal under första kvartalet 2022 och även att slutföra och signera avtalet under första kvartalet. På grund av komplexiteten i affären, har även denna förhandling fördröjts på grund av den utdragna pandemin samt oplanerade krigsutbrottet i Ukraina. Vår målsättning är nu i stället att avtalet kan utformas och undertecknas under andra kvartalet 2022. Den tekniska utvärderingen har gjorts med demonstrationer och har utfallit positivt med bra gensvar. Det nya samarbetet är långsiktigt och omfattande, det rör sig om ett globalt bolag som ska bli en kanal för våra produkter framöver. Samarbetet innebär bland annat att vår säljavdelning utökas exponentiellt. Ambitionen är att kunna presentera vårt nya strategiska samarbete på mässan Embedded World i Nürnberg kring midsommar.
Vilka faktorer gör H&D Wireless till ett attraktivt bolag för presumtiva aktieägare?
– Vi är verksamma inom ett mycket expansivt och snabbväxande fält. Vår aktie är i dagsläget undervärderad och vi var tidigt ute med helhetslösningar för industribolags digitaliseringsprocesser. Vi har på senare år investerat 250 miljoner kronor i koncernen, vilket lett till betydande framsteg hos många stora industriella kunder.
Fakta: H&D Wireless är en svensk leverantör av teknologi och tjänster inom Internet of Things och realtidspositionering med molnplattformarna Griffin® samt GEPS®. H&D Wireless grundades 2009 och har levererat över 1 miljon trådlösa produkter hittills för IoT och M2M-lösningar över hela världen. Företaget utvecklar och levererar lösningar som digitaliserar och visualiserar fysiska processer och identifierar bland annat hanteringen av material, verktyg och maskiner med sin egenutvecklade lösning GEPS® (Griffin Enterprise Positioning Service). Sen halvårsskiftet 2019, ingår även MES systemet Casat i koncernen. H&D Wireless aktie är listad på Nasdaq First North, kortnamn HDWB.
Nyheter
DUG Foodtech bygger närvaron i svensk daglivaruhandel

DUG Foodtech bygger sin närvaro i svensk detaljhandel och för att få kraft bakom arbetet så samarbetar man med Conaxess Trade, det ledande företaget inom marknadsföring, försäljning och distribution i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Österrike och Schweiz.
Barista i 500 svenska butiker
DUG Foodtechs dryck DUG Barista finns från denna vecka på utvalda Hemköp, Willys och City Gross-butiker.
Genom samarbetet med Conaxess Trade får DUG Foodtech tillgång till en stark och erfaren säljorganisation som inledningsvis hjälper till att nå de utvalda 500 butikerna över hela landet. ”Vi har valt Conaxess Trade då vi anser att de har de styrkor och ambitioner vi vill ha i en säljkår på den svenska marknaden. Deras expertis och nätverk är ovärderliga för vår tillväxt,” säger Helene Nielsen, vd för DUG Foodtech.
”Vi på Conaxess ser stora möjligheter med DUG Foodtechs produkter. Konsumenter och inköpare efterfrågar klimatsmarta produkter som inte kompromissar med kvalitet och DUG Foodtechs produktportfölj uppfyller dessa krav. Vi ser fram mot att bygga den svenska dagligvarumarknaden med DUG Foodtech och kommer med vår kompetens och erfarenhet skapa möjligheter i detta projekt,” säger Frank Somander, kommersiell direktör på Conaxess Trade.
Nyheter
Cloetta bygger inte fabriken som dödade aktien

Konfektyrtillverkaren Cloetta meddelade under 2022 att de ska bygga en stor ny fabrik. Investerare blev chockade av den kapitalkrävande satsningen och aktien dog fullständigt.
I januari 2024 meddelade vd som låg bakom satsningen att han tänkte lämna företaget. Det började ge investerare förhoppning om att fabriksbygget kunde stoppas och senare under året meddelade företaget officiellt att man ser över planen. Idag meddelade Cloetta till slut att fabriksbygget inte blir av.
”Detta beslut gör att Cloetta istället kan fokusera på såväl den egna produktionen som nätverket med kontraktstillverkare, vilket även omfattar att fastställa en optimal uppgradering av Cloettas eget nätverk baserat på de alternativ som bekräftats av utvärderingen. En varuförsörjningskedja som är anpassad till Cloettas specifika behov, med ökad flexibilitet när det gäller att anpassa sig till föränderliga konsumentpreferenser, ger Cloetta bättre förutsättningar att genomföra sina strategiska prioriteringar.”
Aktien har nu återhämtat sig från fallet som kom med fabriksbygget.
Nyheter
Asmodee Group-aktien får en neutral rekommendation av Affärsvärlden på sin första börsdag

Embracer Group-avknoppningen Asmodee Group noterades på Stockholmsbörsen den 7 februari och inledde handeln kring 115 kronor per aktie men stängde sedan dagen på 105 kronor, vilket ger ett börsvärde på 24,5 miljarder kronor. Inför noteringen som fanns det en del uppskattningar på att börsvärdet borde kunna vara 22 miljarder kronor och när aktien knoppades av från Embracer så sjönk Embracer-aktien med strax under 100 kronor.
Det återstår att se vilket pris marknaden kommer att sätta på Asmodee Group efter den initiala osäkerheten. Det finns säkert några aktieägare som säljer avknoppningen samtidigt som företaget även kan locka nya investerare.
Under den första handelsdagen den 7 februari gav Affärsvärlden en neutral rekommendation till Asmodee-aktien. Det analytikern lyfter fram att vid sidan av starka varumärken inom brädspel så är stora delar av verksamheten byggd på distribution av samlarkortspel där företaget är beroende av ett fåtal viktiga partners.
”Vi är generellt positivt inställda till Asmodee men tycker inte prislappen lockar tillräckligt för att sätta något köpråd”
-
Nyheter1 månad sedan
12 bra aktier i småbolag för 2025 enligt Dagens industri
-
Nyheter2 månader sedan
De tre bästa bank-aktierna för 2025 – hög direktavkastning
-
Nyheter2 månader sedan
Fem bra aktier för 2025 i stora svenska företag
-
Nyheter2 månader sedan
DUG Foodtech lanserar Barista i över 500 butiker med Hemköp, Willys och City Gross
-
Nyheter1 månad sedan
Fem aktier att sälja när 2025 inleds enligt Affärsvärlden
-
Nyheter1 månad sedan
Intea är ett attraktivt alternativ i fastighetssektorn anser Richard Bråse
-
Nyheter1 månad sedan
2025 kan bli ett skördeår för Fagerhult
-
Nyheter2 månader sedan
Orexo har löst patenttvisten med Sun Pharmaceutical för Zubsolv i USA