Följ oss

Nyheter

Strategiskt långsiktigt samarbete innebär ett avgörande genombrott för H&D Wireless

Publicerad

den

Techkoncernen H&D Wireless marknadsför en produktportfölj bestående av moduler, IoT enheter och mjukvara i världsklass till kunder med fokus på IoT, Industri 4.0 och trådlös multimedia. Koncernens ambition är att stötta stora och medelstora företags digitalisering med mjukvara, hårdvara och konsulttjänster. H&D Wireless har erhållit ett MoU, memorandum of understanding kring samverkan med ett stort globalt bolag. Samarbetet kommer sannolikt att bli koncernens hittills viktigaste milstolpe. Det berättar Pär Bergsten, vd på H&D Wireless.

Pär Bergsten, vd för H&D Wireless

Berätta om H&D Wireless och koncernens verksamhet.

–H&D Wireless grundades 2009 och är i dagsläget en koncern bestående av fyra bolag som levererar teknik, kompetens och helhetslösningar till företag som vill digitalisera och automatisera sina affärsprocesser i syfte att stärka konkurrenskraften. Vi marknadsför en produktportfölj bestående av moduler, IoT enheter och mjukvara i världsklass till kunder med fokus på IoT, Industri 4.0 och trådlös multimedia. 2016 listades bolaget, sedan dess har vi tagit in närmare 250 mkr i kapital. Ett av våra bolag erbjuder SaaS-tjänster i form av mjukvara till industrin. Bland bolagets kunder finns Volvo Penta och Volvo Cars. Koncernens andra bolag utvecklar och säljer hårdvarumoduler. Bland bolagets kunder finns bland annat Atlas Copco. Vårt tredje koncernbolag är ett konsultbolag som samlar mjukvarukompetens. Vårt fjärde koncernbolag är ett mekanikbolag som tillhandahåller mekanisk utrustning och erbjuder robotprogrammering.

Hur ser er målgrupp ut och vad utmärker era produktlinjer?

– Vi fokuserar på aktörer inom områdena tillverkande industri, exempelvis fordonsindustri, logistik och transport. Samtliga segment präglas av stora flöden och där förbättringar i effektivitet och resursutnyttjande kan göra stora skillnader finansiellt. En gemensam nämnare för de produktlinjer vi erbjuder är ett tydligt fokus på att skapa värde för kunderna genom att tillhandahålla teknik och kunnande som möjliggör trådlös uppkoppling, positionering, digitalisering eller övervakning av centrala flöden och resurser. Sammanfattningsvis hjälper vi stora industribolag att digitalisera sin verksamhet.

Vad har ni i pipeline för koncernen under 2023 samt andra halvåret 2022?

– En viktig ambition är att samtliga fyra koncernbolag ska bli lönsamma av egen kraft och därmed stå på egna ben rent resultatmässigt. Vårt mekanikbolag är redan lönsamt och när det stora strategiska samarbetet som ännu inte offentliggjorts gått i lås kommer även våra övriga tre koncernbolag att vara lönsamma. Vår långsiktiga vision är att bli marknadsledande i Norden inom tjänster baserat på realtidslokaliseringssystem/IoT, digitalisering och AI (Machines Learning) och därefter, tillsammans med våra kunder, expandera verksamheten internationellt.

Ni har erhållit ett MoU, Memorandum of understanding, från ett stort multinationellt bolag, med syfte att starta förhandling om ett större samarbetsavtal. Hur ser tidsplanen ut för detta strategiskt viktiga samarbete?

– Målet för samarbetet är våra produkter och tjänster inom trådlös kommunikation och IoT. Ursprungstanken var att starta förhandling om ett större samarbetsavtal under första kvartalet 2022 och även att slutföra och signera avtalet under första kvartalet. På grund av komplexiteten i affären, har även denna förhandling fördröjts på grund av den utdragna pandemin samt oplanerade krigsutbrottet i Ukraina. Vår målsättning är nu i stället att avtalet kan utformas och undertecknas under andra kvartalet 2022. Den tekniska utvärderingen har gjorts med demonstrationer och har utfallit positivt med bra gensvar. Det nya samarbetet är långsiktigt och omfattande, det rör sig om ett globalt bolag som ska bli en kanal för våra produkter framöver. Samarbetet innebär bland annat att vår säljavdelning utökas exponentiellt. Ambitionen är att kunna presentera vårt nya strategiska samarbete på mässan Embedded World i Nürnberg kring midsommar.

Vilka faktorer gör H&D Wireless till ett attraktivt bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi är verksamma inom ett mycket expansivt och snabbväxande fält. Vår aktie är i dagsläget undervärderad och vi var tidigt ute med helhetslösningar för industribolags digitaliseringsprocesser. Vi har på senare år investerat 250 miljoner kronor i koncernen, vilket lett till betydande framsteg hos många stora industriella kunder.

Fakta: H&D Wireless är en svensk leverantör av teknologi och tjänster inom Internet of Things och realtidspositionering med molnplattformarna Griffin® samt GEPS®. H&D Wireless grundades 2009 och har levererat över 1 miljon trådlösa produkter hittills för IoT och M2M-lösningar över hela världen. Företaget utvecklar och levererar lösningar som digitaliserar och visualiserar fysiska processer och identifierar bland annat hanteringen av material, verktyg och maskiner med sin egenutvecklade lösning GEPS® (Griffin Enterprise Positioning Service). Sen halvårsskiftet 2019, ingår även MES systemet Casat i koncernen. H&D Wireless aktie är listad på Nasdaq First North, kortnamn HDWB.

Nyheter

Invent Medic adderar enligt utstakad plan ytterligare produkt

Publicerad

den

Invent Medic har under senare år adderat ytterligare produkter till sitt utbud och har en aktiv plan att förvärva ytterligare produkter för att kunna erbjuda en palett inom kvinnohälsa. Invent Medic har byggt upp ett försäljningsnätverk och genom att addera ytterligare produkter får bolaget utväxling på det. Det finns samtidigt små företag på marknaden som vill ut med sina nya produkter men som har svårt att lägga de resurser som Invent Medic lagt för att bygga upp försäljningsnätverket.

Köper MeCovers för 1 miljon kronor

Invent Medic har under året fört flera parallella diskussioner med olika innovativa företag inom kvinnohälsa. Diskussionerna tar tid, för att säkerställa att affären blir bra för båda parter. Nu har en diskussion mynnat ut i en avsiktsförklaring, gällande förvärv av MeCovers för 1 miljon kronor, där Invent Medic ska betala med aktier till 50 öre per aktie.

MeCovers är specialiserat på att utveckla produkter som främjar kvinnors integritet och bekvämlighet i medicinska sammanhang. Deras huvudprodukt är en innovativ gynkjol, som ger kvinnor ökad komfort och trygghet vid gynekologiska undersökningar och behandlingar.

”Vi har haft en dialog med MeCovers sedan en tid tillbaka, och vi ser en stor potential i att tillsammans skapa ett starkare erbjudande till våra kunder. Det förvärvade bolaget ser ett stort värde i Invent Medics välutvecklade försäljningsnätverk, både i Sverige och internationellt, samt våra uppbyggda funktioner inom supply chain och kvalitetssäkring.” säger Anna Lindström, VD för Invent Medic.

I samband med förvärvet förväntas MeCovers aktieägare investera i storleksordningen 600 000 kronor i Invent Medic för att delfinansiera verksamheten.

Invent Medic gör under den 19 september till 3 oktober en företrädesemission på 13,4 miljoner kronor till 31 öre per aktie.

Fortsätt läsa

Nyheter

Fragbite Groups dotterbolag presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner

Publicerad

den

E-sport på Svenska Cupen

Fragbite Groups dotterbolag Fragbite inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell e-sportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Den globalt marknadsledande aktören Faceit har engagerats som plattformspartner medan Max Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år. Fler sponsorer och partners förväntas tillkomma.

Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella e-sportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite vars gaming- och e-sportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.

Faceit har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på Facit:s plattform. Faceit ägs av ESL Faceit Group som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.

Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite och Config.

Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bra inledande försäljning för Umida Groups Joluca-dryck

Publicerad

den

Joluca från Umida

Umida meddelar att den initiala efterfrågan på Joluca-drycken har varit högre än estimaten. Bolagets säljs- och distributionspartner Arvid Nordquist har fått begränsa antalet köpande kunder, men räknar med att komma i fas under oktober förutsatt att efterfrågan inte fortsätter öka i samma tak som nu.

Den fullskaliga lanseringen inleds idag. Produkterna har levererats till centrala lager och kommer att börja rullas ut i butiker hos ICA, COOP, Axfood, Pressbyrån och 7-Eleven under denna vecka.

Bolaget har tidigare kommunicerat en försäljningsprognos för Umidas egen räkning om ca 10-12 miljoner kronor under 2024, vilket skall ses som en distributionsuppbyggande period inför 2025.

”Idag är en stor dag för oss. Redan för två veckor sedan inleddes försäljningen hos Hemmakväll och den feedback vi fått från konsumenterna har varit enastående. Många av dagligvaruhandelns butiker har smygstartat försäljningen under slutet förra veckan vilket är mycket ovanligt och det visar på butikernas engagemang och intresse för dryckerna. Distributionen är oftast det som är utmaningen för nya produkter och varumärken men här har vi förmånen att redan från start ha hela distributionskedjan på plats vilket gör att förutsättningarna är goda för hög försäljning. På toppen av det har vi JLC som driver på med en enorm räckvidd så nu är det upp till bevis för produkterna i butikerna. Kommande månader kommer bli mycket spännande för oss.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group.   

Fortsätt läsa

Gaming

Håll dig uppdaterad

Nyhetsbrev med analyser och nyheter om börsen.

Populära